מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול רגשי לילדים: מטפל רגשי או מטפלת רגשית לילדים ולנוער

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה טיפול רגשי לילדים?

טיפול רגשי לילדים הינו מונח כללי המשמש לצורך תיאור תהליך הטיפול בילדים, בני נוער ומתבגרים המתמודדים עם בעיות רגשיות ומצוקות נפשיות באמצעות שיטות מילוליות ופסיכולוגיות שונות. בתהליך של תרפיה רגשית, פסיכולוגית או מטפלת רגשית מוסמכת מסייעת למטופלים להתמודד עם בעיות נקודתיות או כלליות, כגון טיפול בוויסות רגשי.

בהתאם לסוגי הטיפולים הרגשיים בהם מסתייעת המטפלת הרגשית, ניתן לעשות שימוש במגוון רחב של טכניקות וגישות טיפוליות, כאשר מרבית סוגי הטיפולים כוללים פיתוח קשר טיפולי, תקשורת ויצירת דיאלוג. כמו כן, מטפלים רגשיים מסייעים לילדים, בני נוער ומתבגרים להתגבר על מחשבות לא רצויות, בעיות התנהגות ובעיות רגשיות.

הורים רבים אשר שומעים לראשונה את הביטוי טיפול רגשי לילדים מיד מדמיינים לעצמם סיטואציה בה ילדיהם שוכבים על ספה ומדברים, בזמן שפסיכולוגית יושבת בכיסא סמוך ורושמת את מחשבותיה על פנקס צהוב, אולם תיאור זה אינו מדויק לכל סוגי התרפיה הרגשית, כגון טיפול רגשי באומנות לילדים.

טיפול רגשי לילדים

סוגי טיפול רגשי לילדים שכדאי לכם להכיר

שיטת הטיפול המתאימה ביותר בכל סיטואציה עשויה להשתנות על סמך מגוון רחב של גורמים, כולל ההכשרה והרקע המקצועי של המטפלת הרגשית, העדפותיו האישיות של הילד או הנער, המאפיינים המדויקים של הבעיה הנוכחית שלו, התסמינים עמם הוא מתמודד, משך הזמן שהוא חווה סימפטומים אלו וכיוצ"ב.

השימוש בפסיכותרפיה על צורותיה השונות החל עוד בתקופת היוונים הקדמונים, אולם היא קיבלה את הכרתה הרשמית כאשר זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה, החל לעשות שימוש בפסיכותרפיה בעבודה עם מטופלים על ידי טכניקות ניתוח של העברה, פירוש חלומות ואסוציאציה חופשית.

כמו כן, תהליך של טיפול פסיכולוגי או טיפול באוריינטציה פסיכואנליטית כולל התעמקות במחשבותיו ובחוויות העבר של הילד במטרה לאתר מחשבות, רגשות וזיכרונות לא מודעים אשר עשויים להשפיע על התנהגותו של האדם.

לעומת פסיכותרפיה, מטפלים רגשיים לילדים המציעים טיפול קוגניטיבי מתמקדים יותר ויותר באופן בו תהליכי החשיבה האנושיים משפיעים על התנהגותם ותפקודם של ילדים, בני נוער ומתבגרים, כאשר טיפול קוגניטיבי שם דגש על הרעיון שמחשבותינו הן בעלות השפעת רבת עוצמה על מצבנו ורווחתנו הנפשית, עד כדי כך שהן עלולות להוביל להופעתן של בעיות רגשיות אצל ילדים.

לדוגמא, במידה וילד נוטה לראות רק את ההיבטים השליליים בכל מצב בו הוא נמצא או צפוי להימצא בקרוב, סביר להניח כי הוא יהיה גם בעל השקפת עולם פסימית יותר ומצב רוח כללי עגום יותר, כמו גם יימצא בסיכון לסבול מדיכאון או הפרעות חרדה שונות.

במקרים אלה, מטרת הטיפול הרגשי לילדים הינה לזהות את העיוותים הקוגניטיביים המובילים לסוג זה של חשיבה ואז להחליף מחשבות אלו במחשבות מציאותיות, חיוביות ובריאות יותר. בדרך זו, ילדים, בני נוער ומתבגרים מסוגלים לשפר את מצב הרוח שלהם ואת רמת רווחתם הכללית.

סוג נוסף של טיפול בבעיות רגשיות אצל ילדים הינו פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית – גישה מודרנית יותר של טיפול קוגניטיבי המסייעת למטופלים להבין את מחשבותיהם ורגשותיהם אשר משפיעים על התנהגותם ומתאימה במיוחד לטיפול בפוביות נפוצות, קשיים במיומנויות חברתיות, דיכאון וחרדה.

למעשה, תהליך של טיפול CBT נחשב לטיפול רגשי המשלב בין טכניקות קוגניטיביות לבין טכניקות התנהגויות במטרה להביא לשינוי במחשבות שליליות והתנהגויות לא רצויות, כאשר סוג זה של פסיכותרפיה כרוך בשינוי אותן מחשבות אשר תורמות למצוקה שהילד חווה ובשינוי ההתנהגויות הלא רצויות הנובעות ממחשבות אלו.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מתי הגיע הזמן לפנות לטיפול רגשי בילדים?

בעוד הורים יכולים להבין שטיפול רגשי יכול לעזור בבעיות רגשיות אצל ילדים ובני נוער, אנשים לעתים קרובות מתקשים לפנות לקבלת עזרה מקצועית או לזהות מתי הגיע הזמן בו הם נדרשים לדבר עם מטפלת רגשית לילדים. חשוב לזכור כי ככל שתקדימו לפנות לאשת מקצוע מיומנת, כך ילדכם ואתם תתחילו לחוות הקלה בתסמינים בשלב מוקדם יותר.

בשל כך, במקום לחכות עד לשלב בו הסימפטומים שילדכם חווה ייצאו מכלל שליטה, עליכם לשקול פנייה לקבלת טיפול רגשי לילדים מיד ברגע שאתם מתחילים להכיר בכך שיש לכם או לילדכם בעיות רגשיות או קשיים במיומנויות חברתיות הדורשים תמיכה מקצועית, כאשר ישנם סימנים נפוצים המעידים על כך שהגיעה העת.

במידה והנכם מרגישים שהבעיות הרגשיות שילדכם מתמודד עמן פוגעות במספר תחומים חשובים בחייו, כגון לימודים בבית הספר או מערכות יחסים עם חברים, ייתכן שהגיע הזמן לבדוק האם תרפיה רגשית יכולה לעזור להם, על אחת כמה וכמה כשהקשיים גורמים למצוקה או הפרעה משמעותית בתפקוד היום יומי.

טיפול רגשי בילדים

איך מטפל רגשי יכול לעזור לילדים ולנוער?

פנייה למטפל רגשי לילדים, בני נוער ומתבגרים יכולה לעזור לילדכם למצוא אסטרטגיות התמודדות בריאות ומועילות יותר אם הם מסתמכים כעת על מנגנוני התמודדות לא בריאים או מסוכנים.

בשל כך, אם וכאשר תמצאו את ילדכם מתמודדים עם בעיות רגשיות שונות על ידי עישון, שתיית אלכוהול, בדידות חברתית, אכילת יתר, התפרצויות זעם או הוצאת התסכול שלהם על אנשים אחרים, מומלץ לשקול פנייה דחופה לטיפול מקצועי.

במקרים מסוימים, מגיעה הנקודה בה חברים, בני משפחה קרובים ואנשים אחרים דואגים לשלומו או לבריאותו הנפשית והגופנית של ילדכם – מה שעלול להוות סימן מכריע לכך שהגיעה העת לבחון אילו סוגי טיפולים רגשיים יכולים לשפר את מצבו הפסיכולוגי ולסייע לו להתמודד עם התסמינים השונים הכרוכים במצב זה.

מעבר לסיבות הנ"ל, מומלץ לפנות לתהליך של טיפול רגשי בילדים כאשר שום דבר ממה שניסיתם עד כה לא עזר, כגון טכניקות לטיפול עצמי בחרדה. לדוגמא, אף על פי שקראתם ספרים לעזרה עצמית, בחנתם מספר שיטות שקראתם עליהן באינטרנט ואפילו ניסיתם רק להתעלם מהבעיה, נראה כי המצב נשאר זהה ואף מחמיר ככל שחולף הזמן.

באם זה המצב שלכם, זכרו שאתם לא צריכים לחכות עד שהבעיות של ילדכם יהפכו כה מכריעות ועד שההתמודדות עמן תראה לכם או לילדכם בלתי אפשרית, שכן סוגים שונים של טיפולים רגשיים זמינים עבורכם וככל שתקדימו לפנות ולהושיט יד לעזרה, כך תוכלו אתם וילדכם לחזור למסלול בדרך לחיים בריאים ומאושרים יותר.

פנייה לקבלת ייעוץ וטיפול פסיכולוגי לילדים

הנכם מרגישים שילדכם יכול להפיק תועלת מפנייה לתרפיה רגשית? הצעד הראשון שלכם יהיה לדון בדאגותיכם וחששותיכם עם רופא הילדים שלכם, כאשר במרבית המקרים הרופא עשוי להתחיל בכך שישלול תחילה את כל המחלות הגופניות אשר עלולות לתרום לתסמינים הגופניים והפסיכולוגיים מהם ילדכם סובל.

במידה ורופא הילדים לא ימצא סיבה אפשרית אחרת לבעיה, סביר שהוא יפנה אתכם לאיש מקצוע מתחום בריאות הנפש אשר מוסמך לאבחן ולטפל בילדים ובני נוער, כגון פסיכולוגית ילדים או מטפלת רגשית, כאשר התסמינים של ילדכם לעתים קרובות ממלאים תפקיד מרכזי בעת בחירת סוג הטיפול הרגשי המומלץ עבורו.

כמו כן, במידה ורופא הילדים יחשוד שילדכם מתמודד עם בעיות אשר עלולות לדרוש שימוש בטיפול תרופתי מלבד טיפול פסיכולוגי בילדים, הוא עשוי להפנות אתכם גם להתייעצות עם פסיכיאטר ילדים, שכן זהו הרופא המוסמך להנפיק מרשם לתרופות ובעל ההכשרה המקצועית הספציפית בטיפול במצבים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים שונים.

יחד עם זאת, במקרים רבים טיפול בילדים נערך במסגרת של תרפיה רגשית בלבד, מילולית או לא מילולית, ללא צורך בשילוב עם טיפול תרופתי. לדוגמא, ילדים צעירים מפיקים תועלת רבה מטיפול רגשי באומנות, במוזיקה או במשחק. לעומת זאת, טיפול פסיכולוגי דינמי או טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) מתאימים יותר כשיטות טיפול רגשי לבני נוער.

בעת חיפוש אחר המלצות על מטפלת רגשית לילדים, פנייה לחברים קרובים ובני משפחה יכולה להיות דרך נהדרת למצוא מכון לטיפול רגשי אשר יכול לעזור לכם להתמודד עם חששותיכם.

זכרו כי פסיכותרפיה משלבת בתוכה אמנות ומדע גם יחד, לכן כאשר נראה לכם שהדברים אינם עובדים כראוי או שאתם מרגישים שילדכם לא התחבר למטפלת הנוכחית שלו, אל תהססו לחפש מטפלים רגשיים אחרים עד שתמצאו מישהו שילדכם יכול להתחבר אליו.

מטפלת רגשית לילדים

המלצות לבחירת מטפלת רגשית לילדים ולנוער

כהורים, ישנם מספר דברים שעליכם לקחת בחשבון בטרם תפנו למטפלים רגשיים לילדים. ראשית, בעת בחירת מטפל רגשי עבור ילדכם, שקלו האם אתם מרגישים בנוח לחשוף בפניו מידע אישי והעריכו את כישוריו המקצועיים, באילו תארים אקדמיים הוא מחזיק והאם המטפל בעל מוניטין וניסיון רב שנים בטיפול בילדים, בני נוער ומתבגרים.

שנית, בקשו הסבר אודות סוג ואופי הטיפול, יתרונותיו הפוטנציאליים והעלויות בהן הוא כרוך, כמו גם משך הזמן שילדכם יזדקק להגיע למפגשים. בכדי להעריך מטפלת רגשית לילדים, שאלו את עצמכם לאחר מספר פגישות:

האם המטפלת נראית לכם מקצועית ומנוסה?
האם אתם וילדכם מרגישים בנוח לשתף אותה ברגשות ובחוויות שלכם?
האם אתם וילדכם אוהבים את סגנון השיחה שלה?
האם אתם מרוצים ממידת האינטראקציה של ילדכם עם המטפלת?
האם נראה לכם שהיא מבינה מה אתם וילדכם מרגישים?

כאמור, קיימים סוגי טיפול רגשי רבים, אולם רובם ככולם נועדו לעזור לילדים, בני נוער ומתבגרים להתגבר על בעיות פסיכולוגית ורגשיות ולחיות חיים טובים ובריאים יותר.

במידה והנכם חושדים שילדכם חווה תסמינים של הפרעה פסיכולוגית או פסיכיאטרית כלשהי, שקלו לפנות בהקדם לביצוע של אבחון פסיכולוגי או פסיכיאטרי על ידי איש מקצוע מיומן ומנוסה אשר מוסמך להעריך, לאבחן ולטפל במצבים אלו.

כמו כן, אתם יכולים להנות מיתרונותיה הרבים של התרפיה הרגשית גם אם אתם פשוט מרגישים שיש משהו כבוי בחייו של ילדכם אשר עשוי להשתפר בעזרת התייעצות עם פסיכולוג מומלץ המתמחה בבריאות הנפש.

טיפול רגשי לילדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול רגשי לילדים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים רגשיים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול רגשי לילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: