מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול באוטיזם: שיטות טיפול רגשי לילדים ולמבוגרים אוטיסטים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

שיטות טיפול באוטיזם: למצוא את הגישה הנכונה

אוטיזם, כפי שרובנו מבינים כיום, אינו מצב אחד ויחיד – אלא קשת רחבה של אתגרים, אשר משפיעים בצורה שונה ובעוצמות משתנות על פעוטות, ילדים, בני נוער ומבוגרים. הפרעות על הרצף האוטיסטי הן הפרעות נוירולוגיות – כלומר, כאלו שמשפיעות על מערכת העצבים והמוח עוד משלבי ההתפתחות הראשוניים וניכרות לכל אורך החיים.

החדשות הטובות הן שכיום, המדע מכיר בצורה מעמיקה ואיכותית יותר את קשת התופעות הזו, מה שמאפשר לאבחן אוטיזם בשלב מוקדם ולהתאים טיפול שישפר את הבריאות ואת איכות החיים בצורה היעילה ביותר. בהקשר הזה, חשוב להתאים את שיטות הטיפול באוטיזם באופן אישי לכל ילד ומבוגר – בהתאם לצרכים ולאתגרים הייחודיים שלו. הנה כל מה שחשוב לדעת כדי לקבל את הטיפול המיטבי להפרעות על רצף האוטיזם.

טיפול באוטיזם

טיפול רגשי באוטיזם: כלים מרכזיים שחשוב להכיר

מגוון רחב של טיפולים עשויים לשפר במידה ניכרת את איכות חייהם של ילדים ומבוגרים על הרצף האוטיסטי. באופן כללי, המטרה המרכזית של טיפול באוטיזם תהיה כמובן לפתח כלים חיוניים שיסייעו לשפר את ההתנהלות, את הוויסות החושי והוויסות הרגשי ואת דפוסי החשיבה וההתנהגות שמקשים על החיים עם אוטיזם. אלו כמה מהכלים שיכולים לסייע בתהליך הזה:

טיפול פסיכותרפי – טיפול רגשי באוטיזם יכול להתקיים דרך שיחות עם המטפלים, או בשיטות נוספות שהוכחו כיעילות לשיפור המצב. נדגיש כי אין טיפול פסיכולוגי אחד ויחיד שיהיה יעיל בכל המקרים, אלא מגוון של גישות ושיטות שמתוכן ניתן לבחור את זו שעובדת בצורה המיטבית. כדי לשפר את יעילות התהליך, חשוב כמובן לבחור במטפלת או במטפל שמחזיקים בניסיון ספציפי בהתמודדות עם אוטיזם – ועדיף שיהיו מנוסים בכמה שיטות טיפול באוטיזם, כדי להתאים את המעטפת הנכונה ביותר.

ריפוי בעיסוק – זהו מרכיב נוסף במעטפת הטיפולית שמסייע לשפר את התפקוד הגופני של מי שחיים עם אוטיזם. ריפוי בעיסוק עשוי לסייע לשפר את הקואורדינציה, שפת הגוף וההתנהלות בשורה ארוכה של היבטים. מחקרים מראים כי ריפוי בעיסוק אף יכול לסייע בהגברת תחושת העצמאות של הילד ולהקנות לו ביטחון עצמי גבוה יותר ואמונה רבה יותר בעצמו.

קלינאי\ת תקשורת – בעבור חלק מהילדים והמבוגרים על הקשת האוטיסטית (ASD), התקשורת עם הסביבה יכולה להיות אתגר לא פשוט – הן מבחינת פיתוח השפה עצמה והן מבחינת צורת ההבעה והתקשורת. קלינאי או קלינאית תקשורת בהחלט עשויים לעזור לשפר את המצב ולצמצם את ההשפעה האפשרית של אוטיזם על היכולת להשתלב בחברה, בלימודים ובעבודה.

הדרכה וטיפול לבני המשפחה – גידול ילדים על הקשת האוטיסטית מזמן כמובן אתגרים ייחודיים, שלא תמיד ברור איך לצלוח אותם. תהליך של טיפול משפחתי, כמו גם ייעוץ והכוונה מאנשי מקצוע המכירים את ההתמודדות הזאת – בהחלט יכולים להפוך את החיים בבית ואת התקשורת לבריאים ומיטיבים יותר.

ליווי פסיכיאטרי – במקרים מסוימים, ייתכן שיידרשו תרופות כדי לשלוט בתסמינים הנלווים הקשורים באוטיזם. אלו יכולות להיות תרופות לשיפור הקשב והריכוז, המוטוריקה, האיזון הרגשי ועוד. כמובן שחשוב גם בהקשר הזה לבחור במטפל או במטפלת אמינים שמכירים מקרוב את ההתמודדות עם אוטיזם.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

טיפול באוטיזם בגיל הרך יתרום מאוד לילדיכם

ככל שמקדימים לזהות ולאבחן הפרעות על הקשת האוטיסטית (ASD) – כך הטיפול יהיה יעיל ומשמעותי יותר. בגיל הרך, ההתמודדות עם אוטיזם יכולה להיות כרוכה גם בתחלואה נלווית – שעלולה לבוא לידי ביטוי בפרכוסים, בעיות שינה, קשיי עיכול ועוד. השכיחות של התופעות האלו עולה כמובן ככל שההפרעה משמעותית יותר.

מטבע הדברים, טיפול באוטיזם בגיל הרך הוא מורכב יותר, אך בהחלט אפשרי וכאמור יתרום מאוד להתפתחות ילדיכם בטווח הארוך. טיפול כזה יכול לכלול הדרכה לשיפור התקשורת בין בני המשפחה לפעוט, טיפול במשחק, שינויים בתזונה וגם טיפול תרופתי במידת הצורך.

טיפול רגשי אוטיזם

טיפול לילדים אוטיסטים יבטיח להם עתיד טוב יותר

אוטיזם, חשוב להבין, הוא אינו מחלה, ואין תרופה שיכולה "להעלים" אותו, אך כיום בהחלט ניתן לעשות הרבה כדי לשפר את החיים של ילדים אוטיסטים לצד המצב המיוחד הזה.

תהליך של טיפול באוטיזם אצל ילדים נתפר כחליפה מדויקת בהתאם למידות, לצרכים ולאתגרים הייחודיים שלהם. בין אם האבחון התבצע בגיל הינקות ובין אם הוא ניתן בשנים מאוחרות יותר, בתקופת הילדות בדרך כלל ניתן להרחיב את סל הטיפולים ולשפר את מעטפת התמיכה שאפשר להעניק לילדים על הקשת האוטיסטית.

לצד הכלים שכבר הכרנו, שכאמור מבוססים בין היתר על טיפול רגשי לילדים, ריפוי בעיסוק, קלינאי תקשורת וליווי פסיכיאטרי, חשוב לעזור לילד לפתח גם יכולות חברתיות שיבטיחו לו עתיד טוב יותר. בהקשר הזה, בנוסף לטיפול המקצועי, גם קבוצות של ילדים על הספקטרום, כמו גם מפגשים של משפחות שמתמודדות עם האתגר הזה – עשויים לסייע מאוד לכם ולילדיכם.

שיטות טיפול באוטיזם

מרכז לטיפול באוטיזם בתפקוד גבוה

מי שמאובחנים עם אוטיזם בתפקוד גבוה נתפסים כמי שההתמודדות שלהם לכאורה פשוטה יותר מזו של אחרים על הרצף. בפועל, לא פעם, דווקא ילדים (ומבוגרים) אלו מתמודדים עם אתגרים ייחודיים ומורכבים. כשההפרעה לא ניכרת בצורה ברורה – כך גם הסביבה לא "עושה הנחות" ולא תמיד מתייחסת באותה הרגישות לאתגרים. במצב הזה, יכול להיות שתהליך של טיפול באוטיזם בתפקוד גבוה לא ייתפס ככלי שחייבים להיעזר בו – מה שעלול לגרום להחמרה של הקשיים ולהעצמתם עם הזמן.

בין אם ילדיכם אובחנו עם אוטיזם בתפקוד גבוה, בין אם אתם מתמודדים עם זה ובין אם מעולם לא אובחנתם אך אתם חושבים שזה אולי המצב – בהחלט כדאי לגשת לאבחון מקצועי ולאתר את הגישה הטיפולית שתכניס עוד שלווה, איזון וביטחון לחיים.

רצף הספקטרום האוטיסטי - המדריך המלא בנושא אוטיזם
נגן וידאו אודות רצף הספקטרום האוטיסטי - המדריך המלא בנושא אוטיזם

טיפול באוטיזם - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול באוטיזם נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול באוטיזם בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

אוטיזם ASD
אבחון אוטיזם בתפקוד גבוה או נמוך: תסמינים וסימנים לאוטיזם (ASD)

אוטיזם הינה הפרעה נוירו-התפתחותית אשר לרוב מאובחנת כבר בשלוש השנים הראשונות לחיים ונמשכת לאורך כל מחזור החיים. הפרעה זו מאופיינת בליקויים מתמשכים בתקשורת ובאינטראקציות חברתיות וכן בדפוסי התנהגות, תחומי עניין או פעילויות צרים וייחודיים החוזרים על עצמם.

המדריך המלא >>
תסמונת אספרגר
אבחון אספרגר: תסמינים של תסמונת אספרגר אצל ילדים או מבוגרים

תסמונת אספרגר הינה הפרעה התפתחותית אשר עד לא מזמן נכללה ברצף הספקטרום האוטיסטי ומשפיעה על התקשורת המילולית והלא מילולית ועל האינטראקציות החברתיות. תסמונת אספרגר מאופיינת בקושי לקבל שינויים, חשיבה נוקשה ותחומי עניין צרים, קושי בהבנת רגשות האחר ורצון להיות לבד.

המדריך המלא >>
הפרעה התפתחותית נרחבת PDD NOS
PDD-NOS: מה זה? מה ההבדל בין PDD ל-ASD? אבחון וטיפול ב-PDD

PDD-NOS הינה הפרעה המאופיינת בהתנהגות חברתית לא קונבנציונלית או בלתי הולמת, מיומנויות שפה ודיבור מפותחות, פיתוח לא אחיד של כישורים שונים, ליקויים בתקשורת מילולית ו/או לא מילולית, רגישות חושית מוגברת, התנהגויות חוזרות או טקסיות וקושי במעברים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: