מכון-דרור-לוגו

תפריט

פחד קהל (גלוסופוביה): שיטות טיפול והתמודדות עם פחד במה

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

גלוסופוביה: מהי חרדת קהל?

פחד קהל, המכונה גם גלוסופוביה, הינו מונח מקצועי המשמש לתיאור תגובה מתמשכת של פחד וחרדה בעת התמודדות עם המחשבה שתצטרכו לעשות פעולה מסוימת בזמן שאנשים אחרים צופים בכם, לרוב גם כשמדובר בקהל של אדם אחד בלבד.

במידה ואתם או ילדכם סובלים מחרדת קהל, המכונה גם פחד במה, לעתים קרובות די בחשיבה על המצב בו עליכם להופיע בפני אחרים כדי לעורר התקף חרדה. גלוסופוביה אינה נחשבת להפרעה בפני עצמה, כאשר מרבית הילדים והמבוגרים מתמודדים עם פוביה ספציפית זו במידה מסוימת במהלך חייהם.

לדוגמא, זה נורמלי לחלוטין שאדם יחווה פחד במה לפני שהוא עולה לנאום ביום חתונתו או מול קהל רב במקום עבודתו. יחד עם זאת, סוגים ורמות מסוימות של חרדת קהל עשויים להשפיע מאוד על אנשים מבחינה פסיכולוגית ולהפוך את חייהם למסורבלים ומעיקים, כגון פחד מאינטימיות.

באם אתם או ילדכם סובלים מפחד קהל תמידי ההולך ומתגבר עם הזמן, אינכם מצליחים להתגבר על פחד הבמה שלכם והמצב מחמיר עם כל הופעה מול קהל הנדרשת מכם, ייתכן וחרדת הקהל שלכם הינה חלק מבעיה גדולה הרבה יותר, כגון הפרעת חרדה או פוביה חברתית.

גלוסופוביה פחד קהל

תסמינים של פחד במה והשפעותיו השליליות

מרבית האנשים חווים פחד במה בשלבים מסוימים של חייהם. בעת שמדובר בילדים ובני נוער, ייתכן והם יחוו גלוסופוביה כשיתבקשו להעביר מצגת או להקריא בקול רם בכתה. בעת שמדובר בסטודנטים ומבוגרים, רבים עלולים להתמודד עם פחד קהל לקראת ראיון למשרה נחשקת או כשנדרשים להציג את עצמם בפני קבוצה חדשה.

חשוב לציין, כי חרדת קהל עשויה לעתים קרובות להתגלות בקרב אנשים שהיו רגילים לדבר ולבצע פעולות מסוימות מול קהל. במקרים אלו, הפחד והחרדה מכים באופן אקראי ופתאומי, כאשר האדם מוצא את עצמו לפתע במבוכה מול קהל.

יתרה מכך, התמודדות עם פחד במה נפוצה מאוד אצל מבוגרים העוסקים בפעילויות הכרוכות בהצגה ועמידה מול קהל, כגון:

• פוליטיקאים
• אנשי ציבור
• שחקנים
• רקדנים
• מוזיקאים
• זמרים

במקרים קשים של גלוסופוביה, החרדה מתחילה להשפיע באופן משמעותי על אורח חייהם של ילדים, מתבגרים ומבוגרים, כאשר ייתכנו שינויים תכופים במוסדות חינוך או במקומות עבודה.

כמו כן, מקרים חמורים של פחד קהל עלולים למנוע מאנשים לכבוש את המטרות החשובות להם בחיים, למצוא ולפתח זוגיות בריאה וכן לרקום ולשמר קשרים חברתיים ארוכי טווח.

בשל כך, במקרים אלו מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ פסיכולוגי בהקדם, שכן תסמינים מסוימים יכולים להעיד על התפתחותה של חרדת קהל, חרדה חברתית או הפרעת חרדה אחרת.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך להתמודד עם פחד קהל?

התמודדות עם פחד קהל טומנת בחובה טיפול בתסמינים גופניים המאפיינים לחץ וחרדה. בדומה לסימפטומים של התקפי חרדה, אנשים חווים תחושות של פאניקה וחרדה המעוררות בהם תגובת "הילחם או ברח".

בשל כך, ילדים ומבוגרים המעוניינים להתמודד טוב יותר עם פחד במה זקוקים לעתים קרובות לסיוע ותמיכה מקצועית – מה שיאפשר להם לרכוש כלים ואסטרטגיות לעמידה מול קהל.

תסמינים גופניים אלו כוללים:

• פעימות לב מואצות
• נשימות עמוקות וארוכות
• הרגשת ערנות או עייפות קיצונית
• רפיון בגפיים העליונות
• חוסר יציבות בגפיים התחתונות
• תחושת סחרחורת
• יובש בפה
• הזעת יתר
• שתיקה רועמת
• גמגום ניכר
• הסמקה
• הקאות
• שלשול
• בעיות שונות בראייה, כגון ראייה מטושטשת

בנוסף לתסמינים הללו, חרדת קהל כרוכה גם בהתמודדות עם תסמינים נפשיים ופסיכולוגיים שונים, כולל מחשבות שליליות, ספק עצמי ואמירות מדאיגות, כגון:

• "אסור לי להיות במקום הזה"
• "אני הולך לעשות מעצמי צחוק"
• "אני חסר תועלת"
• "חיי הם תרמית"

כמו כן, גלוסופוביה עשויה לגרום לילדים ומבוגרים לחשוב שכל דבר בחייהם הוא "שחור או לבן". בעקבות זאת, אנשים עלולים להניח תמיד שהתוצאה הגרועה ביותר צפויה להתרחש. לדוגמא, שהפעולה שיבצעו תוביל לכך שהם יאבדו את מקום עבודתם, לא יוכלו להביט יותר בעיניהם של חבריהם למקצוע או שיחוו התקף לב.

טיפול בפחד קהל

איך להתגבר על פחד קהל?

כאמור, תסמינים של פחד קהל הינם תוצאה של תגובת "הילחם או ברח" מולדת, אשר גוררת את הפעלתה של מערכת העצבים הסימפתטית של האדם המשחררת אדרנלין.

בעוד המבנה של המוח האנושי פעל כאמצעי הגנה בתקופות ובימים בהם היה סיכוי ממשי להיפגע מצד חיות בר או בני אדם אחרים, תגובה זו לעתים קרובות באה לידי ביטוי באופן עוצמתי מדי עבור הסכנות והאיומים המודרניים, כגון ההרגשה שנעשה צחוק מעצמנו כשננאם מול קהל.

קיימים גורמים אפשריים שונים אשר יכולים להוביל להתמודדות עם פחד במה, כאשר חלקם עשויים לגרום לאדם אחד לחרדה ולאחר לא, ולהיפך. כלומר, חשוב להבין מדוע המחשבה על דיבור מול קהל או עמידה על במה גורמת לכם או לילדכם לבעיות רגשיות רבות או לתגובות קיצוניות בסיטואציות חברתיות.

• ילדים ומבוגרים אשר נאלצו להתמודד בעבר עם חוויות רעות בזמן הופעה מול קהל, שהקניטו אותם על תפקידם במחזה כלשהו שהשתתפו בו במסגרת בית הספר או שזכו לתשומת לב שלילית כאשר לא רצו בה, נחשבים לבעלי סיכון מוגבר להעצים באופן בלתי מודע את רמת הלחץ, הפחד והחרדה שלהם בקשר להופעה בפני קהל בהווה ובעתיד.

• אנשים הנולדים עם מערכת עצבים רגישה יותר או נטייה למופנמות רבה יותר מאחרים, הם מטבעם חרדים יותר מאשר אנשים אחרים במצבים מסוימים.

• רמת המומחיות של האדם בפעולה אותה הוא צריך לבצע מול קהל הינה גורם מרכזי להופעתה של גלוסופוביה אצל ילדים ומבוגרים, כך ששכיח מאוד שאנשים חווים חרדת קהל בפעם הראשונה בה הם מבצעים פעולה מורכבת מול אנשים אחרים או כשמדובר בנושאים שאינם בתחום מומחיותם והם אינם נחשבים בהם לסמכותיים מספיק.

לחץ נפשי נוכחי מעלה את הסבירות שאדם יהיה עייף ומותש רגשית, כך שזה גם כן עלול לגרום לכם להיות פגיעים יותר אל מול פחד קהל.

פחד במה

התמודדות עם חרדת קהל ופחד במה: דרכי טיפול

חרדת קהל מגיבה היטב לתהליך של טיפול רגשי ותמיכה מקצועית יכולה לעזור לכם או לילדכם להתגבר על פחד הקהל והבעיות הנלוות לו הרבה יותר מהר.

במידה והפחד והחרדה משפיעים באופן שלילי על חייכם או מונעים מכם להשיג את המטרות והיעדים שלכם בחיים, תוכלו לחוש הטבה משמעותית במצבכם בעזרת פגישות עם מטפל רגשי או פסיכולוג מומלץ. טיפול מקצועי יכול לעזור לכם:

• לזהות מה הפעיל את פחד הבמה שלכם מלכתחילה
• להפיג את הפחדים והאמונות אשר עשויות להגביל את פעולותיכם
• להבין איך להתמודד עם פחד קהל בצורה נכונה ובריאה
• להתגבר על פחד קהל הבא לידי ביטוי בראיונות עבודה ואפשרויות תעסוקה

לדוגמא, כשמדובר על פחד וחרדה הקשורים לאירועים טראומתיים שחוויתם בילדותכם והותירו אתכם עם הערכה עצמית נמוכה, מטפלת רגשית מוסמכת ומנוסה תוכל לעזור לכם לעבד את חוויות העבר שלכם ולהיות בטוחים יותר בעצמכם כאנשים בוגרים ועצמאיים.

כמו כן, במקרים בהם פחד הבמה נעשה בלתי נסבל עד כדי כך שאינו מאפשר לכם לקיים מערכות יחסים זוגיות או שאתם חושדים שאתם או ילדכם סובלים מהפרעת חרדה חברתית, מומלץ לשקול פנייה לקבלת טיפול נפשי בהקדם.

פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) נחשבת לשיטת הטיפול המומלצת ביותר להקלה על תסמינים של לחץ, פחד וחרדה, כאשר מטפלים בשיטת CBT שואפים לעזור לילדים, מתבגרים ומבוגרים להבין את התגובות שלכם במצבים שונים וכיצד המחשבות שלכם מפעילות את רגשותיכם. למעשה, הבנה נכונה של הדברים יכולה לעזור לכם לשנות את התפיסות והאמונות השליליות שלכם על עמידה ודיבור מול קהל.

טיפול פסיכולוגי דינמי או טיפול פסיכואנליטי יכולים לסייע לאנשים הסובלים מפחד קהל קשה הקשור לאירועים שונים מהעבר. במהלך התהליך הטיפולי, הפסיכולוגית תעודד אתכם ותסייע לכם לחקור את המשמעות של חרדת הקהל שלכם, כך שתבינו האם הבעיה נובעת מקונפליקטים פנימיים או מחוויות ומערכות יחסים שונות בתקופת ילדותכם.

תסמינים של חרדה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים
נגן וידאו

טיפול בפחד קהל - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בפחד קהל נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בפחד קהל בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: