מכון-דרור-לוגו

תפריט

כאבים בגוף מלחץ נפשי: הקשר בין חרדה, סטרס וכאבי שרירים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

כל מה שחשוב לדעת על כאבים בגוף מלחץ נפשי

מה הקשר בין סטרס לכאבי שרירים? הרבה מאוד. למעשה, פעמים רבות מאוד נסבול מכאבים שונים בגוף כמו כאבי ראש, כאבי בטן, כאבי גב ועוד, רק בגלל חרדה, לחץ או מתח נפשי.

מדוע כאבים בגוף מסטרס הם נפוצים כל כך? מכיוון ששגרת החיים שלנו מערבת לחצים ועומסים שונים, לפעמים לאורך תקופות ארוכות ורצופות של שנים רבות.

הגוף יכול להכיל התמודדות עם אירוע מלחיץ אחד ולתפקד בצורה טובה גם לאחריו, אך אירועים מלחיצים רבים ורצופים כבר עלולים להיות מעמסה גדולה מדי בשבילו.

לרוע המזל, התרבות היצרנית של המאה ה-21 מעודדת אופי עבודה לחוץ מטבעו, אורח חיים שמנסה להספיק הכל כמה שיותר מהר, צורך לטפל בדברים רבים בחיק המשפחה, התמודדות עם קשיים רגשיים שאינם מטופלים בזמן ועוד.

הצרה היא שפעמים רבות לא נחשוב שהכאבים שאנחנו חווים בגוף הם בעקבות המצב הנפשי המתוח שאנחנו נמצאים בו. חוסר האבחון עלול לגרום לכך שהכאבים ימשיכו בלי שנקבל את הטיפול הנכון עבורם.

כאבים בגוף מלחץ נפשי

מדוע מרגישים כאבים בגוף ממתח נפשי?

הגיוני לחשוב כי כאבי גוף הם תוצאה של פעילות פיזיולוגית – כאבי בטן עקב אכילת מזון מקולקל, כאבי גב עקב ישיבה מרובה, כאבי גרון עקב התקררות וכן הלאה.

אולם רבים מאתנו שוכחים שגם המצב הרגשי והנפשי שלנו, הוא למעשה בעל ביטוי פיזיולוגי – למשל בפעילות יתר או חוסר של מערכת העצבים שלנו. ולביטוי הזה יש השפעה נרחבת, גדולה הרבה יותר משאנו משערים.

לדוגמה, כשאנו מצויים במצב מתמשך של חרדה, אי שקט, לחץ או מתח נפשי, מערכת העצבים שלנו אט אט משנה את פעילותה. מכיוון שהיא חשה בסכנה, במקום לפעול ולתפקד כרגיל, היא מצויה במין 'מצב חירום'.

מערכת עצבים ב'מצב חירום' תשתדל לחסוך כמה שיותר במשאבים יקרים ולכן תשהה או תקצר פעילויות שונות בגוף שלדעתה גוזלות יותר מדי אנרגיה. זה גורם, בין היתר, להאטת זרימת דם עשיר בחומרי בניה ובחמצן לכל חלקי הגוף.

חוסר בחמצן ובחומרים חשובים אחרים עלול לגרום לרקמות רבות בגוף לחוש חולשה, ולאותת בחזרה על כאב כדי לקבל את החומרים הדרושים להן. כך נוצרים אזורי כאב בגופנו – אך ורק בשל מצבנו הנפשי.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

כאבי שרירים שלא חולפים בעקבות מתח נפשי

כאבי שרירים מתבטאים לרוב בחולשה ועייפות של הגוף. לפעמים בצירוף של כאב ספציפי סביב המפרקים, למשל ירכיים, ברכיים, מרפקים ועוד, אך לאו דווקא במקום אחד ויחיד כי אם באופן מפושט.

לעיתים נחשוב כי כאבי השרירים נגרמו לנו מפני שעשינו תנועה לא נכונה עם הגוף, או שהאימון האחרון היה יותר מדי קשוח עבורנו.

עם זאת, במקרה שלא עשינו שום פעילות חריגה, והדבר היחיד שאימץ אותנו היה אורח החיים העמוס שלנו, סביר מאוד להניח שהכאבים שאנו חווים הם בעקבות לחץ.

כאבי גב מלחץ נפשי גם הם נפוצים מאוד, אך לרוב יאובחנו כתוצר של חוסר בפעילות גופנית או של אורח חיים יושבני, דבר שאכן מאפיין רבים מאתנו, אך הוא לא תמיד הגורם והסיבה העיקרית לכאב שממנו נסבול.

סטרס כאבי שרירים

התמודדות עם כאבים בחזה מלחץ נפשי

סטרס עלול לגרום גם לכאבים בחזה, ממושכים או פתאומיים, למשל דקירות בחזה, תעוקת נשימה, דפיקות לב מוגברות ועוד.

כאבים אלו לרוב יופיעו בזמן האקוטי שבו נרגיש לחוצים או מתוחים, והם מאפיינים התקפי חרדה פעילים.

עם זאת, בתקופה ממושכת שבה הגוף יחוש סטרס, ייתכן מאוד שנחוש כאבים כרוניים וממושכים בחזה, למשל עומס על הנשימה או תחושה חוזרת של דקירות חדות בחזה.

כאבי ראש מלחץ נפשי עשויים להיות ממושכים וקשים

תקופת העומס הופכת לשגרה – כל פעם שמשהו מסתיים, משהו אחר מתחיל, ונראה שהמשימות פשוט לא מפסיקות לקפוץ עליכם.

יש לכם כל כך הרבה מה לזכור לעשות, כל כך הרבה מידע נתון להחזיק בראש ולשלוף בזמן המתאים. ההצפה הזאת היא בעיקר רגשית, והיא מעמיסה על המחשבות ואף פוגעת בתפקוד.

כאבי ראש בעקבות עומס יכולים להופיע ולהיות ממושכים וקשים. מצב של כאב ראש כרוני נקרא 'מיגרנה' והוא יכול להצטרף גם לכאבים בשמורות העיניים, במצח העליון או ברקות (אזור צדי הראש).

כאבים בגוף חרדה

כאבי בטן מלחץ נפשי יכולים לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים

אחת מהמערכות הראשונות שמערכת העצבים משפיעה עליה בזמן של לחץ היא מערכת העיכול. מערכת העיכול היא אמנם חשובה מאוד לתפקודו של הגוף, אך היא צורכת בהתאם הרבה מאוד אנרגיה.

זו הסיבה שנחווה תגובה מהירה למדי, לפעמים אפילו מיידית, הקשורה לבטן שלנו בסיטואציה של לחץ נפשי. כאבי בטן מסטרס יכולים להתבטא בתחושה של כבדות, בכאבים חדים, באי-נעימות או בנפיחות בטנית.

תהליך העיכול כשלעצמו יכול להימשך יותר מ-6 או 8 שעות, וגוף אשר מצוי בחרדה פעילה ברמה גבוהה או בתחושה מתמשכת של חרדה 'נמוכה', פשוט יחליט לקצר את תהליך העיכול, לזרז אותו או להשהות אותו.

פעולות העיכול המושהות או המוגברות מתבטאות בעצירות או בשלשולים, שגם הם סממן של מתח נפשי.

תסמינים המאפיינים כאבי גרון או כאבי שיניים מלחץ נפשי

זה לא חייב להיות חיידק או וירוס, גם מתח וסטרס יכולים לגרום לכאבי גרון. מפתיע, נכון? אך יש הסבר פיזיולוגי הגיוני: תגובת הגוף למצב החרדה הוא שחרור של הורמונים שנועדו לתפקד טוב יותר בזמני מצוקה.

קורטיזול ואדרנלין מופרשים בזמן פעילות גופנית מאומצת, כמו גם בזמן של לחץ נפשי, כשהגוף חש שהוא צריך להתאמץ יותר מהרגיל כדי "לשרוד" את המצב שהוא תופס כמסוכן.

פעולה זו מובילה לשרשרת של תגובות פיזיולוגיות נוספות שחלקן, ממש כמו בפעילות גופנית מאומצת, הן דופק גבוה, לחץ דם גבוה ונשימה מהירה ומאומצת. כפי שאמרנו, זה עשוי להסביר דברים רבים, כמו כאבי חזה למשל.

אומנם גם הגרון שלנו הוא חלק מאותה המערכת, והוא עשוי משריר ומרקמות עדינות שיכולות להיפגע מאותן תגובות פיזיולוגיות. כאבי גרון נפוצים הקשורים לתחושת לחץ מתבטאים בתחושת גירוד, שריפה, יובש או מועקה בגרון.

כך נגרמים גם כאבי שיניים מלחץ נפשי. החניכיים ושורשי העצם של השן צריכים אספקת דם, סידן, חומרי בניה ורכיבים נוספים שיאפשרו להם לשמור על השיניים ולהמשיך לתחזק אותן.

במצבים של חרדה וסטרס, אספקת הדם והחומרים המזינים לשיניים עלולה להיפגם, ותהליכים טבעיים של עששת, דלקת או שחיקת אמייל עלולים ליצור כאבי שיניים או כאבי חניכיים מלחץ נפשי.

תסמינים של לחץ נפשי, סטרס כרוני או מתח נפשי מתמשך
נגן וידאו אודות תסמינים של לחץ נפשי, סטרס כרוני או מתח נפשי מתמשך

מה עושים כשיש כאבים בגוף מחרדה וסטרס?

בסופו של דבר, אף אחד מאתנו לא אוהב ולא צריך לסבול כאבים משום סוג. כדי שנוכל לתפקד היטב וליהנות מהדברים הטובים שיש לחיים להציע, חשוב מאוד שנשמור על הבריאות שלנו ונהיה ערים לכל סימן של בעיה.

עם זאת, כאבים בגוף הנגרמים עקב סטרס הם לא קלים לאבחון, בעיקר כי נמהר לפתור אותם עם כדורים ומשככי כאבים, או שנלך למומחים ברפואה הקונבנציונלית שלא תמיד יבדקו את הפן הרגשי והנפשי או ייחסו לו חשיבות.

אבל אתם מכירים את עצמכם הכי טוב: ברגע שכאב מוזר מופיע, בלי שיש מאחוריו היגיון או סיבה (למשל, כאב בטן שמופיע בלי שאכלתם משהו מקולקל, כאב ראש שמופיע למרות שישנתם מספיק, כאב גב שמופיע למרות שאתם מקפידים על פעילות גופנית ועוד) והוא ממשיך להציק לכם גם לאחר טיפול קונבנציונלי, הגיע הזמן לבדוק גם אפשרויות טיפול אחרות, רגשיות ונפשיות או אפילו טבעיות, ולנסות לשחרר מעצמכם את הלחץ שגורם לכאב.

טיפול בכאבים בגוף מלחץ נפשי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בכאבים בגוף מלחץ נפשי נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בכאבים בגוף מלחץ נפשי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: