מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון דידקטי: מה ההבדל בין אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה אבחון דידקטי?

אבחון דידקטי, המכונה לעתים אבחון תפקודי למידה, נערך על ידי מאבחנת דידקטית מוסמכת ומטרתו הינה להעריך תפקודי למידה וזיכרון בסיסיים בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים המתמודדים עם קשיי למידה שונים.

למעשה, מרבית הנבדקים הפונים לאבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים עושים זאת עקב קשיים בפענוח הקריאה הטכנית, בכתיבה טכנית, ביכולתם להבין את הנקרא, בהתבטאות בכתב, בכתיב, בהבעה בעל-פה ו/או בהתארגנות.

אבחון דידקטי

אילו מנגנונים נבדקים על ידי מאבחנת דידקטית?

מאבחנת דידקטית עושה שימוש במגוון כלי אבחון על מנת לבדוק את התשתית השפתית והמנגנונים המטה-קוגניטיביים העומדים בבסיס השפה והקריאה, הכתיבה והכישורים שבבסיס הלמידה. באופן כללי, מנגנונים אלה כוללים:

תפקוד שפתי
תפקודי קשב וריכוז
תפיסה חזותית ושמיעתית
זיכרון חזותי ושמיעתי
• זיכרון עבודה
פונקציות ניהוליות, כגון ארגון, תכנון, בקרה עצמית, למידה מטעויות

בנוסף למנגנונים אלו, נבדקות גם אסטרטגיות למידה בהן משתמש הילד או המבוגר. כמו כן, בהתאם לסיבת הפנייה וקשייו של הנבדק, אבחון דידקטי יכול לכלול הערכה ספציפית של התפקוד בחשבון ו/או באנגלית.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך נראית חוות דעת כתובה של מאבחן דידקטי?

בעקבות תהליך של אבחון דידקטי, מתקבלת חוות דעת כתובה המאפשרת לבנות תכנית חינוכית-טיפולית שמטרתה לסייע לתלמיד או הסטודנט לשפר את תפקודיו השונים ולהביא לידי ביטוי את יכולותיו האינטלקטואליות ואת השקעתו בלמידה.

מאבחן דידקטי יכלול בחוות הדעת המפורטת גם המלצות על מגוון דרכי למידה והיבחנות המותאמות לקשייו וצרכיו של הנבדק, כמו תוספת זמן, התעלמות משגיאות כתיב בעת מתן ציון ושימוש בדף נוסחאות מורחב.

מעבר לכך, תקבלו הנחיות ברורות להמשך בירור וטיפול מקצועי, הן בעל-פה והן בכתב, זאת בהתאם לקשיים השונים שנתגלו באבחון. לדוגמא, המלצות אלו יכולות לכלול בדיקת ראייה, בדיקת שמיעה, פנייה לביצוע אבחון נוירולוגי ו/או פנייה לביצוע הערכה פסיכולוגית.

אבחון דידקטי לילדים

מצבים המעידים על צורך בפנייה לאבחון דידקטי

ילדים, בני נוער ומבוגרים בדרך כלל פונים למאבחנים דידקטיים עקב קשיים שונים בלמידה ובהיבחנות, במטרה להבין לעומק מדוע הם נאלצים להתמודד עם אתגרים בתחום האקדמי מזה שנים ארוכות.

אף על פי שישנן סיבות רבות ומגוונות לביצוע אבחונים דידקטיים, ריכזנו עבורכם 5 מצבים שכיחים המעידים על צורך בפנייה מיידית למכון אבחון:

קשיים בהבנה, הבעה ו/או זיכרון – ילדים וסטודנטים המתקשים בהבנת החומר הנלמד, בזכירתו ו/או בהבעת ידיעותיהם עשויים להגיע להישגים אקדמיים נמוכים ולהציג פער משמעותי בין תפקודם האישי לבין התפקוד המצופה מבני גילם או מרמת כיתתם. במצבים אלו, מומלץ לפנות להערכה מקיפה שתאפשר לאתר את מקור הקשיים ולקבל המלצות נכונות לטיפול מקצועי בהם.

תת-הישגיות אקדמית – במידה ועולה חשד כי קיים פער ניכר בין תפקודו והישגיו האקדמיים של הילד או המבוגר לבין הפוטנציאל השכלי שלו, רצוי לשקול פנייה למאבחנת דידקטית.

בירור מקור קשיי הלמידה – מטרתו המרכזית של אבחון דידקטי הינה להבין את מקור קשיי הלמידה של הנבדק ולהציע תכנית עבודה חינוכית-טיפולית המותאמת אישית עבור קשייו וצרכיו, זאת בהתאם לממצאים שנתגלו במהלך הבדיקה. מכיוון שמקור הקשיים עשוי להיות יחיד או שילוב של מספר גורמים, כולל לקויות למידה, בעיות רגשיות, יכולות חשיבה נמוכות, חוסר השקעה בלימודים ו/או לקות הוראה, חשוב לבצע אבחנה מבדלת בין האבחנות המקצועיות השונות.

קושי ברכישת הקריאה ו/או הכתיבה – ילדים רבים מופנים למכוני אבחון בשל עיכוב בתהליך רכישת אבני היסוד של הקריאה ו/או הכתיבה, קריאה איטית ומשובשת וכן קשיים בהבנת הנקרא, בהבעה בכתב ובכתיב.

פער בין מענה בכתב להבעה בעל-פה – ילדים ומבוגרים מופנים לעתים קרובות לאבחון דידקטי עקב פער משמעותי בין יכולת הביטוי והמענה בכתב לבין יכולת ההתבטאות והמענה בעל-פה שלהם.

בנוסף לסיבות הנ"ל, נבדקים רבים פונים לאבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים בשל הקשיים הבאים:

• איטיות בביצוע
קשיי התארגנות
קושי להפנים את החומר הנלמד
הספק נמוך בעת למידה
חוסר זמן בבחינות ומבחנים
שגיאות איות מרובות
קושי ברכישת השפה האנגלית
קושי ברכישת שפה זרה שנייה (ערבית, צרפתית)
קושי בתפקוד המתמטי

התחומים הנבדקים על ידי מאבחנים דידקטיים

אבחון דידקטי לילדים נערך בשעות הבוקר, כאשר בתחילת יום האבחון מתקיימת שיחה מקדימה עם מאבחן דידקטי על מנת להבין מהי סיבת הפנייה ולקבל את כל הרקע הרלוונטי אודות הנבדק.

לאחר השיחה המקדימה, בה יתקבל הרקע המשפחתי, ההתפתחותי, החינוכי, הרפואי והטיפולי של הילד או הסטודנט, אבחון דידקטי לרוב אורך 3-3.5 שעות, אולם משך הבדיקה תלוי בקצב העבודה של הנבדק, יכולת הריכוז שלו, הצורך בהפסקות וכיוצ"ב.

בחלוף כשבועיים מיום האבחון, תיערך שיחת משוב עם מאבחנת דידקטית, בה היא תמסור לנבדק או להוריו את ממצאי הבדיקה והמלצותיה לשיפור התפקודים השונים. כמו כן, ביום זה תימסר לכם חוות הדעת הכתובה.

התחומים הנבדקים על ידי מאבחנים דידקטיים משתנים בהתאם לגילו של הילד או הנער ולסיבת הפנייה, אולם לרוב סיכום של אבחון דידקטי לילדים כולל התייחסות לתחומים הבאים:

יכולות חשיבה כלליות – חשיבה בלתי מילולית, חשיבה מילולית ושפה.

תהליכי קריאה בשפה העברית – שליטה באבני היסוד של הקריאה, קריאת טקסטים ויכולת הבנת הנקרא.

אורתוגרפיה וכתיבה – עיצוב האותיות, ארגון ושטף הכתיבה, כתיב, מודעות אורתוגרפית ורמת ההבעה בכתב.

מנגנונים מטה-קוגניטיביים העומדים בבסיס השפה – שיום אוטומטי מהיר, שטף שפתי ומודעות פונולוגית, מורפולוגית ותחבירית.

הערוץ השמיעתי – תפיסה וזיכרון שמיעתיים.

הערוץ החזותי – תפיסה וזיכרון חזותיים.

תפקודים ניהוליים – ארגון, תכנון, בקרה עצמית וניהול החשיבה.

הערכה של תפקודי הקשב והריכוז – מיקוד ופיצול קשב, קשב מתמשך, זיכרון העבודה.

הרחבת אבחון דידקטי בחשבון או באנגלית

במידה וקיימים קשיים בתפקוד המתמטי, נבדקים במסגרת אבחון דידקטי בחשבון גם התחומים הבאים:

החשיבה וההבנה החשבוניות
רמת הידע ביסודות החשבון שברשות הילד או הסטודנט
היכולת לערוך חישובים
ההבנה של בעיות מילוליות, מן הנכתב ומן הנשמע

במידה וילד או סטודנט מתקשה בלימודי השפה האנגלית, אבחון דידקטי באנגלית יכלול הערכה של התפקוד בשפה האנגלית כדי לבדוק את השלכות של לקויות למידה על היכולת לרכוש שפה זרה ראשונה או שנייה. להלן התחומים הנבדקים בשפה זו:

הפנמת מושגי יסוד בשפה זו
זיהוי וכתיבת אותיות
אוצר מילים
רמת הקריאה
יכולות הבנת הנקרא והבנת הנשמע
רמת ההבעה והמענה בכתב ובעל-פה

מאבחנת דידקטית

מה ההבדל בין אבחון דידקטי ופסיכודידקטי?

בעידן הנוכחי ישנה מודעות רבה בקרב הורים ומורים לכך שאסור להתעלם מבעיות רגשיות או לימודיות אצל ילדים ובני נוער. כמו כן, מאחר והורים מבינים כי אבחון מוקדם של לקויות למידה מהווה גורם מרכזי בהצלחתו של הילד, חלה עלייה משמעותית בקרב הורים הפונים עם ילדיהם למכוני אבחון במהלך לימודיהם בבית הספר היסודי.

במקרים רבים, בתי הספר דורשים מהורי התלמיד לערוך לו אבחון דידקטי או פסיכודידקטי על מנת שיתאפשר לצוות החינוכי להעניק לו את התמיכה הנדרשת בהתאם לקשייו.

בכדי לאפשר לכם להתאים את סוג הבדיקה שילדכם עתיד לעבור וכדי לאפשר לכם להבין קצת יותר טוב את סוגי האבחונים השונים, בחרנו לענות בפירוט על השאלה: מה ההבדל בין אבחון דידקטי ופסיכודידקטי?

חשוב לדעת, כי במקרים מסוימים, כמו הצורך לקבל הוראה מתקנת במסגרת בית הספר (שעות שילוב) או כאשר תלמיד בית ספר תיכון זקוק להתאמות משמעותיות בדרכי ההיבחנות בבגרויות (התאמות ברמה 3), משרד החינוך אינו מסתפק באבחונים דידקטיים ודורש ביצוע של אבחונים פסיכודידקטיים לילדים.

בשל כך, במידה ואינכם בטוחים מה ההבדל בין אבחון דידקטי ופסיכודידקטי, רצוי להתייעץ עם מכון אבחון מומלץ לגבי סוג ועוצמת הקשיים של ילדכם, כדי שתוכלו לבצע את האבחון המתאים ביותר עבורו.

סוגי אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים

מחד, אבחון דידקטי נערך על ידי מאבחן דידקטי מוסמך ומאפשר לאתר קשיי למידה ולקויות למידה בלבד, זאת מתוך הנחה שהילד או המבוגר אינו סובל מקשיים אפשריים אחרים העלולים לפגוע באופן משמעותי בתפקודו האקדמי, כגון מנת משכל (IQ) נמוכה או קשיים רגשיים.

בתום תהליך האבחון, בדרך כלל ניתן לקבוע מהם מקורות קשייו של התלמיד ולהבין לעומק אילו אסטרטגיות מסייעות לו כיום ללמידה ולהפנמת החומר הנלמד. בהתאמה לכך, מאבחנת דידקטית תוכל לבנות עבור הנבדק תכנית למידה שתאפשר לו להתמודד בהצלחה עם הקשיים שעלו בבדיקה.

מאידך, תהליך של אבחון פסיכודידקטי מאפשר לאתר הן לקויות למידה וקשיי קשב וריכוז והן בעיות רגשיות או פסיכולוגיות קיימות, כך שבמקביל לאבחון תפקודי הלמידה של הנבדק, ניתן באמצעות אבחון זה גם להעריך את מצבו הרגשי והחברתי וכן לבנות עבורו תכנית טיפולית הולמת.

חשוב לציין, כי אבחון פסיכודידקטי נערך אך ורק על ידי פסיכולוגים בעלי הכשרה לביצוע אבחונים פסיכודידקטיים. במקרים חריגים, ישנם מכוני אבחון המבצעים את האבחון בשני חלקים נפרדים לחלוטין האחד מהשני, כלומר אבחון פסיכולוגי על ידי פסיכולוג ואבחון דידקטי על ידי מאבחן דידקטי. 

בעוד זה לא המקרה ברוב מכוני האבחון המומלצים, במידה ובחרתם לפנות דווקא למכון הפועל כך, עליכם להקפיד שהאינטגרציה בין ממצאי שתי הבדיקות ושיחת המשוב עם הנבדק או הוריו יערכו אך ורק על ידי הפסיכולוג.

אבחון דידקטי - המדריך המלא להורים
נגן וידאו אודות אבחון דידקטי - המדריך המלא להורים

אבחון דידקטי או פסיכודידקטי: דוגמא להמלצות

ראשית, חשוב להבחין בהבדלים בין שני סוגי הבדיקות ולבצע את האבחון הנכון עבורכם או עבור ילדכם, שכן תוצאות הבדיקה יאפשרו לנבדק לקבל סיוע לימודי ולהנות מזכאות להתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות להן הוא כל כך זקוק, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתלמידי בית ספר תיכון.

לדוגמא, המלצות של מאבחנת דידקטית מאפשרות התאמות ברמה 1 ו-2 לתלמידים הנבחנים בבחינות הבגרות, כמו תוספת זמן והתעלמות משגיאות כתיב בעת מתן ציון, כך שלא קיימים שינויים או התאמות בתוכן בחינת הבגרות הנקבע על ידי משרד החינוך.

לעומת זאת, אבחון פסיכודידקטי מאפשר לתלמידים התאמות ברמה 3 בבחינות הבגרות, בהן מבוצעים שינויים והתאמות בתוכן הבחינה בהתאם לקשייו המשמעותיים של התלמיד. חשוב לזכור, כי המלצות להתאמה ברמה 3 ניתנות רק על ידי פסיכולוגים המוסמכים בביצוע אבחונים פסיכודידקטיים.

התייעצות עם הצוות החינוכי בנושא אבחון דידקטי

אנשים רבים טועים לחשוב כי אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים נערכים רק לילדים ובני נוער, אולם כיום נהוג לבצע גם אבחון דידקטי לסטודנטים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה.

בפועל, כל סטודנט אשר חושד כי הוא סובל מקשיי למידה שונים רשאי לפנות למכון אבחון אשר יאבחן את קשייו וימליץ על התאמות בתנאי ההיבחנות בהתאם ללקויות מהם הוא סובל.

לעומת זאת, בעת שמדובר בתלמידי בית ספר יסודי, חטיבת ביניים או תיכון, הורים יכולים להתייעץ עם מחנכת הכתה או היועצת החינוכית של בית הספר על מנת לשמוע את דעתן לגבי סוג האבחון המומלץ עבור ילדיהם.

היועצות החינוכיות של בתי הספר מקבלות הנחיות ברורות ממשרד החינוך בנושא אבחון לקויות למידה לילדים, כך שהן יכולות להנחות אתכם באופן המיטבי. כמו כן, לעתים קרובות מוסדות חינוך מנהיגים נהלים שונים ומגוונים בנושא התאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות, לכן מומלץ לבדוק מראש מהן אפשרויות התמיכה המוצעות על ידם.

זכרו כי אבחון נכון עתיד לשנות את מסלול חייו של התלמיד או הסטודנט, לא רק ברמה האקדמית, שכן אבחון פסיכולוגי שנערך כחלק מאבחון פסיכודידקטי מאפשר לו ולהוריו גם להכיר טוב יותר את יכולותיו הקוגניטיביות, מצבו הרגשי ודרכי החשיבה הייחודיים שלו.

אבחון דידקטי - סיכום

חשוב לציין כי במכון דרור, אבחון דידקטי נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל מאבחנות דידקטיות המתמחות בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון דידקטי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון דידקטי

אבחון דידקטי למבוגרים
אבחון דידקטי לסטודנטים או למבוגרים: המדריך המלא (2023)

מבוגרים ניגשים לביצוע אבחון דידקטי בשל מגוון סיבות, ביניהן פסיכומטרי, השלמת בגרויות, או לקראת מבחני הסמכה ולימודים במוסדות להשכלה גבוהה. האבחון הדידקטי מאפשר לנבדק לקבל התאמות לפי כל צורך אקדמי רלוונטי למקרה.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: