מכון-דרור-לוגו

תפריט

היפרלקסיה: תסמינים, אבחון ודרכי טיפול בתסמונת היפרלקסיה אצל ילדים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה היפרלקסיה?

הורים לילדים המגלים יכולת קריאה יוצאת דופן ביחס לגילם לעתים קרובות תוהים האם ילדיהם מתמודדים עם תסמונת היפרלקסיה, אולם מתקשים להבין מה בדיוק המשמעות של תסמונת זו, שכן זה עשוי להיות קשה להבחין בהבדלים הקיימים בין ילדים מחוננים ובין ילדים עם היפרלקסיה הנמצאים על רצף הספקטרום האוטיסטי.

לדוגמא, בעוד ילדים מחוננים עשויים להזדקק למעט סיוע כדי לטפח את הכישורים המיוחדים שלהם, ילדים עם היפרלקסיה הנמצאים על רצף הספקטרום האוטיסטי זקוקים לתשומת לב מרבית מצד הוריהם ותמיכה מקצועית מצד אנשי מקצוע מוסמכים על מנת להצליח לתקשר טוב יותר עם הסובבים אותם ולמצות את הפוטנציאל שלהם.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי תסמונת היפרלקסיה (באנגלית: Hyperlexia) כשלעצמה אינה מהווה קריטריון של אבחון אוטיזם אצל ילדים לפי המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5), כך שבהחלט ייתכנו מצבים בהם ילדים מאובחנים עם היפרלקסיה, אך לא מקבלים אבחנה מקצועית של אוטיזם.

היפרלקסיה

תסמונת היפרלקסיה: הגדרה מקצועית

כאמור, תסמונת היפרלקסיה אצל ילדים מתוארת על ידי יכולת קריאה הגבוהה בהרבה מהמצופה מבני גילם, כאשר ילדים המאובחנים עם תסמונת זו נוטים להבין איך לפענח או להגיד מילים במהירות רבה, אולם הם אינם מבינים את רוב החומר שהם קוראים.

בשונה מרוב הילדים המחוננים, ילדים עם היפרלקסיה לרוב מגלים כישורי תקשורת או יכולת דיבור הנמוכים בהרבה מהמצופה מבני גילם או מרמת כיתתם וכן ייתכנו מצבים בהם ילדים סובלים מתסמונת זו ביותר משפה אחת לצד כישורי תקשורת לקויים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

תסמונת היפרלקסיה: תסמינים מרכזיים

באופן כללי, ישנם 4 תסמינים מרכזיים המאפיינים היפרלקסיה אצל ילדים ובמידה וילדיכם אינם מגלים את כל ארבעת התסמינים הללו, סביר להניח שהם אינם עומדים בקריטריונים של אבחון היפרלקסיה.

סימפטומים של הפרעה התפתחותית – אף על פי שיכולת הקריאה תקינה, ילדים עם היפרלקסיה מגלים סימפטומים של הפרעה התפתחותית, כגון חוסר יכולת לדבר או לתקשר עם ילדים אחרים בני גילם או בעיות התנהגותיות.

יכולת הבנה לקויה – ילדים עם היפרלקסיה בדרך כלל מגלים יכולת קריאה גבוהה במיוחד לצד יכולות הבנה ולמידה לקויות ועשויים להתקשות בביצוע פעולות מסוימות, כמו הרכבת פאזלים או הבנת משחקים וצעצועים.

יכולת ללמוד במהירות – היפרלקסיה אצל ילדים מאופיינת ביכולת ללמוד לקרוא במהירות וללא צורך בהוראות או הנחיות רבות, לעתים קרובות עד כדי כך שילדים מלמדים את עצמם איך לקרוא באמצעות חזרה שוב ושוב על מילים שהם רואים או שומעים.

אהבה לספרים – ילדים עם היפרלקסיה אוהבים ספרים בפרט וחומרי קריאה בכלל ומעדיפים לקרוא מאשר לשחק בצעצועים או במשחקים אחרים, כאשר לצד היותם מוקסמים ממילים ואותיות, חלקם גם אוהבים מאוד לעסוק במספרים.

היפרלקסיה אוטיזם

היפרלקסיה, אוטיזם, דיסלקציה ומה שביניהם

מחד, הסטטיסטיקה מראה כי כ-85% מהילדים הסובלים מתסמונת היפרלקסיה מאובחנים במקביל עם אוטיזם או הפרעה אחרת על רצף הספקטרום האוטיסטי, אולם רק כ-10% מהילדים המאובחנים עם אוטיזם מגלים תסמינים מובהקים של היפרלקסיה, כמו כישורי קריאה מעולים בגילאי 2-5 שנים.

מאידך, היפרלקסיה שונה מאוד במאפייניה מדיסלקציה, לקות למידה המתוארת על ידי קשיים בקריאה ובאיות, שכן ילדים המאובחנים עם דיסלקציה מסוגלים להבין מה שהם קוראים, להבין ולנמק דברים כראוי ולהגות במהירות וביצירתיות רבה וכן מגלים כישורי תקשורת תקינים.

תסמונת היפרלקסיה

אבחון היפרלקסיה

מכיוון שתסמונת היפרלקסיה אינה מסווגת במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) המוצא לאור על ידי האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה, ולרוב מתקיימת לצד הפרעות התנהגות או הפרעות למידה שונות, זה לא תמיד קל לאבחן היפרלקסיה אצל ילדים.

למעשה, אין כלי אבחון המיועדים להעריך את קיומה של תסמונת זו אצל ילדים ואבחנה מקצועית של היפרלקסיה לעתים קרובות ניתנת על סמך אופי התסמינים ותפקודם של ילדים לאורך זמן, לאחר שבוצעו בדיקות מקיפות על ידי רופא ילדים, פסיכולוג ילדים ואנשי מקצוע נוספים על פי הצורך.

חשוב לציין, כי בדומה למגוון הפרעות למידה ומצבים אחרים המשפיעים על יכולת הלמידה של ילדים צעירים, קבלת אבחנה מקצועית וטיפול אינטנסיבי בשלב מוקדם ככל הניתן מאפשרת לילדים עם היפרלקסיה ללמוד איך להתגבר על הקשיים המלווים אותם בחיי היומיום.

רצף הספקטרום האוטיסטי - המדריך המלא בנושא אוטיזם
נגן וידאו אודות רצף הספקטרום האוטיסטי - המדריך המלא בנושא אוטיזם

טיפול בהיפרלקסיה

טיפול בהיפרלקסיה צריך להיות מותאם לצרכים הנוכחיים ולסגנון הלמידה האישי של הילדים השונים, שכן אין שיטת טיפול אחת ויחידה המתאימה למצבם של כולם, אולם ההורים תמיד מהווים גורם מרכזי בתהליך הטיפול בתסמונת היפרלקסיה משום שהם יודעים לזהות הכי טוב את הדברים שילדיהם זקוקים להם כדי לרכוש מיומנויות חברתיות, נפשיות ורגשיות חדשות.

לדוגמא, ילדים המתמודדים עם היפרלקסיה לעתים קרובות זקוקים לתמיכה אינטנסיבית מהוריהם כדי ללמוד איך לתקשר את רגשותיהם לצד עזרה מתמשכת בלמידה, טיפול בדיבור, תרגילי תקשורת, הוראה מתקנת לשיפור הבנת הנקרא, שימוש בעזרים טכנולוגיים, טיפול פסיכולוגי ו/או ריפוי בעיסוק.

היפרלקסיה אצל ילדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול בהיפרלקסיה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה האבחונית או הטיפולית .

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בהיפרלקסיה בגבעתיים חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול באוטיזם
טיפול באוטיזם: שיטות טיפול רגשי לילדים ולמבוגרים אוטיסטים

הרצף האוטיסטי הוא רחב ומגוון – ולכן גם הטיפול במי שמתמודדים עם אוטיזם כולל שורה ארוכה של כלים שיכולים לשפר את החיים בדרכים שונות. במסע הזה אסור לזנוח גם את התמיכה בבני המשפחה – שלא תמיד מודעים לאתגרים שהם יידרשו להם או לדרכים הנכונות לסייע ליקיריהם.

המדריך המלא >>
אוטיזם ASD
אבחון אוטיזם בתפקוד גבוה או נמוך: תסמינים וסימנים לאוטיזם (ASD)

אוטיזם הינה הפרעה נוירו-התפתחותית אשר לרוב מאובחנת כבר בשלוש השנים הראשונות לחיים ונמשכת לאורך כל מחזור החיים. הפרעה זו מאופיינת בליקויים מתמשכים בתקשורת ובאינטראקציות חברתיות וכן בדפוסי התנהגות, תחומי עניין או פעילויות צרים וייחודיים החוזרים על עצמם.

המדריך המלא >>
תסמונת אספרגר
אבחון אספרגר: תסמינים של תסמונת אספרגר אצל ילדים או מבוגרים

תסמונת אספרגר הינה הפרעה התפתחותית אשר עד לא מזמן נכללה ברצף הספקטרום האוטיסטי ומשפיעה על התקשורת המילולית והלא מילולית ועל האינטראקציות החברתיות. תסמונת אספרגר מאופיינת בקושי לקבל שינויים, חשיבה נוקשה ותחומי עניין צרים, קושי בהבנת רגשות האחר ורצון להיות לבד.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: