מכון-דרור-לוגו

תפריט

הכנה לכיתה א': מדריך הכולל סילבוס של קורס מוכנות לכיתה א'

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהי הכנה לכיתה א' ומתי נדרשת?

אנו מתקרבים לסוף שנת הלימודים, כאשר ילדים רבים מסיימים את גן חובה ובשנת הלימודים הבאה ישתלבו בבית הספר. מעבר ממסגרת קטנה למסגרת גדולה, ממסגרת של משחקים למסגרת של לימודים ומסביבה מוכרת עם מעט מבוגרים וקבוצת ילדים בני אותו גיל לסביבה זרה עם הרבה מבוגרים.

הכניסה לכיתה א' הינה מעבר חשוב מאוד בחייו של ילדכם וזו התקופה בשנה בה הורים לילדי גן חובה שואלים את עצמם האם ילדיהם מוכנים לעלות לכיתה א'. במידה ורשמתם את ילדכם לכיתה א', אך אתם לא מרגישים בטוחים כפי שאתם צריכים להיות לגבי מוכנותו לדרישות בית הספר, מומלץ לשקול פנייה לקורס הכנה לכיתה א'.

מדובר בהחלטה חשובה עבור הורים, אולם חשוב לזכור כי הגננת של ילדכם היא בעלת ההערכה הטובה ביותר האם ילדכם יכול לענות על הציפיות החברתיות והאקדמיות של בית הספר. הקשיבו לעצות שניתנו לכם על ידי הגננת משום שהן בעלות הכשרה וניסיון בהתפתחות בילדות המוקדמת.

התחושות שהורים חווים לקראת העלייה של ילדיהם לכיתה א', לעתים אפילו חרדה, הן צפויות כי הן משקפות את הקשר הרגשי העז שיש לכם עם ילדכם. כפי שכולנו כבר יודעים, להיות הורים זה להחליט שהלב שלך יסתובב מחוץ לגופך. הניסיון מלמד כי מרבית ההורים שואלים את עצמם את אותן השאלות:

האם הילד שלי ישתעמם במידה ואשאיר אותו בגן חובה שנה נוספת?

האם הילד שלי מספיק בוגר מבחינה רגשית כדי להתמודד עם הדרישות של בית הספר?

האם הילד שלי יוכל לעמוד בקצב ההתקדמות של כיתה א'?

חשוב לזכור, כי 5 השנים הראשונות של החיים הן הקריטיות ביותר בתהליך התפתחות הילד, כאשר החוויות המוקדמות ביותר של ילדים צעירים משפיעות למעשה על התפתחות המוח ומקיימות את הקשרים העצביים אשר מספקים את היסודות לרכישת שפה, חשיבה, יכולת לפתרון בעיות וכישורים חברתיים, התנהגותיים ורגשיים. בשל כך, חשוב מאוד שנכין ונפתח את הפוטנציאל של ילדינו ואת יכולתם ללמוד בשלב זה.

הכנה לכיתה א

סילבוס מוכנות לכיתה א': תחומים עיקריים

מוכנות לכיתה א' באה לידי ביטוי בארבעה תחומים עיקריים:

יכולת קוגניטיבית – בשלות שפתית, בשלות חשבונית, יכולת להקשיב ולהתרכז, זיכרון ועוד

יכולות מוטוריות – אחיזת עיפרון, תיאום עין-יד, זיהוי צורות ויכולת להעתיק אותן, שליטה בתנועות גוף, מוטוריקה גסה ועוד

מוכנות חברתית – יכולת לשחק עם ילדים אחרים, יכולת לוותר לאחר, יכולת לעבוד בקבוצה ועוד

מוכנות רגשית – קבלת סמכות וחוקים, יכולת לדחות סיפוק מיידי, יכולת להכיל תסכול, יכולת הבעת רגשות, התנהלות עצמאית, בשלות רגשית לכיתה א' ועוד

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

טכניקות תרגול הכנה לכיתה א' בבית המשפחה

למרות ההנחה הרווחת שהחופש הגדול "ארוך מדי", ילדינו חוזרים לבית ספר לפני שאנחנו בכלל מודעים לכך. במידה וילדכם מתרגש לקראת השנה החדשה או חש חרדה לקראתה, תקופה זו תמיד תתארך בהתאם.

הכנו עבורכם רשימת טיפים בנושא הכנה לכיתה א' שיסייעו לכם, כהורים, לעזור לילדכם להגיע מוכנים נפשית לשנת הלימודים הקרבה, עת כניסתם לבית הספר החדש:

שוחחו על כיתה א' בשלב מוקדם ולעתים קרובות – זה אף פעם לא מוקדם מדי להתחיל לדבר ולהקשיב לילדכם על היום הראשון שלהם בבית הספר. שאלו אותם מהן מחשבותיהם ומה לדעתם צפוי להיות בבית הספר, כך תוכלו להבחין האם יש להם חששות ספציפיים ויהיה לכם די זמן על מנת לטפל בהם במהלך השבועות הקרובים. כמו כן, זכרו כי זה נורמלי לחלוטין שילד יחווה התקף עצבנות ואף קושי להיפרד מכם ביום הראשון ללימודים.

לכו עם ילדכם ליום הפתוח של בית הספר – במידה ובית הספר של ילדכם מארח יום פתוח, נצלו זאת! ילדים מודאגים לעתים קרובות מכיוון שהם לא יודעים כיצד להגיע לשירותים, היכן אוכלים צהריים או איך להגיע ללוקר (תא) שלהם. במידה ובית הספר של ילדכם אינו מקיים יום פתוח או שלא מתאפשר לכם להגיע ליום זה, שאלו את מחנכת הכיתה האם יהיה זה אפשרי להגיע יחד עם ילדכם לבקר אותה. בדרך כלל, המורים נמצאים בבית הספר ומתכוננים גם הם לקראת שנת הלימודים החדשה.

היפגשו עם מחנכת הכיתה – עבור ילדים רבים, התהייה האם הם יאהבו את מחנכת הכיתה שלהם עשויה להוות מקור גדול של פחד וחרדה. במידה וילדכם לא יחוש בנוח בכיתה א' עם מורתו, סביר להניח שהוא יהיה פחות מוכן ללמוד. בשל כך, מרבית המורים יהיו זמינים עבורכם לשיחת טלפון או להתכתבות באי-מייל, זאת כמובן במידה וביקור בבית הספר אינו אפשרי.

קראו ספרים וצפו בסרטים מצוירים חינוכיים – באמצעות קריאת ספרים וצפייה בסרטים בעלי נרטיב חינוכי, תוכלו לעזור לילדכם לקרוא וללמוד איך צפוי להיות מורכב יום לימודים טיפוסי ומה הם צפויים ללמוד בבית הספר.

הגדירו אזור לשעורי בית ותאמו ציפיות – חשוב מאוד להגדיר מקום ספציפי עבור ציוד בית הספר וכן להכין מראש אזור ללא הסחות דעת המיועד להכנת שעורי הבית. הסדירו מבעוד מועד זמנים קבועים להכנת שעורי בית ולמידה על מנת לסייע לכם ולילדכם בתיאום הציפיות ובניהול שגרת לימודים טובה.

קחו אותם עמכם וקנו יחד את הציוד לבית הספר – ילדים יהיו נרגשים יותר להשתמש בציוד בית הספר שלהם באם הם בחרו אותם יחד עמכם. פעולה פשוטה זו תעזור להם להרגיש מוכנים יותר וכן תספק עבורם הזדמנות לדבר על האופן בו יעשה שימוש בציוד החדש בשנת הלימודים הקרובה.

תרגלו את השגרה החדשה – ילדים, כמו גם מבוגרים, יכולים להפיק תועלת מתרגול השגרה החדשה שלהם, תרגלו את שגרת הבוקר שלכם "על יבש" וראו כמה זמן לוקח לכם ולילדכם מרגע שהתעוררתם ועד היציאה מדלת הבית. התרגול לא רק שיעזור לכם לחזות מראש כמה מוקדם אתם וילדכם צריכים לקום, אלא ילדכם גם יפיק תועלת מכך שילמד מה צפוי לו בכל יום בשבוע.

כהורים, חשוב לזכור כי היום הראשון של בית הספר עשוי לכלול גילויי עצבנות או חרדת בית ספר. מצב זה הינו נורמלי לחלוטין ויכול להיפתר במהירות על ידי הכנה נפשית של ילדכם לקראת היום הגדול.

כמו במקרים רבים, דאגותיהם של הילדים קשורות כנראה לפחד מהלא נודע ולכן הצגה ושיחה על היכן הדברים עומדים ומה יהיה השוני בין גן חובה לכיתה א' יעזרו מאוד בהפחתת החששות של ילדכם לקראת כניסתו לבית הספר.

קורס הכנה לכיתה א

קורס (חוג) הכנה לכיתה א' בקבוצות קטנות

הכניסה לכיתה א' מלווה בחששות רבים ובהסתגלות למסגרת חדשה, הן מצד הילדים והן מצד ההורים. הכנה נכונה לכיתה א' מפחיתה את החששות, מעלה את הביטחון העצמי ועוזרת לילדים להצליח!

במכון דרור, מתקיימות מדי שנה קבוצות הכנה לכיתה א' לחיזוק מיומנויות הלמידה בכל תחומי הידע הנדרשים, כאשר הקבוצה מועברת על ידי גננת מוסמכת בכירה, בעלת 30 שנות ניסיון, תואר שני בחינוך עם התמחות בחינוך מיוחד + הוראה מתקנת בעברית לגיל הרך.

קבוצת מוכנות לכיתה א' במכון דרור כוללת 4-5 ילדים בלבד ואורכת 10-12 מפגשים המתקיימים בשעות אחר הצהריים בגבעתיים, כאשר מטרות הקבוצה הינן הקניית הרגלי למידה והכנה רגשית וקוגניטיבית.

במהלך הקבוצה, נעבוד על לימוד וכתיבת האותיות, כולל אות פותחת וסוגרת, הברות, חלוקת המילה לצלילים, הכנת בסיס לקריאה ולימוד עיצורים ותנועות. בנוסף, נכין את ילדכם להתנהלות בכיתה עם המורה והתלמידים האחרים, יצירת תרבות שיח והתנסות בקריאה וכתיבה בתוך חוברת, אחיזת עיפרון ועוד.

הפידבק שאנו מקבלים מהורים של ילדים שעברו במכון קורס הכנה לכיתה א' מתאר את הקבוצה כחוויה חיובית, מכיוון שהתרגול הנלמד נעשה באמצעות משחקים רבים ובאווירה נעימה וכיפית.

בזכות הקבוצה הקטנה, הילדים זוכים ליהנות מאימון קבוצתי עם דגש אישי. אנא היזהרו ממקומות אשר מציעים חוג הכנה לכיתה א' בקבוצות של 8-12 ילדים או שמקיימות מספר מצומצם של מפגשים!

איך הורים יכולים לעזור בפיתוח מוכנות לכיתה א'?

ילדכם מסיים בקרוב את גן חובה ועכשיו הגיע הזמן להתכונן לקראת כניסתו לכיתה א'. במידה ובתקופת הגנים ילדכם ביקר בגן רק לחצי יום לימודים, כעת זו תהיה השנה הראשונה בה ייתכן שישהה במסגרת החינוכית ליום לימודים מלא.

אף על פי כן, אין צורך לדאוג, שכן בעזרת מעקב וביצוע אחר מספר טיפים יחסית קלים ליישום, ילדכם יהיה נלהב לצאת להרפתקה של כיתה א' וירגיש מוכן וחדור ביטחון:

הקנייה ותרגול מיומנויות וכישורים מתאימים – בטרם הכניסה לכיתה א', ילדכם אמורים לדעת כיצד לכתוב את שמם ואת חלק מהאותיות והספרות, לכל הפחות. כמו כן, חשוב שישלטו במושגי גודל ואורך (גדול מ-, ארוך מ-, וכד'), בנוסף, ספירה מ-0 עד 20 לפחות קדימה וספירה עד 10 בסדר הפוך, סגירת רוכסן של מעיל, קשירת נעליים, סגירת כפתורים ועצמאות בהלבשה הן גם כן מיומנויות מועילות. רצוי להתאמן על כישורים אלו בבית על מנת לעזור לדברים ללכת בצורה חלקה יותר בכיתה א' ולעזור לילדך להרגיש בטוח בעצמו גם מחוץ לבית.

ודאו שילדכם ישן טוב בלילה – בכדי שילדים יהיו ערניים ומרוכזים בבית הספר, עליהם להקפיד לישון טוב בלילה, כאשר עבור תלמידים בכיתה א', מומלצת שינה של 9-11 שעות מדי יום. במידה וילדכם נאבקים מדי לילה משום שאינם רוצה ללכת לישון מוקדם, הלבישו את מיטתם במצעים חדשים "במיוחד עבור ילדים גדולים", על מנת לעזור להם לצפות לשעת כיבוי האורות.

צרו סדר יום קבוע לימי בית הספר – ילדכם לחוץ או עצבני לקראת המעבר מגן חובה לכיתה א'? צרו רוטינה קבועה על מנת לסייע בהפחתת רמת החרדה, שכן כאשר ילדכם יודעים למה עליהם לצפות, חלק ניכר מהחששות מתפוגגים. חשוב מאוד להתחיל להנחיל לילדכם את שגרת הבוקר כבר במהלך החופש הגדול ואז להמשיך לדבוק בה כאשר מתחילה שנת לימודים. הקפידו לוודא בכל זאת שהילקוט, הנעליים ושאר הדברים הבסיסיים נמצאים במקום מוגדר וייעודי עבורם, בכדי שילדכם לא ייאלצו להתעכב בבוקר כדי לחפש אותם ברחבי הבית.

חובה ארוחת בוקר מזינה! – ילדים זקוקים לאנרגיה בכדי להפעיל את גופם ואת מוחם. הכינו ארוחת בוקר מגוונת ומזינה בכל בוקר לפני שילדכם יוצאים לבית הספר. ודאו כי ילדכם אכלו כמות מספקת כך שהם לא יהיו שוב רעבים לפני הפסקת האוכל בבית הספר.

שחקו משחקים שיחשפו את ילדכם לתחום החשבון – מטלות בית הספר הניתנות לילדי כיתה א' הן מעט יותר אינטנסיביות מאשר אלו שהילדים מכירים מתקופת גן חובה, בהתאם לכך, הציפיות מתלמידי כיתה א' גם הן מעט יותר גבוהות. עודדו את ילדכם ללמידה באמצעות משחק, כאשר קיימים משחקים חינוכיים רבים שניתן לעשות בהם שימוש, אולם מומלץ להתמקד באלו אשר מתמקדים בפעולות החיבור, החיסור וספירה בדילוגים (בקפיצות של 2, 5 ו-10).

ארזו חטיף בריא וארוחה להפסקת האוכל – ילדים בכיתה א' לעתים רוצים לאכול חטיף לפני הפסקת האוכל הרשמית, לכן ארזו לילדיכם חטיף בקופסא שהם יכולים לפתוח בכוחות עצמם כדי לעודד עצמאות. השתדלו לעשות שימוש בקופסאות אוכל רב-פעמיות, הן נוחות לשימוש ומייצרות פחות פסולת מאשר שקיות ניילון. באותה הזדמנות, תוכלו ללמד את ילדכם על הנזקים הסביבתיים הטמונים בכלים חד-פעמיים. בנוסף, בכדי לסיים את התהליך בצורה מושלמת, שימו לילדכם פתק עם משפט חמוד בתוך קופסת האוכל. זה יגרום להם להרגיש מיוחדים!

הגדירו מרחב המיועד לשעורי הבית – זו כנראה הולכת להיות השנה הראשונה בה ילדכם יצטרכו להכין שעורי בית, אז נסו לעשות את זה כייפי עבורם. הגדירו מקום מיוחד בבית בו ילדכם יוכלו לעבוד על שעורי הבית שלהם, כאשר חשוב להתאים את גובה השולחן והכיסא לילד העולה לכיתה א'. השתדלו להגביל את הפעילויות שילדכם יכולים לקיים שם, זאת על מנת שהם ידעו שזה המקום המיועד להכנת שעורי הבית.

הפכו את תהליך רכישת הציוד לכיתה א' לחוויה בפני עצמה – הכניסה לכיתה א' הינה תחילתה של הרפתקה חדשה ומאתגרת עבור ילדכם שסיימו זה עתה את תקופת הגנים. רוצים לגרום לילדכם להתרגש לקראת ההליכה לבית הספר החדש? נסו להפוך את מסע רכישת הציוד לקראת תחילת כיתה א' לחוויה מרגשת בפני עצמה. ככל שניתן, תנו לילדכם לבחור את הדגמים והעיצובים האהובים עליהם. זכרו כי לעתים ילדים נוטים להיות רכושניים כלפי חפציהם האישיים, לכן הקפידו להדביק תוויות צבעוניות עם שמם על כל הציוד האישי, כך שגם אם דבר מה נאבד או נשכח בבית הספר, יגברו הסיכויים למצוא אותו ולהשיבו לבעליהם.

סייעו לילדכם להרחיב את טווחי הקשב – יום הלימודים בכיתה א' הוא הרבה יותר מובנה מאשר בגן חובה, כך שילדכם יידרשו להקדיש את תשומת הלב שלהם לפרויקטים ודפי עבודה בכיתה לפרקי זמן ארוכים יותר מכפי שהיו רגילים אליהם בעבר. תוכלו לעזור לילדכם להסתגל למצבים אלו על ידי אימון טווחי הקשב. הגדירו שעון עצר ל-20 דקות ונסו לעסוק בפעילות אחת ברציפות במשך הזמן המוגדר, כגון ציור, גזירה, הדבקה, הרכבת פאזל, זאת תוך ישיבה על אותו הכיסא, עד שהשעון יצלצל. הציבו לעצמכם יעד של 60 דקות רצופות עד תחילת כיתה א'.

עזרו לילדכם לשמור על פעילויות יומיומיות – תלו לוח שעם ולוח שנה על הקיר, במקום בו ילדכם יכולים לראות אותם. סמנו תאריכים חשובים על לוח השנה כדי שילדכם יוכלו לעמוד בקצב הפעילויות. שימו הערות והודעות חשובות על לוח השעם על מנת לעזור לילדכם לזכור אירועים, תאריכים ופעילויות שונות.

מוכנות לכיתה א

המלצות נוספות להורים בנושא הכנה לכיתה א'

החופש הגדול תכף נגמר ושנת הלימודים החדשה בפתח. חזרה לשגרה אינה עניין פשוט ועבור חלק מהילדים מדובר בהתחלה חדשה של גן, בית ספר, חטיבת ביניים או תיכון, וזו הזדמנות נפלאה עבורם לפתיחת דף חדש.

מה הורים יכולים לעשות כדי שלילדיהם יהיה קל יותר בשנת הלימודים הקרובה? להלן מספר רעיונות שיסייעו להפחית את רמת החששות של ילדיכם ויעזרו להם לחוות את תחילת שנת הלימודים בצורה נעימה יותר.

כל הילדים מתמודדים עם אתגרים כאשר הם חוזרים לבית הספר לאחר החופש הגדול, אולם זמן החזרה ללימודים יכול להיות קשה במיוחד עבור כ-20% מהילדים אשר סובלים מלקויות למידה או קשיים רגשיים.

סביבת בית הספר דורשת דברים רבים שלא נעשים במהלך חופשת הקיץ, כמו היכולת לשבת בשקט, להתארגן, להתמקד במשימה ולהסתגל ללוח זמנים יומיומי מובנה מאוד. כמו כן, בית הספר מחייב את הילדים להיפרד מהוריהם ולתקשר עם בני גילם, שתי משימות מאתגרות מאוד בפני עצמן עבור כל ילד הסובל מחרדה.

ראשית, שוחחו עם ילדיכם ושאלו אותם לגבי ציפיותיהם מהימים הראשונים של שנת הלימודים הקרבה, בעודכם מדגישים עבורם כי מדובר בהזדמנות נפלאה עבורם להתחלות חדשות.

התארגנו מראש ובצורה נכונה כך שכל הציוד הדרוש לילדכם יהיה מוכן בטרם מתחילה שנת הלימודים (ילקוט, מחברות, ספרים, קלמר וכד'), כמו גם הקפידו לסדר עבורו פינה שקטה ונעימה בה הוא יוכל ללמוד ולהכין את שעורי הבית.

כהורים, חשוב לשים לב למספר דברים מרכזיים במהלך השבועות הראשונים של כיתה א', כמו גם להיות קשובים לילדיכם ולגלות אמפתיה לדאגותיהם ולפחדים שלהם. שימו לב להופעת שינויים קיצוניים במצב הרוח או להתנהגויות שאינן אופייניות להם והרגילו את ילדיכם לחלוק עמכם חוויות שונות מבית הספר.

בכדי לחזור לשעות השינה המקובלות, חשוב להגיע להסכמה לגבי שעת השינה הקבועה במהלך ימי בית הספר ורצוי להתחיל לתרגל את שעת השינה החדשה מספר ימים לפני הראשון בספטמבר.

במידה ומדובר בילדים צעירים, עזרו להם להתארגן נכון לקראת הכנת שעורי הבית ומטלות לימודיות שונות. במידה ומדובר במתגברים, חשוב להקפיד על הצבות גבולות ברורים לגבי למידה, שעורי בית, בילויים וכיו"ב.

יחד עם זאת, תסמכו עליהם ותסייעו להם לפתח עצמאות והקפידו תמיד להיות שם עבורם בעת הצורך, למרות שלרוב הם יעדיפו לספר את מה שעובר עליהם לחבריהם.

סילבוס מוכנות לכיתה א' - אבחון בשלות לכיתה א'
נגן וידאו אודות סילבוס מוכנות לכיתה א' - אבחון בשלות לכיתה א'

פעולות שיחזקו את המוכנות לכיתה א' של ילדיכם

כאמור, תחילת שנת הלימודים החדשה עשויה להיות תקופה של התרגשות גדולה, אך גם של חרדה. כהורים, באפשרותכם לנקוט במספר פעולות שיאפשרו להפחית את רמת הלחץ, הפחדים והחרדה של ילדכם ושלכם:

פגשו את מחנכת הכיתה החדשה – עבור ילדים רבים, אחד הפחדים הגדולים ביותר הקשורים לחזרה לבית הספר הוא "האם אני אוהב את המורה החדשה שלי?", כך שלשבור את הקרח בשלב מוקדם הינה אחת הדרכים הטובות ביותר להפחתת פחדים אצל ילדים. נצלו את היום הפתוח של בית הספר בו לומד ילדכם כדי לעשות זאת. בנוסף, ישנם מורים רבים אשר מברכים את תלמידי כיתה א' החדשים בשיחת טלפון אישית וזו עוד הזדמנות נפלאה להכיר אחד את השני לפני תחילת שנת הלימודים. במידה ואין אפשרות ליצור קשר אישי עם המורה, נסו לאתר תמונה שלה באתר בית הספר, כך שילדכם יוכל לשייך את השם לפנים. במידה והמורה שולחת מכתב ברכה לקראת פתיחת שנת הלימודים, הקפידו לקרוא את המכתב יחד עם ילדכם.

קיימו סיור בבית הספר – במידה והמסגרת החינוכית בה ילמד ילדכם מקיים יום פתוח, הקפידו ללכת עמו. היכרותו של הילד עם הסביבה תסייע לו להימנע מכאבי בטן או תחושת אי נעימות ביום בראשון ללימודים. כמו כן, הנכם יכולים לפגוש יחד את מחנכת הכיתה, למצוא את השולחן שלו או לבדוק את מגרש המשחקים. כאשר מדובר בילדים גדולים יותר, אתם יכולים לבקש מהם לערוך לכם בעצמם סיור בבית הספר – מה שיעזור לרענן את הזיכרון שלו ושלכם.

צרו קשר עם עמיתים ללימודים – חבר מוכר אחד יכול לעשות את כל ההבדל עבור ילדכם בעת החזרה לבית הספר, לכן אתם יכולים לנסות להתקשר להורי התלמידים מהכיתה של שנת הלימודים שעברה ולבדוק עמם אילו ילדים יהיו בכיתה של ילדכם גם בשנה הקרובה. השתדלו לרענן יחסים אלו לפני תחילת שנת הלימודים על ידי קביעת תאריך למשחק או להסעות משותפות לבית הספר.

הצטיידו בהתאם – השיגו את רשימת הציוד לבית הספר וצאו למסע קניות מיוחד יחד עם ילדכם מכיוון שעצם היותו בעל הציוד הדרוש לכיתה א' יעזור לו להרגיש מוכן יותר אליהם. כמו כן, אפשרו הוצאה או שתיים חריגות, כמו מחברת מגניבה או עט בצבע אהוב, כמובן תוך לקיחת צרכים בסיסיים בחשבון. זכרו כי הנאות קטנות אלו הופכות את החזרה לבית הספר להרבה יותר כייפית וקלה. בנוסף, רשימת הספרים של בית הספר מספקת גם כן תובנות רבות על מטלות בית הספר הצפויות בשנה הקרובה. הכניסו בילדיכם התלהבות מפרויקטים עתידיים והסבירו להם כיצד משתמשים בציוד החדש וכן תנו להם לתרגל ציוד אשר לא עשו בו שימוש בעבר, כגון עפרונות צבעוניים או מד זווית, כך שירגישו בנוח להשתמש בהם במהלך השעורים בכתה.

הימנעו מתרגול של הרגע האחרון – כאשר כמעט והגיע הזמן להפסיק לשחק, תנו לילדכם התראה מקדימה של חמש דקות. העברת מסרים ברורים ועקביים לילדכם היא עניין חשוב מאוד, עבורו ועבורכם.

שוחחו על אירועי היום ועל התכניות של מחר – בעוד שחשוב לתמוך בלמידה לאורך כל הקיץ, אל תבלו את השבועות האחרונים של החופש הגדול בסריקת תכנית הלימודים של השנה שעברה מכיוון שכל הילדים צריכים קצת זמן פנוי לפני התלאות של תחילת שנת הלימודים. עבור חלק מהילדים, תרגולת של הרגע האחרון עשויה להגביר את רמת הלחץ והחרדה ולהזכיר להם מה הם שכחו במקום מה שהם זוכרים.

הקלו על החזרה לשגרה – מעבר מלוח הזמנים של החופש הגדול ללוח הזמנים של בית הספר עשוי להיות אירוע מלחיץ עבור כל אחד מבני הבית. הימנעו ממהומת היום הראשון של כיתה א' על ידי תרגול השגרה החדשה שלכם מספר ימים מראש. הגדירו את השעון המעורר, עברו יחד את שגרת הבוקר שלכם ועלו לרכב או לתחנת האוטובוס בזמן. חשוב לזכור, כי השגרה מסייעת לילדים להרגיש בנוח וביסוס מוקדם של שגרת בית ספר איתנה תהפוך את היום הראשון ללימודים להרבה יותר קל ואף למספק.

פתחו שגרת שינה – השגת מספיק שעות שינה היא קריטית כדי שילדים יצליחו בבית הספר, כאשר ילדים שאינם ישנים די שעות מתקשים להתרכז וללמוד כפי שהם מסוגלים. הגדירו לילדכם שעת שינה קבועה ודבקו בה מדי לילה – מה שיעזור לילדכם להתמקם במיטתו ולהירדם בקלות. מרכיבי שגרה מרגיעה לפני השינה עשויים לכלול אמבטיה או מקלחת, קריאה עם ילדכם, השכבתם במיטה ואמירת לילה טוב. בנוסף, הרגילו את ילדכם לכבות מכשירים אלקטרוניים זמן רב לפני השינה ונסו שהבית יהיה שקט ורגוע ככל שניתן כאשר ילדים צעירים יותר מנסים להירדם. זכרו כי שינה בלתי מספקת מקושרת להישגים אקדמיים נמוכים יותר, כמו גם לשיעורים גבוהים יותר של היעדרויות ואיחורים.

הימנעו מהפגנת לחץ וחרדה בפני ילדכם – הפרעות חרדה עוברות במשפחה, כך שהורים חרדים שולחים ילדים חרדים לבית הספר. בנוסף, אנשים חרדים נוטים להתחתן עם אנשים חרדים אחרים, כך שילדים לשני הורים חרדים נמצאים בסיכון גבוה במיוחד לפתח חרדה. יחד עם זאת, גנטיקה הינה רק גורם אחד במשוואה. הסביבה בה ילדים גדלים ומתחנכים משפיעה גם כן, משום שילדים סופגים את האנרגיות והמסרים הסמויים ומאמצים את ההתנהגויות שמסביבם. בשל כך, אחד הדברים המסייעים ביותר שתוכלו לעשות הוא להדגים התנהגות רגועה ובטוחה, במיוחד תוך כדי שאתם עוזרים לילדכם להתכונן בבוקר לבית הספר. זכרו כי ילדים בדרך כלל מתחילים את יומם בבית הספר כשהם לא רגועים יותר מהוריהם.

הגדירו את זמן הכנת שעורי הבית – ילדים צעירים הסובלים מדרגות שונות של קשיי למידה, כמו גם ילדים שאינם בעלי בעיות מתועדות, יכולים ליהנות ממעורבות הוריהם במהלך שעורי הבית, כאשר על ההורים להקדיש זמן מובנה לשעורי הבית מדי אחר הצהריים/ערב. שגרת שעורי בית טובה עשויה להתחיל בפינוי מקום על שולחן העבודה כדי ללמוד. עזרו לילדכם לרוקן את הילקוט, עיינו במשימות להיום ודונו בשעורי הבית, כמו גם בכל שאלה שתתעורר בנושא זה. בדרך זו, אתם יכולים להבחין בנקודות החוזק והחולשה של ילדכם בלמידה ובמקביל לחזק הרגלי למידה טובים. זכרו, חשוב להיות חיוביים ומעודדים!

הציגו את הדברים באור חיובי – ציינו בפני ילדכם את ההיבטים החיוביים של תחילת שנת הלימודים כדי ליצור ציפייה חיובית לגבי היום בראשון בכיתה א'. לדוגמא, הם יראו חברים ותיקים ויפגשו חברים חדשים. שוחחו עמם על חוויות חיוביות שהיו להם בעבר במסגרת החינוכית או עם קבוצות אחרות של ילדים.

הימנעו מקפיצה מהירה למסקנות – ילדים גדלים ומתפתחים בקצב שונה. באופן אידיאלי, ילדים ירכשו את המיומנויות השונות בפרקי הזמן הצפויים, אולם הם עשויים להתפתח במהירות רבה יותר בתחום אחד מאשר בתחום אחר. למשל, הורים רבים דואגים כי ילדיהם בני החמש יכולים בקושי יכולים להקריא מילים בודדות מעמוד בעוד ילדים אחרים יכולים לקרוא באופן שוטף. יחד עם זאת, זכרו כי עיכוב התפתחותי בתחום אחד לא מעיד על כך שילד סובל מלקות כלשהי. במידה והנכם חושבים שיש בעיה בהתפתחות של ילדכם, שוחחו עם מחנכת הכיתה שלו, כאשר מורה ותיקה בעלת ניסיון של כעשר שנים יכולה להתייחס להתקדמות של ילדכם ביחס לכ-300 ילדים אחרים. זכרו כי מורים טובים הם בעלי ברית שלא יסולאו מפז.

הכנה לכיתה א' - סיכום

למידע נוסף ולקביעת מועד להכנה לכיתה א' בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: