המושג התפתחות קוגניטיבית מתייחס לתהליך התפתחות היכולות המאפשרות למידה של כישורים, מידע ויכולות חדשות, כגון זיכרון, קשב, חשיבה ותפיסות, הן חזותית והן שמיעתית. ההתפתחות הקוגניטיבית בגיל הרך מושפעת מגורמים ביולוגיים וסביבתיים באופן ניכר.
מכון דרור - פסיכולוגיה וחינוך » התפתחות הילד
התפתחות הילד הינו מונח המשמש אנשי מקצוע והורים לתיאור השינויים בצמיחה הגופנית וביכולת של ילדים ללמוד את הכישורים החברתיים, הרגשיים, ההתנהגותיים, הקוגניטיביים, המוטוריים והתקשורתיים הדרושים להם לאורך החיים.
בשנים הראשונות לחייהם, המוח של הילדים מתפתח יותר מהר מאשר בכל שלב אחר בחיי האדם, כאשר החוויות המוקדמות שלהם, כמו מערכות היחסים והדברים שהם רואים, שומעים, נוגעים, מריחים וטועמים, מעוררות את מוחם ותורמות להתפתחות יסודות הלמידה, הבריאות וההתנהגות.
לדוגמא, מערכות יחסים הן החוויות החשובות ביותר בסביבתו של הילד, כאשר מערכת היחסים עם הוריו ובני משפחתו משפיעה על כל שלבי התפתחות הילד, מלמדת אותו הכי הרבה על המתרחש סביבו ומעצבת את הדרך בה הוא רואה את העולם.
כמו כן, ילדים לומדים על ידי צפייה במערכות יחסים בין אנשים אחרים, כך שהאופן בו אתם מתנהגים כלפי בני הזוג שלכם והאופן בו הם מתנהגים כלפיכם גם כן משפיע על תהליך הלמידה וההתפתחות של מיומנויות תקשורתיות, התנהגותיות וחברתיות.
המושג התפתחות קוגניטיבית מתייחס לתהליך התפתחות היכולות המאפשרות למידה של כישורים, מידע ויכולות חדשות, כגון זיכרון, קשב, חשיבה ותפיסות, הן חזותית והן שמיעתית. ההתפתחות הקוגניטיבית בגיל הרך מושפעת מגורמים ביולוגיים וסביבתיים באופן ניכר.
התפתחות רגשית חברתית מתייחסת לתהליך בו הילד בונה את זהותו, הערכתו העצמית, בטחונו העצמי והביטחון בסובבים אותו, זאת באמצעות אינטראקציות עם בני גילו וסביבתו הקרובה. ההתפתחות הרגשית מתחילה לאחר הלידה והשנים הראשונות לחיים הינן קריטיות לבניית היחסים החברתיים של הילד.
התפתחות חברתית רגשית מושפעת מגורמים גנטיים מולדים וכן מהתנאים בהם הילד מתקיים ומתפתח. יש רגעים מתאימים במיוחד לעידוד התפתחות של התנהגויות מסוימות, כאשר יש צורך בגירויים הולמים ותנאים חיצוניים ספציפיים בשביל שהגרייה וחוויות הילד יאפשרו התפתחות תקינה.
התפתחות מוטורית נחשבת לתהליך רציף ודינמי שמתרחש לאורך הילדות, באמצעותו בני אדם רוכשים כישורים מוטוריים גסים ועדינים שיאפשרו להם עצמאות גופנית ותפקודית, זאת בתקופת הבשלת מערכת העצבים והמוח. להכיר את שלבי ההתפתחות המוטורית מסייע לנו לאתר קשיים ולהתערב בזמן.
התפתחות סנסומוטורית נעשית לאורך תקופת התפתחות התינוק, ומקבלת משמעות ככל שהוא מצליח לעבד ולקלוט יותר פרטים מסביבתו דרך חושיו: ראייה, מישוש, שמיעה, ריח וטעם. להתפתחות סנסומוטורית חשיבות רבה ללמידת הסביבה ולתפקוד יום יומי.
המושג עיכוב פסיכומוטורי מצביע על כך שההישגים ההתפתחותיים של הילד במהלך שלוש שנות חייו הראשונות מופיעים ברצף איטי ביחס למצופה בגילו. משקל נמוך בלידה, הפרעות נוירולוגיות, בדרכי הנשימה או בלב, תת-תזונה, חינוך לקוי, עיכוב קוגניטיבי ותנאים סוציו-אקונומיים נמוכים הינם גורמי הסיכון העיקריים.
ילדים מפתחים מיומנויות בחמישה תחומים שונים: קוגניטיבי, חברתי רגשי, שפתי, מוטורי וכן בתחום העצמאות, כלומר לאכול, להתלבש ולהתרחץ לבד. עיכוב התפתחותי יכול להתקיים בכל אחד מתחומים אלה, כאשר מדברים על עיכוב התפתחותי רב-תחומי או גלובלי הכוונה לאיחור התפתחותי בשני תחומים לפחות.
הפרעות בוויסות החושי עלולות להשפיע מאוד על התגובה לגירויים שמגיעים אל המוח דרך החושים. זה יכול להתבטא ברגישות מופרזת או מופחתת לצלילים, מגע, אור, ריח או גורמים נוספים. ככל שמזהים מוקדם יותר את התופעה, קל יותר להתאים את הטיפול שיעזור להפחית את השפעתה על החיים.
להיות אמא טובה או אבא טוב כולל לשמור ולהדריך את ילדיכם, להעניק להם בית בטוח ואוהב, לספק את צרכיהם הבסיסיים, להשאיר לפעמים את צרכינו ורצונותינו כדי לעזור לילדים שלנו, להציב להם גבולות ברורים ועקביים, להעניק להם תשומת לב ובכלל, לקבל את האחריות שלנו כהורים.
התפתחות הילד מתייחסת לרצף השינויים הגופניים, השפתיים, המחשבתיים והרגשיים המתרחשים אצל ילדים מרגע הלידה ועד תחילת תקופת הבגרות, כאשר שלבי התפתחות הילד מלווים את הילדים בהתקדמותם מתלות בהוריהם לעצמאות הולכת וגדלה. באופן כללי, התפתחות הילד מושפעת מאוד מגורמים גנטיים המועברים מההורים לילדיהם, מאירועים טראומטיים שההורים חוו לפני הלידה, מגורמים סביבתיים ומיכולת הלמידה של הילדים. במרבית המקרים, ניתן לתמוך בתהליך התפתחותם של ילדים צעירים באופן פעיל באמצעות התערבויות מקצועיות ממוקדות על פי הצורך, הדרכת הורים, תרגול אסטרטגיות נכונות בבית ויישום המלצותיהם של מומחים בתחומי התפתחות הילד והגיל הרך, כמו פסיכולוגים, רופאים, מרפאים בעיסוק וקלינאי תקשורת.
המונח התפתחות הילד מאגד תחתיו את מכלול המיומנויות והכישורים שילדים צריכים לשלוט בהם לאורך חייהם, כאשר ישנם שלבים ותחומים מרכזיים שהורים צריכים לשים לב אליהם במהלך תהליך ההתפתחות של ילדיהם. ראשית, קוגניציה הינה היכולת ללמוד ולפתור בעיות ביעילות. שנית, מיומנויות חברתיות ויכולת ויסות רגשי מאפשרות לילדים לקיים אינטראקציות עם אנשים אחרים ולרכוש יכולת שליטה עצמית. שלישית, כישורים שפתיים קשורים ליכולת של ילדים להבין ולעשות שימוש בשפה, לקרוא ולתקשר עם הסביבה. רביעית, כישורים גופניים מתייחסים למיומנויות מוטוריות עדינות וגסות כאחד. חמישית, מודעות חושית מתארת את היכולת לקלוט, לעבד ולעשות שימוש במידע שנקלט באמצעות אחד מחמשת החושים של האדם.
פיקוח ובקרה על תהליך התפתחות הילד הינם כלים חשובים ביותר שמטרתם להבטיח שילדים עומדים באבני הדרך ההתפתחותיות שלהם. למעשה, שלבי התפתחות הילד המקובלים מתייחסים לרשימה המשמשת בתור קו מנחה להתפתחות אידיאלית של כישורים התפתחותיים אשר מומחים מאמינים שצריכים להתקיים בערך באותה תקופה אצל כל הילדים. באמצעות פנייה למכון להתפתחות הילד, הורים יכולים לבדוק האם הילד מתפתח בקצב תקין או שהוא סובל מעיכובים התפתחותיים שונים, כמו גם להבטיח שהם עושים כמיטב יכולתם כדי לתמוך בתהליך ההתפתחות של ילדיהם. במרבית המקרים, אבחון התפתחותי נערך במסגרת של מכונים פרטיים להתפתחות הילד או מרפאות ציבוריות של קופות החולים.
אבחון מוקדם של בעיות התפתחותיות והתערבות מקצועית מוקדמת במידת הצורך יכולים להועיל באופן משמעותי בהפחתת ההשפעות השליליות של עיכובים התפתחותיים על התפתחותן של מיומנויות חיוניות וכן על הביטחון העצמי וההערכה העצמית של ילדים בעתיד. כאמור, רשימת שלבי התפתחות הילד משמשת אנשי מקצוע והורים להבין מה נורמלי ומה לא עבור טווח גילאים מסוים, כך שניתן להיעזר בה על מנת לזהות את התחומים בהם הילד זקוק לסיוע מקצועי. יחד עם זאת, חשוב לזכור שלמרות שישנם שלבים מקובלים בתהליך התפתחות הילד, כל ילד עובר מסע התפתחותי ייחודי במסגרות זמנים ייחודיות ואין הכרח שילדים יעמדו באבני הדרך ההתפתחותיות המקובלות.
בעיות התפתחותיות עשויות להיגרם כתוצאה ממרכיבים גנטיים ייחודיים, נסיבות חיים שקדמו ללידה, הפרעה התפתחותית ספציפית, גורמים רפואיים או היעדר חשיפה מספקת לגירויים חיוניים בתקופת הילדות המוקדמת. במצבים בהם הורים חושדים שילדיהם סובלים מבעיה התפתחותית, אבחון התפתחותי הנערך על ידי מומחים בתחום הגיל הרך, כמו רופא ילדים, רופא התפתחותי, פסיכולוג, פיזיותרפיסט, מרפא בעיסוק או קלינאי תקשורת, יכול לספק להורים תשובות מקצועיות לגבי נושאים התפתחותיים, להפחית את מידת הדאגה שלהם ולאפשר להם לגבש תכנית טיפולית הולמת כדי להתגבר על האתגרים הצפויים. יש לציין, כי לרוב יש צורך להתייעץ עם מספר אנשי מקצוע משום שתהליך התפתחות הילד כרוך בכישורים רבים המתפתחים בו-זמנית.
בשנים הראשונות לחייהם, ילדים לומדים ומתפתחים בעיקר באמצעות משחקים ופעילויות חווייתיות אחרות, שכן מלבד העובדה שמשחק מהווה בילוי מהנה, הוא גם מאפשר לילדים הזדמנות נפלאה לחקור, להתבונן, להתנסות, לבנות מערכות יחסים, לפתור בעיות, ללמוד מהטעויות שלהם. בעוד ילדים בגיל הרך עשויים להזדקק לתמיכה ועידוד מצד הוריהם כדי לשחק במשחקים שונים, חשוב ביותר לנסות לאזן בין העזרה לילדכם לבין האפשרות שהם ינסו דברים לבד ויטעו מדי פעם. בפועל, הקדישו זמן רב עם ילדכם במשחק, שיחה, האזנה ואינטראקציות אחרות שיעזרו להם ללמוד את הכישורים שהם זקוקים לחיים, כגון מיומנויות תקשורת, חשיבה ופתרון בעיות.
מלבד הגנים של ילדכם, ישנם גורמים נוספים המשפיעים גם הם על הרווחה הכללית ותהליך ההתפתחות שלהם, כולל תזונה, פעילות גופנית, בריאות וסביבה חברתית. מחד, אכילה מאוזנת ובריאה מעניקה לילדים אנרגיה וחומרים מזינים להם הם זקוקים כדי לגדול ולהתפתח, לפתח חוש טעם ודפוסי אכילה נכונים לכל החיים. מכיוון שילדים לומדים על אוכל מהוריהם, הדרך הטובה ביותר לעזור לילדים הינה לפתח הרגלי אכילה בריאים ולהראות להם שאתם נהנים לאכול אוכל בריא בעצמכם. מאידך, פעילות גופנית סדירה גורמת לילדים לזוז ולפתח כישורים מוטוריים, לחשוב בצורה בהירה יותר ולחקור את עולמם באופן חופשי, כאשר ילדים נוטים לסגל לעצמם את רמת הפעילות של הוריהם.
אף על פי שכל הילדים חולים מדי פעם עם שיעול, הצטננות, כאבי אוזניים או בעיה במערכת העיכול ומחלות ילדות קלות בדרך כלל אינן גורמות להפרעות התפתחותיות ארוכות טווח, מצבים בריאותיים כרוניים בהחלט יכולים להשפיע על התפתחות ילדים בכל הגילאים. לדוגמא, לקויות התפתחותיות, לקויות למידה, עיוורון, חרשות, הפרעות על רצף הספקטרום האוטיסטי, סיסטיק פיברוזיס, סרטן ושיתוק מוחין עשויים לגרום לבעיות התפתחותיות מורכבות אצל תינוקות, פעוטות וילדים בגיל הרך. בשל כך, במידה וילדכם מתמודד עם מצב כרוני, מומלץ לפנות בהקדם לרופא הילדים שלכם או למומחה אחר בתחום הבריאות על מנת להעריך את מצבו הנוכחי ולהבין האם קיים עיכוב התפתחותי המצריך התערבות מקצועית.
מכיוון שכל ילד מגיע לשלבי התפתחות הילד השונים בקצב האישי שלו, עיכובים קלים וזמניים בדרך כלל אינם מהווים מקור לדאגה, אולם עיכובים התפתחותיים מרובים או מתמשכים עשויים להעיד על כך שהילד צפוי להתמודד עם אתגרים בהמשך החיים. באופן כללי, עיכובים ברכישת אבני דרך שפתיות, קוגניטיביות ומוטוריות נקראים בשפה המקצועית עיכוב התפתחותי, כאשר ילדים עלולים לסבול מעיכוב התפתחותי רב-תחומי, כלומר, עיכוב במספר תחומים התפתחותיים שונים. בדומה לבעיות התפתחותיות אחרות, עיכובים התפתחותיים נגרמים על ידי שילוב של גורמים גנטיים ובעיות בהריון או במהלך הלידה, אם כי לרוב לא ניתן להגדיר בדיוק מהי הסיבה.
הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן
לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: