הפרעת הסתגלות: טיפול בקשיי הסתגלות אצל ילדים או מבוגרים

Adjustment Disorder: מה זה בעיות הסתגלות?

הפרעת הסתגלות הינה הפרעה נפשית שכיחה המאופיינת בהופעתם של תסמינים רגשיים והתנהגותיים שליליים בעקבות התמודדות עם אירוע או נסיבות משנות חיים, כאשר לשם אבחון הפרעת הסתגלות אצל ילדים ומבוגרים נדרש כי התסמינים השונים ימשכו מזה כחצי שנה לכל הפחות.

במידה ובעיות הסתגלות אינן זוכות למענה מקצועי הולם, הן עשויות להוביל לפגיעה משמעותית בתפקודם של אנשים.

בעוד ישנן דוגמאות רבות לאירועים או נסיבות משנות חיים העלולים להוביל להתפתחותן של הפרעות הסתגלות (באנגלית: Adjustment Disorder) מסוגים שונים, במרבית המקרים קשיי הסתגלות מתפתחים בעקבות:

• מעבר למקום מגורים חדש
• מעבר למוסד חינוכי חדש
• לידת תינוק חדש במשפחה
• אובדן מקום עבודה מרכזי
• גילוי של בעיה רפואית חמורה

בתגובה למצב החדש, יתחילו להתפתח מחשבות והתנהגויות לא הולמות, אשר נובעות במידה רבה מחוסר יכולתם של אנשים להסתגל למצבים חדשים ולהתמודד עמם ביעילות.

יחד עם זאת, בעזרת שיטות טיפול רגשי מבוססות ראיות, ניתן לחוש הקלה משמעותית בתדירות וחומרת התסמינים ההתנהגותיים והרגשיים וכן להבטיח תחושת מצוקה מינימלית בעת התמודדות עם השינויים הנוכחיים והעתידיים בחיים.

הפרעת הסתגלות

סוגי הפרעות הסתגלות לפי DSM-5

מחקרים קליניים שנערכו במדינות שונות בעולם מצאו כי הפרעת הסתגלות משפיעה באותה המידה על גברים ונשים, כאשר ההערכה הינה שכ-12-13% מהילדים והמבוגרים המטופלים במסגרות בריאות הנפש, הן הציבוריות והן הפרטיות, עומדים בקריטריונים של אחת מהפרעות ההסתגלות על פי המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית.

יתרה מכך, נמצא כי כמחצית מהמטופלים המאובחנים עם הפרעות נפשיות ומאושפזים בבית חולים או מוסד פסיכיאטרי מאובחנים במקביל עם הפרעת הסתגלות.

בנוסף, בעוד בעיות הסתגלות מסוגים שונים באות לידי ביטוי בדרכים והתנהגויות שונות, החוקרים גילו כי אצל ילדים לרוב מדובר על תגובה רגשית והתנהגותית לתחושת מצוקה ואצל מבוגרים בדרך כלל מדובר על חוסר יציבות רגשי כללי יותר.

כאמור, גורמי הסיכון הנפוצים ביותר של קשיי הסתגלות כוללים:

• אובדן מקום עבודה
• מוות של בן משפחה או חבר קרוב
• מעבר לבית חדש
• החלפת מסגרת חינוכית
• גירושין
• לידת תינוק חדש במשפחה
• אימוץ ילד
בריונות
• קבלת אבחנה של בעיה רפואית
• קיומן של הפרעות נפשיות
• התמודדות עם תקיפה, התעללות או הזנחה
התמודדות עם בעיות רגשיות
• כישורים חברתיים לקויים
• התמכרויות

קשיי הסתגלות אצל ילדים או מבוגרים: גורמים להתפתחותם

הגורמים להתפתחות קשיי הסתגלות יכולים להיות שונים מאוד מאדם לאדם, כאשר לרוב הם עשויים להיות שילוב של מרכיב גנטי יחד עם גורמים גופניים והשפעות סביבתיות.

אף על פי שהפרעת הסתגלות אצל ילדים ומבוגרים נגרמת בהכרח על ידי גורמים חיצוניים מלחיצים, ההנחה הרווחת בקרב אנשי המקצוע מתחום בריאות הנפש הינה שמרכיב גנטי מסוים עשוי לתרום להתפתחותם של קשיי הסתגלות.

משום כך, אנשים בעלי רקע משפחתי של הפרעות נפשיות, כולל חרדה חברתית או הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), נמצאים בסיכון מוגבר לפתח בעיות הסתגלות כתגובה להתמודדות עם שינויים משמעותיים במהלך חייהם.

למעשה, מחקרים רבים מצאו כי הכימיה של המוח בקרב אנשים בעלי רקע משפחתי של הפרעות חרדה והפרעות טורדניות כפייתיות גורמת לעיבוד והתמודדות עם מתח נפשי באופן שונה כתוצאה משינויים בכימיקלים מוחיים מסוימים – מה שמשפיע על הדרך בה האדם מטפל ומתמודד במצבים מלחיצים ומורכבים.

השפעות סביבתיות שליליות, כגון סביבה מלחיצה בתקופת הילדות המוקדמת, עלולות גם כן לעורר אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים תסמינים של הפרעת הסתגלות, לכן כשחלים שינויים בעלי השפעה משמעותית על החיים, אנשים מסוימים נמצאים בסיכון רב יותר לפתח תסמינים המאפיינים קשיי הסתגלות לשינויים.

הסתגלות לשינויים

הפרעת הסתגלות אצל ילדים או מבוגרים: תסמינים וסימפטומים

התסמינים שאתם או ילדכם חווים עשויים להשתנות בהתאם לגורמים הספציפיים להפרעת ההסתגלות, המזג שלכם והיקף התמיכה שאתם מקבלים מהסובבים אתכם, כאשר בדיוק כמו בהפרעות נפשיות שכיחות אחרות, ייתכנו תסמינים התנהגותיים, גופניים, קוגניטיביים ופסיכולוגיים כאחד.

סימפטומים התנהגותיים אפשריים של קשיי הסתגלות כוללים:

• עצבנות
• בכי
סרבנות בית ספר
• בידוד חברתי
• התנהגויות מתריסות
• אלימות
• ונדליזם
• התנהגויות מסוכנות
התמכרויות
• פגיעה עצמית

סימפטומים גופניים אפשריים הינם:

• כאבי ראש
• כאבי בטן
• לחץ בחזה
בעיות שינה
• מתח שרירים

בנוסף, תסמינים קוגניטיביים נפוצים אצל ילדים ומבוגרים הסובלים מקשיי הסתגלות עלולים לכלול:

• קושי בקבלת החלטות וביצוע משימות
בעיות זיכרון
• בעיות קשב וריכוז

כמו כן, תסמינים פסיכולוגיים שכיחים כוללים:

• מצב רוח ירוד
• תחושת חרדה
מחשבות טורדניות
• דאגה מתמשכת
• ייאוש מהחיים
• חוסר הנאה מפעילויות שהסבו הנאה בעבר
פחד משינויים בחיים
• הערכה עצמית נמוכה
• פחד נטישה

קשיי הסתגלות

התמודדות עם קשיי הסתגלות לשינויים

אף על פי שתסמינים של קשיי הסתגלות בדרך כלל נמשכים לטווח קצר, כלומר עד חצי שנה מיום האבחון, חלק מהאנשים המאובחנים עם הפרעת הסתגלות נאלצים להתמודד עם השפעות שליליות ארוכות טווח בעקבות הקשיים.

לדוגמא, מטופלים רבים מדווחים על הישגים אקדמיים ירודים או תפקוד נמוך במקום העבודה ותחושת בדידות עקב ניתוק מבני משפחה וחברים קרובים.

מלבד זאת, היעדר טיפול בבעיות הסתגלות עשוי להוביל למגוון בעיות:

• בעיות במערכות היחסים הבין-אישיות
• מצבי רוח משתנים
התמכרות למסכים
• שימוש בחומרים ממכרים כמו אלכוהול או סמים
• התפתחות של הפרעות נפשיות חמורות יותר
• התנהגויות של פגיעה והרס עצמי
• מחשבות טורדניות
• מחשבות אובדניות ואף ניסיונות התאבדות

מכיוון שאנשים רבים עם הפרעת הסתגלות סובלים במקביל ממצבים רפואיים והפרעות נפשיות אחרות, חשוב לערוך אבחון פסיכולוגי או פסיכיאטרי מקיף בטרם התחלת תהליך של טיפול מקצועי – מה שיאפשר לאיש המקצוע לבצע אבחנה מבדלת בין ההפרעות והבעיות המאופיינות בתסמינים שאתם או ילדכם חווים.

מצבים אלו, המתקיימים יחד עם קשיי הסתגלות, עלולים לכלול:

• לקויות למידה
• הפרעות תקשורת
• הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
• היפראקטיביות
• אימפולסיביות
הפרעת התנגדות מתריסה (ODD)
• בעיות התנהגות
• הפרעות אכילה
הפרעת חרדה כללית (GAD)
• הפרעה טורדנית כפייתית (OCD)
• פוביה ספציפית
• הפרעת פאניקה
• חרדה חברתית
דיכאון קליני
• הפרעה דו קוטבית

טיפול בהפרעת הסתגלות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בהפרעת הסתגלות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהפרעת הסתגלות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות
טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות: כולל טיפול עצמי באוסידי

טיפול טבעי ב-OCD מאפשר התמודדות מקיפה עם שורש ההפרעה וכך גם עם התסמינים שלה המקשים על התפקוד היומיומי. לעומת תרופות, טיפול טבעי עשוי להביא תוצאות טובות יותר לזמן ארוך יותר, ללא תופעות לוואי וללא תלות בגורמים חיצוניים.