מכון-דרור-לוגו

תפריט

פחד ממים (אקוופוביה): איך להתגבר על פוביה ממים עמוקים?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

אקוופוביה לעומת הידרופוביה: הגדרות מקצועיות

בטרם נדון לעומק על אקוופוביה, חשוב להבהיר את ההבדלים בין המונחים אקוופוביה והידרופוביה. מחד, אקוופוביה מתארת פוביה חברתית המאופיינת בפחד מוגזם, לא הגיוני ומתמשך ממים. מאידך, הידרופוביה הינה פוביה ממים המתפתחת לאחר שאדם חלה בכלבת.

ילדים ומבוגרים רבים סובלים מפחד עז ממים ועשויים להעלות במוחם מצבים טרגיים, כגון:

• מוות
• טביעה
• חנק
• היתקלות בחיות מפחידות או מסוכנות מתחת למים

במרבית המקרים, אנשים המפחדים ממים אינם יודעים לשחות ומעבר לכך שהם חוששים ממים עמוקים, ממקורות מים גדולים, נחלים, אגמים, נהרות, בריכות ומזרקות, הם עלולים לחוות חרדה גם כשמים זורמים או מותזים על ראשם.

בעוד פחד ממים עמוקים או פחד לטבוע יכול להיות הגיוני במידה מסוימת ואנשים רבים שאינם יודעים כיצד לשחות מתמודדים עמם, אלו המאובחנים עם אקוופוביה או הידרופוביה סובלים מרמת חרדה גבוהה כשמדובר באוקיינוס ובאמבטיה הביתית שלהם כאחד. במקרים חמורים, מטופלים מתקשים להסתכל בתמונות או סרטונים של ים או בריכה מבלי לחוש אי נעימות.

אף על פי שחלק קטן מהאנשים הללו מודעים לעובדה שהם לא ימותו או יטבעו באמבטיה הביתית שלהם, הפוביה ממים משתקת כל כך עד שהם אינם מסוגלים לשלוט במחשבות השליליות החוזרות ונשנות. באופן כללי, ילדים ומבוגרים אשר מפגינים תסמינים של לחץ וחרדה לאורך זמן נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח אקוופוביה.

הידרופוביה פחד ממים

הגורמים להופעת פחד ממים אצל ילדים ומבוגרים

הגורם המרכזי להופעת פחד ממים אצל ילדים ומבוגרים הינו חוויה טראומטית מהעבר הקשורה למים, כגון אדם שכמעט טבע, ילד או נער שנדחף בכוח למים כמעשה בריונות או אדם שנפל מסיפון של ספינת נופש. במצבים מסוימים, האנשים שפונים לעזרה אף לוקים בהפרעת חרדה רק מעצם כך שהיו עדים לאירוע טראומטי של אדם אחר, כגון טביעה או מוות במים של מישהו מוכר.

פחד ממים אצל ילדים יכול להתפתח גם בעקבות גורמים סביבתיים, כגון הורים או מטפלים אשר הפחידו את הילד יתר על המידה מהסכנות הטמונות בכניסה למים עמוקים או הליכה על שפת הבריכה. כמו כן, הורים המפחדים ממים בעצמם עלולים להעביר את הבעיה הלאה לילדיהם הצעירים.

בנוסף, ילדים ומתבגרים אשר היו עדים לתוכניות טלוויזיה, סרטים, סיפורים, תמונות, סרטונים או תשדירי חדשות אשר כללו אירועים טראומטיים וטראגיים הקשורים למים עשויים גם כן להתמודד עם פוביה ממים בהמשך חייהם. מלבד זאת, אנשים שגדלו באזורים ללא ים או שאינם רגילים להיכנס למים נמצאים בסיכון מוגבר לפתח אקוופוביה או הידרופוביה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

תסמינים גופניים ונפשיים המאפיינים פוביה ממים

אנשים המאובחנים עם פוביה ממים נוטים להציג תסמינים גופניים ונפשיים כאחד, כולל:

• הימנעות מוחלטת מקרבה או כניסה לים או בריכה
התקפי חרדה קשים בעת התקרבות למקור מים גדול
• רמת היגיינה ירודה עקב הימנעות ממקלחת למשך ימים ארוכים
• לחץ דם גבוה
• פעימות לב מוגברות ונשימה מהירה
• סחרחורת
• עלפון
• הזעת יתר
• בכי
• רעידות בגוף
• תחושת איבוד שליטה עצמית

חשוב לציין, כי סוג ותדירות התסמינים משתנים מאדם לאדם בהתאם לחומרת הפחד והחרדה ממים, כאשר אנשים רבים כלל אינם מודעים לעובדה שהם סובלים מפוביה אמיתית משום שהם באופן לא מודע נמנעים שנים ארוכות מקרבה למים עקב תחושת מבוכה או מצוקה רגשית. במקרים אלו, מטופלים לרוב מופנים לטיפול מקצועי על ידי אחד מיקיריהם שהבחין במצב החריג.

פחד מאינטימיות רגשית

דרכי התמודדות עם פחד ממים עמוקים

אנשים רבים הסובלים מאקוופוביה או הידרופוביה כלל אינם פונים לקבלת טיפול רגשי מכיוון שהם אינם מתמודדים עם קשיים בחיי היום יום עקב מצבם הנפשי. יחד עם זאת, במידה ופחד ממים עמוקים פוגע בתפקוד החברתי של הילד או המבוגר, מומלץ לפנות לטיפול מקצועי כדי להפחית את רמת הפחד והחרדה ולרכוש דרכי התמודדות בריאות יותר.

פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) ותרפיית חשיפה ממושכת (PE) נחשבות לשיטות הטיפול המומלצות עבור אקוופוביה והידרופוביה, כמו גם במקרים של פוביות נפוצות אחרות. בשתי הגישות, מטפלים ומטופלים עובדים יחד על מנת לחשוף את האדם למושא הפחד שלו וללמוד איך להתמודד עם הפחד שלו ממים עמוקים.

בהתאם לחומרת התסמינים שהמטופל חווה, ייתכן ויהיה עליו לפנות גם לייעוץ עם רופא פסיכיאטר כדי לשקול יחד אפשרות של טיפול תרופתי בחרדה, על אחת כמה וכמה אם האדם סובל מהתקפי פאניקה חוזרים ונשנים.

חשוב לזכור, שכפי שאין שני אנשים עם אקוופוביה או הידרופוביה שחווים את המצב בדיוק באותו אופן, כך סוג ומשך הטיפול משתנים ממטופל למטופל.

פוביה ממים

טיפול בפחד ממים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בפחד ממים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בפחד ממים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: