מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים: טיפול CBT לבני נוער

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים?

מדברים הרבה על כך ששנות הנעורים הן השנים היפות בחיינו – ואולי זה באמת המצב בעבור חלק מהאנשים – ולצד זאת, חשוב לזכור כי גיל ההתבגרות מאופיין באתגרים ייחודיים ומשמעותיים, שיכולים מאוד להפחיד, לתסכל ולעיתים גם להוציא מאיזון.

אצל נערות ונערים רבים – הבעיות שמתעוררות בגיל הזה הן חדשות לגמרי – כלומר ייתכן מאוד שהם לא הכירו אותם בעבר. לכן, הם עלולים לחשוב (שלא בצדק) שמשהו לא בסדר אצלם, להתקשות לבקש עזרה ולהסתגר עמוק יותר בעולמם הפנימי במקום לטפל במה שמפריע להם.

טיפול רגשי בכלל וטיפול CBT בפרט, מסייעים לבני נוער, כמו גם לקבוצות גיל אחרות, להתמודד עם האתגרים בצורה מושכלת יותר. כדי לעשות זאת, במסגרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים מתמקדים בשני מישורים מרכזיים שמשפיעים אולי יותר מכל על ההתנהלות שלנו בכל המישורים:

טיפול קוגניטיבי – ההנחה המרכזית בטיפול CBT היא שכל אדם מתנהל בהתאם לדפוסים שהתקבעו בנקודות שונות בחייו ומשפיעים על הבחירות שלו בכל התחומים. לחלק מדפוסים אלו יש השפעה חיובית על החיים, בעוד שאחרים אולי נועדו לעזור לנו – אך גורמים יותר נזק מתועלת בהווה. לכן, במהלך טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים לומדים לזהות את הדפוסים האלו ואת הדרכים השונות שבהן הם משפיעים על המטופל. לאחר מכן מבצעים תרגילים שונים על מנת להשפיע עליהם, לשנות או להחליף אותם.

טיפול התנהגותי – ההתנהגות שלנו מושפעת גם היא מגורמים שונים שעיצבו אותה לאורך הדרך – והיא כידוע גם משפיעה על הרבה דברים – ממערכות היחסים, דרך הבריאות ועד לסיכויים לפתח קריירה מצליחה. ההיבט ההתנהגותי בטיפול למתבגרים מתמקד בבחינת הגורמים שעיצבו את ההתנהגות של בני הנוער, אך בלי לנבור יותר מדי בעבר – זאת על מנת להבין אילו התנהגויות מזיקות להם ולשנותן.

במהלך טיפול בשיטת CBT, הנערות והנערים לומדים קודם כל להבחין בין רגשות, מחשבות ופעולות – ומבינים, לפעמים לראשונה בחייהם, כיצד השלושה משפיעים זה על זה ומושפעים זה מזה. הם לומדים לזהות את המנגנונים האוטומטיים בתוכם ומגלים כיצד הם משפיעים עליהם לטובה ולרעה. בסופו של דבר, השאיפה היא שידעו להעריך ולבקר באופן כמה שיותר אובייקטיבי את דרכי ההתנהלות שלהם בעולם.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים

מצבים בהם כדאי לשקול טיפול CBT למתבגרים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים הוא תהליך ששם דגש על תוצאות ברורות – כך שניתן למדוד ולהעריך את ההשפעה שלו עליהן לאורך זמן. לכן, הוא בהחלט עשוי לסייע לקשת רחבה של בני נוער, אשר מתמודדים עם שורה ארוכה של אתגרים נפוצים.

כדאי לשקול טיפול CBT אם ילדיכם סובלים מאחד המצבים הבאים:

• פוביות
חרדות
• קשיים חברתיים
• ביטחון עצמי ירוד
הפרעות אכילה
• בעיות התנהגות
• אתגרים רגשיים
• תקופות טעונות
הפרעה טורדנית כפייתית (OCD)
• הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD)

זוהי, כמובן, רק רשימה חלקית. מחקרים מראים כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהחלט עשוי לסייע לבני נוער רבים בשיפור חייהם ובהתגברות על קשיים. כדי להבין אם הטיפול מתאים לילד שלכם – חשוב להתייעץ עם גורם מוסמך, עדיף עם פסיכולוגים, פסיכיאטרים או עובדים סוציאליים קליניים המנוסים בטיפול בכמה גישות וידעו להתאים את המעטפת שהכי נכונה לכל נער או נערה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

סימנים שיכולים להעיד על כך שנער במצוקה

חוץ מהסימנים הברורים למצוקה שאפשר לזהות גם מקילומטרים, ישנם לא מעט סימנים נסתרים שיכולים להעיד שילדיכם מתמודד עם אתגרים שהוא לא בהכרח משתף אתכם בהם במהלך גיל ההתבגרות.

חשוב שאתם ההורים תהיו קשובים לכל סימן סמוי כזה. זה יכול להיות שינוי פתאומי במשקל, שינויים בתקשורת שלו איתכם, ירידה משמעותית בהישגים בבית הספר או חוסר רצון להשתתף בחוגים או פעילויות חברתיות שאהב בעבר.

בכל מקרה, בין אם אתם מזהים סימנים לקושי ובין אם לא – חשוב לדבר הרבה יותר עם ילדיכם – להתעניין, לשאול ובעיקר להבהיר לו שאתם שם בשבילו בכל מצב.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי למתבגרים

איך מתנהל טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים?

בני נוער רבים מתחברים לטיפול קוגניטיבי התנהגותי בין היתר בגלל שהוא מאוד משימתי וממוקד – כלומר שיש בו מטרה מרכזית שרוצים להשיג. הטיפול לא מבוסס על שיחות ארוכות על העבר – אלא על מה שקורה כאן ועכשיו ועל הדרכים היעילות לשיפור המצב.

לכן, טיפול בשיטת CBT הוא קצוב בזמן ובדרך כלל נמשך פחות זמן מטיפולים מסוגים שונים. התהליך, חשוב להבין, אינו מסתיים בקליניקה, אלא נמשך גם בבית – באמצעות שיעורי בית ותרגילים שהנערים מקבלים כדי לאפשר להם ליישם את מה שלמדו גם בעולם שמחוץ לטיפול.

בתהליך של טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים, כמו בכל תהליך משמעותי שבני הנוער עוברים, חשוב שגם ההורים יהיו מעורבים – כבר מההתחלה ולאורך כל מסלול הטיפול. כל מומחה לבריאות הנפש יודע איזה כוח יש להורים בעיצוב החיים של ילדיו – ובטח בתהליכי שינוי משמעותיים שהם עוברים או רוצים לעבור. לכן, כדאי להקפיד על תקשורת מתמשכת עם המטפל וכמובן שגם עם ילדיכם. מידת המעורבות והמסירות שלכם לתהליך תשפיע מאוד על התוצאה שלו – לטובה או לרעה.

טיפול CBT לנוער

האם יש בני נוער שטיפול CBT לא מתאים להם?

כבר הבנו שטיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול להועיל לבני נוער רבים – אך היתרונות הייחודיים שלו הם גם בדיוק מה שהופך אותו לפחות מתאים לאחרים. זהו תהליך שבו השליטה היא במידה רבה בידיו של הנער עצמו – הוא נדרש להגדיר מטרות, לזהות ולהשפיע על דפוסי החשיבה וההתנהגות שלו וגם לתרגל בזמנו הפנוי את הדברים שלמד.

לכן, ייתכן שהתהליך פחות יתאים לנערות ולנערים שמתקשים להגדיר בצורה ברורה את הקשיים או השאיפות שלהם, או שאינם מוכנים לעשות מאמצים על מנת להשפיע על מצבם. טיפול CBT, חשוב להבין, יועיל רק למי שבאמת רוצים בשינוי – ולכן הוא פחות מומלץ למי שההורים או המחנכים "כופים" עליהם את הטיפול.

בנוסף, חלק מהביקורת שנשמעת על טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים מתמקדת בשאלה האם הטיפול באמת עוזר להשיג תוצאות ארוכות טווח, או שהוא רק מתמקד בהפחתת הסימפטומים במקום בטיפול בבעיות העמוקות יותר. ייתכן כי במקרים מסוימים, בני הנוער יפיקו תועלת רבה יותר דווקא מהבנת הגורמים להתפתחות הבעיות שלהם, או לחילופין, משילוב של כמה סוגי טיפול כדי למצוא את החליפה שתתאים בדיוק למידותיהם.

טיפול CBT - המדריך המלא
נגן וידאו אודות טיפול CBT - המדריך המלא

טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים בשיטת CBT המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפול CBT

טיפול CBT מחיר
כמה עולה טיפול CBT? השוואת מחירים ועלויות של טיפול CBT

לפעמים קשה מאוד להעריך האם תהליך טיפולי באמת עובד ואיך ההשפעה שלו באה לידי ביטוי במבחן המציאות. אנשים רבים בוחרים להיעזר בטיפול CBT גם בגלל המחיר שיכול להיות נמוך יותר מטיפולים אחרים – וגם בגלל היכולת להבין, די בקלות, האם ההשקעה בו באמת משתלמת.

המדריך המלא >>
טיפול CBT בחרדה
טיפול CBT בחרדה: המדריך המלא על CBT לטיפול בחרדות

רוב הדברים שאנחנו הכי חוששים מהם לעולם לא יתממשו ועדיין, חרדה נחשבת לאחת הבעיות המדאיגות ביותר של המאה ה-21. החדשות הטובות הן שטיפול CBT, המגובה במחקרים מדעיים, נחשב כיום לאחד הכלים היעילים להתמודדות עם חרדה, כמו גם עם פוביות ולחץ נפשי מתמשך.

המדריך המלא >>
טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים
טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים: טיפול CBT למבוגרים

לאורך השנים, כולנו מפתחים דפוסי חשיבה והתנהגות שנועדו לעזור לנו לשרוד את הג'ונגל הקשוח שנקרא החיים המודרניים. בטיפול CBT ניתן לבחון בעיניים ביקורתיות את הדפוסים האלו, להבין מתי הם משרתים אותנו ומתי פחות – וגם להחליף אותם בדפוסים חדשים ומועילים יותר.

המדריך המלא >>
טיפול CBT לילדים
טיפול CBT לילדים: טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים

לכולנו ברור שהורים משפיעים מאוד על עולמם הרגשי והנפשי של ילדיהם – לטוב ולרע. באמצעות טיפול CBT, נוכל לסייע להם להתגבר על אתגרים, להשיג מטרות ולבנות איתנות רגשית. אך זו לא משימה של "שגר ושכח" וחשוב שכל הורה ידע שהתרומה שלו לילד בהקשר הזה לא מסתכמת בנסיעה לקליניקה.

המדריך המלא >>
טיפול CBT אונליין
טיפול CBT אונליין: טיפול קוגניטיבי התנהגותי מרחוק באינטרנט

טיפול CBT אונליין הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי אשר מבוצע באינטרנט דרך אפליקציות ייעודיות, מה שהיה האפשרות היחידה האפשרית לטיפול בזמן התפרצות נגיף הקורונה. בשל יתרונותיו הרבים, הטיפול קיים גם היום, אך צריך לבדוק את ההתאמה אליו.

המדריך המלא >>
טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: