מכון-דרור-לוגו

תפריט

התפתחות קוגניטיבית: יכולות או בעיות קוגניטיביות אצל ילדים בגיל הרך

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהי התפתחות קוגניטיבית?

ילדים גדלים ומתפתחים בתקופת הגיל הרך על פני ארבעה תחומי התפתחות עיקריים:

1. התפתחות קוגניטיבית
2. התפתחות מוטורית וגופנית
3. התפתחות שפה ותקשורת
4. התפתחות חברתית ורגשית

במקרה שלנו, התפתחות קוגניטיבית מתייחסת לדרך בה ילדים חושבים, חוקרים ומבינים דברים שונים. למעשה, מדובר בפיתוח של ידע, מיומנויות, פתרון בעיות ונטיות המסייעות לילדים לחשוב על העולם הסובב אותם ולהבין אותו טוב יתר.

כמו כן, התפתחות המוח הינה חלק מההתפתחות הקוגניטיבית.

התפתחות קוגניטיבית

התפתחות קוגניטיבית בגיל הרך

כהורים, חשוב לטפח את ההתפתחות הקוגניטיבית בגיל הרך כבר מהרגע שהילד נולד, מכיוון שטיפוחה יהווה את הבסיס להצלחה של ילדכם בבית הספר ואף מאוחר יותר בחייו כאדם בוגר ועצמאי.

מחקרים מראים כי ילדים שמבחינים בצלילים כבר בגיל שישה חודשים עשויים להיות טובים יותר ברכישת מיומנויות הנמצאות בבסיס הקריאה, כשיהיו בגילאי ארבע וחמש שנים.

בכדי לקדם את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדים בגיל הגן, חשוב שתעסקו עמם באופן פעיל באינטראקציות איכותיות על בסיס יום יומי ותרחיבו את תחומי העניין של ילדכם באמצעות פעילויות למידה ספציפיות.

לדוגמא, ילדים בגיל 3 עשויים להציג עניין מוקדם בדינוזאורים, כך שתוכלו לקחת אותם לטיול במוזיאון ההיסטוריה של הטבע כדי ללמוד עוד על התקופה שבה יצורים אלה שוטטו ברחבי כדור הארץ שלנו. 

בעת שמדובר בתינוקות ופעוטות, ישנן מספר פעילויות חיוביות שתוכלו ליישם עמם כהורים:

• דברו עם התינוק שלכם תוך מתן שמות לאובייקטים נפוצים
• הקפידו לשיר שירים ולקרוא לילדכם סיפורים שונים על בסיס יום יומי
• תנו לו לחקור צעצועים ולנוע סביבם
• חשפו אותו לספרים ופאזלים
• במידה וילדכם שואל "למה ?" – ענו תמיד על שאלותיו

בנוסף לדוגמאות אלו, החל מגיל 3 תוכלו לטפח את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדכם גם על ידי כך שתדאגו להם לאפשרויות בחירה מגוונות ותניעו אותם לקבל החלטות שקולות. בתוך כך, עליכם לאפשר לילדכם לחקור ולהתנסות בדרכים שונות לפתרון בעיות.

בעוד שחשוב לספק לילדכם הדרכה עדינה ועידוד, חשוב שתאפשרו להם את הזמן הדרוש בכדי להבין דברים, כגון פאזל חדש.

זה עשוי לדרוש מעט סבלנות מצדכם, כהורים, אולם זה מה שבסופו של דבר יעזור לילדכם ללמוד ולהשתפר.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מאפייני התפתחות קוגניטיבית

הורים רבים אינם מודעים לחשיבות הרבה של הגרייה המוקדמת בשלבים השונים של התפתחות הילד וכיצד הגרייה משפיעה על ההתפתחות הקוגניטיבית והרגשית אצל ילדים בגיל הרך. 

למעשה, גרייה מוקדמת מתייחסת לקידום ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדים וחשוב להכיר ביתרונותיה לצורך המשך ההתפתחות החינוכית והמקצועית בעתיד, כאשר המטרה אינה לעודד ילדים בגיל הרך להיות גאונים, אלא לאפשר לכל ילד וילד למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בו ולממש את עצמו באופן מלא כאדם בוגר.

התפתחות קוגניטיבית בגיל הרך

יכולות ומיומנויות קוגניטיביות בגיל הרך

ההתפתחות הקוגניטיבית בגיל הרך ובילדות המוקדמת מושפעת מארבעה סוגים שונים של גרייה:

1. גרייה רגשית – באמצעות ניסיונם במשפחה, ילדים רוכשים איזון רגשי, חיוניות גופנית ויכולת אינטלקטואלית. 

2. גרייה חזותית – תינוקות נולדים עם מערכת ראייה המורכבות מאלמנטים גופניים רבים (קרנית, עדשה, רשתית, אישון וכד') המאפיינים אותם, כאשר מערכת זו מתפתחת בהדרגה לאורך זמן והתפתחותה הטובה תלויה בגרייה שהתינוק יקבל. במרבית המקרים, במהלך החודשים הראשונים לחייו של התינוק, ניתן להתרשם מפרטים מסוימים המראים כיצד הוא בוחר דרכים לקבלת גירויים חזותיים.

3. גרייה גופנית – מגע הוא החוש הראשון המתפתח אצל תינוקות ומהווה את אמצעי התקשורת העיקרי שלהם, כאשר כל הילדים מגיבים בדרך אחרת לדרך שנוגעים בהם ומזיזים אותם. הורים בעלי חוש מגע מפותח הנמצאים בקשר גופני הדוק עם התינוק שלהם יוצרים חופשיות במערכת היחסים המשותפת ולכן מלכתחילה יותר קל להם להרגיע את התינוק.

4. גרייה שמיעתית – מבוססת על מחקרים שמצאו כי השמעת מוסיקה ברמת מורכבות גבוהה יכולה להוביל לשיפור מסוים בטווח הקצר בעת ביצוע משימות הדורשות מאמץ שכלי. מחקרים אלה טוענים כי חשיפה מוקדמת והאזנה למוסיקה זו בתקופת הגיל הרך יכולה להטיב עם ההתפתחות הקוגניטיבית ואף להקל על תסמינים של מחלות שונות.

התפתחות קוגניטיבית אצל תינוקות

בעיות קוגניטיביות אצל ילדים

בעוד ילדים רבים בגיל הגן מתקדמים היטב ברכישת יסודות הבסיס של הקריאה, הכתיבה והחשבון, ילדים אחרים עשויים להתקשות בכך.

הסיבות לבעיות קוגניטיביות ועיכובים ברכישת מיומנויות אלו הן רבות ומגוונות, החל מליקויים פסיכו-התפתחותיים או לקויות למידה ועד קושי ממוקד לעקוב אחר הוראות מילוליות או כתובות.

במקרים רבים, ניתן לפתור אתגרים אקדמיים בעזרת התערבות חינוכית קלה. לדוגמא, ילדים רבים נהנים מקבלת מעט יותר הוראות מהגננת או המורה בבית הספר, הסתייעות במומחה לקריאה, כתיבה או חשבון ואפילו סיוע מאחד ההורים.

יחד עם זאת, ילדים אחרים עשויים להזדקק לתמיכה מקצועית של מורה להוראה מתקנת או להתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות בבית הספר.

מכיוון שקיימות תשובות אפשריות רבות לשאלה "מה מונע מילדים להגיע להצלחות בבית הספר", חשוב מאוד להיות הורים טובים ומודעים, לטפל בבעיות כעת ולא לנקוט בגישה של "נחכה ונראה" כיצד יתפתחו הקשיים.

התפתחות הילד - המדריך המלא להורים
נגן וידאו אודות התפתחות הילד - המדריך המלא להורים

אבחון התפתחות קוגניטיבית - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון התפתחות קוגניטיבית נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מחווית האבחון .

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון התפתחות קוגניטיבית בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התפתחות רגשית
התפתחות רגשית חברתית בגיל הרך: הבעת רגשות אצל ילדים בגיל הגן

התפתחות רגשית חברתית מתייחסת לתהליך בו הילד בונה את זהותו, הערכתו העצמית, בטחונו העצמי והביטחון בסובבים אותו, זאת באמצעות אינטראקציות עם בני גילו וסביבתו הקרובה. ההתפתחות הרגשית מתחילה לאחר הלידה והשנים הראשונות לחיים הינן קריטיות לבניית היחסים החברתיים של הילד.

המדריך המלא >>
התפתחות חברתית
התפתחות חברתית רגשית בגיל הרך או בתקופת הילדות המוקדמת

התפתחות חברתית רגשית מושפעת מגורמים גנטיים מולדים וכן מהתנאים בהם הילד מתקיים ומתפתח. יש רגעים מתאימים במיוחד לעידוד התפתחות של התנהגויות מסוימות, כאשר יש צורך בגירויים הולמים ותנאים חיצוניים ספציפיים בשביל שהגרייה וחוויות הילד יאפשרו התפתחות תקינה.

המדריך המלא >>
התפתחות מוטורית
התפתחות מוטורית: תרגילים לפיתוח מוטוריקה עדינה או גסה בגיל הרך

התפתחות מוטורית נחשבת לתהליך רציף ודינמי שמתרחש לאורך הילדות, באמצעותו בני אדם רוכשים כישורים מוטוריים גסים ועדינים שיאפשרו להם עצמאות גופנית ותפקודית, זאת בתקופת הבשלת מערכת העצבים והמוח. להכיר את שלבי ההתפתחות המוטורית מסייע לנו לאתר קשיים ולהתערב בזמן.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: