מכון-דרור-לוגו

תפריט

ייעוץ פסיכולוגי: המדריך המלא על שירותי ייעוץ פסיכולוגי בישראל

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה ייעוץ פסיכולוגי?

אנשים לעתים קרובות מתקשים להבין מתי הזמן הנכון לפנות לקבלת ייעוץ פסיכולוגי, אולם ישנם מספר מצבים אובייקטיביים המצביעים באופן ברור על כך שעליכם להתייעץ בהקדם עם פסיכולוגים מוסמכים.

אף על פי שרוב בני האדם נתקלים במהלך החיים במצבים מאתגרים או מלחיצים, הרגע בו מומלץ להתייעץ עם פסיכולוג מוסמך הינו אינדיבידואלי וסובייקטיבי לחלוטין, כך שהוא מצוין אצל כל ילד או מבוגר באופן שונה וייחודי.

מכיוון שזה לא תמיד קל לדעת האם מה שקורה לכם או לילדכם מצריך ייעוץ פסיכולוגי, חשוב לזכור כי בקשת עזרה, לא רק בתור הורה, אלא בכל מצב שהחיים מתכננים לכם, נחשבת לאחת הגישות הבוגרות והמודעות ביותר בהן תוכלו לנקוט במהלך חייכם.

במידה ואינכם חושבים שפסיכולוגים יכולים לחדש לכם דבר או שאתם חוששים להעמיד למבחן את היכולת שלכם כאנשים עצמאיים וכהורים לילדים, רק משום שאינכם מסוגלים לפתור בכוחות עצמכם בעיה מסוימת, מומלץ שתלמדו עוד על עקרונות, גישות ושיטות התערבות פסיכולוגיות.

ייעוץ פסיכולוגי

סיבות לקבלת ייעוץ פסיכולוגי לילדים ולמתבגרים

מאחר ופסיכולוג ילדים אינו שופט מוסרי, תפקידו אינו לנזוף בכם או לדון עמכם בגישות ובהתנהגויות שלכם כהורים, אלא להיות שם עבורכם ולעזור לכם, לילדכם ולמשפחתכם להתגבר על מצבי חיים מאתגרים.

למעשה, ייעוץ פסיכולוגי הינו השלב הראשון בדרך לפתרון הבעיה, שכן איש המקצוע יכול להעריך מבחוץ את מה שאתם או ילדכם חווים בחיי היום יום ולהציע לכם שיטות טיפול וכלים חדשים שיסייעו לכם להתמודד באופן יעיל יותר עם המצב המדאיג.

בעוד ישנן סיבות רבות ומגוונות בגינן הורים לילדים או למתבגרים פונים לקבלת ייעוץ פסיכולוגי מפסיכולוגים מוסמכים, להלן 8 השכיחות שבהן:

הרגשה שדברים מסוימים גדולים עליכם כהורים
תחושה שאינכם מסוגלים להתעמת פנים מול פנים עם בעיה מסוימת
ילדכם נהפך לגחמני ואינו מקבל כללים, חוקים וגבולות בבית או במסגרת החינוכית
התמודדות ממושכת עם בעיות בגן או בבית הספר
חוסר שקט מילולי או גופני
יחסים לא טובים עם החברים לספסל הלימודים
הישגים אקדמיים נמוכים
• אלימות מילולית, פיזית או רגשית מצד הילד כלפי הורים, אחים, מורים או ילדים אחרים

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מצבים בהם מומלץ ייעוץ פסיכולוגי למבוגרים

מלבד הסיבות הנ"ל, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ פסיכולוגי במידה והנכם מתמודדים עם אחד מ-9 המצבים הבאים כאנשים עצמאיים או כהורים לילדים:

מערכת יחסים דלה בין ההורים
אווירה שלילית וקרה בין בני הבית
משבר משפחתי
• פיטורין ממקום עבודה משמעותי
מקום מגורים לא קבוע
החלפה תכופה של מוסדות חינוך
מוות של בן משפחה או אדם אהוב
מחלה קשה
פרידה מבן זוג לאחר שנים ארוכות

חשוב לציין, כי במידה וההתנהגות, האישיות והחברויות של ילדכם השתנו לאחרונה באופן קיצוני או אם ילדכם חש מדוכא, איבד את החשק לחיות ומדבר על מחשבות אובדניות, עליכם לפנות עמו באופן מיידי לקבלת עזרה נפשית במיון פסיכיאטרי בבית החולים או במרכז הרפואי הקרוב לביתכם.

ייעוץ פסיכולוגי לילדים

סימנים לכך שנדרש ייעוץ פסיכולוגי להורים

כהורים, ייתכן ואתם מתקשים להחליט האם ההתנהגות של ילדכם מהווה חלק מתהליך התפתחות הילד וההתבגרות שלו או שמא מדובר בסימן לבעיה משמעותית יותר המצריכה עזרה פסיכולוגית.

לעומת זאת, פסיכולוגים הינם בעלי השכלה, הסמכה והכשרה בעבודה עם ילדים ובני נוער, כך שבאפשרותם לבצע אבחון פסיכולוגי לילדים ולבחון מספר תחומים ותפקודים כדי לקבוע האם התנהגותו של הילד או הנער אכן בעייתית או חריגה והאם יש צורך בהתחלת טיפול מקצועי.

באופן כללי, רצוי לפנות לקבלת ייעוץ פסיכולוגי להורים אם אתם מבחינים באחד או יותר מהסימנים הבאים:

רמת האינטנסיביות של ההתנהגות הבעייתית גברה מאוד ביחס לכפי שהייתה בעבר
ההתנהגות הבעייתית נמשכת גם לאחר שהמצב שעורר אותה חלף
התנהגותו הכללית של הילד אינה אופיינית לילדים בני גילו
הילד מגלה בעיות התנהגות עם או בלי סיבה ברורה וללא התאמה למצב הנתון
ההתנהגות מובילה לפגיעה משמעותית בילד או בבני משפחה אחרים
הילד נמנע מקיום אינטראקציות עם חבריו לספסל הלימודים
הבעיה מונעת מהילד להגיע להישגים טובים התואמים את יכולותיו בבית הספר
הילד מסרב להשתתף בפעילויות חברתיות, בית ספריות ומשפחתיות חשובות באופן קבוע

אף על פי שכל הילדים שונים זה מזה, לעתים קרובות הילד או הנער הטיפוסי ביותר עשוי גם כן להתנהג באופן בעייתי כשהוא עייף, לחוץ או חולה. לכן, במידה וילדכם מתנהג שוב ושוב באופן לא הולם או בלתי רצוי, מומלץ לפנות בהקדם לקבלת ייעוץ פסיכולוגי להורים אצל פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים.

להתגבר על בעיות שונות בעזרת עזרה פסיכולוגית

כאמור, ישנם מצבים אובייקטיביים רבים העשויים להשפיע על איכות החיים של ילדים ומבוגרים, החל מדאגות יום יומיות שכל בני האדם חווים מעת לעת ועד למצבים רציניים וארוכי טווח המצריכים קבלת טיפול נפשי.

מרבית האנשים בהחלט יכולים להתגבר על בעיות פסיכולוגית בעזרת עזרה פסיכולוגית, אולם בדרך כלל נדרשת התערבות מקצועית מוקדמת כדי לטפל בבעיה על הצד הטוב ביותר. בשל כך, אל תהססו לפנות לקבלת ייעוץ פסיכולוגי אם אתם נאבקים עם אחד מהמצבים הבאים:

אבל, אובדן או שכול
אלימות גופנית, מילולית, רגשית או כלכלית במשפחה
ביטחון עצמי נמוך
• בעיות ביחסים בין-אישיים
בעיות בריאותיות גופניות או אחרות
בעיות התנהגות
בריונות
געגועים הביתה או הלם תרבותי
דיכאון
היפוכונדריה
הערכה עצמית נמוכה
הפרעות אישיות
• הפרעות אפקטיביות
הפרעות התנהגות
הפרעות אכילה
הפרעות חרדה, פוביות או פחדים
הפרעות נפשיות אחרות
הפרעות סומטופורמיות
הפרעות קוגניטיביות
הפרעות שליטה בדחפים או אימפולסיביות
הפרעת קשב וריכוז (ADHD) עם או בלי היפראקטיביות
התמכרויות
• התעללות מינית, נפשית או גופנית
טראומה נפשית
לקויות למידה
מחשבות שליליות או פגיעה עצמית
משבר רגשי
מתח נפשי מתמשך
עיכובים התפתחותיים
פרפקציוניזם
• רצף הספקטרום האוטיסטי
שינויים קיצוניים במצב הרוח

ייעוץ פסיכולוגי למבוגרים

שאלות שיש לשאול במהלך ייעוץ פסיכולוגי ראשוני

בשיחת הטלפון הראשונה שלכם עם מכונים לפסיכולוגיה, באפשרותכם לבקש ייעוץ פסיכולוגי ראשוני בטלפון, הכולל הערכה של הקשיים שלכם או של ילדכם והסבר מקיף על תהליך האבחון או הטיפול המומלץ עבורכם בהתאם לצרכים הנוכחיים שהעליתם בשיחה. מעבר לכך, ישנן מספר שאלות נוספות שייתכן ותרצו לשאול מראש את המכון:

מהי הכתובת של המכון?
כמה עולה טיפול פסיכולוגי?
מהן אפשרויות התשלום?
האם יש לכם הסדרים עם חברות הביטוח הפרטיות?
מה ההכשרה והניסיון של הפסיכולוגים במתן טיפול פסיכולוגי?
האם המכון מציע שירות ייעוץ פסיכולוגי אונליין עבור אנשים המעוניינים בכך?

איך נראה תהליך של ייעוץ וטיפול פסיכולוגי?

במהלך המפגש הראשון שלכם עם פסיכולוג פרטי, סביר להניח שתתבקשו לשתף באופן כללי על חייכם ועל חוויות שחוויתם בעבר. כמו כן, ייתכן ותתבקשו להשיב על מספר שאלות הקשורות לסיבת הפנייה, כגון:

מדוע פניתם לתהליך של ייעוץ פסיכולוגי?
אילו קשיים אתם או ילדכם חווים בחיי היום-יום?
מהו סגנון ואורח החיים שלכם?
האם סבלתם בעבר מבעיות בריאותיות נפשיות או גופניות?

בהתאם לצורך ולסיבת הפנייה, תהליך הייעוץ הפסיכולוגי יכול להימשך מפגש אחד עד שלושה מפגשים, כאשר לאחר מכן איש המקצוע יוכל להמליץ לכם על דרכי הטיפול המתאימות ביותר לקשיים המתוארים, להגיד לכם מהו משך הזמן המשוער שאתם או ילדכם תזדקקו לטיפול מקצועי ולהפנות אתכם למומחה או המומחים המתאימים ביותר.

במהלך המפגשים תוכלו גם להעריך את רמת מקצועיותו של איש המקצוע, לשאול את כל השאלות המקצועיות שיש לכם ולבחון את מידת ההתאמה ביניכם – מה שמהווה מרכיב חשוב מאוד בהצלחתו של טיפול פסיכולוגי, על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדים ונוער.

ייעוץ פסיכולוגי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, ייעוץ פסיכולוגי נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל פסיכולוגיות ופסיכולוגים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לייעוץ פסיכולוגי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא ייעוץ פסיכולוגי

ייעוץ פסיכולוגי און ליין
ייעוץ פסיכולוגי אונליין: המדריך המלא על עזרה פסיכולוגית מרחוק

בימינו הדיגיטליים ייעוץ פסיכולוגי וטיפול פסיכולוגי יכולים להינתן גם אונליין, משמע על גבי רשת האינטרנט. לשיטה זאת יש יתרונות שונים והיא מעניקה נוחות לאנשים הזקוקים לה, ומתאימה במיוחד כאשר ישנה מגבלה של תקציב, ניידות, מיקום או זמן.

המדריך המלא >>
ייעוץ פסיכולוגי בטלפון
ייעוץ פסיכולוגי בטלפון: המדריך המלא על טיפול פסיכולוגי טלפוני

כאשר נמצאים במצב של מצוקה, לעיתים אין זמן להמתין לפגישה בקליניקה. במצב שכזה, אופציה של ייעוץ טלפוני היא אופציה זמינה, נוחה ויעילה. במסגרת ייעוץ טלפוני ניתן לקבל ייעוץ, ליווי ותמיכה בכל הקשור למשברים, הפרעות נפשיות, מצבי לחץ – ועוד.

המדריך המלא >>
טיפול פסיכולוגי אונליין
טיפול פסיכולוגי אונליין באינטרנט: טיפול רגשי בזום ובסקייפ מרחוק

פסיכולוגים רבים מאפשרים היום טיפולי אונליין, כלומר ללא הגעה פיזית לקליניקה. מלבד הנוחות והיכולת להתגמש בזמנים, יש לכך יתרונות נוספים כמו עלות נמוכה ואפשרות לפרטיות. עם זאת, טיפולי אונליין לא מתאימים לכל אחד.

המדריך המלא >>
פסיכולוג אונליין
פסיכולוג אונליין: שירותי ייעוץ או טיפול פסיכולוגי באינטרנט (בזום)

פסיכולוג המעניק טיפול פסיכולוגי ממרחק, משמע דרך האינטרנט. אנשים רבים מחפשים כיום פסיכולוגים שעובדים באופן זה. יש לכך יתרונות וחסרונות, ובכל מקרה לעיתים ניתן לגוון בין מפגשים הנערכים בקליניקה לבין מפגשים דרך האינטרנט.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: