מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול באומנות: המדריך המלא על טיפול בהבעה ויצירה לילדים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה טיפול באומנות?

טיפול באומנות, סוג של טיפול רגשי, מתחיל במקום נו נגמרות המילים וכאשר המילים אינן מצליחות להגדיר במדויק את הרגשות והתחושות של ילדים. בתהליך של תרפיה באומנות, מטופלים זוכים למקום בו הם יכולים להביא את עצמם לידי ביטוי במסגרת מכילה ולא ביקורתית, במטרה להגביר את הביטחון והדימוי העצמי וכן את האמון שלהם ביכולותיהם ובכישוריהם.

מכיוון שתהליך של טיפול באומנות מאפשר לילדים להביע את הרגשות והתחושות שהם לא יכולים לבטא או לא רוצים לשתף באופן מילולי, מתאפשר למטפלת באומנות ללמוד על חוויות ומצוקות לא מודעות הנמצאות בעומק נפשו של הילד. למעשה, כל יצירות האומנות המתקבלות במהלך טיפול בהבעה ויצירה משמשות לביטוי היבטים שונים בחייו של הילד.

בנוסף, כהורים לילדים, אתם וודאי יודעים שאומנות מהווה את צורת הביטוי הטבעית והמוכרת ביותר עבור ילדים, במיוחד כשמדובר בתקופת הגיל הרך ובילדות המוקדמת, לכן כל התוצרים האומנותיים בהם עושה שימוש מטפלת באומנות מאפשרים לילדים צעירים להביע רגשות ותחושות שהם אינם מסוגלים לנקוב בשמם וכן לעבד אותם באופן לא מילולי.  

טיפול באומנות הבעה ויצירה

האם תרפיה באומנות מתאימה לכל הגילאים?

תרפיה באומנות הינה אחת הגישות הטיפוליות השכיחות ביותר במקרים של בעיות רגשיות אצל ילדים צעירים, כאשר בבסיסה הטענה כי התנסות מעשית לאורך זמן בתהליכים של הבעה ויצירה מאפשרת לפתח, לשמר ולחזק את היכולות הנפשיות של ילדים.

בעזרת שפות האומנות הרבות והמגוונות, ילדים יכולים לבטא את עצמם באופן מהנה ומעשיר, תוך פיתוח היצירתיות וטיפוח הדמיון, כאשר התוצרים האומנותיים המתקבלים מהווים מקור מידע חשוב להבנה וטיפול בבעיות הרגשיות של הילד. בזכות האומנות מתאפשר למטפלים להתגבר על מחסומים אפשריים רבים המאפיינים ילדים צעירים.

חשוב לציין, כי טיפול בהבעה ויצירה אינו פועל על פי כללים מוגדרים מראש, כך שילדים יכולים פשוט ליהנות מפעילות מהנה שמתאימה לכל הגילאים, שכן כל ילד וילדה יכולים להשתתף בתהליך של טיפול רגשי לילדים ולהפיק ממנו תועלת רבה, כגון שיפור מיומנויות תקשורתיות, מתן מענה לביטוי וצורך אישי, תחושה של העצמה, חיזוק ההתפתחות האישית והפחתת רמת הלחץ והחרדה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

טיפול רגשי באומנות לילדים צעירים בגיל הרך

כאמור, הציורים והיצירות המתקבלות במהלך טיפול בהבעה ויצירה, מקנות למטפלת באומנות מידע רב ערך על מצבם הנפשי של ילדים ותפיסתם על העולם. בעוד תהליך של תרפיה באומנות מספק מרחב בטוח לילדים, בו הם חוקרים את כישוריהם האומנותיים, אשר עשויים להפוך לתחביב ואף לקריירה בשלב מאוחר יותר, היצירות חושפות חוויות אישיות ומאפשרות לכל סוג של טראומה וחוויה שלילית שנחוותה בעבר לבוא לידי ביטוי.

כשמדובר בילדים בגיל הרך, קל להם יותר להביע את הרגשות והתחושות שלהם בעזרת טיפול באומנות מאשר בסוגי טיפולים רגשיים אחרים. בנוסף, מטפלת באומנות לילדים בדרך כלל שומרת את התוצרים האומנותיים ונוהגת לחזור אליהם במידת הצורך בהמשך הטיפול כדי לבחון אותם מחדש.

זכרו כי ילדים צעירים נאלצים להתמודד עם מכשולים ולחצים הגורמים אצל חלקם לבעיות רגשיות ולפגיעה ביכולת ההסתגלות שלהם, כאשר ילדים עשויים לסבול מבעיות של דימוי עצמי נמוך, תחושת חוסר אונים ותסכול או להגיב בזעם רב כלפי הוריהם, אחיהם וחבריהם. במקרים אלה, טיפול באומנות מקנה לילדים כלים וכישורים חדשים להתמודדות עם הקשיים וכן מסייע להם להתמודד עם מערכות היחסים שלהם עם הסביבה.

טיפול באומנות לילדים

טיפול בהבעה ויצירה לילדים מופנמים במיוחד

טיפול רגשי באומנות מקנה לילדים הזדמנות להביע את עצמם באופן שאינו קשור באופן ישיר לבעיה הרגשית ממנה הם סובלים ואינו מצריך ניסיון קודם באומנות. מכיוון ששפת האומנות מאפשרת לילדים לבטא קשיים ומצבים נפשיים, לעתים לא מודעים, טיפול בהבעה ויצירה מתאים במיוחד לילדים מופנמים שאינם מעוניינים לחלוק את המחשבות והרגשות שלהם עם אחרים.

באופן כללי, תרפיה באומנות מתאימה לכל ילד המתמודד מזה זמן ממושך עם בעיה או קושי מסוים הפוגעים בהתנהלותו היום יומית ובמצב רוחו. כמו כן, טיפול בהבעה ויצירה מאפשר להתמודד עם בעיות המתרחשות בקרבתו של הילד, אולם עדיין משפיעות עליו באופן אישי, כגון חווית צער עקב אובדן של קרוב משפחה.

בנוסף, מטפלת באומנות מסייעת לילדים לחקור אירועים טראומתיים שחוו בעבר, לעתים עד כדי אירועים שילד הצליח להדחיק, כגון התעללות נפשית, גופנית או מינית. הורים אחרים פונים לטיפול עם ילדיהם הסובלים מבעיות רגשיות ונפשיות שונות, כגון הפרעת חרדה או דיכאון. 

מטפלת באומנות לילדים

איך מטפלת באומנות עוזרת ומסייעת לילדים?

תרפיה באומנות מאפשרת לילדים להתמודד עם קשיים רגשיים, לרכוש אסטרטגיות התמודדות חדשות ולחזק את יכולת המסוגלות העצמית שלהם. כמו כן, מטפלת באומנות עוזרת לילדים לחוש מחוברים לעצמם וכן מסייעת להם לעצב את אישיותם ולהבהיר את תחומי העניין, הערכים והמטרות שלהם בחיים.

במידה וילדכם מאובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז (ADHD), לקויות למידה או על רצף הספקטרום האוטיסטי, כולל תסמונת אספרגר, טיפול בהבעה ויצירה יכול להיות יעיל ביותר עבורו. בעזרתה של מטפלת באומנות, ילדכם עשוי לשפר את יכולת הריכוז שלו ולהתמקד בפעילות אחת למשך זמן רב יותר. 

ילדים הנאלצים להתמודד עם מחלה קשה או נכויות שונות, כמו גם ילדים הסובלים ממצב של נידוי או חרם חברתי, עשויים גם כן להפיק תועלת רבה מפגישות עם מטפלת באומנות, שכן הדימוי החזותי של התוצרים האומנותיים מציגים את המחשבות, התחושות, הרצונות, הרגשות, החששות, התשוקות ומשאלות הלב שלהם.

טיפול באומנות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול באומנות נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים באומנות המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול באומנות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: