מכון-דרור-לוגו

תפריט

מה ההבדל בין פסיכולוג (MA) לעובד סוציאלי קליני (MSW)?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מיהו פסיכולוג ומיהו עובד סוציאלי?

פסיכולוג הוא איש מקצוע שסיים בהצלחה תואר ראשון בפסיכולוגיה, שאורך כ-3 שנים, ותואר שני בפסיכולוגיה, שאורך כשנתיים, ולאחר מכן השלים הכשרה מעשית שאורכת בין 2 ל-4 שנים לפחות – בהתאם להתמחות הספציפית שלו – קלינית, התפתחותית, חינוכית, תעסוקתית-ארגונית – וכו'. לבסוף הוא עבר בהצלחה מבחן רשמי של משרד הבריאות ונרשם בפנקס הפסיכולוגים כמומחה.

עובד סוציאלי השלים בהצלחה תואר ראשון בעבודה סוציאלית, שנמשך כ-3 שנים – ונרשם בפנקס העובדים הסוציאליים. חלק מהעובדים הסוציאליים ממשיכים ללימודי תואר שני בהתמחות קלינית, ואז הם נחשבים לעובדים סוציאליים קליניים, כך שהם יכולים להעניק טיפולים רגשיים באופן פרטני. חלקם עוברים לאחר התואר הראשון קורס מסוים של לימודי פסיכותרפיה כמו לימודי טיפול CBT, ומוסיפים באופן זה כלי טיפולי ספציפי לארסנל, אך אינם נחשבים לעובדים סוציאליים קליניים רק על בסיס זה.

מה ההבדל בין פסיכולוג לעובד סוציאלי

מה ההבדל בין פסיכולוג קליני לעובד סוציאלי קליני?

ישנן מספר נקודות דמיון ומספר נקודות שוני בין פסיכולוגית קלינית לעובדת סוציאלית קלינית. ניתן לערוך השוואה יעילה בין אנשי המקצוע השונים על פי הקריטריונים הבאים:

ידע אקדמי – פסיכולוג קליני משלים תואר ראשון בפסיכולוגיה, עובד סוציאלי קליני משלים תואר ראשון בעבודה סוציאלית. לאחר מכן שניהם משלימים תואר שני בהתמחות קלינית. ההבדל העיקרי מבחינת הגישות והידע הפסיכולוגי שרכשו מצוי מבחינה זאת בעיקר בתואר הראשון, ופחות בתואר השני.

הכשרה מעשית – עובדים סוציאליים עוברים הכשרה מעשית בטיפול כבר במסגרת התואר הראשון שלהם. לעומת זאת, פסיכולוגים קליניים לא עוברים הכשרה מעשית כלל במהלך התואר הראשון, אבל כן במהלך התואר השני, וכמובן שמשלימים גם הכשרה מעשית בת 4 שנים בסיום התואר השני, כולל השתלמויות והדרכות מקצועיות רבות.

עריכת אבחון פסיכולוגי – עובדים סוציאליים לא יכולים לערוך אבחון פסיכולוגי – רק פסיכולוגים קליניים יכולים לעשות זאת.

מתן טיפול רגשי או נפשי – גם פסיכולוג קליני וגם עובד סוציאלי קליני יכולים להעניק טיפולים רגשיים, ושניהם יכולים לטפל במגוון רחב של בעיות נפשיות ורגשיות, לרבות הפרעות דיכאון, הפרעות חרדה, הפרעות אכילה, הפרעות פסיכוטיות – ואחרות.

אוריינטציה מקצועית – עובדים סוציאליים יודעים לטפל מעט טוב יותר בהיבטים מערכתיים, חברתיים ומשפחתיים, בעוד שפסיכולוגים קליניים מוכוונים יותר לטיפול פרטני, אך הם יכולים להעניק גם טיפול זוגי וטיפול משפחתי.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

פסיכולוגית או עובדת סוציאלית קלינית: ההבדל המרכזי

כל עוד מדובר בהשוואה ספציפית בין פסיכולוגית קלינית לעובדת סוציאלית קלינית, אין הבדל גדול מבחינת היכולת שלהן להעניק לכם טיפול רגשי. ההבדל העיקרי ביניהן נעוץ בכך שעובדת סוציאלית קלינית לא יכולה לבצע אבחון פסיכולוגי.

הסיבות לפנייה לשתי נשות המקצוע הן דומות, והכלים הטיפוליים בהם הן משתמשות דומים באותה המידה – כי ההכשרה הקלינית שלהן דומה. 

מה ההבדל בין פסיכולוג קליני לעובד סוציאלי קליני

פסיכולוג או עובד סוציאלי קליני: למי ומתי לפנות?

יש לבחור את איש המקצוע בהתאם לסוג הבעיה ולסוג הטיפול המתאים לה. בעיות שונות מצריכות אנשי מקצוע שונים, ופעמים רבות גם פסיכולוג קליני וגם עובד סוציאלי קליני יוכלו להתאים לכם במידה דומה. להלן דוגמאות למספר מקרים וטיפים למי כדאי לפנות על מנת למצוא להם מענה:

• כדאי לפנות לפסיכולוג קליני כאשר יש צורך לערוך אבחון פסיכולוגי או אבחון פסיכודיאגנוסטי מדויק וכאשר מדובר בבעיה פרטנית.

• לרוב כדאי לתת עדיפות לעובד סוציאלי קליני כאשר קיימת בעיה המערבת אנשים נוספים, ובפרט בעיה משפחתית, חברתית, ארגונית ומערכתית. לעובדים סוציאליים יש הכרות עם בעיות חברתיות והבנה מעמיקה בקשר שבין החברה לפרט, ולכן יכולים להעניק טיפול מדויק יותר לאנשים שמתמודדים עם מצבים כמו עוני, אלימות במשפחה ואפליה חברתית.

• אם אתם מחפשים טיפול CBT, עדיף לבחור באיש מקצוע שעבר הכשרה ייעודית בטיפול CBT, בין אם הוא עובד סוציאלי קליני, פסיכולוג קליני או פסיכולוג חינוכי. למעשה, במצב שכזה כנראה שעדיף לבחור בעובד סוציאלי שעבר הכשרה ב-CBT מאשר פסיכולוג קליני שלא עבר הכשרה במתן טיפול זה. הדבר נכון באותה המידה גם לטיפולים פסיכולוגיים ורגשיים נוספים, כמו למשל טיפול דיאדי.

• אם אתם מחפשים לשפר את התהליכים בארגון, ולשפר את הקשר בין הארגון או החברה לבין העובדים, גם עובד סוציאלי וגם פסיכולוג תעסוקתי או פסיכולוג ארגוני יתאימו לכם.

• כשמדובר בטיפול פסיכולוגי בילדים ובמתבגרים בעלי בעיות התפתחות, כדאי לפנות באופן ספציפי לפסיכולוג התפתחותי או פסיכולוג חינוכי.

בשורה התחתונה, תמיד כדאי לתת עדיפות לאיש המקצוע שמתמחה בטיפול בבעיה איתה אתם מתמודדים, ומתמחה בסוג הטיפול המתאים ביותר לטיפול בה. בחלק מהמקרים שני אנשי המקצוע יתאימו באופן כללי באותה המידה, לכן יש לבדוק אותם ואת מידת וסוג הניסיון שלהם באופן פרטני ומדוקדק.

ההבדל בין עובד סוציאלי או פסיכולוג

פסיכולוגיה (MA) לעומת עבודה סוציאלית קלינית (MSW)

אין הבדלים גדולים בין פסיכולוגים קליניים לעובדים סוציאליים קליניים. שני אנשי המקצוע מוכשרים להעניק טיפולים רגשיים מסוגים שונים ולטפל בבעיות אישיות, זוגיות ומשפחתיות. פסיכולוגית קלינית מתאימה מעט יותר לטיפול בבעיות פרטניות, ועובדת סוציאלית מתאימה יותר לטיפול בבעיות רחבות, חברתיות, משפחתיות ומערכתיות.

שני אנשי המקצוע יוכלו לעזור לכם לחיות חיים טובים יותר ולהתגבר על בעיות פסיכולוגיות ומשברים שונים, אך בכל זאת כדאי להתאים בין סוג והתמחות איש המקצוע לבין המקרה הספציפי שלכם.

בחירה באיש המקצוע הנכון תעלה את סיכויי ההצלחה של הטיפול ותוציא אתכם מסופקים ומרוצים. אתם מוזמנים לפנות אלינו במכון דרור לקבלת ייעוץ והכוונה ראשונית, ונעזור לכם להגיע אל איש או אשת המקצוע המתאימים לכם ביותר.

פסיכולוגיה - המדריך המלא בנושא פסיכולוגים
נגן וידאו אודות פסיכולוגיה - המדריך המלא בנושא פסיכולוגים

מה ההבדל בין פסיכולוג לעובד סוציאלי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול אצל פסיכולוג או עובד סוציאלי נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול אצל פסיכולוג או עובד סוציאלי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

פסיכולוג נוער
פסיכולוג נוער מומלץ לגיל ההתבגרות: טיפול פסיכולוגי במתבגרים

פסיכולוג מומחה למתבגרים מסייע להם ולהוריהם בהתמודדות עם לקויות למידה, הפרעת קשב, חרדות, הערכה עצמית נמוכה, פחד מכישלון, אכילה רגשית, חוסר אמון, התנהגות עבריינית או מסוכנת, ביישנות, בעיות משמעת או משברים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: