מכון-דרור-לוגו

תפריט

אנורזיס: דרכי טיפול במצב של הרטבת יום או לילה אצל ילדים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה אנורזיס?

אנורזיס הינה בעיה התפתחותית במתן שתן, כאשר ההגדרה המקצועית המקובלת יותר על ידי הקהילה המדעית למטרות אבחון וכקריטריון להשפעות אפידמיולוגיות קובעת כי אנורזיס הינה פליטת שתן בלתי רצונית ומתמשכת במהלך היום או הלילה, לאחר הגיל בו הילד היה אמור כבר ללמוד לשלוט במתן שתן (גיל 5) ואין אינדיקציות לבעיה רפואית כלשהי, כלומר, לאחר שרופא הילדים שלל את קיומן של מחלות או בעיות רפואיות המשפיעות על התפקוד של שלפוחית השתן, כגון זיהומים, כאבים, סכרת ומומים.

אבחון אנורזיס (באנגלית: Enuresis) אצל ילדים מתחיל בקביעת פגישה עם רופא הילדים שלכם, כשהרופא אמור לפגוש את ההורים והילד בנפרד, בעיקר אם הוא מעל גיל 7, זאת על מנת לברר את התנהגות מתן השתן שלו ובעיית ההרטבה, הן בשעות היום והן בשעות הלילה, קרי, תדירות ההרטבה, יכולת האיפוק של הילד והרמה הנוכחית של מיומנויות השליטה שלו בהרטבת יום והרטבת לילה.

במהלך האבחון, רופא הילדים ינסה להבין:

• מהם הקשיים אשר נתגלו בשליטה בסוגרים
• מה ההורים ניסו לעשות עד כה
• כמה זמן הילד מצליח להתאפק
• מה היכולת והמוטיבציה שלו להתמודד עם תהליך הגמילה
• האם יש גם הרטבת יום או רק הרטבת לילה
• האם היו תקופות של שליטה טובה יותר

כמו כן, חשוב לברר האם בני משפחה אחרים סבלו מאנורזיס ומה גישת ההורים מול בעיית ההרטבה. בנוסף, יש להעריך גם את תנאי הדיור של המשפחה ושל החדר הספציפי בו ישן הילד, האם הוא ישן לבד, האם קיימות בעיות בין ההורים, הסכמת ההורים לגבי הטיפול בהרטבת לילה של ילדם והמוטיבציה שלהם לטיפול.

חשוב לציין, כי מחקרים שנערכו ברחבי העולם גילו  שכ-15% מהילדים בגיל 7 עדיין נאבקים עם הרטבת לילה בשינתם, כשבהמשך מדובר על כ-5% בלבד.

בהתאם למצבו הנוכחי של ילדכם, ייתכן כי במקביל לבעיית הרטבה הוא סובל גם מפחד מחושך, סיוטים חוזרים בלילה, תפקוד אקדמי נמוך, בעיות התנהגות או בעיות רגשיות נוספות. בשל כך, ההורים יתבקשו לנהל רישום לגבי:

• מתן השתן בשעות היום ובשעות הלילה על מנת להעריך את גודל שלפוחית השתן
• תדירות ההרטבה
• מתי הילד מתעורר באופן ספונטני וניגש לשירותים
• כמה פעמים מתקיימת ההרטבה כל לילה

בעזרת הרישום, יתאפשר לכם ולרופא הילדים להבין האם הילד הגיע למידה מסוימת של שליטה בסוגרים (ימים יבשים) או לא.

אנורזיס הרטבת יום לילה אצל ילדים

סוגי הרטבת יום והרטבת לילה

קיימים שני סוגים של הרטבת לילה אצל ילדים, זאת בהתאם לזמן בו נתגלתה הבעיה:

1. כ-80% מהמקרים הינם של הרטבה ראשונית, כלומר הילד אף פעם לא הפסיק להרטיב.

2. הרטבה משנית מתארת מצבים בהם ילד שנגמל מחיתולים והיה יבש לחלוטין לפחות חצי שנה חוזר להרטיב.

יש לציין, כי הרטבה בלילה נפוצה הרבה יותר אצל ילדים מעל גיל 5, על אף שחלקם עשויים להמשיך להציג הרטבת יום.

הרטבת לילה משנית עשויה להתפתח כתוצאה מאירועים טראומטיים, כגון:

• גירושין או פרידה של ההורים
• מוות של בן משפחה או חבר קרוב
• מעבר דירה או אזור מגורים
• לידת אח או אחות
• אשפוזים ממושכים
• קשיים כלכליים במשפחה

כמו כן, בעיית הרטבה בדרך כלל גוררת אחריה קשיים ברמה החברתית והפסיכולוגית, כאשר ילד הסובל מהרטבה עלול להפגין דימוי עצמי נמוך ובעיות התנהגות.

מלבד קשייו של הילד, הוריו צפויים לחוות לחץ וסטרס כרוני, לכן חשוב לפנות לאיש מקצוע המתמחה בטיפול בהרטבת לילה בשלב מוקדם ככל הניתן על מנת למצוא פתרונות ולמנוע סיבוכים מיותרים. כאמור, בעת הצורך, יש לפנות לבירור רפואי מקיף על ידי רופא ילדים כדי לשלול בעיות רפואיות אפשריות אחרות.

במידה ולא נמצאו קשיים אנטומיים או גופניים להרטבה, השלב הבא יהיה לפנות לטיפול אצל פסיכולוג ילדים, זאת מכיוון שאנורזיס גורמת לרמת חרדה גבוהה אצל ילדים, פוגעת ביחסים שלהם עם בני גילם ומשפיעה לרעה על הביטחון וההערכה העצמית שלהם.

לדוגמא, ילדים צעירים לא יוכלו להגיע למחנה של תנועת הנוער או לישון אצל חבר קרוב בשל הפחד והבושה המלווה הרטבה במיטה. במקרים אחרים, ילדים הסובלים מהרטבת לילה ימנעו מהגעה למסיבות פיג'מות וכתוצאה מכך ירגישו שהם מחוץ לקבוצת השווים.

במצבים בהם הערכה עצמית נמוכה אצל ילדים הסובלים מאנורזיס אינה זוכה למענה הולם מצד הוריהם, הם עלולים להתמודד עם הופעתן של הפרעות פסיכולוגית משניות בשלב מאוחר יותר של חייהם, לכן טיפול פסיכולוגי מוקדם בילדים צעירים עם הרטבת לילה מומלץ למניעת בעיות רגשיות משמעותיות בהמשך.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך מתמודדים עם בעיית הרטבה אצל ילדים?

טיפול בהרטבת לילה דורש, לאורך כל התהליך, הערכה שבועית מתמשכת של רופא הילדים, רצוי עם התמחות באורולוגיה ונפרולוגיה.

לצד זאת, יש צורך בביצוע אבחון פסיכולוגי לילדים וטיפול של פסיכולוג ילדים או מטפל רגשי, זאת מכיוון שהשילוב בין אנשי המקצוע יאפשר תהליך נכון של אבחון וטיפול בהרטבה אצל ילדים.

כהורים, חיוני ביותר להבין כי תהליך הלמידה והגמילה של כל ילד הוא אינדיבידואלי ותלוי בשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא, כאשר תהליך הטיפול אמור לקחת כשלושה חודשים.

כמו כן, רצוי להעריך מהם הגורמים המאיצים או המעכבים את תהליך השליטה בסוגרים של ילדכם. למשל, לעודד את הילד לשבת בשירותים בתדירות גבוהה מאוד ובמשך זמן ארוך רק מעכב את הלמידה.

בתחילת התהליך, איש המקצוע יסביר להורים ולילד כיצד פועלת שיטת הפעמון המבוססת על התניה ואת שלביה השונים, כולל מידת ההשפעה של כמות הניסיונות, שתייה לפני השינה, היכולת של הילד להתעורר באופן עצמאי בלילה והשפעת הצליל.

לאחר מכן, מתחילים בשליטה בהרטבת יום ורק כשהילד שולט במתן שתן במהלך היום, עוברים לעבודה על הרטבת לילה. בשלב זה לא מונעים שתיית נוזלים לפני השינה, בודקים האם הפעמונית עובדת באופן תקין וכן האם הילד מתעורר בהשגחת ההורים כששומע את הצליל, מפסיק להרטיב וניגש לשירותים להמשך הפעולה.

הבדיקות הליליות נמשכות עד שמיטת הילד יבשה לגמרי במשך שבועיים רצופים ותהליך ההתניה יימשך עד שמגיעים למיטה יבשה בלי שהילד יתעורר וייגש לשירותים ובלי להפעיל את מערכת הפעמון.

אנורזיס טיפול

קשיים אפשריים במהלך טיפול בהרטבת לילה

ישנן מספר בעיות אפשריות העשויות להתגלות במהלך טיפול בהרטבה בלילה באמצעות שיטת הפעמון:

• אם המכשיר לא תקין, כך שהילד מרטיב והפעמון לא מצלצל או שהוא צלצל, הילד כיבה אותו והמשיך לישון בלי שההורים הספיקו להתעורר. מכיוון שהצלצול חיוני לתהליך ההתניה, חשוב לדווח לפסיכולוג המטפל ולקבל ממנו ייעוץ פסיכולוגי בנושא.

• במקרים בהם כל הבית מתעורר מהפעמון חוץ מהילד המרטיב עצמו, ייתכן כי המוטיבציה של הילד לשליטה בהרטבה לילית אינה מספקת, לכן חשוב להכין תוכנית חיזוקים שתגביר את הרצון של הילד לכבות את המכשיר לפני שהוריו מגיעים לחדרו. חשוב להדגיש, כי הוצאת המכשיר מהחדר רק תפגע בתהליך ההתניה.

• במצבים בהם המכשיר תקין אך הילד לא מצליח להתעורר לפני מתן שתן ולאחר כ-15 ניסיונות עדיין אין התניה, יש צורך לקבל מידע נוסף מההורים ושוב לבנות תוכנית בכדי לחזק את הרצון של הילד להתעורר לפני הגעת ההורים לחדר שלו.

• ישנם ילדים אשר מצליחים להקדים את הפעמון אך אינם מסוגלים לישון לילה שלם בלי להתעורר וילדים שכבר לא מרטיבים אך קמים לחדר השירותים – מה שעשוי להעיד על כך שהם נרגשים מאוד מתהליך הטיפול, המוטיבציה להצלחה גבוהה והפתרון הטוב ביותר הוא פשוט להרגיעם.

• ילדים מסוימים מפסיקים להרטיב, אינם מתעוררים במהלך הלילה והפעמון לא מצלצל, כך שלא יתבצע תהליך של התניה. במידה וזה מצבו של ילדכם, ייתכן כי רישום תדירות ההרטבה, שינויים בהתנהגות של ההורים או השלב ההתפתחותי בו הילד נמצא גרמו לכך, כלומר ההצלחה המהירה והמפתיעה אינה תוצאה של תהליך התניה.

טיפול בהרטבת לילה

דרכי טיפול בהרטבת יום והרטבת לילה אצל ילדים

השלב הראשון עבור הורים צריך להיות הכרה מעמיקה של המנגנונים הבסיסיים הגורמים לאנורזיס.

בהמשך, יש לעודד סדר יום קבוע אצל ילדים, כולל שעת השינה, ללכת לשירותים לפני השינה ולהפסיק או לצמצם שתיית נוזלים החל משעה מסוימת.

כאמור, חשוב גם לערוך רישום מסודר של לילות יבשים ולילות רטובים, לפרגן לילד ולתת לו חיזוקים לצורך שיפור הערכה עצמית בלי לנזוף בו או להשפיל אותו כשנכשל.

בנוסף, הקפידו לעודד את האחריות על היגיינה האישית, כגון החלפת הבגדים הרטובים באופן עצמאי במקום לחזור לחיתולים.

במידה ופניתם לטיפול מקצועי בהרטבת יום או הרטבת לילה אצל ילדים, חשובה מאוד רמת המוטיבציה והרצון של הילד להשתתף בתהליך השליטה בסוגרים, זאת מכיוון שהוא השחקן הראשי בתהליך.

טיפול באנורזיס - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול באנורזיס נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול באנורזיס בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

בעיות רגשיות אצל ילדים
בעיות רגשיות אצל ילדים: אבחון וטיפול בקשיים רגשיים אצל ילדים

ילדים עשויים להתמודד עם בעיות רגשיות הנוגעות לכל תחומי החיים שלהם. אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, כמו באמצעות הרטבת לילה, הימנעות מהליכה למסגרת הלימודית, חרדת נטישה, חוסר תיאבון וחוסר יכולת להישאר לבד.

המדריך המלא >>
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות: קשיים רגשיים אצל מתבגרים

בעיות רגשיות אצל בני נוער הן עניין שבשגרה. זהו כמעט מצב מתבקש לאור הציפיות והדרישות שמעמידים בפניהם, השינויים הפיזיולוגיים, הרגשיים והשכליים שהם עוברים והניסיון שלהם לפתח זהות ואישיות משל עצמם ולצאת מצל החסות ההורית.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: