מכון-דרור-לוגו

תפריט

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט ובין פסיכותרפיה לפסיכולוגיה?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מיהו פסיכולוג ומיהו פסיכותרפיסט?

באופן כללי, כדאי להתחיל בלציין שבגלל שתחום הפסיכותרפיה לא מוגדר ומוסדר על פי חוק, ואין רגולציה בנידון – כל אדם יכול לקרוא לעצמו פסיכותרפיסט, בין אם למד או לא למד, ואם למד – לא משנה מה למד. מצב זה הינו אבסורדי, אך זהו המצב הקיים בישראל עד להודעה חדשה ועד שיהיה חוק פסיכותרפיה.

כעת ניגש לענייננו. פסיכותרפיסטים הם אנשי מקצוע, כמו פסיכולוגים חינוכיים, פסיכולוגים קליניים, עובדים סוציאליים, יועצים חינוכיים, מטפלים רגשיים ומטפלים באומנות, שעברו הכשרה ספציפית בפסיכותרפיה – טיפול בדיבור. משמעות הדבר היא שהם השלימו לימודים לתואר ראשון מסוים, ולאחר מכן השלימו לימודי פסיכותרפיה או לחילופין השלימו שני תארים ואז פנו ללימודי פסיכותרפיה.

פסיכולוגים הם אנשי מקצוע שהשלימו תואר ראשון בן 3 שנים, תואר שני בן שנתיים, הכשרה מעשית בת 2 עד 4 שנים לפחות, בהתאם להתמחות הספציפית שבחרו, עברו בהצלחה מבחן הסמכה רשמי ונרשמו בפנקס הפסיכולוגים של משרד הבריאות. הם מורשים להעניק אבחון פסיכולוגי וטיפולים פסיכולוגיים ולקבל מטופלים גם באופן פרטני.

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט

מה ההבדל בין פסיכולוג קליני לפסיכותרפיסט?

ניתן לומר שכל פסיכולוגית קלינית היא גם פסיכותרפיסטית, אך לא כל פסיכותרפיסטית היא פסיכולוגית. ההבדל המרכזי בין שתי נשות המקצוע נעוץ בכך שרק פסיכולוגית יכולה להעניק אבחון פסיכולוגי.

מעבר לכך, יש לבחון כל אשת מקצוע באופן ספציפי ולבחון את רמת הניסיון המקצועי שלה, ההתמחות הספציפית שלה, סוג או סוגי הטיפול שהיא מעניקה – וכל פרט רלוונטי אחר. אם אנחנו רוצים לעשות סדר מדויק בהבחנה בין סוגי פסיכולוגים לפסיכותרפיסטים, נעשה זאת באופן הבא:

אבחון פסיכולוגי – רק פסיכולוגים יכולים להעניק אבחון פסיכולוגי, ופסיכותרפיסטים אינם יכולים ומוסמכים לעשות כן.

טיפול פסיכולוגי – רק פסיכולוגים יכולים להעניק טיפול שמוגדר כטיפול פסיכולוגי.

טיפולים רגשיים – גם פסיכולוגים וגם פסיכותרפיסטים מעניקים סוגים שונים של טיפולים רגשיים. במקרה זה יש תלות ספציפית בסוג הטיפול. אם מדובר למשל בטיפול באומנות, טיפול CBT או טיפול באמצעות בעלי חיים, יש לפנות לאיש מקצוע שיודע להעניק אותו, בין אם הוא פסיכולוג מוסמך או פסיכותרפיסט.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

פסיכותרפיסט או פסיכולוג: במי לבחור?

במרבית המקרים גם פסיכותרפיסט מוסמך, שלמד במוסד לימודים מוכר, וגם פסיכולוג, יוכלו להעניק לכם טיפול רגשי מצוין. במצב שכזה – כיצד ניתן לבצע בחירה נכונה וחכמה? כדאי להתחשב בסוגי הבעיות, שמבדילות באופן כללי בין אנשי מקצוע שונים:

התמחות על פי שכבת גיל – פסיכותרפיסטים ופסיכולוגים מתמחים בעבודה עם אנשים בגילים שונים, כמו ילדים, מתבגרים ומבוגרים. יש לבחור באיש או באשת מקצוע המתמחים בעבודה עם שכבת הגיל הרלוונטית לכם.

התמחות על פי סוג טיפול – פסיכותרפיסטים ופסיכולוגים מתמחים במתן סוגי טיפול שונים: טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, טיפול פסיכודינמי, טיפול דיאלקטי-התנהגותי – ועוד. יש לבחור באיש או באשת מקצוע המתמחים בסוג הטיפול המתאים לטיפול בבעיה שלכם או של ילדכם.

התמחות על פי סוג בעיה – פסיכותרפיסטים ופסיכולוגים מתמחים בטיפול בבעיות שונות – טיפול בחרדה, טיפול בדיכאון, טיפול בהפרעות אכילה, טיפול בהתמכרויות – ועוד. יש לבחור באיש או באשת מקצוע שמבינים לעומק את הבעיה איתה אתם מתמודדים.

רמת הניסיון המעשי בטיפול – ישנם אנשי מקצוע שלא מזמן סיימו הכשרה מעשית ואנשי מקצוע שכבר עובדים שנים רבות כמטפלים. זהו קריטריון רלוונטי נוסף לבחירה.

סוג הלימודים האקדמיים – פסיכולוגים משלימים לימודים לתואר ראשון ושני בפסיכולוגיה, אך פסיכותרפיסטים יכולים להגיע ללימודי פסיכותרפיה מכיוונים שונים ומגוונים. אם חשוב לכם לדעת, כדאי לבדוק מה הם למדו לתואר ראשון – ולוודא שהם אכן למדו לכל הפחות לתואר ראשון, ואפילו לשני, ולאחר מכן השלימו לימודים רשמיים בפסיכותרפיה.

מה ההבדל בין פסיכולוג קליני לפסיכותרפיסט

ההבדל בין פסיכולוג או פסיכותרפיסט: טיפים נוספים

כתבנו לכם מספר טיפים נוספים שיעזרו לכם לבחור באיש המקצוע המתאים לכם ביותר:

• אם אתם מחפשים טיפול ספציפי מאוד, כמו טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), חפשו איש מקצוע שמעניק אותו ומתמחה בו, בין אם הוא פסיכולוג או לא.

• כשיש צורך באבחון פסיכולוגי או אבחון פסיכודידקטי מעמיק ומדויק, חשוב להתחיל בכל מקרה בפנייה לפסיכולוג.

• כשמדובר בטיפולים פסיכו-דינאמיים, שהם מורכבים, עמוקים ושורשיים יותר, כדאי לתת עדיפות מסוימת לטיפול אצל פסיכולוגים קליניים בעלי התמחות בטיפולים אלו, אך גם פסיכותרפיסטים שלמדו פסיכותרפיה פסיכו-דינאמית יוכלו לטפל בכם היטב.

• וודאו שהפסיכותרפיסט עבר לימודים אקדמיים לתואר ראשון לכל הפחות, לפני שניגש ללמוד לימודי פסיכותרפיה, ושאת לימודי הפסיכותרפיה השלים במוסד לימודים מקצועי ומוכר בתחום.

• בשביל לקבל טיפול תרופתי יש לפנות לפסיכיאטר, שהוא רופא מוסמך, ורק הוא יוכל לרשום לכם טיפול תרופתי – לא פסיכולוגים ולא פסיכותרפיסטים.

ההבדל בין פסיכותרפיסט או פסיכולוג

פסיכולוגיה לעומת פסיכותרפיה

בעוד תחום הפסיכולוגיה מוסדר בישראל באופן ברור, תחום הפסיכותרפיה עדיין לא, ולכן אם אתם פונים לפסיכותרפיסטים, חשוב לוודא שהם השלימו לימודים רשמיים והכשרה מעשית בתחום הפסיכותרפיה. מעבר לכך, גם פסיכולוגים וגם פסיכותרפיסטים יוכלו להעניק לכם סוגי טיפולים נפשיים דומים, וזאת בהתאם לסוגי הטיפול בהם הם מתמחים.

ישנם מקרים בהם עדיף לפנות לפסיכולוג, וישנם מקרים בהם כדאי לפנות לפסיכותרפיסט, והעניין החשוב ביותר הוא לפעול באופן מושכל ומתוך הבנה שהטיפול הטוב ביותר הוא הטיפול המתאים ביותר, והמטפלת הטובה ביותר היא המטפלת המתאימה ביותר עבורכם. הבחירה הנכונה יכולה לעשות את ההבדל בין טיפול נפשי מוצלח יותר ופחות, ולכן חשוב לעמוד על ההבדלים בין אנשי המקצוע השונים ולבצע בחירה בהתאם.

פסיכולוגיה - המדריך המלא בנושא פסיכולוגים
נגן וידאו אודות פסיכולוגיה - המדריך המלא בנושא פסיכולוגים

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול אצל פסיכולוג או פסיכותרפיסט נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול אצל פסיכולוג או פסיכותרפיסט בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

פסיכולוג נוער
פסיכולוג נוער מומלץ לגיל ההתבגרות: טיפול פסיכולוגי במתבגרים

פסיכולוג מומחה למתבגרים מסייע להם ולהוריהם בהתמודדות עם לקויות למידה, הפרעת קשב, חרדות, הערכה עצמית נמוכה, פחד מכישלון, אכילה רגשית, חוסר אמון, התנהגות עבריינית או מסוכנת, ביישנות, בעיות משמעת או משברים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: