לחץ נפשי: תסמינים של מתח נפשי מתמשך וטיפול בסטרס כרוני

מתח נפשי מתמשך: גורמים ומצבי לחץ נפוצים

לחץ נפשי, המכונה גם סטרס, מתאר מתח נפשי ורגשי הנגרם מנסיבות או מצבים מאתגרים, כגון מחשבות טורדניות יום יומיות שעשויות להיות מכאיבות ומלחיצות. בעת שאנשים חווים לחץ נפשי, הם עלולים לחוות תסמינים פסיכולוגיים וגופניים כאחד, כולל כאבים בגוף, כאבים בחזה, כאבי בטן וקושי להתמודד עם מצבי לחץ.

בעוד כל בני האדם מתמודדים עם מתח נפשי מדי פעם, שכן לעתים רמה מסוימת של לחץ פסיכולוגי היא בלתי נמנעת, מרבית האנשים מתקשים להתמודד לבד עם סטרס כרוני המתפתח בעקבות גורמים חיצוניים, כגון:

• מחלה קשה
• מוות של אדם אהוב
• פרידה
• גירושין
• קשיים כלכליים
• מלחמות

יחד עם זאת, תסמינים של לחץ נפשי צפויים להופיע גם בעת תחושת מתח המופיעה לקראת אירועי חיים חיוביים ומשמחים, כולל חתונה, תכנון חופשה ארוכה וזכייה בקידום משמעותי במקום העבודה.

כמו כן, אנשים מסוימים חווים סימפטומים של סטרס או חרדה עקב מצבי לחץ יום יומיים שונים. לדוגמא, מצבי לחץ נפוצים כוללים:

• חזרה במהירות הביתה כדי להספיק לארוחת הערב
• עמידה בלוחות זמנים צפופים במקום העבודה או בלימודים
• ניסיון להרגיע ילד או מתבגר הלחוץ בעצמו
• התמודדות עם קשיים בזוגיות
• עמידה בקצב הלמידה של הכתה
• למידה למבחן חשוב תוך כדי ניהול שגרת חיים
• ראיונות עבודה

סטרס לחץ מתח נפשי

סטרס כרוני: סימפטומים של נפילת מתח נפשי

תסמינים רגשיים הנובעים מהתמודדות עם מתח נפשי עשויים להשתנות מאדם לאדם, אולם הנפוצים שבהם כוללים:

• רמת חרדה גבוהה
היפראקטיביות
• התקפי זעם
• כעס
הפרעות במצב הרוח
• חוסר סבלנות

במידה ומדובר במצב של סטרס כרוני, ילדים, בני נוער ומבוגרים יפגינו גם תסמינים של דיכאון ופסימיות לגבי עתידם.

לחץ נפשי, המכונה גם דחק, טומן בחובו סימפטומים פיזיים שונים, שכן גוף האדם משחרר אדרנלין רב בעת התמודדות עם מצבים הנתפסים במוח כמלחיצים. במרבית המקרים, סימפטומים גופניים של סטרס כרוני כוללים:

• פעימות לב מואצות
• בעיות נשימה
בעיות זיכרון
• הזעת יתר
• כאבים בחזה
• כאבים בגוף
• כאבי בטן
קשיי קשב וריכוז
• שרירים תפוסים

מתח נפשי מתמשך עלול לפגוע גם בהתנהגותם של אנשים, כאשר:

• אלו העסוקים מרבית זמנם בעבודה מרגישים שאינם מסוגלים להוריד לחץ ולהירגע
• אלו הממהרים להשלים מטלות רבות בו זמנית מגלים שאינם בהכרח מסיימים את כולן בסופו של דבר
• אלו המתקשים לתת מנוחה למוחם בשעות הערב המאוחרות חווים בעיות שינה קשות

בנוסף, לחץ נפשי יכול לגרום לסובלים ממנו להרבות בוויכוחים מיותרים עם יקיריהם, לאבד עניין בקיום יחסי מין ולעשות שימוש במנגנוני התמודדות לא בריאים ולא יעילים אשר גורמים להחמרת הסימפטומים השונים שהם חווים, כגון:

• עישון בלתי פוסק
• שימוש בסמים
• שתיית אלכוהול
• אכילה מועטה מדי או אכילת יתר

לחץ נפשי: תסמינים של סטרס וחרדה

כאמור, סטרס כרוני עשוי להוביל להחמרת התסמינים השונים ולתחושת היעדר מסוגלות והוא בדרך כלל נגרם בעקבות מתח עז ומתמשך בחיי היום יום או אירועי חיים חיוביים ושליליים משמעותיים.

יחד עם זאת, גורמים חיצוניים אינם הסיבה היחידה להופעתם של לחץ וחרדה, שכן לעתים קרובות בני אדם יוצרים בעצמם את המתח הנפשי ממנו הם סובלים. לדוגמא, אנשים יכולים לחוש לחץ נפשי:

• לקראת תרחישים אפשריים שלעולם לא יתגשמו
• מכיוון שהסתכסכו עם בני משפחה או חברים קרובים עקב דפוסי חשיבה שליליים ובקשות מוגזמות
• משום שהסכימו לשאת בנטל רב מדי בשל אי יכולתם לסרב לבקשותיהם של אנשים

במרבית המקרים, מתח נפשי שהאדם יוצר לעצמו מתעורר בעקבות דפוסי חשיבה לקויים, כגון:

• ביקורת עצמית מוגזמת
• דאגה רבה מדי
• ציפיות שאינן מציאותיות מעצמו
• לקיחת דבריהם של אנשים אחרים באופן אישי מדי

כמו כן, סטרס נפשי יכול להיגרם עקב צורות התנהגות לא מועילות, כולל:

• התנהגות נמנעת
פרפקציוניזם
• לקיחת אחריות רבה מדי
• גילוי סובלנות להתנהגויות פוגעניות בשל הערכה עצמית נמוכה

בעוד כל הילדים והמבוגרים חווים לחץ פסיכולוגי ברמה מסוימת מעת לעת, חלקם נוקטים בדרכי פעולה יעילות יותר או בריאות יותר כדי להתאושש ממצבי לחץ.

יחד עם זאת, לעתים קרובות מתח נפשי עלול להיווצר עקב גורמים חיצוניים, אולם יכול להישמר ולהתפתח בשל דרכי התמודדות מסוכנות. למשל, צריכת אלכוהול יכולה להוריד לחץ אך להפוך לצרה בפני עצמי שאינה תלויה עוד בדחק הראשוני.

טיפול בסטרס כרוני

שיטות טיפול בלחץ וחרדה: איך להרגיע לחץ נפשי?

סטרס כרוני עשוי להוביל לפגיעה חמורה בבריאותם הנפשית והגופנית של אנשים, כאשר התמודדות לקויה עם מצבי לחץ נמצאה כגורם אפשרי לבעיות בריאותיות שונות, כולל לחץ דם גבוה, סוכרת, מחלות לב ומחלות גופניות אחרות.

יתרה מכך, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות גילו כי היעדר טיפול יעיל בלחץ נפשי משפיע באופן שלילי על בריאותם הכללית של אנשים לטווח הארוך, הן פיזית והן נפשית.

בנוסף, קיים קשר הדוק ומבוסס על מחקרים בין מתח נפשי מתמשך לבין בעיות רגשיות והפרעות נפשיות, כגון הפרעות חרדה או דיכאון קליני, כך שמצבי לחץ והסימפטומים הקשורים בהם עלולים להוביל להתפתחות של דיכאון אצל ילדים ומבוגרים בעלי רגישות יתר.

כמו כן, בעוד מצבי לחץ הם לעתים קרובות תוצאה של אירוע טראומטי, לחץ וחרדה יכולים להיווצר גם על ידי האדם עצמו. למשל, אנשים רגישים המעמידים את עצמם תחת לחץ ועומס רב – מה שמעמיד אותם בסיכון מוגבר להתמודד עם לחץ ודיכאון.

יש לציין, כי לא ניתן להימנע מחוויית מתח נפשי בכל מצב בו החיים מעמידים אותנו, אולם בהחלט ניתן ללמוד איך להרגיע לחץ נפשי בדרכים יעילות ובריאות יותר.

למעשה, הטיפול הרגשי המומלץ ביותר לטיפול בסטרס נפשי הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). בעזרת טיפול CBT, שיטת פסיכותרפיה המבוססת על מחקר וראיות, ילדים ומבוגרים יכולים לרכוש כלים שיסייעו להם בהפחתת חומרת ותדירות התסמינים שהם חווים.

טיפול במתח נפשי מתמשך

דרכי טיפול בסטרס והתמודדות עם לחץ מתמשך

טיפול בסטרס וחרדה מתחיל בהסרת או החלשת הגורמים העיקריים למתח נפשי, נמשך בשינוי האופן בו מטופלים רואים את מצבי הלחץ השונים ומסתיים ברכישת כלים חדשים כדי להתמודד עם לחץ נפשי.

לכן, פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) מסייעת לאנשים לזהות ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגות לא בריאים ולא מועילים הגורמים להחמרת סימפטומים של סטרס.

כמו כן, תהליך של טיפול CBT בחרדה מקנה למטופלים הזדמנות לפתח דרכי התמודדות והתנהגויות חיוביות אשר יסייעו להם ויגבירו את ביטחונם העצמי במצבי לחץ שונים שיתקלו בהם במהלך חייהם.

בהתאם למצבכם הנפשי, ייתכן ותרצו לעשות שימוש במקביל בטכניקות נוספות, כגון:

• יוגה
מיינדפולנס
• מדיטציה
חשיפה ממושכת (PE)

מלבד זאת, ילדים ומבוגרים יכולים לפנות לפסיכולוגים ומטפלים רגשיים המתמחים בגישות טיפוליות אחרות המסייעות גם כן לנהל את רמת המתח הנפשי ולהתמודד טוב יותר עם מצבי לחץ וחרדה על ידי למידה ויישום של דפוסי חשיבה והתנהגות חדשים, כולל:

טיפול פסיכולוגי
• טיפול פסיכואנליטי
טיפול באומנות (הבעה ויצירה)
• תרפיית קבלה ומחויבות (ACT)

תסמינים של לחץ נפשי, סטרס כרוני או מתח נפשי מתמשך
נגן וידאו אודות תסמינים של לחץ נפשי, סטרס כרוני או מתח נפשי מתמשך

טיפול בלחץ נפשי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בלחץ נפשי נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בלחץ נפשי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.