טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

האם קיים טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות?

טיפול בחרדה בלי תרופות הוא כל הליך טיפולי אשר מאפשר להגיע להטבה בתסמיני החרדה ואינו כולל שימוש בתרופות, כלומר, בכדורים עם חומרים פעילים מסונתזים אשר נועדו לטיפול בחרדה.

חשוב להדגיש כי טיפול טבעי יכול לכלול תרופות אשר רכיביהן טבעיים בלבד, כמו, למשל, כמוסות של צמחי מרפא. אך כשאומרים 'תרופות' בדרך כלל מתכוונים לכאלו אשר נדרש בעבורן מרשם של פסיכיאטר.

חרדה היא הפרעה נפשית שתסמיניה, בין היתר, הם פחד לא פרופורציונלי שמתבטא במחשבות טורדניות, דפוסים פיזיולוגיים כמו זיעה, כאבי בטן ורעד בלתי נשלט וכן דפוסי התנהגות נמנעת כדי להתרחק מהגורם שמעורר את התסמינים.

מטרת הטיפול הטבעי, אם כן, היא להפחית בתסמינים הללו כדי להיטיב ולשפר את איכות החיים שנפגעת עקב החרדה. איכות חיים זו כוללת גם הרגלים קטנים הנעשים מדי יום, אך גם רגשות ותפיסות-עצמי הנבנים לאורך שנים.

טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות

החשיבות של טיפול טבעי בחרדות

כל מי שחווה התקף חרדה יודע מה חשיבות הטיפול המונע בחרדות מכיוון שזהו מצב לא נעים בעליל… אך מדוע חשוב דווקא טיפול טבעי לחרדה? להלן ארבע סיבות עיקריות:

חוסר תלות – ישנן תרופות נוגדות חרדה בעלות השפעה ממכרת, אך גם אם נוטלים כדורים לא ממכרים לטיפול בחרדה, אם לא נדע לנטרל את גורמי החרדה באופן טבעי – היא תמשיך לצוץ ברגע שנפסיק ליטול את הכדורים.

תופעות לוואי – מכיוון שהחרדה נעוצה קודם כל במחשבות וברגשות האדם, רבות מהתרופות הן בעלות השפעות על מערכת העצבים. השפעה כזאת גוררת תופעות לוואי שונות ומגוונות שאינן רצויות, כמו כאבי ראש, בחילות, סחרחורות ועוד.

אפקטיביות – חשוב להבין שהתרופה רק מקהה את התסמינים בלי לפתור את שורש החרדה, כך שהיא למעשה לא באמת אפקטיבית בפתרון הבעיה עצמה, זאת לעומת טיפולים טבעיים אחרים שהוכחו כיעילים בהרבה לטווח הרחוק.

היבט כלכלי – נהוג לחשוב כי טיפול טבעי לרוב יהיה יקר יותר מחפיסת כדורים, אך האמת היא שבטווח הרחוק התלות בתרופות יוצאת יקרה משמעותית לעומת טיפולים טבעיים שעשויים לפתור את הבעיה מהשורש כך שטיפול המשך לא יידרש.

דרכי טיפול בחרדות ללא תרופות

את הטיפול הטבעי ניתן לחלק לשלושה סוגים עיקריים:

1. טיפול אקטיבי – טיפול הנעשה באמצעות איש מקצוע בצורה של פגישות לאורך תקופה, במטרה למצוא את מקור החרדה ולהשיג פתרון יישומי כדי לפתור אותה. למשל, טיפולים פסיכולוגיים, פסיכותרפיים וטיפול CBT.

2. טיפול פאסיבי – טיפול הנעשה בעזרתו של איש מקצוע, אבל לאו דווקא באופן פעיל אלא באמצעות עזרים נוספים כמו, למשל, מרקחות טבעיות, ליווי מרחוק והדרכה. לדוגמה: הומאופתיה, צמחי מרפא, תמציות פרחי באך ועוד.

3. טיפול עצמי – טיפול הנעשה ללא איש מקצוע שמלווה באופן פרטני, ומפוקח בעיקר על ידי האדם שסובל מהחרדה בעצמו. כמו, למשל, שינוי אורח חיים, תזונה, שימוש בספורט, יוגה, הרפיה או נשימות בזמן החרדה וכו'.

טיפול טבעי בחרדות

טיפול אקטיבי ופאסיבי בחרדה בעזרת אנשי מקצוע

החלק הארי של הטיפול בחרדה ללא תרופות נעשה באמצעות אנשי מקצוע כדוגמת פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים מומלצים, מומחי CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) ומטפלים נוספים.

להלן שלוש שיטות טיפול עיקריות בתחום זה:

טיפול פסיכולוגי – כדי לאתר את שורש החרדה, הטיפול מעבד בדיבור חוויות רגשיות שהיו עלולות לגרום לה להתפתח. במהלכו מנתחים אירועי חיים מהעבר ומנסים לפצח את המנגנון שמציף את החרדה באופן רגשי כל פעם מחדש.

טיפול CBT – בין היתר משתמש בתהליך חשיפה הדרגתית להתמודדות עם החרדה הספציפית של המטופל, תוך השגת כלים יישומיים כדי להשתפר מחשיפה לחשיפה, להבין לעומק את הגורמים לחרדה ולנטרל אותם באופן פרקטי.

טיפול טבעי צמחי – קיימים מטפלים אשר מסוגלים להתאים למטופל הספציפי צמחי מרפא, תמציות פרחי באך ומרקחות שונות מתחום ההומאופתיה והעולם הטבעי, כדי להרגיע, לאזן מתחים ולהפחית חרדות.

איך להתמודד עם חרדה באופן טבעי בטיפול עצמי?

מכיוון שהחרדה היא אישית מאוד ונובעת מרגשותיו ומחשבותיו של כל אחד, לא מפתיע שהמרכיב העיקרי של טיפול בחרדות – גם אם מדובר בטיפול מול איש מקצוע – הוא בעבודה עצמית.

האפקט של יעילות הטיפול נעוץ בשיתוף הפעולה של המטופל ולא רק זאת, אלא במחויבותו לקחת את עצמו ואת חייו בידיו ולהתחיל לפעול ולשנות את השגרה למען הפחתת החרדה באופן מקיף.

להלן שורת המלצות הנוגעת לשינוי אורח החיים שכל מי שסובלים מחרדות יכולים לפעול למענו כבר היום:

הפחתת גורמים מעיקים – זוגיות לוחצת? קריירה מעמיסה? אין שום דבר ששווה את הבריאות הנפשית שלנו. אפשר ומומלץ להתנתק מדברים שמכניסים לנו מתח ולחץ מיותר ולבחור רק במה שנותן לנו רווחה נפשית.

אכילה מזינה – תזונה נכונה ומאכלים שטובים עבור הגוף שלנו הם לא רק המלצה למערכת העיכול. ישנו קשר הדוק בין החומרים שנכנסים לגופנו ובין מחשבותינו ורגשותינו. חשוב לאכול בריא כמו גם להמעיט באלכוהול, עישון ומזונות מזיקים.

שילוב הרגלים בריאים – שינה מספקת ועשיית ספורט הם גורמים חשובים בשיכוך חרדה ומתח עודפים. שינה ממלאת אותנו באנרגיות וחשובה לתהליכי ריכוז וזיכרון, הספורט ממריץ את הדם וממלא אותנו במצב רוח טוב. שניהם חיוניים לאורח החיים החדש שלנו.

טכניקות מרגיעות – גם אם נקטנו מראש באורח חיים רגוע ובריא, חוויות מלחיצות שאינן תלויות בנו יכולות להופיע בכל רגע. לפיכך חשוב לתרגל באופן קבוע טכניקות שיסייעו לנו להרגיע את הגוף מהלחץ הראשוני שמופיע בו, וכך למתן את תגובות החרדה. טכניקות אלו יכולות להתבטא בנשימות, הרפיה של הגוף, עצימת עיניים, דמיון מודרך ועוד.

טיפול בחרדות ללא תרופות

למי מתאים טיפול בחרדה ללא תרופות?

למרות הבעייתיות שבנטילת תרופות נגד חרדה, מצבים מסוימים, כמו של חרדות קשות למשל, דווקא דורשים זאת.

לכן, לא לכל אחד מתאים טיפול בחרדות בלי תרופות, לפחות לא באופן בלעדי ללא אבחון או מעקב של איש מקצוע ומומחה בתחום.

אמנם, תרופות מסוימות עלולות להיות ממכרות, לא אפקטיביות לטווח הרחוק ובעלות תופעות לוואי, אך לא ניתן 'לנצח' את ההשפעה המיידית של החומרים המסונתזים שבהן על ההולכה העצבית של המוח בזמן חרדה פעילה.

כתוצאה מכך, טיפול טבעי בחרדות קשות עלול להיות לא אפקטיבי בתחילה, מה שיקשה על התמדה ועל הגעה לתוצאות לאחר מכן. במקרים אלו נוטים לשלב תקופה מסוימת טיפול תרופתי עד להתייצבות, ולאחר מכן להמשיך עם טיפול ללא תרופות כדי להשיג את האפקטיביות לטווח הרחוק.

תסמינים של חרדה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים

טיפול טבעי בחרדות לתוצאה תמידית

חרדה היא מצב קיומי אשר מעמיד את השגרה הבטוחה שלנו בסכנה. היא עלולה להשתלט על רגשותינו, מחשבותינו, מערכות היחסים שלנו ועל כל דבר שעומד לפתחנו והיה עשוי להיות נהדר ומרגש אלמלא היה מכניס אותנו לחרדה.

לעומת החסרונות המובהקים של טיפול בחרדה באמצעות תרופות, יש המון דרכי טיפול טבעיות בחרדות שהוכחו כאפקטיביות, מחזיקות לטווח הרחוק ונטולות תופעות לוואי. כל מה שנשאר לנו זה לנסות את הדרכים השונות עד שנמצא את האחת שתביא אותנו אל המנוחה והנחלה.

יש לשים לב כי אף על פי החשיבות של בחירה בדרך טיפול טבעית, מצבי חרדה מסוימים כמו בחרדות קשות, דורשים גם טיפול תרופתי משלים או מחזק, ולכן ההמלצה הגורפת היא להתייעץ עם איש מקצוע לגבי כל מקרה ספציפי.

טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול הטבעי בחרדה ללא תרופות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול טבעי בחרדה ללא תרופות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

חרדות קשות
טיפול בחרדות קשות: תסמינים והתמודדות עם חרדה קשה מאוד

חרדה קשה והתקף חרדה קשה הם קשים מנשוא. כשהם מופיעים, הם גורמים לנו לחוש שהנה אנחנו מאבדים את השליטה על חיינו ושדבר נורא עומד לקרות. כתוצאה מכך עשויות להתפתח הפרעות חרדה קשות שיובילו לחיים חסרים וחיים ברמת תפקוד נמוכה.