מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים: טיפול CBT למבוגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו טיפול CBT למבוגרים ולמי הוא יכול לסייע?

כולנו מתמודדים בשלבים שונים במהלך חיינו עם קשיים נפשיים, אך גם בתקופות שבהן לכאורה מרגישים ש"הכול בסדר", לפעמים רוצים לשפר היבטים מסוימים בעצמנו, באופן שבו אנחנו מתקשרים עם אחרים או בצורה שבה אנחנו חווים את העולם שסביבנו.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) מסייע למבוגרים רבים ברחבי העולם לעשות בדיוק את זה. הייחודיות של התהליך הזה טמונה בין היתר בעובדה שהוא לא נועד רק להתגבר על אתגרים נפשיים. זהו כלי המגובה במחקרים מדעיים ומטרתו היא לסייע לאנשים בשיפור היבטים ספציפיים בחייהם שהם לא מרוצים מהם.

בעשורים האחרונים נערכו מחקרים רבים על השיטה הזאת ועל ההשפעה שלה. בין היתר נמצא כי שיטת CBT מסייעת לטיפול בשורה ארוכה של מצבים נפוצים אצל מבוגרים, כגון:

פוביות וחרדות – לרבות פוביה ממקומות סגורים (קלסטרופוביה), חרדה חברתית, פחד קהל וכן הפרעת חרדה כללית (GAD)

הפרעות מצב רוח – לרבות סוגים שונים של דיכאון, מאניה, הפרעות דו קוטביות ועוד

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD)

הפרעות שינה – נדודי שינה (אינסומניה), מחשבות טורדניות או שינה לא רציפה

קשיים חברתיים – כמו ביטחון עצמי ירוד או קושי ביצירת מערכות יחסים משמעותיות

הפרעות אכילה – אנורקסיה, בולימיה, אכילה כפייתית, השמנת יתר או אכילה בררנית

הפרעות קשב וריכוז (ADHD)

הפרעות על הרצף האוטיסטי – לרבות אוטיזם בתפקוד גבוה

בנוסף, חשוב לזכור כי במקרים רבים אנשים לא מאובחנים עם בעיה ספציפית, אך הם מרגישים תקועים, לא מרוצים מהמקום שבו הם נמצאים או שהם פשוט היו רוצים לנווט את חייהם לכיוונים שונים, אך לא יודעים כיצד לעשות זאת. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מסייע גם למבוגרים האלו, בתנאי שהם יודעים להגדיר בדיוק את המטרות או הבעיות שהם רוצים להתמקד בהן.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים

ההבדל בין טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים לבין שיטות אחרות

הרבה מבוגרים רוצים לדעת אילו שיטות יותר "טובות" מאחרות, אך חשוב להבין שכיום יש כל כך הרבה שיטות שיעילותן הוכחה מחקרית – וכל אחת מהן תתאים לאנשים שונים. חלק מהאנשים מוצאים תועלת רבה בטיפול CBT מכמה סיבות – ראשית, זהו טיפול ממוקד מטרה, כלומר הוא מתרכז בהשגת מטרה או בפתרון בעיה ספציפית, תוך שימוש בכלים אפקטיביים שקל ליישם בחיים האישיים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים הוא גם טיפול קצר מועד – כלומר מספר המפגשים הכולל ייקבע בהחלטה משותפת של המטפל או המטפלת והמטופל. המטרה היא בסופו של דבר לשחרר את האדם מהתלות בטיפול – כלומר לאפשר לו להתמודד בכוחות עצמו עם האתגרים שניצבים בפניו כיום ושכנראה יצוצו בהמשך הדרך.

התהליך הייחודי הזה של טיפול CBT מתאים גם למי שמעדיף פחות לנבור בעבר כדי לאתר את הגורמים העמוקים יותר לקשיים שהוא חווה בהווה. במפגש כזה שמים יותר דגש על מה שנוכח כאן ועכשיו. ייתכן שעדיין יהיו שיחות על העבר, על הילדות ועל המשפחה, אך הן יהיו שוליות בתהליך הכולל. לכן, גם מי שלא מעוניין לפתוח צלקות ישנות ומעדיף להתרכז באופן שבו יוכל לשפר את המצב הקיים, בהחלט יכול למצוא בכך תועלת רבה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

כך תהפכו תהליך של טיפול CBT במבוגרים למשמעותי ויעיל יותר

חלק מהאנשים חושבים שטיפול CBT לא דורש הרבה יותר מלשבת על הכורסה ולשפוך את הצרות שלהם. בפועל, תהליך של טיפול רגשי בכלל, וטיפול קוגניטיבי התנהגותי בפרט, מחייב גישה אקטיבית מצד המטופל, כדי שהוא באמת יהיה אפקטיבי.

במרכזו של טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים עומדת השאיפה לבחון דפוסי התנהגות וחשיבה שהוטבעו בנו לאורך השנים – ולפעול בצורה מודעת כדי לשנותם. כדי לעשות את זה, מבינים כיום שהעבודה חייבת להתבצע גם מחוץ לקליניקה ובשעות הפנאי. לכן, מטפל או מטפלת CBT בדרך כלל נותנים "שיעורי בית" – כלומר משימות שתידרשו לתרגל גם בזמן הפנוי שלכם. הקדשת זמן לתרגול הזה בהחלט תסייע להבטיח שתעמדו ביעדים שהצבתם לעצמכם.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי במבוגרים

באילו מקרים טיפול CBT לא יתאים למבוגרים?

כאמור, ריבוי השיטות שמשתמשים בהן כיום מאפשר לכל אחד לגלות את הנתיב הייחודי שעובד בשבילו. חלק מהאנשים לדוגמה לא ידעו להגדיר בדיוק מה מפריע להם או שירגישו שהם רוצים טיפול ארוך טווח, שיאפשר להם לשמור על יציבות נפשית ולהיות עם האצבע על הדופק לאורך תקופה ממושכת. מבוגרים כאלו, ככל הנראה, ימצאו תועלת רבה יותר בטיפול דינמי, שנחשב לשיטה מסורתית יותר של פסיכותרפיה, הכוללת חקר של הגורמים השונים שעיצבו אותנו והפכו אותנו למי שאנחנו היום.

אחרים אולי יזדקקו גם לסיוע תרופתי לצד טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים – ובמקרה כזה חשוב לעבור את התהליך בליווי של פסיכיאטר מוסמך כמובן. ישנם גם פסיכולוגים מומלצים המנוסים במגוון שיטות טיפול ויוכלו להתאים את המפגש באופן ספציפי לצרכים ולרצונות שלכם. כדי לקבל את ההחלטה הטובה ביותר בשבילכם, חשוב להכיר את כל האפשרויות הזמינות ולהבין מה הייתם מצפים להשיג או לשנות בעזרת הכלים הטיפוליים.

טיפול CBT למבוגרים

איך נראה טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים ולמה לצפות במהלכו?

משמו של הטיפול ניתן כבר להכיר את שני המישורים המרכזיים שבו הוא מתנהל. במהלכו בוחנים את אופן ההתנהלות של האדם בשני היבטים – קוגניטיבי והתנהגותי. המישור הקוגניטיבי כולל דפוסי חשיבה שהתקבעו בנו ומנהלים את ההחלטות, ההתלבטויות והבחירות שאנחנו מקבלים לאורך החיים. ההתנהגות משפיעה על המעשים, ניהול הרגשות, הכעסים והפחדים שלנו.

כמובן ששני הגורמים האלו משפיעים זה על זה ומושפעים זה מזה. כדי לדעת כיצד לנהל אותם בצורה טובה יותר, מבינים במהלך טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים איך הם מתפקדים ומנתחים את מידת ההשפעה שלהם על האדם.

בתוך כך, לומדים לזהות דפוסים של חשיבה והתנהגות, שהתפתחו אצלנו מסיבה מסוימת, אך כיום אינם משרתים אותנו, או שגורמים יותר נזק מתועלת. לאחר שמזהים את הדפוסים הבעייתיים, קל יותר להבין כיצד להשתחרר מהם ולהחליף אותם בקולות שידחפו אותנו לעבר המטרות שרצינו ונרצה להשיג.

טיפול CBT - המדריך המלא
נגן וידאו אודות טיפול CBT - המדריך המלא

טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים בשיטת CBT המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפול CBT

טיפול CBT מחיר
כמה עולה טיפול CBT? השוואת מחירים ועלויות של טיפול CBT

לפעמים קשה מאוד להעריך האם תהליך טיפולי באמת עובד ואיך ההשפעה שלו באה לידי ביטוי במבחן המציאות. אנשים רבים בוחרים להיעזר בטיפול CBT גם בגלל המחיר שיכול להיות נמוך יותר מטיפולים אחרים – וגם בגלל היכולת להבין, די בקלות, האם ההשקעה בו באמת משתלמת.

המדריך המלא >>
טיפול CBT בחרדה
טיפול CBT בחרדה: המדריך המלא על CBT לטיפול בחרדות

רוב הדברים שאנחנו הכי חוששים מהם לעולם לא יתממשו ועדיין, חרדה נחשבת לאחת הבעיות המדאיגות ביותר של המאה ה-21. החדשות הטובות הן שטיפול CBT, המגובה במחקרים מדעיים, נחשב כיום לאחד הכלים היעילים להתמודדות עם חרדה, כמו גם עם פוביות ולחץ נפשי מתמשך.

המדריך המלא >>
טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים
טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים: טיפול CBT לבני נוער

גיל ההתבגרות הוא תקופה רצופת דרמות ומשברים – אשר את רובם המוחלט חווים הנערים והנערות לראשונה בחייהם. במצב כזה, חשוב להקנות להם כלים שיסייעו להם לזהות בעצמם דפוסי חשיבה והתנהגות שמזיקים יותר משהם תורמים – ולהבין כיצד להשפיע עליהם ולשנות אותם.

המדריך המלא >>
טיפול CBT לילדים
טיפול CBT לילדים: טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים

לכולנו ברור שהורים משפיעים מאוד על עולמם הרגשי והנפשי של ילדיהם – לטוב ולרע. באמצעות טיפול CBT, נוכל לסייע להם להתגבר על אתגרים, להשיג מטרות ולבנות איתנות רגשית. אך זו לא משימה של "שגר ושכח" וחשוב שכל הורה ידע שהתרומה שלו לילד בהקשר הזה לא מסתכמת בנסיעה לקליניקה.

המדריך המלא >>
טיפול CBT אונליין
טיפול CBT אונליין: טיפול קוגניטיבי התנהגותי מרחוק באינטרנט

טיפול CBT אונליין הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי אשר מבוצע באינטרנט דרך אפליקציות ייעודיות, מה שהיה האפשרות היחידה האפשרית לטיפול בזמן התפרצות נגיף הקורונה. בשל יתרונותיו הרבים, הטיפול קיים גם היום, אך צריך לבדוק את ההתאמה אליו.

המדריך המלא >>
טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: