הגדרה של בית ספר לילדים עם בעיות התנהגות בישראל
בית ספר לילדים עם בעיות התנהגות הוא מוסד חינוכי המותאם לתלמידים שמתמודדים עם בעיות שונות המקשות עליהם להשתלב בבתי ספר רגילים, כמו למשל התפרצויות זעם, קשיים רגשיים, הפרעות נפשיות, לקויות למידה ובעיות נוספות המשליכות על התנהגותם באופן יום יומי.
בית ספר לחינוך מיוחד לילדים עם בעיות רגשיות יהיה שונה מבית ספר רגיל, לא רק בקהל התלמידים שלו, אלא גם במבנה הכיתות המצומצם, בשעות פעילותו בשגרה ובחירום, בכשירות הייחודית של צוות ההנהלה וההוראה וכמובן בתכנים הלימודיים שמועברים בו.
מתי צריך לבדוק אפשרות של בית ספר לילדים עם בעיות רגשיות?
כהורים, מומלץ לכם לשקול בית ספר לילדים עם בעיות רגשיות בכל אחד מהמקרים הבאים:
• הפרעות קשב וריכוז – הילד מתקשה להישאר מרוכז לאורך השיעור, הוא מאבד עניין במהירות ולא מצליח לארגן את מחשבותיו או לנהל את הרגלי הלמידה שלו.
• התפרצויות זעם וקשיי התנהגות – הילד מביע רגשות מוקצנים, חווה התקפי כעס ועצבים, אלימים או שאינם אלימים, ובאופן כללי מתקשה לשלוט ברגשותיו ובהתנהגותו.
• קשיים חברתיים ורגשיים – הילד מתבודד יתר על המידה, לא מצליח להכיל את רגשותיו או לא מצליח ליצור קשרים חברתיים משמעותיים וסובל מהצקות.
• לקויות למידה – כל לקות למידה שאובחנה אצל הילד יכולה להיות סימן לכך שעדיף לו ללמוד בבית ספר לילדים עם לקויות למידה כדי לשפר את הישגיו ולהשתלב מאוחר יותר בבית ספר רגיל.
כמו כן, קיימים גם בתי ספר ספציפיים לילדים עם בעיות מאובחנות, כמו למשל בית ספר לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה, או בית ספר לילדים עם הפרעות נפשיות. כך מי שמתמודדים עם חרדה, דיכאון, OCD או ADHD יכולים לקבל את המענה הספציפי שהם צריכים במסגרת החינוכית.
הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן
לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:
האם בית ספר לילדים עם בעיות רגשיות הוא בהכרח הפתרון?
רבים נוטים לחשוב שחינוך מיוחד הוא רק עבור מי שאובחנו כאוטיסטים או עם הפרעות תפקודיות ועיכובים התפתחותיים משמעותיים, ואכן ישנם בתי ספר שמתמחים בסוג אוכלוסייה זה.
אולם מעבר לכך, קיימים גם בתי ספר לחינוך מיוחד שמיטיבים עם תלמידים שזקוקים להכלה – רגשית, התנהגותית ולימודית – כדי להפיק את המיטב מהמסגרת החינוכית, גם אם אינם על הקשת האוטיסטית והתפתחותם תקינה לחלוטין.
במקרים אלו, בתי ספר לילדים עם בעיות התנהגות עשויים להיות פתרון רחב היקף לכל שנות הלימודים של הילד, אך זה לא מתחייב. בית ספר כזה יכול גם להוות מסגרת זמנית שתקדם את הילד בנקודות ספציפיות ותחזק אותו לקראת השתלבות בבית ספר רגיל, בהתאם לקצב התקדמותו.
איך נראים בתי ספר לילדים עם קשיים רגשיים?
באופן כללי, כך נראים בתי ספר לחינוך מיוחד לילדים עם קשיים רגשיים בישראל:
• מבנה הכיתות – ברוב בתי הספר המיוחדים, הכיתות יהיו בנויות ממספר מצומצם מאוד של תלמידים, לפעמים אפילו 5 תלמידים בלבד וכנראה שלא יותר מ-10 תלמידים בכיתה. מספר התלמידים תלוי בסוג בית הספר ובכמות הצוות הנדרשת למאפיינים הספציפיים של התלמידים.
• צורת ההתנהלות – בתי ספר מיוחדים פועלים בטווח שעות רחב יותר, לעיתים עד אחר הצהריים, וכך מספקים מסגרת מקיפה יותר לתלמיד. כמו כן, גם כאשר ישנה הוראה לביטול הלימודים בבתי הספר הרגילים, בתי הספר המיוחדים מאורגנים כך שיוכלו להמשיך לפעול כרגיל.
• כשירות הצוות – לעומת בתי ספר רגילים, צוות ההוראה בבית ספר מיוחד נדרש להכשרות ספציפיות כמו למשל בתחום הפסיכיאטריה, הפסיכולוגיה, הטיפול והריפוי בעיסוק ובאופן כללי חינוך מיוחד לאוכלוסיות נצרכות.
• קהל תלמידים – ישנם בתי ספר ספציפיים המיועדים לילדים עם הפרעות נפשיות או לילדים עם לקויות למידה, כל בית ספר בחינוך מיוחד מוגדר עבור אוכלוסייה שמאפייניה יהיו דומים יחסית כדי לשלב את הילדים עם 'קבוצת השווים' שלהם, כלומר ילדים המגיעים מאותו רקע.
איך אדע אם לרשום את הילד שלי לבית ספר טיפולי?
תמרור האזהרה הראשון שיכול להופיע בפני הורה הוא קושי בהשתלבות בבית ספר רגיל. ניתן לראות את זה כבר מהכיתות הנמוכות, או רק בחטיבה ואפילו בתיכון, בשל סיבות רגשיות, התנהגותיות או לימודיות.
בשורה התחתונה, ילד אשר מתמודד עם קשיים, גם אם הם מתגלים רק בשלב מאוחר, לא יצליח להשתלב בבית ספר רגיל ויחווה קושי רב לממש את הפוטנציאל שלו, הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית.
בתי ספר רגילים לא יכולים לספק את המענה הספציפי לבעיות רגשיות או לקשיי ההתנהגות שהילד מתמודד עמם, בין היתר בשל כיתות גדולות של יותר מ-30 ילדים, תבניתיות של דרכי הלמידה ולעיתים גם בשל חוסר כשירות של צוות ההוראה שאינו יודע לאתר ילדים מיוחדים ולתת להם את העזרה שדרושה להם.
פתרון שיסייע לכם לעשות את ההחלטה הכי טובה עבור הילד
לסיכום, בית ספר לילדים עם בעיות רגשיות עשוי להיות גלגל ההצלה של הילד ממסגרת שלא מתאימה לו ואף מקשה עליו ומעמיסה צרות נוספות על הבעיות הקיימות שלו.
בתי ספר מיוחדים נועדו להכיל את הקושי של הילד – בין אם הוא התנהגותי, לימודי, נפשי או רגשי – והם מאורגנים כך שהוא מקבל את המעטפת הטיפולית השלמה במסגרת החינוכית.
במרבית המקרים, הגורם הראשוני שרואה את חוסר ההשתלבות של הילד הוא הוריו, ובעזרת הצוות החינוכי ניתן לקיים ועדת זכאות ואיפיון (ועדת השמה) שבעקבותיה הילד יוכל להגיע למסגרת הלימודית שתתאים לו.
אומנם הרבה לפני שמתלבטים האם להכניס את הילד לבית ספר חינוך מיוחד או לא, יש חשיבות לדעה מקצועית של מומחה בתחום, פסיכולוג ילדים, שיוכל לראות את הילד, לאבחן אותו בצורה פרטנית מעמיקה, לשאול את השאלות הנכונות ולגבש מסקנה שתתאים לצרכי הילד והמשפחה כולה.
בנוסף, חשוב לדעת כי ייעוץ או אבחון מקצועי בטרם קבלת החלטה כה משמעותית, הם רלוונטיים לא רק לקביעת המסגרת החינוכית המתאימה לילד, אלא גם להיכרות עם כלל הזכויות הנגזרות מתוקף המאפיינים של הילד ולמיצוי שלהן באופן מלא.
טיפול בבעיות התנהגות או בעיות רגשיות אצל ילדים - סיכום
חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בבעיות התנהגות או בעיות רגשיות אצל ילדים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.
אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.
למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בבעיות התנהגות או בעיות רגשיות אצל ילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.