מכון-דרור-לוגו

תפריט

דיספרקסיה התפתחותית (DCD) ורבלית או מוטורית אצל ילדים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

DCD: מה זה דיספרקסיה?

דיספרקסיה התפתחותית, המכונה בשפה המקצועית הפרעה התפתחותית בקואורדינציה, הינה הפרעה נוירולוגית-מוטורית המשפיעה לרעה על יכולות התנועה והתיאום של ילדים, בני נוער ומבוגרים ומאופיינת בתסמינים גופניים שעשויים להיתפס תחילה כמגושמות כללית.

במרבית המקרים, דיספרקסיה מוטורית או ורבלית מאובחנת כבר בתקופת הגיל הרך, כאשר תינוקות ופעוטות מציגים מיומנויות מוטוריות שאינן מפותחות בהתאם למצופה מבני גילם ו/או ליקויים בתפיסה הפוגעים ביכולת להבין ולפרש נכון דברים שהם רואים, שומעים, מרגישים וחשים בסביבתם.

מאפיינים נוספים של הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (באנגלית: DCD) כוללים קשיים בהוצאה לפועל של תנועות או פעולות גופניות, כמו הליכה מהירה, היעדר תיאום מוטורי וליקויים בתפקוד הקוגניטיבי, כמו בעיות קשב וריכוז או בעיות בזיכרון לטווח קצר.

חשוב לציין, כי מכיוון שמדובר במצב רפואי כרוני שאינו ניתן לריפוי בעזרת תרופות, ילדים המאובחנים עם דיספרקסיה כללית לרוב ממשיכים לסבול מהשלכותיה גם בהמשך חייהם כבני נוער ומבוגרים, על אחת כמה וכמה כשאינם זוכים למענה מקצועי הולם לאורך תקופת הילדות.

דיספרקסיה DCD

דיספרקסיה אצל ילדים: גורמים ותסמינים

כאמור, דיספרקסיה התפתחותית הינה הפרעה נוירולוגית הנובעת מפעילות חריגה ולא ברורה במוח האדם, כאשר הקושי בזיהוי מדויק של הגורמים להפרעה זו טמון בעובדה שתהליכים מורכבים רבים מעורבים ואחראים על התנועה והחושים.

יחד עם זאת, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות ברחבי העולם מצאו שישנם מספר גורמי סיכון העלולים לתרום להתפתחותה של דיספרקסיה אצל ילדים, כגון לידה מוקדמת מאוד, משקל לידה נמוך באופן חריג, רקע משפחתי של הפרעה התפתחותית בקואורדינציה ושתיית אלכוהול או שימוש בסמים בתקופת ההריון.

אף על פי שדיספרקסיה משפיעה על אורח החיים של אנשים שונים בדרכים שונות וייתכנו מאפיינים ייחודיים או חריגים במצבים מסוימים, אנשים המאובחנים עם הפרעה התפתחותית בקואורדינציה בדרך כלל מפגינים תסמינים משותפים רבים, כולל ליקויים ביכולות התנועה, הניידות והעלייה במדרגות.

בנוסף לכך, אנשים הסובלים מדיספרקסיה ורבלית או מוטורית לעתים קרובות מאובחנים במקביל עם הפרעות נוירו-התפתחותיות נוספות, כמו אוטיזם (ASD), תסמונת אספרגר, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) או לקויות למידה, לכן סוג וחומרת התסמינים יכולים לנוע מקלים יחסית עד קשים ביותר.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

5 סוגים שונים של דיספרקסיה התפתחותית

באופן כללי, אנשים יכולים להיות מאובחנים עם דיספרקסיה כללית הפוגעת במספר תחומים או עם סוג מסוים של דיספרקסיה הגורם לקשיים בתפקודים מסוימים בלבד, כאשר נהוג להפריד בין 5 סוגים שונים של הפרעה התפתחותית בקואורדינציה בהתאם לתסמינים והמאפיינים הייחודיים של כל אחד מהם.

דיספרקסיה ורבלית (שפתית) – מאופיינת בקשיים בתקשורת ובדיבור.

דיספרקסיה מוטורית – מאופיינת בקשיים בביצוע פעילויות ותנועות חרף הבנת דרך הביצוע או ההוראות.

דיספרקסיה מילולית – מאופיינת בקשיים בפעולות גופניות הקשורות לפה ובליקויים ביכולת השליטה על הפה.

דיספרקסיה מרחבית – מאופיינת בקשיים בהבנת הוראות וסידור עצמים.

דיספרקסיה רעיונית – מאופיינת בקשיים בחלוקה ובהפרדת מטלות מורכבות למשימות ותנועות קטנות ופשוטות יותר.

חשוב להדגיש, כי בדומה למצבים רפואיים אחרים, דיספרקסיה כללית עשויה להיות מורכבת לאיתור מכיוון שהיא יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים רבות ומגוונות, כולל כהתנהגויות חריגות כלליות שאינן מלוות בתסמינים גופניים או פסיכולוגיים הנראים לעין.

דיספרקסיה ורבלית

דיספרקסיה מוטורית או ורבלית: סימפטומים נוספים

התסמינים השכיחים ביותר של דיספרקסיה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים הינם היעדר תיאום מוטורי, נפילות או היתקלויות תכופות בחפצים, היעדר מיומנויות ארגון, דימוי עצמי נמוך וקשיים בלבישת בגדים, קשירת שרוכי נעליים וסגירת כפתורים ורוכסנים של מכנסיים, חולצות ומעילים.

סימפטומים נוספים המאפיינים דיספרקסיה מוטורית או ורבלית כוללים קשיים באחיזת עצמים, בפעילויות גופניות, ברכישת הקריאה והכתיבה, בעצמאות בשירותים, בשמירה על קשב וריכוז לאורך זמן, בהבנה ובביצוע של הוראות ומשימות, בלמידת כישורים חדשים ובלמידה בכלל, באינטראקציות חברתיות, בביטוי מחשבות ורצונות באופן מילולי ובזיכרון לטווח הקצר והבינוני.

במידה ואתם או ילדיכם סובלים מחלק ניכר מהתופעות המזוהות עם ההגדרה המקצועית של הפרעה התפתחותית בקואורדינציה ו/או הפרעות נוירולוגיות קשורות, מומלץ לפנות בהקדם לרופא הילדים או המשפחה שלכם כדי לשקול יחד את הצורך בביצוע בדיקות רפואיות מקיפות שמטרתן לאשר או לשלול מצבים רפואיים שונים.

דיספרקסיה מוטורית

אבחון דיספרקסיה: אנשי מקצוע מתחומים שונים

מכיוון שתהליך אבחון דיספרקסיה עלול להימשך זמן רב ולכלול מספר בדיקות המועברות על ידי אנשי מקצוע מתחומים שונים, ככל שתפנו לביצוע הערכה מקצועית בשלב מוקדם יותר, כך יתאפשר לכם להעניק לילדיכם את התמיכה המקצועית הדרושה להם כדי להצליח להתמודד באופן מיטבי עם האתגרים הצפויים להם בעתיד הקרוב והרחוק כאחד.

בעוד המאבקים ארוכי הטווח הרבים עשויים להתפרש כגזירת גורל, חשוב לזכור כי ילדים עם דיספרקסיה התפתחותית הינם בעלי נקודות חוזק רבות כתוצאה ממצבם הרפואי, כמו יכולת חשיבה יצירתית או זיכרון לטווח ארוך מעולה, לכן באפשרותם ללמוד איך לנהל את ההפרעה באופן מיטבי ולחיות חיים מלאים ומאושרים בעזרת אבחון מוקדם וטיפול מקצועי הולם.

לאור זאת, במידה וילדיכם בגיל גן או בית ספר, מומלץ לשתף בדאגותיכם את הצוות המקצועי של המסגרת החינוכית בהקדם האפשרי ולשקול יחד עמם את הצורך בפנייה לרופא ילדים או אנשי מקצוע אחרים בשל הקשיים המשמעותיים והמתמשכים שילדיכם חווים.

דיספרקסיה ורבלית או מוטורית לעומת דיספרקסיה כללית (DCD)
נגן וידאו אודות דיספרקסיה ורבלית או מוטורית לעומת דיספרקסיה כללית (DCD)

דרכי טיפול במצב של דיספרקסיה ורבלית או מוטורית

בדיוק כמו הפרעות התפתחותיות אחרות, אין תרופה לריפוי דיספרקסיה ותהליך הטיפול לרוב מורכב משילוב של מספר סוגי טיפולים הניתנים על ידי אנשי מקצוע מתחומים שונים, כולל רפואה, פרא-רפואה ובריאות הנפש, לצד תמיכה וסיוע מצד בני המשפחה בבית והצוות החינוכי בגן או בבית הספר.

אף על פי שילדים אינם נרפאים מדיספרקסיה ורבלית או מוטורית, בעזרת טיפול אינטנסיבי של קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק בשילוב הורות ממוקדת ופעילה, ילדים בהחלט יכולים לשפר כישורים קיימים ולפתח מיומנויות חדשות.

כמו כן, פיזיותרפיסט מוסמך יכול לעזור לילדים לתרגל טכניקות נכונות ומועילות יותר לשיפור יכולות תיאום ושיווי משקל ופעילות גופנית בשילוב עם תזונה בריאה ומאוזנת מסייעות לגוף האדם לתפקד באופן מיטבי לאורך כל שעות היום.

מלבד זאת, ילדים המאובחנים עם דיספרקסיה כללית לעתים קרובות מפיקים תועלת רבה גם מסוגי טיפולים רגשיים שונים המאפשרים להם ללמוד איך לנהל את העומס הרב שהם חווים במסגרת החינוכית ומחוצה לה.

יש לציין, כי הסיבות השכיחות ביותר בגינן הורים פונים עם ילדיהם לקבלת טיפול מקצועי הינן קשיים בהבנה ובלמידת מידע חדש, באחיזת כלי הכתיבה ובתאום עין-יד, בקריאה, בתיאום מוטורי, באחיזת עצמים קטנים או רגישים, במשחק בצעצועים מורכבים ובריצה במרחבים צרים או צפופים.

טיפול בדיספרקסיה (DCD) - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדיספרקסיה (DCD) נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדיספרקסיה (DCD) בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

סוגי לקויות למידה
לקויות למידה: מהי לקות למידה? המדריך המלא על ליקויי למידה

לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולתו של האדם לקבל, לעבד, לנתח או לאחסן מידע, כאשר הפרעת למידה גורמת לקשיים בקריאה, כתיבה, איות או פתירת בעיות חשבוניות, למרות שהאדם בעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין ומעלה.

המדריך המלא >>
טיפול בלקויות למידה
טיפול בלקויות למידה: המדריך המלא על טיפול בלקות למידה

לקות למידה או הפרעת למידה ספציפית (SLD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת להישגים אקדמיים נמוכים באופן משמעותי מהמצופה. לקויות למידה מקושרות לכישלון בלימודים, נמשכות חצי שנה לפחות וגוררות קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיב, הבעה בכתב וחישוב.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: