מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול שליטה בכעסים: התקפי או התפרצויות זעם אצל ילדים או מבוגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

שליטה בכעסים או בעצבים

ילדים, בני נוער ומבוגרים רבים חיים בתחושות של חוסר שליטה בכעסים ואובדן ההנאה מהקשרים המשפחתיים והחברתיים שלהם עקב התפרצויות זעם בלתי נשלטות.

התקפי זעם עשויים לכלול אלימות מילולית ו/או גופנית, לפגוע בתקינות חיי המשפחה והזוגיות וכן להגביל את יכולתם של אנשים להתקדם במישור האקדמי והמקצועי. יחד עם זאת, בעזרת טיפולים מקצועיים וסדנאות ניתן ללמוד איך לשלוט בכעס באופן מיטבי.

חוסר שליטה בכעסים יכול לפגוע באנשים מכל שכבות האוכלוסייה, כולל מורים, מהנדסים ואנשי הייטק, כאשר למרות תחושת הבושה המעיקה המלווה לעתים קרובות את מי שמצוי שסובל ממצב זה, המודעות לנושא הולכת וגדלה ככל שעוברות השנים.

למשל, כיום קיימות אפשרויות מוכרות רבות לטיפול בשליטה בכעסים ורכישת דרכים נכונות ובריאות לניהול כעסים אצל ילדים ומבוגרים.

במרבית המקרים, כאשר פוגשים אנשים הסובלים מהתפרצויות זעם במצבים יום יומיים רגועים, קשה מאוד לתאר כי הם נאלצים לחוות התמודדות כה מייסרת מול בני משפחתם וקרוביהם, מכיוון שהם אינם יודעים איך לשלוט בכעסים שהם חווים.

יחד עם זאת, במידה והנכם חיים בסביבתם של ילדים או מבוגרים המתקשים לשלוט בהתנהגותם, חשוב ביותר שתכירו את דרכי הטיפול המומלצות בכעסים ובהתקפי זעם וכיצד ניתן לסייע ליקיריכם הזקוקים לעזרה.

התפרצויות זעם והתקפי כעס

התפרצויות זעם אצל ילדים או מבוגרים

בעוד אתם, בני זוגכם או ילדכם סובלים לאחרונה מבעיה בשליטה בכעסים, לעתים מלווה באלימות מילולית או גופנית קשה, זכרו שבעבר הצלחתם לקיים דו-שיח קשוב, מכיל וסבלני וכי תוכלו להשיב את המצב לקדמותו אם תשתתפו בהתערבות מקצועית פרטנית או קבוצה טיפולית המתאימה לצרכים שלכם או של יקירכם.

בעזרת טיפול מקצועי בשלב מוקדם ככל הניתן של הבעיה, אנשים מסוגלים:

• לחזור למסלול חייהם התקין
• להציל את מערכות היחסים המשפחתיות והזוגיות שלהם
• להצליח להתפתח בתחום המקצועי והתעסוקתי בהתאם ליכולותיהם
• להשיב את השלווה וההנאה לחיי המשפחה ולחייהם הפרטיים

אף על פי שנהוג לחשוב שהתפרצויות זעם מאפיינות בעיקר גברים, ישנן נשים רבות המתמודדות עם התקפי זעם בלתי נשלטים וחוסר שליטה בכעסים, כאשר אלה עלולים להוביל לפגיעה בהערכה העצמית, בתפקוד היום יומי ובניהול מערכות יחסים תקינות.

כאמור, התערבות מקצועית מוקדמת, כגון סדנת שליטה בכעסים, בה ילדים ומבוגרים לומדים דרכים לניהול ותיעול כעסים, יכולה להועיל מאוד בהקלה על התסמינים הנפשיים והגופניים הנלווים למצב.

חשוב לציין, כי התפרצויות זעם אצל ילדים בגיל הרך הן תופעה טבעית ונפוצה מאוד, כאשר הם נוטים להציף את רגשותיהם באופן מיידי וללא איפוק. בשל כך, כאשר ילדים בגיל הרך כועסים מסיבה כלשהי, הם עשויים להפגין התנהגות מטלטלת ועוצמתית, כששליטתם על המתרחש לרוב מינימלית ביותר.

יחד עם זאת, ככל שחולף הזמן, מרבית אלו הסובלים מהתקפי זעם קשים במהלך ילדותם המוקדמת, יתבגרו ויתפתחו לכדי מבוגרים בעלי יכולות שליטה עצמית וניהול כעסים בריאות ותקינות.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

התקפי זעם אצל ילדים או מבוגרים

בכדי להבין היכן וכיצד דברים עלולים להשתבש, חשוב להבין תחילה מהו כעס, שכן כאשר קשיים רגשיים אינם זוכים למענה והתייחסות מקצועית הולמת, הם עשויים להתפתח לכדי התפרצויות זעם ועצבים קשות.

למעשה, כעס אינו נחשב לרגש ישיר, אלא לתגובה רגשית הנובעת מתחושות של קנאה, תסכול, עצב, פחד, בושה, עלבון, רגשות נחיתות וכד'.

במידה והבעיות הרגשיות שאתם או ילדכם מתמודדים עמן מגיעות לעוצמות גבוהות ומלוות בתחושות של חרדה וחוסר שליטה בכעסים, הן עלולות להוביל להופעתן של תגובות רגשיות הכוללות התקפי זעם תכופים וכעסים פנימיים.

לחילופין, במקרים אחרים ילדים ומבוגרים מדחיקים באופן עמוק את התחושות הללו, אולם גם דרך התמודדות זו טומנת בחובה השלכות עתידיות חמורות.

יש לציין, הן בעת של הדחקה עמוקה של רגשות מעיקים והן בעת התמודדות עם כעס על ידי התפרצויות זעם בלתי נשלטות, מדובר במצבים המצביעים על חוסר יכולת לשלוט ברגשות.

בכדי שילדים ובני נוער ירכשו יכולת שליטה ברגשות תקינה, עליהם לקבל הכוונה מצד הוריהם במהלך ילדותם, כולל איך להתמודד עם כעס ורגשות קשים אחרים המתעוררים בהם מעת לעת, מה ביכולתם לעשות כדי להרגיש טוב יותר ואיך להתגבר על כעס ולהכיל את הרגשות הללו, לעתים כאשר אין לרשותם תמיכה מיידית מהוריהם.

בעת שמדובר על מבוגרים, חוסר יכולת לנהל כעסים באופן בריא מצביע לרוב על אנשים אשר נפגעו בצעירותם ממערכת יחסים משמעותית וקרובה ביותר. כמו כן, הופעתן של התפרצויות זעם בזוגיות נפוצה בקרב מתבגרים ומבוגרים אשר חונכו על ידי הוריהם וסביבתם להדחיק את רגשותיהם, כאבם וחולשותיהם.

מכיוון שהדחקת רגשות אלו והיעדר לגיטימציה לביטוי טבעי שלהן גורמים באופן טבעי לכעס, זעם ועצבים, הן עלולות לאפשר שחרור וביטוי קיצוני, בבת אחת, לעתים אף בדרך אלימה.

טיפול בהתפרצויות זעם אצל ילדים

סדנת ניהול כעסים אצל ילדים או מבוגרים

במקרים רבים, בני נוער ומבוגרים אשר למדו מבני משפחתם הקרובים להדחיק תחושות של כעס, עצבים ותסכול מגיל צעיר, חשים כי לתפיסתם אין מקום או לגיטימציה מהסביבה לביטוי רגשות אלו.

מכיוון שהדבר עלול להוביל לדחייה חברתית או התרחקות של אנשים משמעותיים מסביבתם, אנשים אלה נאלצים להתמודד עם פחד תמידי עצום מאובדן השליטה בכעס שלהם ופגיעה ביקיריהם.

כתוצאה מכך, קושי בניהול כעסים אצל מבוגרים עשוי להפוך אנשים לבעלי נטייה לרצות אחרים, להתקשות לגלות אסרטיביות במצבים שונים, להתמודד עם דימוי עצמי נמוך, לסבול מתחושת מועקה ורמת חרדה גבוהה, דיכאון, הפרעות במצבי הרוח, היפראקטיביות, מחשבות טורדניות, פוביות ובעיות פסיכוסומטיות.

התפרצויות זעם באות לידי ביטוי בדרכים שונות אצל אנשים שונים, כאשר עבור חלקם הכעס והעצבים מתפרצים רק כשהם נמצאים בסביבתם המוכרות והקרובה ביותר.

במידה והסביבה אינה מעניקה לגיטימציה להתקפי זעם קשים, הם נוטים להתפרץ מחוץ למרחב הביטחון שלהם, לעתים קרובות בקרבת אנשים זרים לחלוטין ובמקומות שכלל אינם מכירים אותם.

יחד עם זאת, למרות השחרור של כל המתח והתסכול הטמון בהם, ההתפרצויות מעוררות גם רגשות אשמה וכעס עצמי וכן פוגעות בדימוי העצמי של האדם.

דרכי טיפול בכעסים או בעצבים

המטרה המרכזית של כל תהליך של טיפול רגשי לילדים או למבוגרים, הינה לייצר מרחב מוגן ובטוח בו המטופלים מפתחים תחושת אמון במטפלת הרגשית או במשתתפי הטיפול הקבוצתי.

ברגע שתחושות אלו מתבססות היטב, המטופלים חשים שהם יכולים לבטא גם את הפרטים האינטימיים יותר של אישיותם, לשתף באירועים שהובילו להתפרצויות הזעם והתחושות הנלוות למצבם הנפשי, כגון בושה, חולשה ואשמה.

בעת שמדובר בטיפול קבוצתי, כלומר סדנת שליטה בכעסים, החשיפה מאפשרת למטופלים לחוות הזדהות, אהדה, הבנה ואמפתיה מצד חברי הקבוצה האחרים, כמו גם לשמוע מאנשים נוספים במצבם איך הם מתמודדים ומתגברים על כעס וזעם בסיטואציות שונות.

בעקבות זאת, מתאפשר לילדים, בני נוער ומבוגרים לפתח תחושת ביטחון עצמי, לחזק את הערך והדימוי העצמי ולהמשיך להשתתף ולהפיק תועלת מהתהליך הטיפולי בו הם לוקחים חלק.

במקביל לטיפול פרטני או סדנה קבוצתית לשליטה בכעסים, מסגרות טיפוליות רבות מעניקות למטופלים גם רקע תיאורטי בנושא כעס, זעם, עצבים ותהליכים קוגניטיביים שונים, כך שיתאפשר לכם ללמוד כיצד לזהות את התסמינים המקדימים להגעתן של ההתפרצויות, להבחין בין כעס לבין רגשות אחרים ולהפריד ביניהם.

במהלך הטיפול, המטופלים לומדים איך להתמודד עם כעס ותסמינים פסיכולוגיים של התקפי זעם, איך לבטא ולשחרר כעס וכן להתמודדות בצורה בריאה יותר עם רגשות שליליים.

כמו כן, בעזרת סיוע של מטפלים רגשיים מומלצים, ילדים ומבוגרים לומדים מתי וכיצד עליהם לקחת אחריות על התפרצויות הזעם שלהם במקום להטיל את האחריות והאשמה על יקיריהם, רוכשים כלים ודרכים לניהול ותיעול כעסים וכן מפנימים איך להתמודד עם עצבים באופן יעיל באמצעות תקשורת בין אישית בריאה יותר.

התקפי זעם אצל מבוגרים

אפשרויות טיפול בהתפרצויות או בהתקפי זעם

ההחלטה האם לפנות לטיפול פרטני או לסדנת שליטה בכעסים אינה פשוטה עבור מרבית האנשים, שכן לכל אחת מהאפשרויות יש יתרונות וחסרונות שונים.

מכיוון שאחד התסמינים הנלווים למצב זה הינו תחושת הבושה הגורמת לאנשים רבים להסתיר את האופי האמיתי שלהם מאחרים עקב חשש להיפגע, סדנה קבוצתית יכולה לסייע ולאפשר להם להבחין בכך שהם אינם היחידים שמתמודדים עם התפרצויות והתקפי זעם.

טיפול קבוצתי מאפשר למטופלים לחוות אמפתיה ואהדה מצד אנשים אחרים המזדהים היטב עם מצבם ולפתח ביטחון עצמי, תוך שהם מתרגלים התנהגות חיובית בסביבה חברתית מוגנת, מכילה ובטוחה, שכן ישנם אנשים נוספים אשר סובלים מאותן ההתפרצויות וכולם יחד יכולים להפיק תועלת מכך על מנת לשפר את מצבם.

לעומת זאת, תהליך של טיפול פסיכולוגי פרטני יכול להביא להקלה מהירה יותר בתחושת הבושה המעיקה, שכן מרבית הילדים ובני הנוער מתקשים להיחשף אפילו בסביבה אינטימית יחסית בה נוכחים אנשים מעטים בלבד כמו בסדנה.

בשל כך, מומלץ לשקול את סוג הטיפול בהתאם לחומרת ההתפרצויות והתסמינים שלכם או של ילדכם.

אף על פי שנפוץ מאוד כיום לפנות לסדנת שליטה בכעסים, ישנם ילדים ומבוגרים רבים אשר טיפולים קבוצתיים עשויים דווקא לעורר בהם לחץ וחרדה וכן להסתגר עוד יותר. לכן, פנייה לטיפול פרטני, כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) או פסיכואנליזה, יכולה לעזור מאוד כאשר מעוניינים להפחית את עוצמת התסמינים בטווח קצר ככל שניתן.

זכרו כי מטרת הטיפול הינה השבחת חייכם למסלולם התקין, שיפור מערכות היחסים הקרובות, הרחוקות והזוגיות שלכם ואף הגדלת האפשרויות האקדמיות והמקצועיות בעתיד.

טיפול שליטה בכעסים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול שליטה בכעסים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול שליטה בכעסים בגבעתיים – חייגו 03-3723067  או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

בעיות התנהגות אצל ילדים
בעיות התנהגות אצל ילדים: התמודדות עם ילדים עם בעיות התנהגות

המושג בעיות התנהגות מתייחס לקשיים התנהגותיים המשפיעים על ההתפתחות והקשרים הבינאישיים של ילדים, כאשר חלק מבעיות ההתנהגות, כמו חוסר משמעת וחוסר גבולות, התפרצויות זעם ותוקפנות מקשות במיוחד על הורים ואנשי חינוך.

המדריך המלא >>
הפרעות התנהגות
הפרעת התנהגות: סוגי הפרעות התנהגות אצל ילדים או מבוגרים

התנהגות תוקפנית, היעדר רגישות לסביבה, אלימות מילולית ופיזית – כל אלו עלולים להצביע על הפרעת התנהגות שיכולה להוביל לשורה של קשיים כמו הידרדרות בלימודים, הסתבכויות פליליות , התמכרויות לסמים ועוד. כדי להימנע מכך, חשוב לזהות את הבעיה בזמן ולטפל בה בשלושה מישורים משמעותיים.

המדריך המלא >>
עיצוב התנהגות
טבלת עיצוב התנהגות לילדים: תכנית עיצוב התנהגות אישית בגן או בכיתה

תכנית עיצוב התנהגות אצל ילדים יכולה להתקיים בבית, בכיתה, בגן או בבית הספר, באמצעות טבלה או לוח, זאת על פי גילם של הילדים. בהתאם לחומרת בעיות או הפרעות ההתנהגות, לעתים קרובות יש צורך בניהול טבלת עיצוב התנהגות אישית לילדים או לתלמידים הן בבית בעזרת טבלה והן כיתתית באמצעות לוח.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: