מכון-דרור-לוגו

תפריט

פסיכולוג ילדים מחוננים מומלץ: טיפול פסיכולוגי רגשי לילדים מחוננים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

החשיבות של טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים

כאשר אדם נתקל באתגרים או במשבר אישי וזקוק לעזרה מקצועית, הוא פונה לייעוץ או להערכה פסיכולוגית כדי לקבל את ההכרה, הקבלה והמסקנות שאיתן הוא יוכל להתמודד עם קשייו.

כשמדובר בילד בכלל ובילד מחונן בפרט, הקשיים שהוא מתמודד עמם לא תמיד יהיו גלויים לעין, וברוב המקרים הילד כלל לא יידע לבקש את העזרה.

כאן מגיע מקומם של ההורים ושל גורמי החינוך סביב הילד להיות ערים להתנהגותו, לדברים שנאמרים או שלא נאמרים, להכיר במורכבות מצבו ולהפנות אותו לסיוע של גורם פסיכולוגי.

יש להדגיש כי לעומת ילד רגיל, לילדים מחוננים יש צרכים רבים ושונים שסביבתם לרוב אינה מכירה. לדוגמה, בזמן שילד שמקבל ציונים נמוכים ומראה סימני דיכאון היה מקבל את המענה הדרוש, ילד מחונן אשר מקבל ציונים גבוהים ומתנהג למופת בכיתה, ייחשב לילד ש"מסתדר מצוין", אף שדווקא הציפיות הגבוהות ממנו עלולות להביא למתחים רגשיים שיעמיסו ויקשו עליו מאוד.

אמנם ניתן להביא ילד מחונן לכל פסיכולוג מוסמך, אך ההמלצה המקצועית היא להגיע לטיפול רגשי אצל פסיכולוג חינוכי שעובד עם ילדים מחוננים בדרך קבע. מטפל כזה יידע להגיע אל הילד בצורה קלה יותר, להתחבר לדפוסי החשיבה שלו וכך גם ליצור עבורו את הטיפול המותאם לו והמיטבי למצבו.

פסיכולוג ילדים מחוננים

מתי יודעים שילד מחונן צריך טיפול פסיכולוגי?

למרות מה שרבים חושבים, לא פונים לתהליך של טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים רק כאשר הצורך כבר ברור והקושי גלוי. כמו בבריאות הגוף, גם בבריאות הנפש, עדיף שלא להגיע למצב אקוטי שבו הטיפול הרגשי כבר נדרש – אלא לנקוט מראש הגנות רלוונטיות.

כאמור, לא כל ילד או מבוגר זקוקים מלכתחילה לטיפול פסיכולוגי (אם כי לכל אחד יש תקופה בחיים שבה היה עדיף אם היה מתייעץ עם גורם מקצועי שמסייע לו להתמודד עם קושי נפשי זה או אחר), אך כשמדובר בילדים מחוננים חשוב לזכור כי מלכתחילה הם מתמודדים עם רגישות גבוהה ועם קשיים מורכבים יותר מילדים רגילים.

לכן, כבר עם איתור המחוננות אצל הילד, מומלץ להגיע להערכה או לקבל ייעוץ פסיכולוגי כדי לתת לגורם מקצועי להעריך האם הילד זקוק לטיפול מקיף באופן קבוע.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

פסיכולוג ילדים מחוננים: מאיזה גיל מתאים?

אולי מפתיע לשמוע, אך טיפול פסיכולוגי אפשר לקבל בכל גיל, גם בגיל הרך, כלומר 4 ו-5. בככל זאת, בגילאים הצעירים, ההמלצה תהיה לפנות לטיפול באמצעות ההורים ולהעניק הדרכת הורים לילדים מחוננים, כדי לספק להם כלים שבעזרתם יוכלו להתמודד עם המחוננות של הילד ולסייע לו כבר מהשלבים הראשוניים ביותר של חייו.

כך או כך, אם מתעוררים קשיים ויש צורך בהתערבות של גורם מקצועי, ניתן בהחלט להעניק לילד טיפול פסיכולוגי, בנוכחות ההורה או בלעדיו, וכך לסייע לו עם האתגרים החדשים בשלבי חייו המתקדמים יותר, בהיבט החברתי והאישי.

טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים

אבחון מקצועי לקראת טיפול רגשי לילדים מחוננים

פעמים רבות, הורים מגלים שילדיהם מחוננים דרך המבחן הארצי לאיתור מחוננים של משרד החינוך, אך מלבד ההכרה במחוננות, אין להם שום מידע מקיף לגבי מצבו של הילד, חוזקותיו וחולשותיו.

חשוב להבין שהמחוננות היא לא הגדרה קוגניטיבית בלבד וכי השפעותיה על חיי הילד הן מורכבות ורבות, גם בהיבט הרגשי והחברתי.

ההמלצה היא לבצע לילד אבחון מחוננים פרטי שיוכל לאתר את הנקודות שבהן הילד זקוק לסיוע ולחיזוק, כמו גם הנקודות שבהן הוא מצטיין ושעליהן כדאי לשים דגש כדי לפתח את הפוטנציאל שלו.

איתור הנקודות הללו יוכלו להיות פתח עבור הורה לילד מחונן, גם כדי להבין לעומק את האתגרים שאיתם הוא מתמודד ובעיקר כדי להתאים לו פתרונות, כמו טיפול פסיכולוגי מותאם לילדים.

לדוגמה, ילד מחונן שאותרה אצלו רגישות גבוהה יוכל לקבל טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים ולרכוש כלים להתמודדות עם העומס וההצפה הרגשית שהוא חש, זאת במטרה שישתלב בקרב בני גילו בקלות ויפתח עמם קשרים חברתיים בריאים.

איך נראה טיפול פסיכולוגי לילד מחונן?

ברמה העקרונית, אין שוני רב בין טיפולים פסיכולוגיים רגילים ובין טיפולים פסיכולוגיים לילדים מחוננים. כאמור, הטיפול מותאם לגיל המטופל ולמצבו. פסיכולוג אשר הוסמך ובעל ניסיון לעבודה עם מחוננים, יוכל להתאים ביתר קלות את הטיפול לילד שלפניו ולמצוא איתו שיח כנה ומקרב שיסייע ביצירת הקשר הדרוש לטיפול רגשי.

בגילאים או במקרים מסוימים, הפסיכולוג יבקש מההורים להגיע לטיפול או ללוות את הילד, זאת במידה שמעורבותם בתהליך תהיה אפקטיבית יותר, אם כמטופלים בעצמם ואם כגורם עזר לשיתוף פעולה עם פעוט קטן או ביישן.

ברוב המקרים כשמדובר בילד קטן, הפסיכולוג ישקף להורים את מצבו ויבקש מהם להיות שותפים לתהליך. במקרה כזה ניתן יהיה גם לערב גורמים חיצוניים השייכים למסגרת החינוכית של הילד, כל עוד הם רלוונטיים לקשייו.

עם זאת, ילד מחונן בגילאי ההתבגרות לאו דווקא יצטרך או ירצה את מעורבות ההורים ויוכל ליישם בעצמו את מסקנות הטיפול הפסיכולוגי שעלו בקשר שלו עם פסיכולוג נוער.

טיפול רגשי לילדים מחוננים

כיצד טיפולים פסיכולוגיים מסייעים לילדים מחוננים?

טיפול פסיכולוגי הוא במקרים רבים טיפול רגשי לילדים מחוננים. היכולות הקוגניטיביות הגבוהות הן לא רק ברכה, ומעמיסות קשיים רבים, בעיקר בגילאי בית הספר שבו הילד נדרש לגבש לעצמו זהות אישית וחברתית.

ברמה האישית, ילד אשר חווה הצלחה פנומנלית בתחומים מסוימים, עלול לחוש תסכול כשבתחומים אחרים, כמו ספורט או אומנות, הוא לא מפגין הצטיינות רבה. מחוננים רבים הם פרפקציוניסטים ועקב כך חשים אי מסוגלות וחוסר ביטחון כשהם לא מגיעים להישגים גם בתחומים שבהם הם אינם חזקים.

ברמה החברתית, ילד מחונן לרוב לא מוצא עניין בבני גילו, וכך עלול למצוא את עצמו בבדידות ולהיסגר גם בפני מי שמנסים להתקרב אליו. יתר על כן, בשל רגישות גבוהה שלרוב מאפיינת ילדים מחוננים, לעיתים קרובות הם מגיבים באופן לא פרופורציונלי בסיטואציות מסוימות ומתמודדים עם עומס רגשי שהסביבה מתקשה לעכל ולקבל.

טיפול רגשי אצל פסיכולוג ילדים יכול לפתור את קשייו של המחונן, להעניק לו אוזן קשבת שתכיר במורכבות תחושותיו ולמצוא יחד איתו פתרונות שיסייעו לו למתן את רגשותיו, ליצור זהות אישית וחברתית ולחזק את בטחונו העצמי כך שיתפתח בצורה בריאה, תוך שהוא מממש את פוטנציאל יכולותיו.

תכונות של ילד מחונן - הגדרה ומאפיינים של ילדים מחוננים
נגן וידאו אודות תכונות של ילד מחונן - הגדרה ומאפיינים של ילדים מחוננים

פסיכולוג מומלץ לילדים מחוננים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר הילד המחונן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: