מכון-דרור-לוגו

תפריט

מה ההבדל בין פסיכולוג (MA) לפסיכיאטר (MD) במדינת ישראל?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

פסיכולוג ופסיכיאטר: קווים לדמותם

פסיכולוג הוא איש מקצוע שסיים תואר ראשון בפסיכולוגיה, תואר שני בפסיכולוגיה, ועבר בנוסף לכך הכשרה מעשית במשך 2 עד 4 שנים לפחות במסגרת מוסד מוכר. בסיום ההכשרה המעשית, הוא עבר מבחן מטעם משרד הבריאות. פסיכולוג יכול להתמחות במספר תחומים בעולם הפסיכולוגיה, כמו פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה קלינית, פסיכולוגיה חינוכית – ועוד, והוא רשום בפנקס הפסיכולוגים.

פסיכיאטר, לעומת זאת, הוא רופא לכל דבר ועניין – איש מקצוע שסיים לימודי רפואה מלאים, ולאחר מכן עבר הכשרה מעשית כפסיכיאטר, וזאת על פני כ-4.5 שנים או יותר. במהלך אותן שנים הוא עבר התמחות בעבודה עם ילדים או בעבודה עם מבוגרים. לאחר מכן, הוא מקבל רישיון לעסוק בפסיכיאטריה ורשאי לרשום תרופות למטופלים שלו.

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר

מה ההבדל בין פסיכיאטר לפסיכולוג?

ישנו הבדל מרכזי ומהותי מאוד בין פסיכולוגים ופסיכיאטרים – ההפרדה היא ברורה וקל מאוד להבחין ביניהם: פסיכיאטר הוא רופא שיכול לרשום תרופות, ופסיכולוג יכול לאבחן עניינים פסיכולוגיים ולהעניק טיפול פסיכולוגי – אך הוא איננו יכול לרשום תרופות או להעניק טיפול פיזיולוגי. להלן שירותים מרכזיים ואנשי המקצוע שיכולים להעניק אותם:

אבחון פסיכיאטרי – יכול להעניק פסיכיאטר בלבד.

אבחון רגשי-נפשי – יכולים להעניק גם פסיכולוגים וגם פסיכיאטרים.

אבחון פסיכולוגי ופסיכו-דידקטי – יכולים להעניק פסיכולוגים שעברו הכשרה ספציפית בביצוע אבחון רגשי ואבחון תפקודי למידה וזיכרון.

טיפול פסיכולוגי וטיפול פסיכותרפי – יכולים להעניק פסיכולוגים ולרוב גם פסיכיאטרים, אלא אם מדובר בסוג טיפול שהם אינם מכירים.

טיפול תרופתי – יכול להעניק פסיכיאטר בלבד.

חוות דעת פסיכולוגית – יכולים להעניק פסיכולוגים בלבד.

חוות דעת פסיכיאטרית – יכול להעניק פסיכיאטר בלבד.

יש לזכור שלפסיכולוגים יש התמחויות שונות, ובמצבים מסוימים יש לבחור בהם באופן ספציפי. פסיכולוג שיקומי עוזר למטופלים ולמשפחותיהם להתמודד עם תאונות, מגבלות פיסיות, נכויות, בעיות התפתחותיות, התמכרויות – ועוד. פסיכולוג תעסוקתי עוזר לפונים אליו למצוא את מסלול הקריירה המתאים להם ולחיות חיים מספקים ומשמעותיים, וקיימים פסיכולוגים בעלי התמחויות נוספות. כמו תמיד, בחירת איש המקצוע המתאים ביותר היא הדרך לקבל אבחון מדויק וטיפול מוצלח.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

האם פסיכולוג הוא רופא שיכול לאבחן ולתת תרופות?

פסיכולוג איננו רופא – ביניהם רק פסיכיאטר הוא רופא. בגלל שרק רופאים מוסמכים ורשאים לתת מרשמים לתרופות ולהעניק טיפול תרופתי, משמעות הדבר היא שפסיכולוגים לא יכולים להמליץ על תרופות – רק פסיכיאטרים, נוירולוגים ורופאים אחרים.

אם במהלך הטיפול הרגשי יחליט הפסיכולוג שאתם צריכים לבדוק את האפשרות לקבלת טיפול תרופתי, הוא יפנה אתכם לפסיכיאטר, שיוכל להחליט האם לתת תרופות ולהתאים לכם תרופות מבחינת סוג ומינון.

מה ההבדל בין פסיכולוג קליני לפסיכיאטר

פסיכולוג או פסיכיאטר: למי ומתי לפנות?

ישנה חפיפה בין שני המקצועות, ולעיתים יש לשלב בין שני אנשי המקצוע – לשלב בין טיפול פסיכולוגי וטיפול תרופתי. פעמים רבות מסלול הטיפול המשולב הוא הדרך שבה בוחרים אנשי המקצוע.

ניתן להתחיל את התהליך האבחוני והטיפולי בלגשת לפסיכולוג, שיכול להציע לכם אבחון פסיכולוגי וטיפול פסיכולוגי לאחריו, וגם להפנות אתכם לקבלת טיפול תרופתי אצל פסיכיאטר. לחילופין אפשר להתחיל את התהליך אצל פסיכיאטר, לקבל אבחון נפשי או אבחון פסיכיאטרי, ולאחריו להתחיל בטיפול תרופתי ו/או טיפול רגשי אצל הפסיכיאטר או אצל פסיכולוג.

כאשר מדובר בבעיה פסיכולוגית קשה, לרבות בעיה פסיכוטית או דיכאון חמור, וכזאת שהטיפול בה אינו סובל דיחוי, והמתמודד איתה אף עשוי להוות סכנה לעצמו או לסביבתו – מומלץ לפנות ישירות לפסיכיאטר. במידה ומדובר בבעיות קלות יותר, כמו קשיים חברתיים וחרדות, בהחלט אפשר להתחיל בפנייה לפסיכולוג קליני או פסיכולוג חינוכי, ובמידת הצורך, לפנות לפסיכיאטר לצורך קבלת טיפול תרופתי.

טיפול פסיכולוגי מתאים במיוחד לאנשים עם רמת תובנה גבוהה אודות מצבם – אנשים שמבינים שהם מתמודדים עם בעיה, אנשים שבוחן המציאות שלהם תקין או קרוב לכך. פעמים רבות אלו אנשים הזקוקים לשינוי בדפוסי החשיבה וההתנהגות שלהם, שמעוניינים להבין את עצמם טוב יותר ולרכוש כלים להתמודדות עם משברים.

טיפול פסיכיאטרי יתאים יותר במצבים שבהם רמת התובנה היא נמוכה או שאינה קיימת כלל, מה שקורה כשמדובר בהפרעות ובהתקפים פסיכוטיים. אז יש לאבחן את ההפרעה באופן מדויק ולהעניק טיפול תרופתי כדי להחיל שיפור בזק.

ההבדל בין פסיכיאטר או פסיכולוג

פסיכולוגיה (MA) לעומת פסיכיאטריה (MD)

ההבדל המרכזי בין פסיכולוג לפסיכיאטר הוא שפסיכיאטר הוא רופא מוסמך, שיכול להעניק בנוסף לטיפול רגשי או נפשי גם טיפול תרופתי. פעמים רבות אנשים המתמודדים עם בעיות והפרעות נפשיות משמעותיות יפגשו עם שני אנשי המקצוע, והטיפול שהם יקבלו יהיה טיפול המשלב פסיכותרפיה עם טיפול תרופתי.

את תהליך הטיפול ניתן להתחיל גם אצל פסיכולוג וגם אצל פסיכיאטר. פסיכולוג לא רשאי לרשום תרופות, ופסיכיאטר לאו דווקא יודע ומסוגל להעניק את מכלול הטיפולים שפסיכולוג יודע להעניק. ניתן לפנות לפסיכולוג ולאחר מכן לגשת לפסיכיאטר לקבלת טיפול תרופתי או להתחיל את התהליך אצל פסיכיאטר ולפנות לפסיכולוג לקבלת טיפול פסיכותרפיה.

פסיכולוגיה - המדריך המלא בנושא פסיכולוגים
נגן וידאו אודות פסיכולוגיה - המדריך המלא בנושא פסיכולוגים

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול אצל פסיכולוג או פסיכיאטר נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול אצל פסיכולוג או פסיכיאטר בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

פסיכולוג נוער
פסיכולוג נוער מומלץ לגיל ההתבגרות: טיפול פסיכולוגי במתבגרים

פסיכולוג מומחה למתבגרים מסייע להם ולהוריהם בהתמודדות עם לקויות למידה, הפרעת קשב, חרדות, הערכה עצמית נמוכה, פחד מכישלון, אכילה רגשית, חוסר אמון, התנהגות עבריינית או מסוכנת, ביישנות, בעיות משמעת או משברים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: