מכון-דרור-לוגו

תפריט

חרדת נטישה: תסמינים וטיפול בחרדת נטישה אצל ילדים ומבוגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה חרדת נטישה?

חרדת נטישה מתארת רגשות עזים של לחץ וחרדה מתמשכת ומוגזמת אצל תינוקות, ילדים ומבוגרים המקושרת לפרידה נוכחית או מתקרבת מדמות משמעותית, כלומר מישהו או משהו המספקים נוחות וביטחון לפרט. במקרים רבים, פחד נטישה מתרחש אצל תינוקות וילדים ועלול לגרום לחרדה מתמדת, לטווח ארוך, לעתים קרובות לתקופות של עד שישה שבועות.

למעשה, ילדים ומבוגרים הלוקים בהפרעת חרדת פרידה חווים מצוקה מכרעת כאשר הם מופרדים ומנותקים מדמות ההתקשרות שלהם. בשל כך, הם עשויים לסבול מתסמינים שכיחים שונים המאפיינים הפרעות חרדה ולהפגין סימפטומים פסיכולוגיים וגופניים כאחד, זאת כמובן בהתאם לחומרה ולמשך החרדה.

לדוגמא, תסמינים פסיכולוגיים מוכרים של חרדת נטישה אצל תינוקות ופעוטות כוללים:

• רמות גבוהות של מצוקה וחרדה כאשר מופרדים מהבית או מדמות ההתקשרות
• דאגה מתמדת מאובדן דמות ההתקשרות או מלגרום לה נזק
• דאגה תמידית מהתנסות באירוע שעלול לגרום לפרידה מדמות ההתקשרות
• קושי או סירוב מוחלט לצאת החוצה מהבית מחשש להפרדה
פחד להיות לבד או ללא דמות ההתקשרות
• רתיעה מלינה מחוץ לבית או מללכת לישון מבלי להיות ליד דמות ההתקשרות
• סיוטים על הפרדה

כמו כן, סימפטומים גופניים ידועים של חרדת נטישה אצל ילדים ומבוגרים כוללים:

• כאבי ראש
• כאבי בטן
• בחילה
• הקאות
הרטבת לילה
• קוצר נשימה
• דפיקות לב

בנוסף, המחשבות הטורדניות שעשויות להופיע אצל אנשים הסובלים מהפרעת חרדת פרידה עשויות לכלול:

• מה אם משהו רע יקרה לאמא או אבא?
• מה אם אני אלך לאיבוד?
• מה אם סבתא לא תאסוף אותי אחרי בית הספר?
• מה אם אני איחטף?

חרדת נטישה

חרדת נטישה אצל ילדים: תסמינים שכיחים

כאמור, פחד נטישה משפיע על אנשים בכל הגילאים, אולם הוא נפוץ יותר אצל תינוקות, פעוטות, ילדים ובני נוער מתחת לגיל 18. כמו כן, מחקרים מן העולם נחרצים בקביעתם כי חרדת נטישה הינה הפרעה אשר מתחילה בדרך כלל במהלך תקופת הילדות, אך התסמינים שלה יכולים להימשך גם לתוך תקופת הבגרות של האדם.

לדוגמא, חוקרים רבים מעריכים כי 1-2% מאוכלוסיית המבוגרים בעולם סובלים מהפרעת חרדת פרידה במידה זו או אחרת. בנוסף, מומחים אלו סבורים כי הפרעת חרדה ספציפית זו משפיעה על נשים יותר מאשר על גברים, זאת בהתאם לממצאי מחקריהם כמובן.

הסימפטום השכיח ביותר לחרדת נטישה הינו חוסר רצון משמעותי של הילד ללכת לגן או לבית הספר, כאשר ייתכן שילדים מסרבים ללכת למסגרת החינוכית משום שהם לא רוצים להיפרד מדמות ההתקשרות שלהם. במקרים אלו, אתם עשויים לשמוע שאלות חוזרות ונשנות מצד ילדכם, כגון "מה אם אני אהיה חולה ואמא לא תהיה לידי כדי לעזור לי?".

חשוב לציין, כי הרגשת מעט דחק וחרדה כאשר מופרדים מחפצי ביטחון ואזורי נוחות הינה דבר טבעי לחלוטין אצל תינוקות וילדים, אולם סביב גיל שלוש עד ארבע שנים, הפרעת חרדה חברתית יכולה להוות בעיה גדולה ומדאיגה הרבה יותר.

במידה והפחד מנטישה של ילדכם הופך להיות מכריע ומתחיל להפריע בפעילויות יומיומיות שלו, כמו ללכת לבית הספר או למקומות אחרים, ייתכן שהדאגות הטבעיות הללו התפתחו לכדי מקרה קליני של הפרעת חרדת פרידה.

באופן כללי, רשימת גורמי הסיכון המעלים באופן משמעותי את הסבירות שילדכם יסבלו מתסמינים של חרדת נטישה כוללים:

• היותך אישה
• היסטוריה משפחתית של הפרעות נפשיות אחרות
• היסטוריה אישית של הפרעה נפשית אחרת
• חוויית אובדן של אדם אהוב
• שינוי פתאומי בחיים הכולל פרידה מאדם אהוב
• היותך במערכות יחסים רומנטיות רופפות ולא בריאות

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

חרדת נטישה במבוגרים: תסמינים נפוצים

מבוגרים הסובלים מהפרעת חרדת נטישה לעתים קרובות ממוקדים מאוד בבריאותם, רווחתם וביטחונם של ילדיהם, בדמויות משמעותיות נוספות בחייהם ובאנשים אחרים המקיימים עמם קשר הדוק ורציף. יחד עם זאת, אבן היסוד של חרדת פרידה הינה שההתמקדות של הפרט באדם או באנשים אחרים גורמת לו צער ומובילה למספר תופעות לוואי שכיחות.

לדוגמא, מבוגרים הסובלים מהפרעת חרדה ספציפית זו עשויים לבדוק באופן תדיר ואף כל הזמן על מקום הימצאותם של יקיריהם, לגונן על ילדיהם יתר על המידה וללא קשר לגילם של הילדים ו/או לסרב להיות לבד.

כמו כן, מבוגרים המאובחנים עם הפרעת חרדת פרידה עלולים לדווח על כאב גופני כאשר אירוע פרידה מאדם אהוב מתממש ובא, לפתח סוגי הפרעות נפשיות נוספים במידה והתסמינים נמשכים ולגרום למריבות עם ובין יקיריהם אם הם אינם זוכים לטיפול מקצועי הולם.

חשוב לציין, כי אנשים מבוגרים הסובלים מחרדת נטישה לעתים קרובות סובלים גם מהפרעות נפשיות נוספות הידועות כמתרחשות בד בבד עם הפרעת חרדה זו, כולל:

• פוביות ספציפיות
• פוסט טראומה (PTSD)
• הפרעת פאניקה
הפרעת חרדה כללית (GAD)
• הפרעת חרדה חברתית
• אגורפוביה
הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD)
• הפרעות אישיות
• דיכאון
• הפרעה דו-קוטבית

למרבה המזל, קיימות מספר שיטות לטיפול בהפרעות חרדה היכולות להקל מאוד על התסמינים שאתם חווים, לשקם את התפקוד ולעזור לסובלים מהן ליצור מערכות יחסים בריאות עם יקיריהם, כולל זוגיות, ללא הסימפטומים המצערים של חרדת הנטישה.

טיפול בחרדת נטישה

איך להתגבר על חרדת נטישה בזוגיות?

אנשים רבים טועים להאמין כי פחד נטישה מתמוגג בעת הימצאותם בזוגיות יציבה ועם בן או בת זוג מחויבים, אולם לרוב זה אינו המצב האמיתי. למעשה, החרדה עשויה לבוא לידי ביטוי בכך שמבוגרים מאמינים בנחרצות שבני או בנות הזוג שלהם יינטשו אותם ושזה רק עניין של זמן עד שזה יקרה.

בשל כך, אנשים הסובלים מחרדת נטישה חוששים ודואגים מדי יום ביומו שמא בני או בנות זוגם ייפרדו מהם ולכן הם אינם מסוגלים להתמסר לזוגיות הנרקמת ולהעניק את כל מה שיש באפשרותם למערכת היחסים. כמו כן, הם נוטים להאשים את בן או בת זוגם בבגידות והונאות או בניסיונות להיפרד מהם.

מבוגרים רבים אף מרגישים שהם אינם מסוגלים לבטוח באף מילה של בן או בת זוגם, מכיוון שהאמון שלהם התפרק לרסיסים על ידי בני או בנות זוג אחרים בעבר. יחד עם זאת, תסמינים שכיחים אלו לרוב יוצרים קרע משמעותי בינם לבין בני או בנות זוגם ועלול לגרום לכך שהנבואה תגשים את עצמה בעתיד.

לאור זאת שהם חיים ביום יום כאילו הזוגיות שלהם מתקרבת לסיומה כל כרגע, הם גורמים לסיום מערכת היחסים בלי סיבה אמיתית. יתרה מכך, לעתים קרובות מבוגרים הסובלים מחרדת פרידה לא מצליחים להבחין בתרומתם המכרעת לסיומה של הזוגיות החדשה שלהם, שכן הם שרויים באמונה שגורל מערכות היחסים שלהם נחרץ ושהם אינם יכולים להיות נאהבים יותר.

התחושות והרגשות הבאות בעקבות כך שהם מאמינים שכל בני או בנות הזוג בחייהם תמיד נפרדים מהם באופן פתאומי וללא הסבר אינה קלה עבורם. בשל כך, ללא הגעה לתובנות משמעותיות אלו, האתגרים העומדים בפניכם לא יחלפו וימשיכו להופיע גם במערכת היחסים והזוגיות הבאה שלכם.

איך להתמודד עם חרדת נטישה?

אנשים רבים שואלים את עצמם איך מטפלים בחרדת נטישה אצל ילדים ומבוגרים ואיך הם יכולים לעזור לאדם אהוב הסובל מהפרעת חרדה ספציפית זו. כחברים או קרובי משפחה, זה עשוי להיות קורע לב עבורכם לצפות באדם אהוב עליכם אשר נאבק בתסמינים פסיכולוגיים וגופניים של חרדה.

בהתחלה אולי לא תבינו מדוע האדם האהוב שלכם כל כך קשור אליכם או לאדם אחר בסביבתו הקרובה ואתם עשויים לתהות מה ביכולתכם לעשות עבורו כדי לעזור לשפר את המצב. זכרו כי הדברים החשובים ביותר שכדאי לשקול כאשר אתם מנסים לעזור לאדם אהוב הינם להבין היטב איך מתמודדים עם חרדת נטישה ולפנות לטיפול מקצועי בהקדם.

למדו מה עובר על האדם האהוב עליכם על ידי לימוד עצמי של מאמרים בנושא הפרעות חרדה, כך שתוכלו לקבל הבנה טוב ומעמיקה יותר של החרדה והפחד שהוא חווה בחיי היום יום. לאחר מכן, שוחחו עם יקירכם על חרדת הנטישה והפחדים שהוא חווה בעקבותיה. בנוסף:

• הקפידו להימנע מלהיות שיפוטיים או ביקורתיים מדי כלפיו
• השתדלו להיות ישרים וכנים ככל הניתן עם יקירכם בנוגע לחששות שלכם
• חקרו על אפשרויות הטיפול הקיימות להפרעת חרדת פרידה העשויות להתאים
• היו רגישים לצרכים של יקירכם
• הסבירו לו את החשיבות והיתרונות הרבים של טיפול CBT בחרדה
• הקפידו להוות מקור תמיכה עבור האדם האהוב שלכם

בסופו של דבר, זכרו כי חשוב לא לאפשר את ההתנהגויות התלותיות של יקירכם בכם או באנשים אחרים המהווים את דמות ההתקשרות, שהרי הנכם מעוניינים דווקא לעודד את העצמאות והאוטונומיה שלהם בעודם הם פועלים על מנת להתגבר על התסמינים הקשים של חרדת הנטישה.

חרדת נטישה אצל מבוגרים

איך מטפלים בחרדת נטישה?

באופן כללי, חרדת נטישה אצל תינוקות, פעוטות, ילדים ומבוגרים מטופלת בדרך כלל באמצעות פסיכותרפיה וטיפולים רגשיים שונים, לעתים טיפול פסיכולוגי-דינמי, אולם לרוב על ידי טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – טיפול קצר מועד מבוסס פרוטוקולי מחקר.

בהתחשב בכך שפחד נטישה ניתן לטיפול ובדרך כלל מתגלה בגילאים צעירים, מומלץ לשוחח עם הגננת, המחנכת או היועצת במסגרת החינוכית של ילדכם ולבדוק אם אי אלו תסמינים של חרדה אכן מתקיימים.

הצוות החינוכי יוכל לסייע לכם בהערכת מצבו של ילדכם ולהפנות אתכם לגורם מקצועי מתאים שיוכל ללמוד, הן את הילד והן את הוריו, טכניקות פרידה בריאות שיסייעו לו להתגבר ולהתמודד עם החרדה מפרידה.

בהתאם לצורך, התייעצו עם פסיכולוגית מומחית לעבודה עם ילדים או מבוגרים במידה והנכם מאמינים שאתם או ילדכם חווים תופעות הקשורות לחרדת נטישה ודונו יחד ביתרונות והסיכונים של כל שיטה היכולה באופן פוטנציאלי לשמש לטיפול רגשי יעיל בתסמינים אלה.

כאמור, שיטת הטיפול השכיחה ביותר כיום עבור מרבית הפרעות החרדה, כולל הפרעת חרדת פרידה, הינה טיפול CBT, המכונה בעברית פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית.

תסמינים של חרדה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים
נגן וידאו

טיפול בחרדת נטישה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בחרדת נטישה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בחרדת נטישה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: