מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול רגשי למבוגרים: מטפלת רגשית או מטפל רגשי למבוגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה טיפול רגשי?

טיפול רגשי הינו מונח כללי המתאר טיפול בבעיות רגשיות באמצעות שיחה עם פסיכולוגית, מטפלת רגשית או אשת מקצוע אחרת מתחום בריאות הנפש. במהלך טיפול רגשי, מבוגרים יכולים ללמוד על מצבם ועל מצבי הרוח, הרגשות, המחשבות וההתנהגויות שלהם.

שיטות טיפול רגשי שונות מאפשרות לאנשים ללמוד איך לקחת שליטה על חייהם וכיצד להגיב במצבים מאתגרים בעזרת כישורי התמודדות בריאים יותר. קיימים סוגים רבים של טיפולים רגשיים למבוגרים ולכל סוג טיפול גישה שונה, כאשר השיטה המתאימה ביותר עבורכם תלויה מאוד במצבכם האישי ובבעיות הרגשיות שאתם חווים.

בנוסף, מטפלים רגשיים שונים מציעים סוגים שונים של פסיכותרפיה, כולל טיפול פרטני, טיפול זוגי, טיפול משפחתי, טיפול קבוצתי, טיפול בשיחות, טיפול פסיכולוגי או טיפול נפשי וכן יכולים להועיל ולהטיב עם אנשים מכל קבוצות הגיל.

טיפול רגשי למבוגרים

באילו מצבים טיפול רגשי יכול לעזור למבוגרים?

תהליך של טיפול רגשי יכול להועיל מאוד למבוגרים הסובלים ממרבית הבעיות הרגשיות בתחום בריאות הנפש, כולל:

דיכאון
הפרעות חרדה
פוביות ספציפיות
התקפי פאניקה
הפרעה טורדנית כפייתית (OCD)
פוסט טראומה (PTSD)
• אגורפוביה
הפרעות במצב הרוח

בעיות רגשיות נוספות בגינן מבוגרים פונים למטפלת רגשית כוללות התמכרויות, הפרעות אכילה והפרעות אישיות, כגון:

• בולימיה נרבוזה
אכילה בררנית (ARFID)
אלכוהוליזם
תלות בסמים
התמכרות למסכים
התמכרות להימורים
הפרעת אישיות גבולית
הפרעת אישיות תלותית
סכיזופרניה
הפרעות פסיכוטיות אחרות הגורמות לניתוק מהמציאות

בנוסף לאנשים המאובחנים עם המצבים הנ"ל, מבוגרים נוספים יכולים להפיק תועלת ולהנות מיתרונותיו הרבים של הטיפול הרגשי, כאשר פסיכולוגים ומטפלים רגשיים עוזרים לאנשים להתמודד עם טווח רחב של מתחים וקונפליקטים אשר עשויים להשפיע באופן משמעותי על חיי היום יום שלהם ושל בני משפחתם.

לדוגמא, תהליך של טיפול רגשי יכול לעזור למבוגרים לפתור קונפליקטים עם בן או בת הזוג שלהם או עם מישהו משמעותי אחר בחייהם, להקל על תסמינים של לחץ נפשי או חרדה עקב עבודה, לימודים או מצבי חיים אחרים, להתמודד עם שינויים גדולים בחיים בשל גירושין, מוות של אדם אהוב או אובדן מקום עבודה וכן ללמוד לנהל תגובות לא בריאות עקב התפרצויות זעם, חרדת נהיגה או התנהגות פסיבית אגרסיבית.

בנוסף, סוגים שונים של טיפולים רגשיים מסייעים לאנשים להשלים עם בעיות רגשיות עקב בעיה בריאותית מתמשכת או חמורה, כגון סרטן, סכרת או כאבים כרוניים לטווח ארוך, להתאושש מהתעללות פיזית, מינית או נפשית או מעדות לאלימות, להתמודד עם בעיות מיניות הנובעות מסיבה פסיכולוגית או גופנית וכן לישון טוב יותר במידה והם מתקשים להירדם בלילה או סובלים מתסמינים של נדודי שינה קשים מזה זמן רב.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

שיטות טיפול רגשי מוכחות מחקרית למבוגרים

במקרים רבים, טיפול רגשי למבוגרים יכול להיות יעיל כמו טיפול תרופתי, כגון תרופות נוגדות דיכאון או חרדה. בנוסף, כישורי ההתמודדות שלומדים יכולים לעזור לאנשים לנהל ולכבוש את הרגשות השליליים והפחדים שלכם גם שנים ארוכות אחרי תום התהליך.

יחד עם זאת, בהתאם למצב הנפשי הספציפי שלכם ולהפרעות הרגשיות וההתנהגותיות מהן אתם סובלים, ייתכן וטיפול בשיחות בלבד לא יספיק כדי להקל על התסמינים והבעיות הרגשיות שאתם חווים. בשל כך, מיד בתחילת התהליך, מומלץ להתייעץ עם מטפלת רגשית למבוגרים ולבדוק האם תזדקקו לפנות גם לפסיכיאטר מומחה לעבודה עם מבוגרים או לאנשי מקצוע נוספים במקביל.

באופן כללי, יש מעט סיכון בתהליך של טיפול רגשי, אולם מכיוון שהוא מאפשר לחקור רגשות וחוויות כואבות מהעבר, מטופלים עשויים להרגיש לעתים לא בנוח מבחינה רגשית. ניתן למזער תחושות אלו על ידי פנייה למכון לטיפול רגשי המיומן בעבודה עם מבוגרים ויכול להתאים עבור המטופל את סוג הטיפול והמטפלת הרגשית. 

ישנן מספר שיטות טיפול רגשי למבוגרים יעילות, כאשר חלקן עובדות טוב יותר מאחרות בעת טיפול בבעיות רגשיות והפרעות רגשיות והתנהגותיות ספציפיות. במקרים מסוימים, מטפלים רגשיים משתמשים בשילוב של מספר גישות יחד במהלך התהליך הטיפולי, זאת על מנת להפיק את המירב מכל אחת מהן עבור המטופל.

בעוד קיימים סוגים רבים של טיפולים נפשיים, ישנן שיטות מסוימות של פסיכותרפיה אשר הוכחו כיעילות מחקרית עבור טיפול בבעיות רגשיות אצל מבוגרים, כאשר פסיכולוג או מטפל רגשי מוסמך ומיומן ישקול את מצבו של המטופל והעדפותיו האישיות כדי לקבוע איזה סוג של טיפול רגשי עשוי להיות הטוב ביותר עבורו.

שיטות טיפול רגשי במבוגרים

סוגי טיפולים רגשיים שמתאימים למבוגרים

להלן מספר סוגי טיפול רגשי למבוגרים שכדאי לכם להכיר:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – עוזר לאנשים לזהות אמונות והתנהגויות שליליות ולא בריאות ואז להחליף אותן במחשבות והתנהגויות בריאות וחיוביות יותר.

טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) – סוג של טיפול CBT המלמד מיומנויות התנהגותיות אשר עוזרות למטופלים להתמודד עם תסמינים של חרדה ולחץ, לנהל את הרגשות שלהם ולשפר את מערכות היחסים עם בני או בנות הזוג שלהם וכן עם בני משפחה ואנשים אחרים.

תרפיית קבלה ומחויבות (ACT) – שיטת טיפול רגשי המסייעת לאנשים להיות מודעים, לקבל את המחשבות והרגשות שלהם ולהתחייב לבצע שינויים מתבקשים, כמו גם מגבירה את היכולת להתמודד ולהסתגל טוב יותר לסיטואציות חדשות בחיים.

טיפול פסיכולוגי דינמי או טיפול פסיכואנליטי – סוגי טיפולים פסיכולוגיים המתמקדים בהגברת המודעות של מבוגרים למחשבות והתנהגויות לא מודעות, פיתוח תובנות חדשות לגבי המניעים שלהם ופתרון קונפליקטים המלווים אותם שנים ארוכות, לעתים קרובות מאז ילדותם המוקדמת.

פסיכותרפיה בין אישית (IPT) – מתמקדת בבעיות במערכות היחסים הנוכחיות של המטופלים עם אנשים אחרים על מנת לשפר את הכישורים החברתיים והבין אישיים שלהם, כלומר, איך הם מתייחסים לאנשים אחרים בסביבתם הקרובה, כגון בני משפחה, חברים ועמיתים לספסל הלימודים או למקום העבודה.

פסיכותרפיה תומכת – מחזקת את יכולתם של מבוגרים להתמודד עם תסמינים של לחץ נפשי, פחד, חרדה ומצבים נפשיים קשים אחרים.

דברים שכדאי לבדוק לפני שמתחילים טיפול רגשי

במידה והחלטתם שהגיע הזמן לפנות לטיפול בבעיות הרגשיות שלכם, באפשרותכם לנקוט במספר צעדים כדי להתחיל להניע את התהליך, כאשר תחילה עליכם למצוא מטפלת רגשית מומלצת למבוגרים. באפשרותכם לפנות לקבלת המלצה לרופא המשפחה שלכם, לביטוח הבריאות הפרטי, לחברים קרובים או למקורות מהימנים אחרים.

בנוסף, מקומות עבודה רבים מציעים כיום שירותי ייעוץ פסיכולוגי למבוגרים או מציעים לעובדיהם פוליסות ביטוח בריאות פרטיות הכוללות החזרים משמעותיים בגין טיפולים רגשיים שונים. במידת הצורך, תוכלו גם לחפש ולמצוא מכון לטיפול רגשי הקרוב לאזור מגוריכם על ידי חיפוש באינטרנט.

בעת פנייתכם למטפלת רגשית, חשוב שתבינו כמה עולה טיפול רגשי ומהן עלויות המפגשים. במידה והנכם מבוטחים בביטוח בריאות פרטי, מומלץ שתבדקו אילו כיסויים והחזרים הוא מציע בגין טיפולים רגשיים, שכן חלק מחברות הביטוח מכסות רק מספר מסוים של טיפולים בשנה. במקביל, שוחחו עם המטפלת על גובה ודרכי התשלום השונות.

בשיחת הטלפון הראשונה שלכם, בטרם תפגשו את המטפלת, בדקו מהו הרקע המקצועי שלה, השכלתה האקדמית והסמכתה בטיפול רגשי למבוגרים, שכן מטפלת רגשית הינו מונח כללי מאוד שאינו מתאר הגדרת תפקיד או מהווה אינדיקציה להשכלה, הכשרה או רישיון מסוימים.

מי מוסמך להיקרא מטפל רגשי בישראל?

כאמור, מטפלים רגשיים מוסמכים יכולים לשאת במספר תארים שונים במסגרת עבודתם הטיפולית, זאת בהתאם להשכלתם, הכשרתם והתמחותם המקצועית, כאשר מרביתם הינם בעלי תואר שני עם הכשרה ספציפית בטיפול רגשי ובייעוץ פסיכולוגי. בנוסף, רופאים המתמחים בבריאות הנפש, כלומר פסיכיאטרים, מוסמכים גם להנפיק מרשמים לתרופות, זאת בנוסף לפסיכותרפיה.

דוגמאות נוספות למטפלים רגשיים בעלי הכשרה בתחום בריאות הנפש כוללות:

פסיכולוגיםטיפול פסיכולוגי

מטפלי CBT – פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית

מטפלים בהבעה ויצירה – טיפול רגשי באומנות

מטפלים במוסיקהטיפול רגשי במוסיקה

מטפלים במשחק – טיפול רגשי במשחק

חשוב שהמטפל הרגשי אשר תבחרו עומד בדרישות ההסמכה והרישוי של התחום וסוג הטיפול הספציפי בו הוא עוסק, כאשר המפתח עבורכם יהיה למצוא מטפל מוסמך שיוכל להתאים עבורכם את שיטת הטיפול על פי מצבכם והצרכים האישיים הנוכחיים שלכם.

מטפלת רגשית למבוגרים

המלצות לפגישה הראשונה עם מטפלת רגשית

בטרם הפגישה הראשונה, חשוב לסקור את דאגותיכם ולנסות לחשוב על אילו נושאים וסוגיות הייתם מעוניינים לעבוד יחד במהלך הטיפול הרגשי. בעוד אתם יכולים לחשוב על כך יחד עם הפסיכולוגית או המטפלת שלכם, מומלץ שתפנו לעצמכם מעט זמן לסדר את מחשבותיכם מבעוד מועד, שכן זו יכולה להיות נקודת התחלה טובה עבורכם.

במהלך המפגש הראשון שלכם, המטפלת הרגשית בדרך כלל תאסוף מידע עליכם ועל הצרכים שלכם וכן ייתכן שתתבקשו למלא טפסים אודות מצב בריאותכם הנפשית והגופנית בהווה ובעבר, כאשר עשוי לקחת למטפלת מספר פגישות כדי להבין היטב את מצבכם ודאגותיכם ולקבוע מהו סוג הטיפול או דרך הפעולה הטובה ביותר עבורכם.

המפגש הראשון מהווה גם הזדמנות נפלאה על מנת לראיין את המטפלת ולראות האם גישתה המקצועית ואישיותה הולכים לעבוד בשבילכם. וודאו כי הנכם מבינים באיזו שיטת טיפול תעשו שימוש, מהן המטרות הטיפוליות, מהו אורכו של כל מפגש וכמה מפגשים תצטרכו על מנת לחוש הקלה בתסמינים של הבעיות הרגשיות עמן אתם מתמודדים.

אל תהססו לשאול שאלות בכל עת. במידה ואינכם מרגישים בנוח עם המטפלת הראשונה שאתם נפגשים עמה, נסו לפנות למכון לטיפול רגשי אחר, שכן התאמה טובה עם מטפלים רגשיים הינה קריטית ביותר ליעילות הטיפול. במרבית המקרים, תהליך של טיפול רגשי למבוגרים כולל פגישה אחת או שתי פגישות מדי שבוע וכל פגישה נמשכת כ-50 דקות.

תפקידם של מטפלים רגשיים בתהליך הטיפול

במהלך מרבית סוגי הטיפולים הרגשיים, המטפלים יעודדו אתכם לדבר על מחשבותיכם ורגשותיכם ועל הסוגיות המטרידות אתכם בחיי היום יום. במידה והנכם מתקשים להיפתח ולדבר על הרגשות והבעיות שלכם, תפקידם של מטפלים רגשיים לעזור לכם לרכוש יותר בטחון ונוחות ככל שעובר הזמן, לכן אין לכם צורך לדאוג מכך.

תהליך של טיפול רגשי למבוגרים כרוך לעתים קרובות בדיונים רגשיים ואינטנסיביים, לכן מטופלים עשויים למצוא את עצמם בוכים, מתרגזים ואף מתפרצים מזעם במהלך פגישה. מכיוון שאנשים מסוימים עשויים גם להרגיש מותשים פיזית לאחר מפגש משמעותי, זהו תפקידם של מטפלים רגשיים לעזור לכם להתמודד עם רגשות ותחושות אלו בטיפול.

בהתאם לשיטת הטיפול בה בחרתם, מטפלת רגשית עשויה לבקש מכם להכין שעורי בית, פעילויות או תרגילים הנבנים על בסיס מה שלמדתם במהלך הפגישות השבועיות שלכם. בחלוף הזמן, תגלו כי לדון על דאגותיכם יכול לעזור לשפר את מצב הרוח שלכם, לשנות את האופן בו אתם חושבים ומרגישים לגבי עצמכם וכן לשפר את יכולתכם להתמודד עם בעיות רגשיות אשר עלולות להופיע במהלך החיים.

זכרו, כי למעט נסיבות נדירות וספציפיות מאוד, שיחותיכם עם פסיכולוגים ומטפלים רגשיים הינן חסויות לחלוטין, כאשר מטפל רגשי עלול להפר את הסודיות המקצועית אם וכאשר קיים איום ממשי ומיידי לבטיחותכם או לבטיחותם של אנשים אחרים או כאשר נדרש על פי החוק לדווח על חששות מסוימים לרשויות החוק. במידת הצורך, מכון לטיפול רגשי יכול לענות על שאלותיכם בנושא סודיות מקצועית כבר בשיחת הטלפון הראשונה שלכם.

משך הטיפול בבעיות רגשיות אצל מבוגרים

מספר הפגישות הנדרשות לצורך טיפול בבעיות רגשיות אצל מבוגרים עם הפרעות רגשיות והתנהגויות, כמו גם התדירות בה מטופלים צריכים להיפגש עם המטפלת הרגשית שלהם תלויים במספר גורמים:

• יש להבין מהו מצבכם הנפשי האישי, מהי חומרת התסמינים עמם הנכם מתמודדים וכמה זמן אתם חווים סימפטומים אלו או מתמודדים עם מצבכם.

• הצלחת הטיפול הרגשי תלויה במהירות בה אתם מתקדמים, בכמה מתח אתם חווים בחייכם, באיזו רמה הבעיות הרגשיות פוגעות בחיי היום יום שלכם, בכמה תמיכה תקבלו מבני משפחה קרובים ואנשים אחרים במהלך התהליך וכן במגבלות הנובעות מעלויות הטיפול או מתנאי פוליסת הביטוח שלכם.

• במקרים רבים יכולים לעבור רק מספר שבועות עד שהטיפול הנפשי יעזור לכם להתמודד עם מצבים קצרי טווח. יחד עם זאת, תהליך של טיפול רגשי למבוגרים עשוי להימשך שנה ואף יותר במידה והנכם סובלים מבעיות רגשיות או הפרעות נפשיות, רגשיות והתנהגותיות ארוכות טווח.

• חשוב לזכור כי פסיכותרפיה עשויה לא רק לשפר את מצבכם או לגרום למצב לא נעים להיעלם כלא היה, אלא גם לתת לכם את הכוח והכלים להתמודד בצורה בריאה ולהרגיש טוב יותר עם עצמכם ועם חייכם באופן כללי.

3 שיטות טיפול רגשי למבוגרים - סוגי טיפולים רגשיים
נגן וידאו אודות 3 שיטות טיפול רגשי למבוגרים - סוגי טיפולים רגשיים

צעדים שיעזרו להבטיח את הצלחת הטיפול הרגשי

בעת פנייה למטפלים רגשיים, ישנם מספר צעדים אשר יעזרו לכם להפיק את המירב מהטיפול ויתרמו להצלחת התהליך:

• וודאו שאתם מרגישים בנוח עם המטפלת הרגשית שלכם. במידה ואינכם מרגישים כך, חפשו בהקדם מטפלת אחרת שעמה אתם מרגישים יותר בנוח.

• גשו לטיפול כשותפות, שכן טיפול נפשי יעיל יותר כאשר מטופלים משתתפים פעילים ושותפים בקבלת החלטות. בנוסף, הקפידו לוודא שאתם והמטפלת הרגשית מסכימים על הנושאים העיקריים ועל דרכי ההתמודדות עמם וכן קבעו יחד יעדים ומטרות והקפידו למדוד את ההתקדמות שלכם לאורך זמן.

• היו פתוחים וכנים, מכיוון שהצלחתו של הטיפול הרגשי תלויה בנכונות שלכם לשתף את מחשבותיכם, רגשותיכם וחוויותיכם וכן לשקול תובנות, רעיונות ודרכי פעולה חדשות להתמודדות בריאה יותר עמם. במידה ואינכם ששים לדבר על נושאים מסוימים עקב רגשות כואבים, מבוכה או חששות מתגובת המטפלת שלכם, יידעו אותה על כך בהקדם על מנת להפיג תחושות אלו.

• היצמדו לתוכנית הטיפול שלכם. במידה והנכם מרגישים עצובים או חסרי מוטיבציה, זה עשוי להיות מפתה לדלג מדי פעם על מפגשים, אולם נקיטה בפעולה זו עלולה לשבש את ההתקדמות שלכם בתהליך, לכן נסו להשתתף בכל המפגשים שלכם וחשבו מבעוד מועד על הנושאים שתרצו לדון עליהם במהלכם. בנוסף, אל תצפו לתוצאות מיידיות, שכן טיפול בבעיות רגשיות אצל מבוגרים יכול להיות כואב, עשוי לדרוש מכם עבודה קשה וממושכת וייתכן שתזדקקו למספר מפגשים בטרם תתחילו לראות ולהרגיש שיפור בחייכם.

• מטפלים רגשיים רבים יבקשו מכם לתעד את מחשבותיכם ביומן או לבצע פעילויות אחרות מעבר לפגישות הטיפוליות שלכם וכן יציעו לכם לעשות שעורי בית בין המפגשים. אף על פי שזה עשוי לדרוש מכם מאמץ מסוים, מומלץ שתעקבו אחר הוראותיהם. מטלות ושעורי בית אלו יכולים לעזור לכם ליישם בחייכם האמיתיים את הכלים והאסטרטגיות שלמדתם יחד במהלך הטיפול.

• במידה והנכם מרגישים כי הטיפול אינו עוזר לכם או שאינכם מפיקים ממנו תועלת לאחר מספר פגישות, דברו על כך עם המטפלת הרגשית שלכם בהקדם. אתם עשויים להחליט יחד לבצע שינויים מסוימים או לנסות סוג אחר של טיפול רגשי אשר יכול להיות שמתאים יותר עבורכם במצבכם הנוכחי.

טיפול רגשי למבוגרים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול רגשי למבוגרים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים רגשיים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול רגשי למבוגרים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: