מכון-דרור-לוגו

תפריט

סף תסכול נמוך אצל ילדים או מבוגרים: התמודדות עם תחושת תסכול

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה סף תסכול נמוך?

משמעות המושג סף תסכול נמוך היא חוסר יכולת להכיל ולהתמודד כהלכה עם תחושות שליליות ורגשות שליליים. כאשר הם צפים, צפה תחושה של צורך עז לספק להם פתרון זריז.

אנשים עם סף תסכול נמוך יחוו תסכול בעוצמה גבוהה ומצוקה רגשית כאשר הם לא מקבלים את מה שהם רוצים באופן מיידי או תוך זמן קצר, ובאופן כללי ניתן לומר שזה הכרחי עבורם שהכל יתנהל בדיוק כפי שהם רוצים ודורשים.

סף תסכול נמוך נפוץ במיוחד בקרב ילדים, אך גם אצל מבוגרים, ובפרט בקרב מבוגרים שהתפתח אצלם סף תסכול נמוך וקושי לדחות סיפוקים כאשר היו ילדים בגיל הרך.

ילדים עם סף תסכול נמוך ינהגו באלימות, יגיבו בזעם ובצעקות כאשר הם לא מקבלים את מה שהם רוצים, כשדברים לא מתרחשים כפי שציפו שיתרחשו וכאשר הם צריכים לבצע מטלה שהם לא רוצים לבצע. הדבר נכון יותר כאשר מדובר בילדים עם צרכים מיוחדים.

תחושת תסכול מתמשכת משפיעה על היכולת של האדם להתמודד עם קשיים ומשברים כאשר הם מופיעים, וכתוצאה מכך משפיעה גם על הביטחון העצמי ועל תחושת המסוגלות שלו. בנוסף, סף תסכול נמוך מוביל לקושי רב לדחות סיפוקים מידיים בשביל סיפוקים עתידיים גדולים ומשמעותיים יותר.

הבשורה המשמחת: ניתן לטפל בסף תסכול נמוך בכל הגילאים על ידי טיפול רגשי, וכשמדובר בילדים, כדאי לשלב גם הדרכת הורים.

סף תסכול נמוך

סף תסכול נמוך אצל ילדים

סף תסכול נמוך אצל ילדים מהווה מכשול משמעותי להתפתחות בריאה ותפקוד גבוה כמבוגרים. החיים שזורים ברגעים של חוסר נוחות וברגעים שבהם הדברים לא מתפתחים כפי שרצינו.

כאשר אירועים כאלה נחווים, כדאי שתימצא בידינו היכולת להתמודד איתם באופן סביר, מבלי לזעום, מבלי לחוש רגשות מציפים, מבלי להשליך חפצים, מבלי לכעוס על העולם ועל כולם. החיים גם שזורים בהזדמנויות לדחות סיפוק מיידי ולבחור בסיפוק עתידי.

ילדים בעלי סף תסכול גבוה יודעים ומסוגלים לווסת היטב את הרגשות שלהם, לשלוט בעצמם ולהגיב באופן רציונאלי לסיטואציות שמעוררות בהם חוסר נוחות.

כתוצאה מכך, הם יוכלו לדחות סיפוקים ולהמתין לסיפוק עתידי גדול ומספק יותר, וגם יימנעו מראש מוויכוחים ועימותים. יהיה להם קל יותר כאנשים בוגרים לפתח מערכות יחסים יציבות, להשיג מטרות ארוכות-טווח, להתקדם בעבודה ולחיות חיים בעלי רווחה רגשית רבה.

ילדים לא נולדים עם סף תסכול גבוה, אלא עם סף תסכול נמוך. יתרה מכך, העולם שבו אנו חיים מאופיין בשפע ובזמינות. מסיבות אלו חשוב לחנך אותם ולאמן אותם בהתאם.

משמעות הדבר היא להטמיע בהם את היכולת לדחות סיפוקים ואת היכולת להתמודד עם חוסר נוחות ורגשות שליליים כשהם עולים, ולא להניח להם להציף אותם ולגרום להם להתנהג באופן זועם ואף אלים.

ילדים בעלי סף תסכול גבוה יגדלו להיות מבוגרים מתפקדים, בעלי שליטה עצמית גבוהה ובעלי ביטחון עצמי גבוה. כל זאת לא יקרה בלי ביסוס סמכות הורית ובלי חינוך אקטיבי, חכם ומתאים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

סף תסכול נמוך אצל מבוגרים

גם מבוגרים סובלים לעיתים מסף תסכול נמוך. כתוצאה מכך הם עלולים לנהוג באופן אימפולסיבי ולהעדיף תמיד את הסיפוק המיידי והזמין על פני הסיפוק העתידי.

גישה זאת עלולה להוביל במקרים מסוימים גם להתמכרויות לחומרים, להשמנה ולהזנחת הבריאות. מבוגרים בעלי סף תסכול נמוך לא יעמדו בביצוע מטלות שלא מספקות להם הנאה, ריגוש וסיפוק מיידי, אך כן יועילו להם בטווח הארוך.

כמה מהדברים הטובים ביותר בחיים לוקחים זמן ומצריכים השקעה וסבלנות. אלו הדברים שמעניקים את הסיפוק הרב ביותר, גם אם הוא איננו מיידי. למעשה עצם הציפייה וההמתנה מעלים את הסיפוק המתקבל בסוף התהליך.

אלו יכולים להיות תחביבים, תהליכי חיטוב וירידה במשקל, רכישת מיומנויות, פיתוח עסקים, השלמת לימודים מתקדמים, קריאת ספרים וכל הקשור לטיפוח קריירה והשגת קידום מקצועי בעבודה.

ילדים עם סף תסכול נמוך וקושי בדחיית סיפוקים גדלים להיות מבוגרים עם קשיים דומים. אמנם המצב האידיאלי הוא טיפול כבר בילדות, כך שהילד יתפתח באופן אידיאלי, אבל כמו כל בעיה רגשית – גם אותה ניתן לפתור בכל גיל, לרבות בבגרות.

אם אתם מרגישים שקשה לכם להתמודד עם רגשות שליליים וקשה לכם להכיל אותם, אתם מתקשים לדחות סיפוקים, נוהגים באימפולסיביות ובעלי נטייה להתמכר למסכים ולחומרים, אל תהססו לפנות לטיפול רגשי.

סף תסכול נמוך אצל ילדים

התמודדות עם תסכול אצל ילדים בעזרת הדרכת הורים

בגלל שאף אחד לא נולד הורה, חשוב לפנות לקבלת הדרכת הורים, ובפרט אם אתם מרגישים שאתם מתקשים לבסס סמכות הורית איתנה, מתקשים להציב גבולות לילדים או שילדכם מציג סימנים של סף תסכול נמוך וקושי בדחיית סיפוקים.

הדרכת הורים תספק לכם מידע רב ומעשיר בכל הנוגע לפסיכולוגיה שמאחורי סף תסכול גבוה ונמוך. מדריכת הורים תדריך אתכם כיצד לבסס סמכות הורית וכיצד לחנך את ילדכם באופן שיקטין את מידת התסכול שהוא חש ויעזור לו להתפתח למבוגר מתפקד ומסופק.

הדרכת הורים פרטנית נערכת בין מדריכת הורים מומלצת ובין אחד ההורים או שניהם. מספר הפגישות משתנה, וסביר להניח שלפחות חלקן יתבצעו בבית המשפחה, שם תוכל המדריכה לחזות בדרך ההתנהלות ובאופי התגובות של הילד במו-עיניה.

המדריכה תעניק לכם כלים, תדריך אתכם כיצד ליישם אותם בפועל ותלווה אתכם עד ליישומם המוצלח בשגרה. הדרכת הורים נערכת גם באופן קבוצתי ובהשתתפות מספר זוגות הורים המתמודדים עם בעיה דומה, ותוכלו לבחור בין השיטות.

התמודדות עם תחושת תסכול באמצעות טיפול רגשי

טיפול רגשי מתאים גם לילדים וגם למבוגרים. מטרתו להקנות ידע וכלים איתם יכולים המטופלים לשפר את אורח החיים, לשפר את המודעות העצמית, לרכוש ביטחון עצמי ולטפל בבעיות רגשיות, כמו חרדה, דיכאון, התפרצויות זעם, קושי בוויסות רגשי ונטייה להתמכרות.

כשמדובר בילדים, בהחלט ניתן ואף כדאי לשלב טיפול רגשי לילדים עם הדרכת הורים, וכך להעניק לסוגיה פתרון שלם ומקיף. מספר טיפולים יכולים לעזור כשמדובר בסף תסכול נמוך ובקושי להתמודד עם רגשות שליליים, כמו למשל:

טיפול באומנות, הבעה ויצירה – טיפולים המשתמשים בטכניקות של אומנות ויצירה במטרה לעזור למטופל להביע את עצמו, להעלות את המודעות והביטחון העצמי, לחשוף תכנים בלתי-מודעים, לרכוש כלים להשגת רגיעה עצמית, לגלות נקודות חוזקה ולהתגבר על בעיות רגשיות. מתאים מאוד לטיפול בילדים, אך לא רק.

טיפול בעזרת בעלי חיים – טיפול הכולל אינטראקציה אקטיבית עם בעל חיים טיפולי או צפייה פאסיבית בבעלי חיים, במטרה לשפר את הרווחה הנפשית של המטופל, לעזור לו להירגע, לסייע לו להרגיש בטוח ונאהב, לשפר את הביטחון העצמי ולהתמודד עם מצוקות רגשיות. גם טיפול זה מתאים מאוד לילדים, אך לא רק.

טיפול CBT – טיפול שמטרתו לאתר דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים ולהחליף אותם בדפוסים חדשים, שיועילו למטופל, יעזרו לו להרגיע את עצמו ולשלוט בתגובותיו, לא לפעול באימפולסיביות ולהצליח להתמודד עם רגשות שליליים.

טיפול פסיכולוגי – טיפול שעוזר למטופל לגלות את הכוחות הנפשיים החבויים בו, עוזר לו להתמודד עם מצוקות רגשיות ורגשות שליליים ולהבין את הסיבה להופעתם, להתפתח מבחינה אישית, להשיג מטרות ויעדים, לגלות במה הוא טוב, לרכוש נקודות מבט חדשות וחיוביות, לשפר את ההערכה העצמית והמודעות העצמית ובאופן כללי תורם להתפתחות האישית שלו.

סף תסכול נמוך אצל מבוגרים

איך מפתחים סף תסכול גבוה?

אנחנו לא נולדים עם סף תסכול גבוה, ולרוב רק על ידי חינוך נכון ודוגמא אישית מצד ההורים והסביבה הקרובה לומדים ילדים כיצד לשלוט בעצמם, כיצד לווסת את רגשותיהם, כיצד להגיב בצורה רציונאלית וסבירה וכיצד להתמודד עם רגשות שליליים. כאשר הם לא מאומנים לעשות זאת, הם עשויים לגדול עם סף תסכול נמוך.

אנשים עם סף תסכול נמוך נוטים לנהוג באופן אימפולסיבי, להגיב בצורה רגשית, להעדיף את הסיפוק המיידי ובאופן כללי מתקשים לחיות ולנהל חיים מאוזנים ומספקים.

הורים שמתקשים לחנך את ילדם באופן שיועיל לו ויקדם אותו מבחינה זאת יכולים לפנות לקבלת הדרכת הורים עבורם וגם טיפול רגשי עבור ילדם, ובמיוחד טיפול רגשי באומנות וטיפול בעזרת בעלי חיים. אנשים מבוגרים יכולים להעלות את סף התסכול שלהם באמצעות טיפולים כמו טיפול באומנות, טיפול פסיכולוגי וטיפול CBT.

טיפול בסף תסכול נמוך - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בסף תסכול נמוך נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בסף תסכול נמוך בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

ביטחון עצמי
העלאת ביטחון עצמי נמוך: איך לבנות, לשפר ולפתח ביטחון עצמי גבוה?

ביטחון עצמי נמוך מוביל לתפיסה שלילית של העצמי ויכול להגביל מאוד את האדם בחיי היומיום. המושג ביטחון עצמי מתייחס למכלול האמונות, התפיסות, ההערכות והמחשבות שיש לאדם לגבי עצמו, זאת על סמך חוויותיו, כאשר ביטחון עצמי חיוני להשגת המטרות שלו.

המדריך המלא >>
הערכה עצמית
הערכה עצמית נמוכה: שיפור הערכה עצמית (כולל דוגמא של חוסר הערכה)

הפחדים והדעות הקדומות של האדם הינם המכשול העיקרי בחייו, כאשר הערכה עצמית הינה הדרך שבה האדם שופט ומעריך את עצמו, או במילים פשוטות, איך האדם מרגיש עם עצמו ואיך הוא מקבל את החוזקות והחולשות שבו כדי להכיר בערך העצמי שלו.

המדריך המלא >>
ערך עצמי
ערך עצמי נמוך: המדריך המלא על תהליך בניית ערך עצמי גבוה

האופן שבו אנחנו תופסים את עצמנו משפיע רבות על היציבות הרגשית, מערכות היחסים, הקריירה ואפילו הבריאות הגופנית שלנו. ערך עצמי הוא בהחלט דבר שאפשר לפתח – וכדי לעשות זאת, חשוב להתחיל לדבר לעצמנו עם הרבה יותר רגישות והבנה – ועם פחות שיפוטיות.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: