מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול רגשי לבני נוער: המדריך המלא על טיפול במתבגרים (2023)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו טיפול רגשי לבני נוער?

כמו אנשים מבוגרים, גם בני נוער מתמודדים עם אתגרים רגשיים מגוונים. הם עשויים לחוות קושי בוויסות רגשי, קשיים חברתיים, מצוקה רגשית, שינויים תכופים במצב הרוח, סוגיות הקשורות לזהות ולאישיות המתפתחת שלהם, מחשבות וזיכרונות מאתגרים – ועוד.

ההבדל העיקרי בין מבוגרים למתבגרים טמון בכך שהאחרונים נוטים פחות לשוחח על הרגשות שלהם ופחות להיפתח בפני הסביבה. פעמים רבות בני נוער חשים שהסביבה שלהם לא מבינה אותם ולא יכולה להבין אותם.

הם מתקשים לשוחח על סוגיות מורכבות ומערבולות רגשיות עם בני גילם, ועוד יותר מתקשים לעשות זאת עם ההורים או המורים – השייכים לדור אחר. הבדל חשוב נוסף טמון בקושי של המתבגרים לווסת את הרגשות שלהם ולהתמודד איתם בהצלחה.

טיפול רגשי לבני נוער מתאר מגוון של טכניקות, גישות וטיפולים, שמטרתם ליצור למתבגר סביבה בטוחה ובלתי שיפוטית להביע את עצמו ולבטא את רגשותיו. לספר על מה שיושב לו על הלב ולא עוזב את הראש.

תהליך של טיפול רגשי מוצלח לגיל ההתבגרות מאופיין בתקשורת איכותית, פתוחה ומעמיקה בין המטפל לבין המטופל, שמציידת את המתבגר בארגז כלים להתמודדות עם רגשות, תחושות, זיכרונות ואתגרים.

טיפול רגשי לנוער

מתי יודעים שיש צורך בטיפול רגשי למתבגרים?

כאן נכנס המקום שלכם, כהורים דואגים ואוהבים, לזהות את המצוקה או האתגר שחווה ילדכם. חשוב להיות קשובים למילותיו, להלך-הרוח שלו, לדפוסי התנהגות ולשינויים ניכרים בהתנהגות. כדאי לשוחח עם המורים בבית הספר, ובמידת הצורך אף עם חבריו, בשביל לרכוש מידע בנוגע להתנהגות אותה הוא מפגין או לסוגיות איתן הוא מתמודד.

באמצעות הסימנים הבאים תוכלו לדעת האם המתבגר או המתבגרת שלכם מתמודדים עם סוגיה או מערבולת רגשית:

• חלה ירידה חדה בציונים שלהם בבית הספר.

• הם מתבודדים, לא מתקשרים אתכם או עם חבריהם ונמנעים מאינטראקציות חברתיות.

• חל שינוי פתאומי לרעה במצב הרוח או בהתנהגות שהם מפגינים.

• לאחרונה הם החלו ללא התרעה מוקדמת לעשן, לשתות אלכוהול או לאכול באופן מוגזם.

• אתם חשים שהם מצויים בסערת רגשות או שהם מגיבים באופן רגשי במיוחד או מתרגזים באופן פתאומי ולא פרופורציונאלי למקרה.

במידה ואתם חושדים שקיימת בעיה, וודאי שכדאי להתחיל בלהציף אותה מול המתבגר שלכם. יכול להיות שהוא ייפתח ויספר לכם מה עובר עליו, יכול להיות שהוא ידחה את הרעיון, יכול להיות שהוא יכחיש שקיימת בעיה. כל התגובות אפשריות ולגיטימיות בדרכן.

בכל אופן חשוב להתחיל בלשוחח איתו לפני שניגשים לקבלת טיפול רגשי לבני נוער, וזאת בשביל להבין טוב יותר מה עובר עליו, בשביל לקבל אישוש לכך שקיימת סוגיה אמיתית – ובשביל לקבל את הסכמתו לפעול להשגת הפתרון המיוחל.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

שיטות טיפול רגשי לגיל ההתבגרות

טיפול רגשי למתבגרים כולל מספר רב של סוגי טיפולים אפשריים. קיימים פסיכותרפיסטים מומלצים אשר מטפלים במגוון טכניקות שונות ופסיכותרפיסטים אשר מתמחים בטיפול לגיל ההתבגרות באמצעות טכניקה מסוימת.

המאפיין העיקרי של מרבית הטיפולים הרגשיים לבני נוער הוא השיח הפתוח בין המטפל לבין המטופל. תקשורת מילולית מהווה מרכיב משמעותי בחתירה לזיהוי מדויק של האתגר או הסוגיה הרגשית ומציאת פיתרון יעיל וארוך-טווח עבורם.

בין הטיפולים השונים ניתן למנות את הטיפולים הבאים:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – טיפולים שמטרתם לזהות קשרים בין דפוסי חשיבה לדפוסי התנהגות שליליים ולפרום אותם, לשנות דפוסים מושרשים ולהטמיע דפוסים חדשים שהם מועילים ובריאים יותר למטופל. תהליך של טיפול CBT מעניק למתבגר כלים שונים להתמודדות עם מגוון רחב של סוגיות רגשיות שונות.

טיפול באומנות – קיימים מגוון של טיפולים רגשיים אשר משלבים אומנות ויצירה, כמו טיפול במוסיקה, טיפול בדרמה, טיפול בציור, טיפול בצילום – ועוד. באמצעות היצירה ניתן לזהות את הסוגיה, לעזור למתבגר לרכוש תובנות מועילות לגביה ולהעניק לו כלים להתמודדות עם מצבי רוח, משברים, מצוקות, חוויות טראומטיות, ובאופן כללי לשפר את הוויסות הרגשי ואת איכות חייו.

טיפול פסיכודינמי – טיפול מעמיק ואישי, בו המטפל והמטופל יושבים האחד מול השני, ומטרתו לעזור למתבגר לרכוש תובנות בנוגע לקונפליקטים הרגשיים והקשיים שאותם הוא חווה – והסיבות לקיומם, לרבות שימת דגש על התוכן המסתתר בתת-המודע. בד בבד עם התובנות מוצעות גם דרכים יעילות להתמודד עם אותם הקונפליקטים. תהליך של טיפול פסיכודינמי עשוי להיות קצר-מועד או ארוך-טווח.

טיפול רגשי למתבגרים

כיצד ניתן לדעת שהטיפול במתבגרים עובד?

טיפול רגשי לבני נוער יכול לארוך מספר שבועות, מספר חודשים ומספר שנים. טיפולים שונים אורכים זמן רב יותר ופחות. וודאי שגם אופיה ועומקה של הסוגיה הספציפית שאותה מעוניינים לפתור משפיעים על משך הטיפול.

בנוסף לכך, מתבגרים שונים יגיבו בצורה שונה לטיפול רגשי, וזאת בין היתר בתלות בסוג הטיפול ובהתאמתם אליו, באישיות שלהם, במוכנות שלהם להיפתח ולשתף פעולה ובכימיה ובחיבור שלהם עם המטפל. מומלץ לשאול את המטפל מבעוד מועד כמה זמן הוא מעריך שהטיפול יימשך.

שיפור או שינוי ראשוני עשויים להגיע באופן מהיר יחסית, כמו למשל תוך מספר מצומצם של פגישות. גם כאן הדבר תלוי בפרמטרים שונים ולעיתים קשה לקבוע או לדעת מראש. יש להבין שתהליך של טיפול רגשי למתבגרים, ככל טיפול פסיכולוגי – לוקח זמן, ומומלץ להתאזר בסבלנות על מנת להשיג את התוצאה המיוחלת הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.

להלן מספר דרכים טובות לדעת שהטיפול במתבגרים אכן עובד:

הדרך הקלה ביותר לזהות שהטיפול אכן מניב פרי היא להבחין בשינוי בהתנהגות ו/או שינוי במצב הרוח של ילדכם.

דרך יעילה נוספת היא לשאול אותו באופן ישיר כיצד הוא מרגיש, האם הוא מרוצה מהמטפל, האם הוא מרגיש שהמטפל מבין אותו והאם הוא נהנה מהטיפול הרגשי.

ניתן וכדאי כמובן לשוחח עם המטפל ולשאול אותו כיצד הוא חושב שהתהליך מתקדם והאם הכיוון חיובי.

לבסוף, במידה והמתבגר שלכם פונה אליכם באופן ישיר ואישי על מנת לשתף אתכם ברגשותיו ובתחושותיו – זהו ללא ספק סימן מעולה שחלה התקדמות ניכרת בתהליך הטיפול.

זכרו כי גיל ההתבגרות הוא הגיל המושלם לזיהוי דפוסי חשיבה ודפוסי התנהגות מזיקים או בלתי מועילים – והחלפתם באחרים. זוהי העת הטובה ביותר לחולל שינוי, כשהאישיות ומרכיביה יותר דינמיים, גמישים וניתנים להשפעה ולעיצוב.

במידה והבחנתם בבעיה, קושי, אתגר או סוגיה בקרב המתבגר או המתבגרת שלכם – כדאי לבדוק את העניין ולפנות לקבלת טיפול רגשי לבני נוער, שיחולל שינוי ניכר באורח חייהם הנוכחי ובאורח חייהם העתידי.

טיפול רגשי לבני נוער

טיפול רגשי לבני נוער - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול רגשי לבני נוער נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים רגשיים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול רגשי לבני נוער בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: