מכון-דרור-לוגו

תפריט

איך להרגיע לחץ נפשי? דרכים להירגע ולהוריד לחץ באופן עצמי

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

הורדת לחץ נפשי: מדוע היא חשובה?

לחץ נפשי הוא תחושה לא נעימה שאנו צפויים לחוות בתקופות שונות ובמידות שונות לאורך חיינו. במקרים רבים, הלחץ הזה מגיע כתגובה למצב של מועקה רגשית, אך במקום לסייע לנו להתמודד עמו, הוא רק מחמיר אותו.

באופן טבעי, היינו רוצים לדעת איך לשחרר לחץ נפשי, גם כדי להתמודד טוב יותר עם מצבים לא נעימים בחיינו בעזרת הורדת סטרס בזמן המצוקה עצמה, אך גם כדי להרגיש יותר נינוחים ובשליטה בשגרה, ובכך לחזק את הביטחון והמסוגלות העצמית שלנו במצבי משבר ובאופן כללי.

חשוב לדעת כי מלבד חוסר הנעימות בזמן אמת ולטווח הרחוק, מצב ממושך של מתח נפשי עלול לפגוע בנו ברמה הפיזית, להעלות את רמות האדרנלין והקורטיזול דרך קבע ולהשפיע לרעה על שלל מצבים בריאותיים ומחלות כרוניות.

איך להרגיע לחץ נפשי

איך להירגע מלחץ נפשי בעזרת מדיטציה?

בזמני לחץ ומתח נפשי, אחד התסמינים העיקריים שאנו עלולים לחוות הוא קוצר נשימה או תחושה של מועקה בגרון. הדרך להוריד סטרס במקרה כזה תהיה באמצעות החזרת הנשימה לסדרה.

איך אפשר להוריד סטרס בעזרת נשימות? מדיטציה היא דרך אופטימלית שעובדת ומתרכזת בנשימות, תוך רגיעה של כל הגוף ועצימת העיניים. גם מיינדפולנס עובד על אותו העקרון בהתמקדות בהווה, בנשימה וברגיעה.

ישנן הקלטות רבות והדרכות חינמיות של מדיטציה, תרגול נשימות ומיינדפולנס במדיות מגוונות כמו ספוטיפיי, יוטיוב ובלוגים ייעודיים. זו שיטה מצוינת להירגע במצבי לחץ באופן ממוקד וכדי ליישם אותה צריך רק טלפון ואוזניות.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך להרגיע את הנפש דרך מולטימדיה?

דרך נוספת שיכולה להיות מועילה עבור מי שמחפשים איך להפחית לחץ נפשי, היא שמיעת מוזיקה אהובה, צפייה בסרט או בסדרה ואפילו האזנה לפודקאסט.

ברוב מצבי המועקה הנפשית, הראש שלנו יקפוץ ממחשבה למחשבה, ידמיין סיטואציות בלתי אפשריות ונוראיות וייסוב במעגלים באופן שרק יגדיל את הלחץ ואת החרדה הנלווית לו.

בחירה במולטימדיה מועדפת – מוזיקה, סרט או הסכת – תוכל למקד אותנו ולהוות הסחת דעת מצוינת. במקום שנחפש איך להירגע מהלחץ, פשוט נסיט ממנו את תשומת הלב עד שנחוש מספיק שקולים כדי להתמודד איתו.

איך להוריד לחץ

איך להרגיע סטרס באמצעות טיפולים אלטרנטיביים?

עבור מי שהיו רוצים לדעת איך מורידים לחץ בצורה מעמיקה יותר, ניתן להמליץ על העולם האלטרנטיבי הכולל שימוש בצמחי מרפא מרגיעים, טיפולי גוף כדוגמת שיאצו ורפלקסולוגיה, או טיפולים רוחניים יותר כמו הילינג.

פעמים רבות עולם הגוף והטבע יהיו מסוגלים לספק לנו את השלווה שהחיים החומריים בעולם התעשייתי שלנו לא יוכלו ליצור, ולא חסרים אנשי מקצוע שהתמחו בכל תחומי הטיפול שמסייעים להורדת מתח נפשי בחיי היום יום.

אמנם לא כל טיפול אלטרנטיבי יסייע בהפגת לחץ נפשי, שלא לדבר על כך שהטיפול לרוב לא מבוצע בזמן המצוקה עצמה. אך אם חיינו רוויים במתחים באופן כללי, שגרת טיפולים אלטרנטיביים בהחלט תוכל לסייע.

איך להרגיע את הגוף מלחץ בזמן אמת?

אנשים רבים היו רוצים לדעת: האם יש איך להרגיע את עצמי תוך כדי המצוקה ללא צורך בגורם חיצוני כלשהו כמו טיפול אלטרנטיבי, נגן מולטימדיה או טלפון עם אוזניות?

עבור אלו שרוצים לדעת איך מורידים לחץ באופן עצמי, נוכל להמליץ על שלושת הצעדים הפשוטים הללו:

1. שתיית מים – זו אולי המלצה מוזרה, אך עצם לגימת משקה מכריחה אותנו להסדיר נשימה ולהתמקד בשתייה, בזמן שהמשקה (עדיף מים קרים) מרענן אותנו מבפנים, מרגיע ומצנן את להט המחשבות.

העצירה המוחשית מפסיקה את הרצף הבלתי נגמר של המחשבות שגרמו ללחץ, ולכן יכולה לתת לנו שהות לבחון את הדברים מחדש ואולי למתן ולאזן את המתח הנפשי שאנו מצויים בו.

2. פרופורציות – דווקא ברגעי לחץ חשוב לעצור רגע ולשאול את עצמנו: "האם הרגש שאני חש עכשיו הוא פרופורציונלי לסיטואציה שבה אני נמצא?", אולי נגלה שהמצב לא נורא כל כך ושאפילו היה יכול להיות גרוע יותר, מה שבוודאי יוכל להרגיע ולנחם אותנו בזמן הנתון.

3. מתיחות – איך משחררים מתח נפשי? מותחים את השרירים! אין צורך בשום ציוד או מזרן ספורט, פשוט סובבו את הצוואר במעגלים עם כיוון השעון וכנגדו, פשטו את הידיים מצד לצד ומאחורי הראש, מתחו את הגב או ישרו את הרגליים תוך כדי ישיבה.

גם בפעולה הכי פשוטה של מתיחת חלק משרירי הגוף, בישיבה או בעמידה, הדם מוזרם לאיברים בצורה סדירה והפעולה מרגיעה את הגוף והנפש. לעומת אירובי, למשל, שמקפיץ את לחץ הדם, מה שקורה בגוף באופן דומה בזמן מתח נפשי, מתיחות איטיות ומוקפדות דווקא מורידות את לחץ הדם ומובילות לתחושת שלווה.

4. שיתוף – תפס אתכם לחץ? תפסו את האדם הקרוב אליכם וספרו לו על זה. מתח נפשי הוא כל כך נפוץ שכל אחד יוכל להזדהות איתו, וסביר להניח שתחושת אמפתיה מהסביבה תרגיע אתכם הרבה יותר מכל שיטה אחרת.

יתרה מזאת, שיתוף הרגש והוצאתו החוצה הוא בעל אפקט מרגיע כשלעצמו, זאת מפני שבמקום שהמחשבה תהיה כלואה בתוך הראש ותסתחרר סביב עצמה, היא תקבל פורקן ומענה ממשי – אולי אפילו עם זווית או עצה שלא חשבתם עליה מצד אותו אדם.

איך להירגע

דרכים להירגע מלחץ לטווח הרחוק

אנשים אשר מתמודדים עם רמות מתח גבוהות לעיתים קרובות ישאפו להבין איך להוריד לחץ נפשי באופן שגרתי, כלומר למנוע את הופעתו מלכתחילה ולהישאר רגועים ובשלוות רוח גם בטווח הרחוק ולאורך זמן.

מאחר שמתח נפשי נובע קודם כל ממחשבות ורגשות המופיעים בעקבות סיטואציות מסוימות שנתפסות באופן שגוי כאיום, אחת הדרכים היעילות ביותר לשחרר סטרס היא "אימון מנטלי" בשיטה שנקראת CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי.

טיפול כזה עובד על התבניות הרגילות שהמוח בורח אליהן בזמן לחץ, ומשפר את הפרשנות הרגשית והמחשבתית שניתנת באופן אוטומטי כשמתרחש אירוע מלחיץ. מעגל המחשבות המלחיצות נקטע ותגובת הגוף היא בהתמודדות מול הסיטואציה במקום בהיכנעות למצוקה הנפשית.

בצורה זו המטופל מקבל כלים שיאפשרו לו לשלוט בסיטואציה הלחוצה, לשחרר את המחשבות שמכניסות אותו למתח ולשפר את רוב התסמינים שהלחץ הנפשי מעורר, מה שיחזיק אותו רגוע ושלו בטווח הרחוק לקראת כל סיטואציה עתידית.

טיפול להורדת לחץ נפשי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול להורדת לחץ נפשי נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול להורדת לחץ נפשי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: