מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה טיפול CBT?

חלק מהאנשים מאמינים כי טיפול פסיכולוגי אינו מתאים להם – אולי כי התנסו בעבר בטיפול רגשי שלא הרגיש נכון בשבילם, או שהם חוששים מהיבטים שונים בתהליך הזה. אחד היתרונות הבולטים של החיים בחברה המודרנית, גם בהקשר הזה, הוא המבחר האדיר של אפשרויות – שמאפשר לכל אדם למצוא את זו שהכי מדויקת בשבילו.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי, המכונה בקצרה טיפול CBT, הוא דוגמה מצוינת לכך בהקשר של שיפור המצב הנפשי, היציבות הרגשית ואיכות החיים בכלל. כל אדם סובל או יסבול במהלך חייו מאתגרים שונים. ייתכן כי האתגרים האלו יהיו קשורים לחוויות משמעותיות מהעבר, ייתכן שהם צפים בגלל אילוצי ההווה ואולי הם בכלל מונעים מדאגות מהעתיד.

טיפול סי בי טי (CBT) מציע גישה ייחודית להתמודדות עם האתגרים האלו. הוא נמצא יעיל במחקרים קליניים ככלי להפחתת לחץ נפשי וחרדה וכן לשיפור ההתמודדות עם דיכאון, הפרעות אכילה, הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), הפרעות כפייתיות (OCD), הפרעות קשב וריכוז (ADHD) ועוד שורה ארוכה של מצבים נפוצים אחרים.

אחד היתרונות המשמעותיים של טיפול בשיטת CBT טמון בכך שהשיטה לא מסייעת רק להתגבר על אתגרים נפשיים. רבים משתמשים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי על מנת לשפר את חייהם, לבנות ביטחון עצמי, להעצים את תחושת היציבות, למצוא סיפוק ותשוקה בחיים, לפתח יכולות שונות ולהשיג יעדים שהציבו לעצמם.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT

איך נראה טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבפנים?

אחד המאפיינים הבולטים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא משך הזמן שלו ונקודות המיקוד בו. חלק מהגישות שעומדות בבסיס טיפולים פסיכולוגיים מתייחסות לטיפול רגשי כתהליך שאינו נגמר – כלומר שתמיד יש מקום להעמיק, לשפר את ההבנה שלנו את עצמנו ולהשפיע לטובה על הבריאות הנפשית.

גישות אלו בהחלט עשויות להתאים לאנשים רבים – אך שיטת CBT מציעה הסתכלות אחרת וייחודית. טיפול CBT בדרך כלל יהיה תחום בזמן – וגם הזמן הזה יהיה קצר באופן יחסי בהשוואה לשיטות אחרות. כמות המפגשים משתנה בהתאם לצורך הייחודי של כל מטופל, אך התהליך בדרך כלל צפוי לקחת בין 12 ל-20 מפגשים.

בתהליך של טיפול סי בי טי (CBT), המטפל והמטופל בוחרים ביחד מטרות שרוצים להשיג, או בעיות שיש לפתור – ולאחר מכן מגבשים את סל הכלים שיעזור לעשות זאת. זהו תהליך שאינו כולל רק את המפגשים בקליניקה. המטפל בדרך כלל גם ייתן "שיעורי בית" שכדאי לתרגל וליישם בזמן הפנוי כדי להעצים את סיכויי ההצלחה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

במה שונה טיפול CBT משיטות טיפול אחרות?

זיגמונד פרויד, שנחשב לאבי הפסיכואנליזה, הבין שכדי לפתור בעיות בהווה, חשוב לזהות את הגורמים מהעבר שהובילו להתפתחותן. תהליך כזה הוא חיוני ביותר בהליך טיפולי, אך כאמור, הוא לא מתאים לכל אדם ולכל מטרה.

בשנים האחרונות, פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית הפכה לכלי מבוקש בכל רחבי העולם הודות להבדל אחד ברור בינה לבין שיטות טיפול מסורתיות יותר. בתהליך של טיפול CBT, לא נוברים יותר מדי בעבר, אלא מתעסקים בהווה – ונשענים על כלים פרקטיים שמסייעים לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות, או כמו שחלק מהאנשים מכנים זאת, "לתכנת מחדש את המוח".

טיפול קוגניטיבי התנהגותי זו שיטה חדשה יחסית בארסנל הטיפולי. היא צברה תאוצה בשנות ה-70, בעיקר בעקבות עבודתו של פסיכיאטר אמריקאי, ד"ר אהרון בק. במאמריו הדגיש כי בעבור חלק מהאנשים, בייחוד מי שמתמודדים עם דיכאון, חרדה או פוביות, יהיה נכון יותר להתמקד ברכישת מיומנויות אישיות וחברתיות כדי להשיג את ההטבה המיוחלת.

בק, כמו מטפלים רבים שמנוסים בשיטת CBT כיום, שם דגש גם על בחינת האופן שבו המוח שלנו קובע לעצמו התניות מסוימות שמגבילות אותנו ומפריעות לנו להשיג את המטרות שלנו. ההתניות האלו, מבינים כולם, מקורן בחוויות מהעבר, אך אפשר במקרים רבים להשפיע עליהן ולשנות אותן גם בלי לנבור לעומק בהיסטוריה של חיינו.

טיפול בשיטת CBT

ההכשרה של מטפלים בשיטת CBT בישראל

אנשי מקצוע מסוגים שונים עוברים הכשרה ייעודית של טיפול CBT בישראל ויכולים להשתמש בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (באנגלית: Cognitive Behavioral Therapy) כחלק מארגז הכלים שהם מציעים למטופלים או ללקוחות שלהם.

כמובן שפסיכולוגים, עובדים סוציאליים ופסיכיאטרים רבים הוכשרו לטיפול גם בשיטה הזאת, במהלך לימודי התואר, או במסגרת מסלול ייעודי לתואר שני. כיום ישנן גם תוכניות שונות בארץ ובחו"ל שמכשירות מטפלים בשיטת CBT מחוץ למוסדות להשכלה גבוהה.

בחירת מטפלת או מטפל CBT שמתאימים לכם

הביקוש הגבוה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי הוביל לכך שהרבה אנשי מקצוע עברו הכשרה ייעודית לטיפול CBT – מרופאי משפחה, דרך אחיות ודיאטניות ועד לקואוצ'רים ואפילו אנשים שהשלימו קורס כזה רק מתוך סקרנות. העובדה הזאת יכולה אולי לייצר תחושה שהשוק הזה "פרוץ", אך המצב פשוט מחייב לבחור בקפידה את המטפל שמתאים לנו.

כדי לעשות זאת, קודם כל חשוב לוודא שלאדם שאתם בוחרים בו יש רקע בטיפול בכלל – אך גם ניסיון בטיפול במצב הספציפי שלכם. בנוסף, על אף שארגונים שונים מעבירים הכשרה בשיטת CBT שאינה ממוסדת, ישנו גוף מרכזי בישראל שנחשב כגורם רשמי בתחום – איט"ה – האגודה הישראלית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי.

אם מצאתם מטפל CBT שנראה לכם מתאים, אפשר וכדאי לשאול אותו כמה שאלות שיעזרו לגבש החלטה מושכלת. בקשו לדעת על הניסיון והרקע שלו, על מסלול ההכשרה שעבר ועל האנשים שטיפל בהם. בקשו גם לעבור על המלצות של מטופלים והשתדלו לאמת כי המטפל אכן עבר הכשרה רשמית שמוכרת על ידי הגורמים הרלוונטיים.

מטפלים בשיטת CBT

האם שיטת CBT זו הגישה הנכונה בשבילכם?

באופן כללי, תהליך של טיפול נפשי הוא דבר שקשה להעריך בצורה מדויקת את ההשפעה שלו עלינו בטווח הארוך. תהליך כזה דורש סבלנות, אורך רוח ובעיקר הרבה אמונה. אולם היתרון הגדול של טיפול בשיטת CBT הוא היכולת שלו למדוד בצורה יותר מדויקת את ההתקדמות. כבר הבנו שזהו טיפול שמציבים בו מטרות ברורות – ולכן שמים דגש גם על בחינת היעילות שלו בפועל בחיים עצמם.

לשם הדוגמה, נניח שהגעתם לטיפול CBT עם רצון להתגבר על חרדה חברתית, לבנות ביטחון עצמי גדול יותר ולהכניס יותר אנשים לחייכם. במהלך חודשי הטיפול, תגדירו ביחד עם המטפל מטרות שמרגישות לכם בנוח והייתם רוצים להשיג בתקופה הזאת ובהמשך הדרך – כמו לדוגמה, ליזום יותר שיחות עם אנשים או להשתתף באירוע חברתי. בתקופה הזאת תתנסו, תחת בקרה, תמיכה וסיוע, במצבים האלו שאתם לא רגילים אליהם – ותבחנו איך זה באמת משפיע עליכם.

יכול להיות שלאורך הדרך תרגישו ששום דבר לא משתנה – וזה בסדר גמור – אך תהיה לכם תפיסה מדויקת יותר באשר לאופן שבו דפוסי החשיבה וההתנהגות שלכם משתנים בתהליך הזה. שיטת CBT מייחסת חשיבות רבה למחקרים, נתונים אמורפיים ויעדים ברורים. לכן להרבה אנשים קל יותר להבין האם ואיך היא באמת תורמת להם.

זו הסיבה, אגב, שתהליך של טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול להתאים גם לילדים ולבני נוער שאין להם את הסבלנות או את הפתיחות שנדרשות לטיפולים מסוגים שונים. היעדים הברורים, המיקוד והקצב המהיר של התהליך עשויים בהחלט להתאים לצרכים של צעירים ומבוגרים כאחד.

עם זאת, נזכיר, טיפול סי בי טי (CBT) יהיה יעיל רק למי שרוצים להשיג מטרות ברורות, לשנות דברים שתמיד הפריעו להם או להתמודד עם קשיים נפשיים. אין כמעט אדם שלא היה רוצה לשפר את חייו בצורה כזו או אחרת – אך רק מי שיהיה מחויב לתהליך, ידע להגדיר מה הוא רוצה שייראה אחרת ויהיה מוכן לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות שמלווים אותו כבר זמן רב – באמת ירגיש כיצד התהליך מניב פירות.

טיפול CBT - המדריך המלא
נגן וידאו אודות טיפול CBT - המדריך המלא

טיפול CBT - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול CBT נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים בשיטת CBT המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול CBT בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפול CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים
טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים: טיפול CBT למבוגרים

לאורך השנים, כולנו מפתחים דפוסי חשיבה והתנהגות שנועדו לעזור לנו לשרוד את הג'ונגל הקשוח שנקרא החיים המודרניים. בטיפול CBT ניתן לבחון בעיניים ביקורתיות את הדפוסים האלו, להבין מתי הם משרתים אותנו ומתי פחות – וגם להחליף אותם בדפוסים חדשים ומועילים יותר.

המדריך המלא >>
טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים
טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים: טיפול CBT לבני נוער

גיל ההתבגרות הוא תקופה רצופת דרמות ומשברים – אשר את רובם המוחלט חווים הנערים והנערות לראשונה בחייהם. במצב כזה, חשוב להקנות להם כלים שיסייעו להם לזהות בעצמם דפוסי חשיבה והתנהגות שמזיקים יותר משהם תורמים – ולהבין כיצד להשפיע עליהם ולשנות אותם.

המדריך המלא >>
טיפול CBT לילדים
טיפול CBT לילדים: טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים

לכולנו ברור שהורים משפיעים מאוד על עולמם הרגשי והנפשי של ילדיהם – לטוב ולרע. באמצעות טיפול CBT, נוכל לסייע להם להתגבר על אתגרים, להשיג מטרות ולבנות איתנות רגשית. אך זו לא משימה של "שגר ושכח" וחשוב שכל הורה ידע שהתרומה שלו לילד בהקשר הזה לא מסתכמת בנסיעה לקליניקה.

המדריך המלא >>
טיפול CBT אונליין
טיפול CBT אונליין: טיפול קוגניטיבי התנהגותי מרחוק באינטרנט

טיפול CBT אונליין הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי אשר מבוצע באינטרנט דרך אפליקציות ייעודיות, מה שהיה האפשרות היחידה האפשרית לטיפול בזמן התפרצות נגיף הקורונה. בשל יתרונותיו הרבים, הטיפול קיים גם היום, אך צריך לבדוק את ההתאמה אליו.

המדריך המלא >>
טיפול CBT מחיר
כמה עולה טיפול CBT? השוואת מחירים ועלויות של טיפול CBT

לפעמים קשה מאוד להעריך האם תהליך טיפולי באמת עובד ואיך ההשפעה שלו באה לידי ביטוי במבחן המציאות. אנשים רבים בוחרים להיעזר בטיפול CBT גם בגלל המחיר שיכול להיות נמוך יותר מטיפולים אחרים – וגם בגלל היכולת להבין, די בקלות, האם ההשקעה בו באמת משתלמת.

המדריך המלא >>
טיפול CBT בחרדה
טיפול CBT בחרדה: המדריך המלא על CBT לטיפול בחרדות

רוב הדברים שאנחנו הכי חוששים מהם לעולם לא יתממשו ועדיין, חרדה נחשבת לאחת הבעיות המדאיגות ביותר של המאה ה-21. החדשות הטובות הן שטיפול CBT, המגובה במחקרים מדעיים, נחשב כיום לאחד הכלים היעילים להתמודדות עם חרדה, כמו גם עם פוביות ולחץ נפשי מתמשך.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: