מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול קצר מועד: המדריך המלא על טיפול ממוקד ומבוסס פתרונות

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

היתרון והחיסרון המרכזי של טיפול קצר מועד

בניגוד לטיפולים פסיכולוגיים ארוכי טווח, כמו טיפול פסיכואנליטי וטיפול דינמי שאינו מוגבל בזמן, טיפולים קצרי מועד מוגבלים מראש בזמן. אלו טיפולים קצרים באופן יחסי, וממוקדי מטרה, ששואפים לטפל בבעיות ספציפיות מאוד ולעמוד ביעדים מוגדרים מראש. הם לא יורדים לעומק הבעיה, אלא מטפלים באופן ישיר במצוקות רגשיות שמתרחשות בהווה ובדפוסי חשיבה והתנהגות.

באמצעות טיפול קצר מועד נהוג לטפל במשברים, כמו משבר נישואין ואובדן של בן משפחה, בפוביות והפרעות חרדה, בדיכאון, בהפרעות אכילה ובהתמכרויות. תהליך הטיפול אורך במרבית המקרים בין 8 ל-30 פגישות, וזאת בהתאם לסוג הטיפול וסוג וחומרת הבעיה הנידונה. קיימים מספר סוגים של טיפולים קצרי מועד, כמו טיפול CBT, פסיכותרפיה דינמית קצרת מועד, טיפול EFT – ועוד.

היתרון המרכזי של טיפול ממוקד ומבוסס פתרונות הוא שהוא מסוגל לחולל שינוי פרקטי, אמיתי ומדיד תוך זמן קצר מאוד, וזה קריטי במיוחד כשקיימת בעיה אקוטית, שמגבילה את התפקוד ואת הרווחה הנפשית של המטופל.

החיסרון המרכזי של טיפול קצר מועד הוא בזה שהוא שטחי יחסית, ואינו עוסק בסיבה או בסיבות שהובילו לעצם קיום הבעיה הרגשית מלכתחילה. חיסרון נוסף טמון בכך שטיפול קצר מועד מצריך לרוב שיתוף פעולה אקטיבי ורחב מצד המטופל, לרבות ביצוע מטלות בין פגישות הטיפול, ולא כל המטופלים יתמידו בכך.

טיפול קצר מועד

פסיכותרפיה קצרת מועד: מאפיינים עיקריים

לטיפולים קצרי מועד יש יתרונות וחסרונות מובנים ומספר מאפיינים שנכונים לכל סוגי הטיפול הללו. אלו הם המאפיינים העיקריים שלהם:

• טיפול קצר ולרוב גם מוגבל ותחום בזמן, אך לא תמיד, שמתפרס על פני מספר שבועות או מספר חודשים.

טיפול רגשי בעל מטרה או מטרות מוגדרות וברורות מראש.

• טיפול קצר מועד מניב תוצאות מהירות בשטח תוך זמן קצר, בניגוד לטיפולים אחרים, שיכולים להניב תוצאות כעבור זמן רב מאוד, או כמובן לא להניב תוצאה כלל.

טיפול נפשי שמצריך שיתוף פעולה מלא בין המטפלת למטופל, ובפרט שיתוף פעולה אקטיבי מצד המטופל. כמו כן, על המטופל גם לבצע מטלות בין הפגישות עצמן, כשלרוב מדובר ביישום דפוסים חדשים בשגרת חייו.

• במידה וקיימת בעיה שורשית ועמוקה, פסיכותרפיה קצרת מועד לא תטפל בשורשים שלה, אלא רק במה שנמצא על פני השטח, משמע, בדרכי הביטוי שלה ובדפוסי החשיבה וההתנהגות המתעוררים בעקבותיה, ותחתור להשגת שינוי פרקטי ומהיר באורח החיים.

• טיפול ממוקד ומבוסס פתרונות פחות מתאים כאשר אין בעיה ספציפית בה ניתן להתמקד, או כשאין רצון להצר את תחום השיפוט של הטיפול, משמע, את המוקד הטיפולי.

• בגלל שטיפולים קצרי מועד הם קצרי מועד, לרוב הם זולים יותר מבחינה כלכלית גרידא מאשר סוגי טיפולים ארוכים יותר, וזה כמובן מתבקש והגיוני.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

למי מתאים טיפול רגשי ממוקד קצר מועד?

טיפול קצר מועד הוא טיפול בעל מאפיינים ספציפיים מאוד, ולכן הוא לא מתאים בכל המצבים ולא מתאים לכל סוגי המטופלים. אלו הם המטופלים להם יכול להתאים טיפול רגשי קצר מועד:

• מטופלים שמעוניינים לשתף פעולה באופן מלא ולבצע מטלות גם בין הפגישות ולא רק במהלכן.

• מטופלים בעלי מודעות עצמית גבוהה ובעלי יכולת להתבונן בעצמם.

• מטופלים בעלי יכולת להביע את עצמם ולהיחשף בפני המטפל או המטפלת באופן מהיר יחסית.

• מטופלים אשר מסוגלים להתמודד עם רגשות חזקים ומאתגרים, לרבות רגשות שליליים, שצפויים לעלות בזמן הטיפול.

• מטופלים שמעוניינים לטפל בבעיה שמתרחשת בהווה ולא בעבר.

• מטופלים שמעוניינים לטפל באופן ישיר בבעיה רגשית והתנהגותית ולאו דווקא למצוא את הסיבה לקיומה, כנהוג בטיפולים ארוכי טווח.

טיפול דינמי קצר מועד

סוגים שונים של טיפולים קצרי מועד

קיימות מספר גישות בכל הקשור לטיפול קצר מועד. כל טיפול הוא בעל עקרונות שונים ומתאים למטופלים שונים. באפשרותכם לבחור בין מספר סוגים של טיפולים קצרי מועד, לרבות הטיפולים הבאים:

פסיכותרפיה דינמית קצרת מועד – פסיכותרפיה דינמית לרוב לא מוגבלת בזמן, אך ישנה גם גרסה קצרת מועד וכן מוגבלת בזמן של טיפול דינמי, שכוללת לרוב עד כ-25 פגישות בסך הכל, אך יכולה לכלול גם פחות או יותר. בתחילת תהליך הטיפול מוגדרת מטרה ספציפית אותה רוצה המטופל להשיג, נבנית תוכנית טיפולית ומושם דגש על הקפדה עליה. התהליך מאופיין בנוסף לכך בשיתוף פעולה מלא בין המטפל למטופל ובגישה אקטיבית של המטפל.

פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) – אחד מהטיפולים המרכזיים והפופולאריים ביותר. זהו טיפול ממוקד וקצר באופן יחסי, שאורך לרוב כ-12 פגישות בלבד. הוא חותר להתמודד עם הבעיה באופן ישיר, ולא עוסק בסיבות לקיומה. במהלך טיפול CBT מאותרים דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים, והם מוחלפים בדפוסים חיוביים, שיועילו למטופל ויאפשרו לו להתמודד עם קשיים רגשיים בהווה ובעתיד.

פסיכותרפיה בין אישית (IPT) – טיפול רגשי מוגבל בזמן, ששם דגש מיוחד על חשיבותן של מערכות היחסים והתקשורת הבינאישית בחייו של האדם, ועל ההשפעה שלהן מבחינה בריאותית, נפשית ורגשית. תהליך של טיפול IPT עוסק בהווה ובמשברים המתרחשים בו, ופחות בעבר. הטיפול אורך לרוב בין 12 ל-20 פגישות, ובמהלכו מזוהים ומוגדרים קשיים בינאישיים, נקבעות אסטרטגיות תקשורת בינאישית ועובדים על תרגולן ויישומן בפועל.

טיפול קצר מועד ממוקד פתרון

טיפול פסיכולוגי קצר מועד מבוסס פתרונות

כאמור, טיפול ממוקד קצר מועד מתאים ליישום כאשר מתרחשת בעיה ספציפית, אותה ניתן להגדיר באופן ברור בתחילת הטיפול. מדובר בבעיה שמתרחשת בכאן ועכשיו ומפריעה לאורח חייו התקין של המטופל. פעמים רבות אלו הם משברים רגשיים, כמו משברי נישואין, התמודדות עם מחלה או עם אובדן של אדם קרוב. במקרים אחרים מדובר בדיכאון, חרדה, הפרעות חרדה, הפרעות אכילה והתמכרויות.

התאמת סוג הטיפול תלויה באופן כללי בסוג ובחומרת הבעיה הרגשית, אישיותו של המטופל, יכולותיו הכלכליות והעדפותיו האישיות. טיפול קצר מועד מבוסס פתרונות לא מתאים כאשר מעוניינים לצאת למסע נפשי, כאשר מעוניינים לחקור את העבר ולהתחקות אחר הסיבות לקיום הבעיה.

ניתן לומר שלטיפולים קצרי מועד יש תועלת רבה כאשר הם מיושמים במצבים הנכונים. הם ממוקדי מטרה ואפקטיביים מאוד כאשר משתמשים בהם ומיישמים אותם במקום הנכון ובזמן הנכון.

טיפול קצר מועד - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול קצר מועד נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים רגשיים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול קצר מועד בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: