מכון-דרור-לוגו

תפריט

מבחן איי קיו (IQ) בעברית: מבחן אינטליגנציה (מנת משכל) לילדים בישראל

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה איי קיו (IQ)?

ילדים, בני נוער ומבוגרים מופנים לביצוע מבחן אינטליגנציה (IQ Test) כדי להעריך את מנת המשכל (IQ) האישית שלהם ולבדוק מהו הפוטנציאל הקוגניטיבי הטמון בהם.

המבחן מורכב ממספר תת-מבחנים הבוחנים כל אחד יכולת אינטלקטואלית אחרת, כאשר התוצאות משוקללות לציון סופי בנקודות שמחושב ביחס לקבוצת הגיל של הנבדק או אם מדובר בתלמיד עד סוף כתה ז' , גם לרמת הכיתה שלו.

מבחני איי קיו (IQ Tests) משולבים בתהליכי אבחון פסיכולוגי-חינוכי מקיף, כמו לדוגמה במבחן וכסלר (WISC) הבוחן בנוסף לאינטליגנציה, גם את היכולות, הכישורים, נקודות החוזק והחולשה וסגנון הלמידה של הילד.

תוצאות המבחן מאפשרות לדעת למשל האם התפיסה החזותית-מרחבית של הילד יעילה יותר מהחשיבה וההבנה המילוליות שלו או להיפך ומהם הגורמים לקשיים שהוא חווה בעת למידה והיבחנות. כך ניתן להבין האם התלמיד מתפקד ברמה התואמת את המצופה מבני גילו ומרמת כיתתו.

בהתאם לממצאי בדיקת איי קיו (IQ) ולמקום מגוריכם, ייתכן וילדיכם יוכלו להשתלב באחת מהתוכניות הייחודיות שמציע משרד החינוך עבור תלמידים מחוננים ומצטיינים בישראל.

מבחן אינטליגנציה IQ

איך בודקים איי קיו (IQ)?

כדי לקבל את המדד המהימן ביותר לפוטנציאל הקוגניטיבי של הילד, מבצעים בדיקת איי קיו (IQ) כחלק ממבחן וכסלר (WISC) שהוזכר לעיל.

מבחן אינטליגנציה וכסלר לילדים מורכב מ-10-12 תת-מבחנים המניבים תוצאות מספריות במדדים קבועים מראש. כל תוצאה של אחד מהמדדים האלו מרכיבה לבסוף את הציון המתקבל בבדיקה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

5 המדדים המשמשים לבדיקת איי קיו (IQ) של ילדים ובני נוער

להלן 5 המדדים המשמשים לבדיקת איי קיו (IQ) של ילדים ובני נוער בישראל:

1. מהירות עיבודזיכרון לטווח קצר, תיאום חזותי-מוטורי ומהירות ודיוק של סריקה חזותית ואיתור אובייקטים חזותיים.

2. זיכרון עבודה – היכולת השמיעתית והחזותית, כולל יכולת ריכוז, שימת לב לדברים, אחיזה במידע ויכולת עיבוד מידע.

3. יכולת הפשטה – היכולת להבחין בקשר בעל משמעות בין אובייקטים ויישום ידע נרכש באמצעות יכולת זו.

4. תפיסה חזותית-מרחבית – הבחנה בין פריטים חזותיים, יכולת התמצאות במרחב וחיבור בין אובייקטים, הבנת הקשר בין חלקים המהווים דבר שלם ושילוב בין מיומנויות מוטוריות ומיומנויות חזותיות.

5. הבנה מילולית – הכרת מילים והיכולת להשתמש בהן, כלומר להבין, לגבש מושגים מילוליים, לנמק ולבטא דברים כשורה.

יש לציין כי תת-המבחנים השונים המרכיבים את מבחן וכסלר לילדים, מאפשרים למצוא חוסר-עקביות או הבדלים שמצביעים על פער ועל קושי שעלול להכביד על הילד. כדי לאתר זאת ולהבין את המשמעות והטיפול הנדרשים, יש לקבל הסבר מקצועי מפסיכולוג הילדים שערך את האבחון לילד.

מבחן איי קיו

כמה זה איי קיו (IQ) ממוצע לילדים?

להלן מדריך קצר המדגים כיצד נראה מדד IQ ומהי מנת משכל ממוצעת:

• איי קיו 140 ומעלה – מחוננות
• איי קיו 130 ומעלה – מנת משכל מעולה ביותר
• איי קיו 120-129 – רמת אינטליגנציה מעולה
• איי קיו 110-119 – מנת משכל ממוצעת-גבוהה
• איי קיו 90-109 – IQ ממוצע לילדים ובכלל
• איי קיו 80-89 – מנת משכל ממוצעת-נמוכה
• איי קיו 70-79 – רמת אינטליגנציה גבולית
• איי קיו 69 ומטה – מנת משכל נמוכה (פיגור שכלי קל ומטה)

מתי יש לבצע מבחן איי קיו (IQ) לילד?

בשלבים שונים של התפתחות הילד, עשויים ההורים או הצוות החינוכי להבחין במאפיינים המעידים על אינטליגנציה גבוהה וכדי לאשש זאת, מבצעים מבחן איי קיו (IQ) שבין היתר יכול לקבוע האם הילד מחונן או לא.

גם במקרה ההפוך שבו ילד מגלה קושי לימודי או חברתי במסגרת החינוכית, מומלץ לבצע מבחן איי קיו (IQ) אמין לילדים בעברית, זאת כדי להבין מהי רמת האינטליגנציה, התפקוד הקוגניטיבי ופוטנציאל הלמידה האישי שלו.

מלבד מדדי האינטליגנציה, באמצעות מבחן איי קיו (IQ) לילדים בתהליך של אבחון פסיכודידקטי מקיף ומשולב, ניתן לאתר סוגים שונים של לקויות למידה, כגון דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה או לקות למידה לא מילולית (NVLD).

במקרים אחרים, הורים פונים לביצוע מבחן איי קיו (IQ) לילדים במטרה לחקור לעומק מיומנויות מפותחות במיוחד שהם מפגינים בבית ו/או במסגרת החינוכית, כמו יכולת חשיבה מופשטת, יצירתיות, דמיון חי, רגישות גבוהה, סקרנות מוגברת, זיכרון ופתרון בעיות מורכבות.

מבחן IQ לילדים

מבחן איי קיו (IQ) אמין לילדים או שאינו מעיד על היכולות של הילד שלי?

מבחני אינטליגנציה אמנם מציגים את היכולות הקוגניטיביות של הילד, אך הם אינם מגדירים עבורו מהי המסגרת האינטלקטואלית האולטימטיבית עבורו, אך יכולים לאבחן האם הוא מממש את הפוטנציאל שלו.

לדוגמה, ילדים מחוננים ומצטיינים עלולים להציג בכוונה הישגים נמוכים מיכולתם האמיתית, רק כדי להשתלב טוב יותר מבחינה חברתית עם ילדים בני גילם בעלי איי קיו (IQ) ממוצע.

כדי להבטיח שילדכם יהיה מצוי במסגרת המתאימה לו, כזאת שתאתגר את יכולותיו ותיתן לו מענה אינטלקטואלי לצד שילוב חברתי, יש לבצע אבחון פסיכולוגי לילדים בגיל מוקדם ככל הניתן וכך לקבל המלצות קונקרטיות עבור המצב הספציפי של הילד.

עוד מומלץ לפנות לאבחון פסיכולוגי כאשר ילדים ובני נוער המתמודדים עם קשיי למידה משמעותיים מפגינים התנהגות אימפולסיבית, תוקפנות, כישורים חברתיים ירודים, ירידה במוטיבציה ושינויים תכופים במצב הרוח.

באותה מידה, חשוב לפנות לפסיכולוג ילדים אם הילד סובל משעמום כרוני בכיתה, מציג את התסכול שהוא חווה באמצעות הפרעות במהלך שיעורים, מסרב להשתתף בפעילויות לימודיות ומציג תסמינים של חרדה נפשית.

כל אלה עלולים לשבש את מימוש הפוטנציאל של הילד המחונן, כך שתוצאות מבחן האינטליגנציה לא ישוקפו במציאות.

בדיקת איי קיו (IQ) לילדים ובני נוער עם ADHD

אחת הסיבות השכיחות ביותר לביצוע בדיקת איי קיו (IQ) לילדים ובני נוער הינה חשד להפרעת קשב וריכוז (ADHD), אימפולסיביות ו/או היפראקטיביות, בשל התמודדות עם טווח רחב של קשיים, בתחום הרגשי ובתחום הלימודי.

במידה וילדיכם מציגים תסמינים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) לאורך זמן והשפעותיהם באות לידי ביטוי במהלך כל שעות היום, כלומר בבית, בגן או בבית הספר ובפעילויות נוספות, מומלץ לפנות בהקדם לביצוע אבחון פסיכולוגי מקיף הכולל מבחן אינטליגנציה (IQ Test) כדי לבדוק לעומק את המצב ולבחון אפשרויות טיפול שונות בהתאם לממצאי הבדיקה.

תסמינים של הפרעת קשב וריכוז:

• קושי בהקדשת תשומת לב לפרטים וביצוע שגיאות רשלניות כתוצאה מכך
• קושי בשמירת הקשב לאורך זמן
• קושי במעקב אחר הוראות בעל-פה או בכתב
• איבוד של חפצים לעתים קרובות
• שכחת פעילויות שגרתיות
• הימנעות או דחיה של מטלות הדורשות ריכוז ומאמץ
• קושי לשבת בשקט או לעסוק בפעילויות לאורך זמן
• תזוזות מרביות של הגפיים בזמן ישיבה
• ריצה או טיפוס תזזיתיים באופן מסוכן
• דיבור בלתי פוסק
• קושי להמתין בתור או לדבר רק בעת רשות ועוד

במקרים רבים, ילדים ובני נוער המאובחנים על ידי פסיכולוג ילדים כסובלים מהפרעת קשב ו/או לקויות למידה, יכולים לשפר את מצבם ולהגיע להישגים משמעותיים, כל עוד הם מקבלים סיוע לימודי ותמיכה מקצועית במסגרת החינוכית. הדבר אף משפר את הדימוי וההערכה העצמיים שלהם ומוביל להתפתחות נאותה של ביטחון הילד.

מבחן איי קיו לילדים - בדיקת IQ - מבחן אינטליגנציה לילדים
נגן וידאו אודות מבחן איי קיו לילדים - בדיקת IQ - מבחן אינטליגנציה לילדים

איפה עושים מבחן איי קיו (IQ)?

מבחני איי קיו (IQ) מועברים במדינת ישראל אך ורק על ידי פסיכולוגים מוסמכים כחלק מתהליך של הערכה פסיכולוגית מקיפה, הן במקרים של מחוננות או של לקויות למידה והפרעות קשב.

כפי שצוין, מבחן איי קיו (IQ) מודד את מנת המשכל ואת הפערים בין יכולות קוגניטיביות שונות, אם קיימים, אך המבחן לבדו אינו יכול לתת להורים מידע קונקרטי שלפיו ניתן לפעול ולעזור לילד לשפר פערים אלו.

לעומת זאת, שילוב מבחן איי קיו (IQ) בתהליך אבחון פסיכו-דידקטי, כמו מבחן אינטליגנציה וכסלר לילדים למשל, יאפשר להורים לגלות מהן נקודות החוזק והחולשה של הילד וכך להתאים את תוכנית הלימוד ומסגרות החינוך לטובתו.

מבחן איי קיו (IQ) בעברית - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, מבחן איי קיו (IQ) נערך על-ידי צוות מקצועי בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו במכון דרור מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שמאפשרים ליהנות מחוויית האבחון. רק כך ניתן לאתר את הפוטנציאל של הנבדק ואת הדרכים לממש אותו.

למידע נוסף ולקביעת מועד למבחן איי קיו (IQ) בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: