מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול CBT בחרדה: המדריך המלא על CBT לטיפול בחרדות

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

לפני CBT: למה אנשים סובלים מחרדות?

ד"ר רוברט ליהי הוא פסיכולוג וחוקר, שגם פרסם כמה ספרים שמסבירים איך להתמודד עם חרדה בצורה בריאה יותר. בספרו הוא כתב על מחקר שניהל ובו ביקש מאנשים לכתוב על הפחדים הכי גדולים שלהם והדברים שמייצרים אצלם חרדה.

מהמחקר עלה כי 85 אחוזים מהנבדקים סבלו מחרדות ופחדים בגלל דברים שדמיינו ובסופו של דבר לא התממשו. ובקרב אלו שהפחדים שלהם כן התממשו, 79 אחוזים גילו כי התרחיש הנורא שדמיינו בעצם לא כזה גרוע ושהם מצליחים להתמודד איתו בצורה די טובה, או לפחות טוב יותר משחשבו.

למרות שאנחנו לפעמים מבינים שהקשר בין החרדות שלנו לבין החיים עצמם הוא בדרך כלל מקרי בהחלט, רבים מאיתנו מתמודדים באופן יומיומי עם התחושה הקשה הזאת. למעשה, הבעיה כל כך משמעותית, עד שארגון הבריאות העולמי הגדיר אותה כ"מגפה עולמית ומסוכנת", עוד לפני שהקורונה נכנסה לחיינו.

החרדה הזאת, חשוב להבין, היא לא רק תחושה לא נעימה. מחקרים מראים כי אנשים שמתמודדים איתה יסבלו בשיעורים גבוהים יותר מלחץ דם גבוה, מחלות לב, השמנת יתר וגם אתגרים רגשיים אחרים כמו דיכאון, בדידות והפרעה טורדנית כפייתית (OCD). לכן, הצעד הראשון בדרך להתגברות על חרדה ולשיפור הבריאות הוא קודם כל להכיר בבעיה ולהבין איך נכון לטפל בה לפני שתחמיר ותתעצם.

טיפול CBT בחרדה

האם טיפול CBT בחרדה יכול לשפר את המצב?

טיפול רגשי הוא בהחלט כלי יעיל שעוזר לאנשים רבים ברחבי העולם להתגבר על קשיים נפשיים מכל הסוגים. באופן ספציפי יותר, טיפול CBT נחשב כיום לאחד האמצעים היעילים ביותר שמסייעים למי שסובלים מחרדות, פוביות ולחץ נפשי בכל הרמות.

ליעילות של טיפול CBT בחרדה יש כמה הסברים. ראשית, הפעולות שנעשות במהלכו נשענות על מחקרים מדעיים שהוכיחו כי הן יעילות. בנוסף, זהו טיפול שבו מתמקדים במטרה ספציפית, במקום להתפזר לכל מני כיוונים. לכן, אם החלטתם שאתם פונים לטיפול CBT כדי להתגבר על חרדה – כל מה שתעשו במהלכו יהיה על מנת לשפר את ההתמודדות עם האתגר הזה.

בתהליך של טיפול קוגניטיבי התנהגותי עדיין מסתכלים אחורה ומנסים להבין מדוע החרדה התפתחה ולמה היא משפיעה כל כך על החיים, אך נותנים דגש משמעותי גם על מה שאפשר לעשות בהווה ובעתיד כדי לשפר את התגובה אליה ולהפחית את עוצמתה לאורך זמן.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך נראה טיפול בחרדות בשיטת CBT?

אנשים נוטים לחלק את הרגשות שלהם לשתי קבוצות – "טובים" ו"רעים", כאשר בפועל – גם הרגשות הלא נעימים ואלו שאנחנו רוצים לברוח מהם – נועדו לשרת אותנו ולהועיל לנו. פחד לדוגמה נועד להגן עלינו מסכנות ולעזור להיערך לעתיד בצורה טובה יותר. חרדה היא ביטוי אינטנסיבי מאוד של הפחד הזה, אשר בדרך כלל גורם יותר נזק מתועלת.

במסגרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי קודם כל בוחנים למה החרדה, הפוביה או הפחד התפתחו, איך הם משרתים אותנו בפועל, איך הם שירתו אותנו בעבר והאם יש בהם עדיין צורך בעוצמות שבהן הם מורגשים. במהלך טיפול CBT בוחנים דפוסי חשיבה והתנהגות שסיגלנו לאורך השנים – עם ידיעתנו או בלעדיה – ומשתמשים בכלים פרקטיים על מנת לעדכן את הדפוסים האלו כדי להיטיב עם עצמנו יותר.

המטרה של טיפול בחרדות בשיטת CBT היא לא לשנות האופן שבו אנחנו פועלים או חווים את העולם, אלא לשפר את המודעות למנגנונים הפנימיים שמניעים אותנו ולהבין כיצד להגביר את השליטה על דפוסי החשיבה וההתנהגות שלנו. התהליך עצמו כולל גם שיחות בין המטפל או המטפלת למטופל כמובן, אך גם תרגילים מעשיים והתנסויות שאפשר וכדאי לבצע גם מחוץ לקליניקה.

ביצוע התרגילים האלו – בתוך חדר הטיפולים ומחוצה לו – יעזור לבחון את ההתקדמות לאורך זמן ולהבין האם חל שיפור או שכדאי לנסות גם גישות אחרות של טיפול רגשי על מנת להשיג את ההטבה המיוחלת.

טיפול בחרדות CBT

הזמן שלוקח לטיפול CBT בחרדה להניב תוצאות

אחד המאפיינים הייחודיים של טיפול CBT בחרדה הוא העובדה שהוא תחום בזמן והשאיפה היא להשיג את המטרה שהגדרתם בצורה המהירה והמדויקת ביותר. מספר המפגשים המוערך שיידרש לכך יוגדר בדיון משותף בין המטפל או המטפלת למטופל – כך שכל הצדדים ידעו למה לצפות בכל שלב. לאורך כל הדרך, תיבחן ההתקדמות ומידת השיפור ביכולת התמודדות עם חרדה או פוביה.

כמובן שמשך הזמן שיידרש עד לשיפור הוא אינדיבידואלי ומשתנה מאדם לאדם. אולם חשוב לזכור כי האחריות להשגת השיפור לא נמצאת רק בידיו של איש המקצוע. מידת הרצינות וההשקעה של המטופל, בייחוד ביישום התרגילים גם בזמנו הפנוי, תשפיע רבות על היעילות של הטיפול בחרדות בשיטת CBT וגם על משך הזמן עד להרגשת ההטבה.

טיפול בחרדה CBT

כלים נוספים שיכולים לסייע להפחית את החרדה

טיפול CBT כאמור מסייע לרבים ברחבי העולם להתגבר על חרדה או לכל הפחות להפחית את עוצמתה. בטיפול כזה, ייתכן שישולבו גם כלים נוספים שהוכחו כיעילים לשיפור המצב, כמו לדוגמה דמיון מודרך, מיינדפולנס ומדיטציה, יומן לתיעוד הרגשות והמחשבות ועוד. כל הכלים האלו יכולים לעמוד גם בפני עצמם ולסייע לאנשים להתגבר על חרדה – ויש עוד הרבה דברים שתוכלו לעשות בעצמכם כדי להתמודד בצורה נכונה יותר עם התחושה הלא נעימה.

מחקרים הראו כי בחירות רבות שאנחנו מבצעים לאורך החיים משפיעות על עוצמת החרדה ועל ההתמודדות איתה. בהקשר הזה, כדאי לראות איך מכניסים לשגרת היום יותר פעולות מיטיבות כמו ספורט מכל סוג, הליכה בטבע, תזונה בריאה יותר, נגינה, כתיבה, ריקוד וכמובן שינה טובה ואיכותית יותר. כל אלו ישפיעו לא רק על עוצמת החרדה, אלא כמעט על כל היבט אחר בבריאות הגוף והנפש.

טיפול CBT - המדריך המלא
נגן וידאו אודות טיפול CBT - המדריך המלא

טיפול CBT בחרדה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול CBT בחרדה נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים בשיטת CBT המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול CBT בחרדה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפול CBT

טיפול CBT מחיר
כמה עולה טיפול CBT? השוואת מחירים ועלויות של טיפול CBT

לפעמים קשה מאוד להעריך האם תהליך טיפולי באמת עובד ואיך ההשפעה שלו באה לידי ביטוי במבחן המציאות. אנשים רבים בוחרים להיעזר בטיפול CBT גם בגלל המחיר שיכול להיות נמוך יותר מטיפולים אחרים – וגם בגלל היכולת להבין, די בקלות, האם ההשקעה בו באמת משתלמת.

המדריך המלא >>
טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים
טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים: טיפול CBT למבוגרים

לאורך השנים, כולנו מפתחים דפוסי חשיבה והתנהגות שנועדו לעזור לנו לשרוד את הג'ונגל הקשוח שנקרא החיים המודרניים. בטיפול CBT ניתן לבחון בעיניים ביקורתיות את הדפוסים האלו, להבין מתי הם משרתים אותנו ומתי פחות – וגם להחליף אותם בדפוסים חדשים ומועילים יותר.

המדריך המלא >>
טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים
טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים: טיפול CBT לבני נוער

גיל ההתבגרות הוא תקופה רצופת דרמות ומשברים – אשר את רובם המוחלט חווים הנערים והנערות לראשונה בחייהם. במצב כזה, חשוב להקנות להם כלים שיסייעו להם לזהות בעצמם דפוסי חשיבה והתנהגות שמזיקים יותר משהם תורמים – ולהבין כיצד להשפיע עליהם ולשנות אותם.

המדריך המלא >>
טיפול CBT לילדים
טיפול CBT לילדים: טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים

לכולנו ברור שהורים משפיעים מאוד על עולמם הרגשי והנפשי של ילדיהם – לטוב ולרע. באמצעות טיפול CBT, נוכל לסייע להם להתגבר על אתגרים, להשיג מטרות ולבנות איתנות רגשית. אך זו לא משימה של "שגר ושכח" וחשוב שכל הורה ידע שהתרומה שלו לילד בהקשר הזה לא מסתכמת בנסיעה לקליניקה.

המדריך המלא >>
טיפול CBT אונליין
טיפול CBT אונליין: טיפול קוגניטיבי התנהגותי מרחוק באינטרנט

טיפול CBT אונליין הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי אשר מבוצע באינטרנט דרך אפליקציות ייעודיות, מה שהיה האפשרות היחידה האפשרית לטיפול בזמן התפרצות נגיף הקורונה. בשל יתרונותיו הרבים, הטיפול קיים גם היום, אך צריך לבדוק את ההתאמה אליו.

המדריך המלא >>
טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: