מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול CBT לילדים: טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה טיפול CBT לילדים?

טיפול CBT לילדים, או בשמו המלא טיפול קוגניטיבי התנהגותי, מבוסס על כלים מחקריים המאפשרים לרבים ברחבי העולם – ילדים, בני נוער ומבוגרים, לשפר את חייהם ולהתגבר על בעיות שונות. בבסיסו של הטיפול עומדת ההנחה כי בעיות רבות שאנחנו מתמודדים איתן לאורך הדרך – לרבות פחדים, דיכאון, קשיים חברתיים, חרדה ואפילו הפרעות נפשיות משמעותיות, מושפעות מדפוסים התנהגותיים וקוגניטיביים שניתן להשפיע עליהם.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים, כמו שיטות אחרות, מבוסס על שיח פתוח ונטול שיפוטיות בין הילד למטפל – אך בשיח הזה מתמקדים יותר במה שקורה כאן ועכשיו – ומלמדים את הילד לעבוד עם כלים מעשיים ואפקטיביים כדי לשפר את חייו ולצלוח את האתגרים שלפניו.

זהו תהליך מאוד תכליתי – כלומר הוא ממוקד מטרה ואינו מתפזר לכמה כיוונים, זאת במטרה להשפיע על דפוסים שמתקבעים אצל הילד והופכים ל"אוטומטיים" – כלומר פעולות בלתי רצוניות שאולי לא משרתות אותו ואף גורמות לו נזק.

בעבור ילדים רבים, טיפול בשיטת CBT הוא טיפול מעניין ומאתגר יותר מגישות שנתפסות כמסורתיות יותר – בגלל הדינמיות הרבה שבו וכן המיקוד במטרות ספציפיות שהם היו רוצים להשיג, או בדברים שהם היו רוצים לשנות בחייהם.

טיפול CBT לילדים

האם טיפול בשיטת CBT מתאים לילדים שלכם?

יש שיגידו שטיפול CBT בילדים פשוט יותר בהשוואה למבוגרים – מכיוון שהם עוד לא מקובעים בתוך דפוסי החשיבה וההתנהגות שלהם – וקל יותר להשפיע עליהם גם לטובה בעזרת גורם מקצועי המכיר את ההתמודדות שלהם. עם זאת, אחרים יגידו שילדים עוד לא בשלים לקבלת טיפול רגשי – כי הליך כזה דורש יכולות ורבליות, אומץ, בשלות ובעיקר רצון להעמיק במה שגרם לבעיות שלהם להופיע מלכתחילה.

טיפול רגשי בשיטת CBT מסייע להתגבר על אחד האתגרים המשמעותיים ביותר במתן תמיכה רגשית לילדים. תהליך כזה מתנהל בליווי של משימות, משחקים ותרגילים, כאשר מטפלים טובים ידעו להתאים אותו בצורה המיטבית למבנה הייחודי של הילד שנעזר בהם. התהליך כולל גם תרגילים ומשימות שניתן לבצע בזמן הפנוי – כדי להרגיש ולהבין האם ואיך התהליך משפיע על החיים האמיתיים של הילד – במסגרות ובבית.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי עשוי לסייע בשיפור ההתמודדות עם מגוון אתגרים רגשיים אצל ילדים, לרבות חרדה על סוגיה השונים – חרדת בחינות, חרדה חברתית, הפרעת פאניקה או פוביות ספציפיות.

מטפל או מטפלת CBT לילדים בהחלט יכולים להועיל גם למי שסובלים מבעיות שינה, ביטחון עצמי ירוד, אכילה רגשית, קשיים חברתיים, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) או הפרעה טורדנית כפייתית (OCD).

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך נראה טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים?

באופן כללי, המטרה המרכזית של טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים היא להקנות לילד כלים שיאפשרו לו להבין את עצמו ולטפל בעצמו בהווה וגם בהמשך הדרך. כלומר, המטרה היא לא לייצר אצלו תלות בטיפול, אלא לגרום לו להבין כיצד להתגבר לבד על בעיות ולהשיג מטרות בצורה המיטבית. זו בדיוק הסיבה שטיפול CBT לילדים בדרך כלל יהיה תחום בזמן – שייקבע תוך דיון של המטפל וההורים. בתהליך יוגדרו המטרות שרוצים להשיג – כדי לדעת לבחון את ההתקדמות ואת יעילות הטיפול.

במקרים מסוימים ניתן יהיה לשלב בטיפול גם עזרים שונים, כמו משחקים, טיפול באומנות, דמיון מודרך, עבודה עם בעלי חיים ועוד. כל זאת על מנת לגרות את הילד בצורה שנכונה לו ולהנגיש את החומרים הרגשיים והמדעיים בשפה שהוא יבין ויוכל להתחבר אליה.

בחדר הטיפולים, ייבחנו דפוסי החשיבה שהתפתחו אצל הילד ואולי משפיעים על הקשיים שהוא מתמודד איתם. לדוגמה, ילדים עם ביטחון עצמי נמוך עלולים לחשוב שאף אחד לא רוצה לשחק איתם. מטפל או מטפלת CBT לילדים יעזרו להם לבחון את ההנחה הזאת ולראות אם יש הוכחות אחרות לכך שילדים מסוימים כן רוצים בחברתם ושמחים שהם בסביבה.

בהיבט ההתנהגותי, יבחנו את אופן ההתנהלות של הילד כדי לגלות בין היתר האם חוויות שליליות מהעבר גרמו להיווצרות דפוסים התנהגותיים שכדאי לשנות. אם נישאר בדוגמה של ילד עם ביטחון עצמי ירוד, ייתכן כי המפגש יכלול חשיפה הדרגתית ובטוחה של הילד לסיטואציות חברתיות שנתפסו אצלו עד כה כשליליות – כדי לאפשר לו לחוות אותן בצורה אחרת – מיטיבה ומעצימה יותר.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים

כך בוחרים מטפל או מטפלת CBT לילדים

מטפלים רבים מכל הסוגים מנוסים בעבודה עם שיטת CBT לילדים, אך כדי להבטיח תהליך יעיל ובטוח – בטח כשמדובר במטופלים צעירים – חשוב לוודא שלאדם שמלווה אתכם יש את הניסיון הנדרש למשימה הרגישה והמורכבת הזאת.

כמובן שחשוב לחפש מטפל או מטפלת CBT עם התמחות ספציפית בילדים – ועדיף שזה יהיה פסיכולוג, פסיכיאטר או עובד סוציאלי קליני. בנוסף, כדאי לשאוף לעבוד עם מטפל או מטפלת שמכירים מגוון גישות, ולא רק טיפול קוגניטיבי התנהגותי, כדי שיידעו לאתר את הדרך הטובה ביותר לסייע לילדים שלכם.

שיטת CBT לילדים

תרומת ההורים לתהליך של טיפול CBT בילדים

לא צריך להיות מומחה לפסיכולוגיה כדי להבין שלכל פעולה שההורים עושים – יש השפעה ניכרת על ילדיהם. זה מורגש לאורך כל שלבי התפתחות הילד – ובטח כשהילדים חווים משברים או נמצאים בתהליכי שינוי משמעותיים.

בתהליך כזה, להורים יש השפעה רבה על ההצלחה או הכישלון. לכן, חשוב להבין שטיפול CBT לילדים זו לא משימה של "שגר ושכח" – כלומר, אי אפשר להשאיר את הילד בחדר הטיפולים ולקוות לטוב. אתם חייבים לגלות מעורבות, להתעניין, לשאול שאלות ולקחת חלק פעיל בתהליך ההתפתחות.

כאמור, בתהליך של טיפול CBT הילד מקבל גם הזדמנויות לתרגל בבית ובמסגרות אחרות. שאלו אותו על זה, בקשו מהמטפל או המטפלת להיות מעודכנים על כך ונסו להבין איך אתם יכולים לסייע לו לתרגל. הגישה הזאת תועיל לא רק בהיבט הטכני. כך הילד יבין כמובן שאכפת לכם ושגם אתם עושים מאמצים משמעותיים כדי לעזור לו להרגיש טוב יותר.

טיפול CBT - המדריך המלא
נגן וידאו אודות טיפול CBT - המדריך המלא

טיפול CBT לילדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול CBT לילדים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים בשיטת CBT המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול CBT לילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפול CBT

טיפול CBT בחרדה
טיפול CBT בחרדה: המדריך המלא על CBT לטיפול בחרדות

רוב הדברים שאנחנו הכי חוששים מהם לעולם לא יתממשו ועדיין, חרדה נחשבת לאחת הבעיות המדאיגות ביותר של המאה ה-21. החדשות הטובות הן שטיפול CBT, המגובה במחקרים מדעיים, נחשב כיום לאחד הכלים היעילים להתמודדות עם חרדה, כמו גם עם פוביות ולחץ נפשי מתמשך.

המדריך המלא >>
טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים
טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים: טיפול CBT למבוגרים

לאורך השנים, כולנו מפתחים דפוסי חשיבה והתנהגות שנועדו לעזור לנו לשרוד את הג'ונגל הקשוח שנקרא החיים המודרניים. בטיפול CBT ניתן לבחון בעיניים ביקורתיות את הדפוסים האלו, להבין מתי הם משרתים אותנו ומתי פחות – וגם להחליף אותם בדפוסים חדשים ומועילים יותר.

המדריך המלא >>
טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים
טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים: טיפול CBT לבני נוער

גיל ההתבגרות הוא תקופה רצופת דרמות ומשברים – אשר את רובם המוחלט חווים הנערים והנערות לראשונה בחייהם. במצב כזה, חשוב להקנות להם כלים שיסייעו להם לזהות בעצמם דפוסי חשיבה והתנהגות שמזיקים יותר משהם תורמים – ולהבין כיצד להשפיע עליהם ולשנות אותם.

המדריך המלא >>
טיפול CBT אונליין
טיפול CBT אונליין: טיפול קוגניטיבי התנהגותי מרחוק באינטרנט

טיפול CBT אונליין הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי אשר מבוצע באינטרנט דרך אפליקציות ייעודיות, מה שהיה האפשרות היחידה האפשרית לטיפול בזמן התפרצות נגיף הקורונה. בשל יתרונותיו הרבים, הטיפול קיים גם היום, אך צריך לבדוק את ההתאמה אליו.

המדריך המלא >>
טיפול CBT מחיר
כמה עולה טיפול CBT? השוואת מחירים ועלויות של טיפול CBT

לפעמים קשה מאוד להעריך האם תהליך טיפולי באמת עובד ואיך ההשפעה שלו באה לידי ביטוי במבחן המציאות. אנשים רבים בוחרים להיעזר בטיפול CBT גם בגלל המחיר שיכול להיות נמוך יותר מטיפולים אחרים – וגם בגלל היכולת להבין, די בקלות, האם ההשקעה בו באמת משתלמת.

המדריך המלא >>
טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: