מכון-דרור-לוגו

תפריט

רגישות יתר אצל ילדים: דרכי אבחון וטיפול בילד רגיש מאוד

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהי רגישות יתר?

אף אחד מאתנו לא חי בתוך בועה, וזה אומר שאנחנו חווים את הסביבה שלנו בכל רגע נתון. מצב של רגישות יתר הוא עיבוד מוגבר של הסביבה, מה שמוביל לחוויה מועצמת יותר של השדרים שאנחנו קולטים מהסביבה שלנו, בצורה שעלולה להעיק עלינו להתמודד איתה.

רגישות יתר של מערכת העצבים למעשה מובילה להצפה רגשית, לתגובת דחייה, לניתוק או שיתוק, ואף להתקפי חרדה ופאניקה. התוצאה היא שבמקום לחוות את העולם מתוך סקרנות ורצון לחקור, התגובה הראשונית תהיה של קושי ואי מסוגלות.

קיימים שני סוגים עיקריים של רגישות יתר: פיזית ונפשית. רגישות יתר פיזית מתבטאת בחישה מוגברת למרקמים, צלילים, צבעים ועוד. לעומתה, רגישות יתר נפשית מתבטאת במעמסה רגשית בעקבות סיטואציות יומיומיות ובתגובה אמוציונלית חזקה בהתאם.

רגישות יתר

רגישות יתר אצל ילדים לעומת מבוגרים

באופן כללי, לרגישות יתר ישנם מאפיינים אחידים באופן יחסי, הנשענים כולם על תגובתיות חזקה לגירויים – מה שנובע ממערכת עצבים עם 'יד קלה על ההדק', כלומר עם קולטני חישה עדינים מאוד שמעבירים למוח כל גירוי.

רגישות יתר פיזית תתאפיין למשל כך:

• אי נוחות עם מגע במרקם מסוים כמו בד מגרד, חול, שמן ועוד.
• רגישות שמיעתית לרעשים מסוימים, חזקים או חלשים.
• תחושות מנוגדות של חושים כמו קור וחום או אור וחושך.
• רגישות גבוהה מאוד לטעמים או לריחות מסוימים.
• קושי בתחושה על הגוף של גרביים, כפתורים, תוויות בגדים וכו'.
• קושי לשאת מגע אנושי – כמו חיבוק או ליטוף.

רגישות יתר נפשית תתאפיין למשל כך:

• תגובה רגשית חזקה למצבים "נורמטיביים", לפעמים על סף התקף חרדה או פאניקה.
• עלייה מהירה של רגש מסוים וירידה מהירה שלו במעין רכבת הרים רגשית.
• אמפתיה רבה כלפי הסביבה, עד קושי להבדיל ביני ובין רגשות האחר.
• הימנעות מסביבה אמוציונלית מדי והעדפה של זמן פרטי לבד.
• חוסר איזון רגשי הקיים ברגשות חיוביים וברגשות שליליים כאחד.
• בשל ראיית העולם הייחודית יהיו אפיונים נוספים כמו יצירתיות ונטייה לאמנות מכל סוג.

כאמור, המאפיינים יכולים להיראות דומים, אך בעוד שמבוגר ינסה אולי להסתיר את הרגישות, או יצליח להתמודד איתה טוב יותר – ילד לא יוכל לשים את האצבע על מה שמפריע לו, ירגיש תסכול רב וחוסר מסוגלות בהתמודדות עם העולם וכנראה גם יפגין זאת בצורה של התקפי זעם, אלימות פיזית או מילולית, נטייה לבכי ולהסתגרות ועוד.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

כיצד מאבחנים ילד או אדם רגיש מאוד?

ספרה של ד"ר איילין ארון, "אדם רגיש מאוד", נוגע בתחום רגישות היתר בצורה מעמיקה ובזכות זאת הפך לרב מכר. הספר, בין היתר, כולל שאלון רגישות יתר שפיתחה ד"ר ארון עם השנים.

השאלון מאפשר לבחון את המאפיינים הנפוצים של רגישות יתר באמצעות שאלות מנחות, וכך לנסות ולהבין האם מדובר בהגדרות המקצועיות של אנשים רגישים מאוד או ילדים רגישים מאוד.

יש לשים לב כי עבור אדם רגיש מאוד שאלון מובנה אולי יוכל לסייע, אך כשמדובר בילד רגיש מאוד, שאלון עלול להיות לא הכי מדויק מכיוון שהוא מבוסס מלכתחילה על איך שהוריו וסביבתו קולטים את התנהגותו.

ילד רגיש מאוד

איך נראה טיפול ברגישות יתר?

חשוב לחלק את הטיפול ברגישות הגבוהה לשני סוגים. כשמדובר ברגישות יתר פיזית, הטיפול האולטימטיבי יהיה באמצעות מרפאה בעיסוק שעובדת על חשיפה הדרגתית ומבוקרת של המטופל לדברים שמציקים לו.

ההתאמה היא פרטנית עבור המטופל, יש מי שיזדקק לעבודה על מרקמים, יש מי שיצטרך לעבוד על צלילים חזקים, אורות וכן הלאה. הדגש יהיה על החלשת התגובה הקיצונית של מערכת העצבים ועיבוד נכון יותר של הקלט החושי.

כאשר מדובר ברגישות יתר נפשית, הנדרש הוא טיפול פסיכולוגי שמטרתו לגרום לילד להבחין בסיטואציה באופן שקול, בלי "להישאב" אל העומס הרגשי המשתק.

ייתכן שהפסיכולוג יחליט לשלב שיטות טיפוליות מעולם ה-CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי – שאכן עוסק באיתור ובשליטה בטריגרים מחשבתיים הגורמים להתנהגות לא רצויה.

קיים גם טיפול תרופתי ברגישות יתר שמטרתו להקהות את מערכת העצבים כדי לנטרל את הפעילות המוגברת שלה. עם זאת, בכל הקשור לילדים, עדיף שלא ליצור תלות בתרופות, וגם כשמדובר במבוגרים – עדיף לפתור את הרגישות בצורה מעמיקה דרך כלים התנהגותיים ללא עזרה חיצונית.

כלים לעזרה עצמית לאנשים רגישים מאוד

מי שסובל מרגישות יתר אולי יחפש דרכים איך להיות פחות רגיש, אף שיש בכך פספוס גדול. רגישות יתר יכולה להיות גם מתנה גדולה כאשר היא משמשת את האדם לאומנות, עזרה לזולת והפצת טוב ויופי בעולם.

כיצד אפשר להמיר את הקושי למשהו טוב יותר?

1. לימוד עצמי – היכרות עם התופעה הופכת אותה לקלה יותר לעיכול, והמודעות אליה יכולה לסייע במיתון תגובות במצבים שכן נשלטים.

2. שיטות הרגעה – תרגול ותיחזוק של תרגילים מרגיעים יכולים לסייע במצבים של הצפה רגשית כדי "לצאת" מהם בקלות.

3. מיקוד בהווה – טכניקות מיינדפולנס יכולות לעזור למנוע מההצפה להתרחש על ידי התמקדות בדבר אחד בלבד.

4. ניתוב הרגישות – רבים מוצאים לעצמם מזור במקצועות לאנשים רגישים או בתחביבים שיסייעו להם להפנות את הרגישות לדבר טוב, כמו אומנויות על כל סוגיהן ותחומים אחרים שדורשים התמקדות בפרטים הקטנים.

אדם רגיש מאוד

מה שהורים צריכים לדעת על טיפול בילדים רגישים

גם אם ניסיתם לאבחן את הילד רק על סמך שאלון או התרשמות אישית, וגם אם הלכתם על בטוח ונפגשתם עם גורם מקצועי, הדרך הנכונה לעזור לילד רגיש מאוד היא לקבל את הכלים ההוריים לתמיכה מיטבית בו.

חשוב להבין שזו אינה תופעה שחולפת מעצמה, ילד רגיש מאוד יהפוך לאיש רגיש מאוד, ובמהלך שנות ההתבגרות שלו הוא יצטרך את המקום האוהב, המבין והמכיל – שיעזור לו להתמודד עם הרגישות ולחיות יחד איתה.

כדי לדעת איך להתייחס לרגישות הגבוהה של הילד שלכם, מומלץ לעבור הדרכת הורים או ייעוץ פסיכולוגי שיוכלו ללוות אתכם בתהליך – ללמד אתכם כיצד הילד מרגיש ומה הוא חווה באמת, להדריך אתכם מה הוא צריך וכיצד יש לפעול כדי לספק לו את העזרה הזאת ולתת מענה לכל השאלות, החששות והלבטים.

טיפול ברגישות יתר - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול ברגישות יתר נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול ברגישות יתר בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

ביטחון עצמי
העלאת ביטחון עצמי נמוך: איך לבנות, לשפר ולפתח ביטחון עצמי גבוה?

ביטחון עצמי נמוך מוביל לתפיסה שלילית של העצמי ויכול להגביל מאוד את האדם בחיי היומיום. המושג ביטחון עצמי מתייחס למכלול האמונות, התפיסות, ההערכות והמחשבות שיש לאדם לגבי עצמו, זאת על סמך חוויותיו, כאשר ביטחון עצמי חיוני להשגת המטרות שלו.

המדריך המלא >>
הערכה עצמית
הערכה עצמית נמוכה: שיפור הערכה עצמית (כולל דוגמא של חוסר הערכה)

הפחדים והדעות הקדומות של האדם הינם המכשול העיקרי בחייו, כאשר הערכה עצמית הינה הדרך שבה האדם שופט ומעריך את עצמו, או במילים פשוטות, איך האדם מרגיש עם עצמו ואיך הוא מקבל את החוזקות והחולשות שבו כדי להכיר בערך העצמי שלו.

המדריך המלא >>
ערך עצמי
ערך עצמי נמוך: המדריך המלא על תהליך בניית ערך עצמי גבוה

האופן שבו אנחנו תופסים את עצמנו משפיע רבות על היציבות הרגשית, מערכות היחסים, הקריירה ואפילו הבריאות הגופנית שלנו. ערך עצמי הוא בהחלט דבר שאפשר לפתח – וכדי לעשות זאת, חשוב להתחיל לדבר לעצמנו עם הרבה יותר רגישות והבנה – ועם פחות שיפוטיות.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: