מכון-דרור-לוגו

תפריט

דיכאון אחרי פרידה: איך להתגבר ולהתאושש לאחר פרידה מבן זוג?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

דיכאון לאחר פרידה: השינוי הדרמטי שמטלטל את החיים

פרידה מכל סוג היא אירוע מטלטל – וזה נכון בטח כשמדובר בפרידה מבן או בת זוג שהיו חלק משמעותי ובלתי נפרד מהעולם הפרטי שלנו. באחד המחקרים המעניינים שנערכו בנושא, פסיכיאטרים ביקשו מאנשים לדרג את הסיבות לקשיים הבולטים בחייהם – והמסקנות הראו כי פרידה הובילה לקשיים משמעותיים יותר ממחלות כרוניות, פציעות, פיטורים מהעבודה או אפילו מוות של קרוב משפחה.

את הנתונים האלו חשוב להכיר כדי להבין איך להתגבר על דיכאון אחרי פרידה. זה עוזר קודם כל להבין שאנחנו לא לבד בהתמודדות הזאת – ושגם אם הכול נראה אפל ומדכא ברגע הזה – רבים עברו זאת לפנינו וגם אנחנו כנראה נצלח את הקושי ונצא מחוזקים. עד שזה יקרה, כדאי להכיר לעומק את החוויה הלא פשוטה הזאת ואת דרכי ההתמודדות איתה.

דיכאון אחרי פרידה

איך דיכאון אחרי פרידה מבן זוג בא לידי ביטוי?

כפי שאנשים שונים מתמודדים בצורה אחרת עם שכול, מחלות ואתגרים אחרים – כך גם ההתמודדות עם פרידה נראית אחרת אצל כל אדם. בשביל אנשים מסוימים, מדובר בלא יותר מ"מכה קלה בכנף" שהם יתאוששו ממנה במהרה, בעוד שאחרים יסבלו ממצב של דיכאון קשה אחרי פרידה, אשר עלול להתבטא בשורה של תופעות לא נעימות.

דיכאון הוא אתגר נפשי אשר גורם לשינויים קיצוניים בחיים. הוא מעייף את הגוף והנפש, מקשה לבצע פעולות גדולות וקטנות, מעודד אותנו לבודד את עצמנו מהסביבה ולעיתים דיכאון אף מעצים התנהגויות מסוכנות כמו שימוש בחומרים ממכרים, נהיגה חסרת אחריות ואפילו פגיעה עצמית.

אחרי פרידה, נדרש זמן לעבד את השינוי הדרמטי ואת הרגשות העוצמתיים שמתעוררים במהלכו. בימים האלו, ככל שננסה להילחם ברגשות ולהדחיק אותם – כך הם עלולים להתעצם ולייצר השפעות נוספות ומזיקות בהמשך הדרך. במקום זאת, חשוב לתת מקום לרגשות שעולים, להתאבל, לכאוב ואפילו לכעוס. במקביל, כדאי להבין האם ומתי העיסוק ברגשות האלו הופך לאובססיה ומייצר דפוסים שעלולים לפגוע בנו.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

חרדות אחרי פרידה: תופעה מוכרת שיכולה להזיק גם בעתיד

עוצמת הרגשות המורכבים שחווים בסיומה של מערכת יחסים יכולה מאוד להבהיל ולטלטל. במצב כזה, כמובן שנרצה לעשות צעדים שימנעו מאיתנו להרגיש סבל דומה בהמשך, אך השאיפה הטבעית הזאת עלולה להיות בסיס להתפתחות חרדה שחשוב להתייחס אליה.

ככל שאנחנו מתבגרים, ובייחוד אחרי שעוברים משברים רומנטיים ופרידות, כך אנחנו יותר חשדניים וחוששים בכניסה למערכות יחסים חדשות. הנטייה הזאת אמנם נועדה להגן עלינו, אך במקרים מסוימים היא יכולה להקשות על ההיקשרות לאנשים חדשים ולהשפיע לרעה על היכולת לייצר אינטימיות זוגית בהמשך הדרך.

אם אתם מרגישים שהפרידה השפיעה על ההתנהלות שלכם בצורה הזאת – שווה לבחון זאת לעומק כדי להבין איך למצוא איזון נכון בין הגנה עצמית לבין פתיחות וביטחון.

דיכאון לאחר פרידה

כמה זמן אורכת התאוששות לאחר פרידה מבן זוג?

מחקרים רבים נערכו לאורך השנים על פרידות והאופן שבו הן משפיעות על בריאות הגוף והנפש. נתונים שנאספו בנושא מצאו בין היתר כי רבים יחוו שנתיים ארוכות של אבל וקושי, עד שיוכלו להמשיך הלאה בלי לחוות את אותם הרגשות העוצמתיים כשיחשבו על בן או בת הזוג שהשאירו מאחור. עם זאת, כמובן שהנתון הזה לא יכול לנבא כמה זמן ייקח לכם להתגבר על מערכת היחסים שלכם, או איך תיראה תקופת האבל הזאת בחוויה שלכם.

איך להתגבר על דיכאון אחרי פרידה?

התמודדות עם דיכאון אחרי פרידה מצריכה מידה רבה של סבלנות ואורך רוח. בימים האלו, חשוב להילחם בקולות הפנימיים שקוראים לנו להסתגר ולהתבודד. במקום זאת, כדאי להיעזר במעגלי התמיכה שלכם – אם זה חברים קרובים, בני משפחה או כל אדם אחר שישמח להיות שם בשבילכם.

בימים האלו, חשוב גם לבחון את האופן שבו אתם מתקשרים עם בן או בת הזוג שעזבתם. אם אתם עדיין בקשר, כדאי לשאול את עצמכם האם התקשורת הזאת גורמת לכם להרגיש רגועים ושלווים יותר, או שהיא דווקא מוסיפה לחץ, מתח ומחשבות שליליות לחייכם.

אם זה המצב – תאפשרו לעצמכם לדבר על כך עם הצד השני – ומצאו דרך לנהל את התקשורת בצורה שתפחית את הפגיעה הזאת. אולי בשלב הזה תרגישו שנכון לכם יותר לא לדבר בכלל, או רק להתכתב. על השאלה הזאת, נדגיש, אין תשובות לא נכונות, אלא רק תשובות שמתאימות לכם יותר ופחות.

ולסיום, מומלץ להתנסות בפעילויות חדשות שיוסיפו עניין וצבע לחיים. אם יש תחביב שתמיד רציתם לפתח, חופשה שאתם מתכננים בראש כבר הרבה זמן או בעל חיים שמאוד רציתם לאמץ – זה בדיוק הזמן לעשות זאת.

התאוששות לאחר פרידה מבן או בת זוג

דרכי התמודדות עם דיכאון אחרי פרידה

כשמחפשים איך לצאת מדיכאון אחרי פרידה, כמובן שתהליך של טיפול רגשי יכול לסייע רבות. הטיפול עוזר קודם כל לבחון איך הפרידה באמת משפיעה עלינו, ברבדים עמוקים יותר שאנחנו לא תמיד מודעים אליהם. בתהליך הזה בוחנים את ההתמודדות עם ה"לבד", הצרכים הרגשיים שמערכת היחסים מילאה והדרכים שבהן האובדן השפיע על הצרכים האלו.

טיפול מסייע לעבד את הכאב והתחושות הקשות ובעיקר לגבש כלים ותוכניות שיעזרו לנווט אתכם לעתיד טוב יותר. זהו תהליך שיכול לסייע לכל אדם, בכל נקודת זמן בחיים – ובייחוד למי שסובלים מדיכאון אחרי פרידה. זהו מרחב בטוח שבו אפשר לבטא קשיים וחששות, לטפח ביטחון והערכה עצמית וכן לצאת מה"לופ" של מחשבות טורדניות ורגשי נחיתות, אשר לעיתים מקשים מאוד להמשיך הלאה ולבנות חיים יציבים יותר.

תסמינים של דיכאון - סימפטומים וסימנים של דיכאון
נגן וידאו

טיפול בדיכאון אחרי פרידה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדיכאון אחרי פרידה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדיכאון אחרי פרידה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

איך להתמודד עם דיכאון
איך להתמודד עם דיכאון? המדריך המלא על התמודדות עם דיכאון

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

המדריך המלא >>
איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים? המדריך המלא

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

המדריך המלא >>
טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון: תסמינים, שיטות ודרכי טיפול פסיכולוגי בדיכאון

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: