מכון-דרור-לוגו

תפריט

כאבים בחזה מלחץ נפשי: איך להרגיע לחץ בחזה מחרדה וסטרס?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

כאבים בחזה הם לא בהכרח כתוצאה מלחץ נפשי

כאבים בחזה מסטרס הם מצב נפוץ שכולנו עלולים לחוות לאורך החיים, ולעיתים כבר חווינו בעבר.

אף שכאבים בחזה הם טבעיים עבור מי שחש חרדה, הם עלולים להיות נפוצים במיוחד בשכבת הגיל המבוגרת של גילאי 50 או 60+, בשל סבירות גבוהה באופן טבעי להשפעות ותחלואים במערכת הנשימה והלב.

מעבר לכך שלא נעים לחוש כאב בחזה, פעמים רבות כאב כזה עלול להלחיץ אותנו עוד יותר בשל הפחד מנסיבות רפואיות.

לכאבים בחזה יש גורמים רבים מלבד לחץ, ואסור להקל בהם ראש מכיוון שחלקם קשורים לתפקוד התקין של הלב ולמצב רפואי אשר עלול להיות מסכן חיים אם לא יאותר ויטופל בזמן.

כדי לאבחן את מקור הבעיה, מומלץ להגיע לרופא מומחה ולעבור בעת הצורך בדיקה אצל קרדיולוג שיוכל לאשר שתפקוד הלב תקין. במצב כזה יהיה ניתן לבדוק בלב שקט את הגורמים האחרים לכאבים ולמיחושים בחזה.

כאבים בחזה מלחץ נפשי

איך נראים כאבים בחזה מלחץ?

לחץ נפשי משפיע על מגוון מערכות בגוף, כמו גם על מערכת הנשימה והלב. עם זאת, כשמדובר בכאבים בחזה, רוב הסובלים מדווחים על דקירות חדות ומקומיות, ולא על כאב נרחב ומפושט באזור החזה.

בנוסף, דיווחים של מי שחווים כאבים בחזה מסטרס מצביעים על ייחודיות נוספת לעומת כאבי חזה אחרים: הכאבים המקומיים הם ספציפית באזור אמצע החזה, לא מקרינים לאזורי גוף אחרים ומרגישים חדים ופתאומיים ולא עמומים וממושכים.

כמו כן, אנשים בעלי בעיות לב עשויים לחוש כאבים בחזה בזמן מגוון רחב של פעולות, בעיקר כאלו הקשורות למאמץ שידרשו את התפקוד הגבוה של הלב.

לעומת זאת, כאבים בחזה שמקורם במתח נפשי עשויים להופיע גם בזמני מנוחה ובעיקר בזמנים שבהם חשים את הלחץ מתגבר – למשל לפני אירוע חשוב, באמצע יום עבודה לחוץ או אפילו לפני השינה כשחושבים על כל מה שצריך להספיק ביום למחרת.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

למה מלכתחילה נגרמים כאבים בחזה מחרדה?

על אף שישנם מקורות רבים שעשויים להסביר כאבים בחזה, כאב בחזה מחרדה הוא תוצר של תגובת הגוף אל המצב הנפשי שבו אנו שרויים.

בגופנו יש מערכות הישרדותיות מצוינות שנועדו לשמור עלינו מפני איומים. מערכת העצבים, לדוגמה, מתרגמת מצבי מצוקה חיצוניים לשרשרת פעולות מהירות מאוד המתרחשות בפנים, בתוך הגוף, במטרה להגן עליו. העניין הוא שכבני תרבות, העולם שלנו מוגן למדי וה"סכנות" שבו הן אחרות.

במקום סכנות קיומיות של טרף והכחדה, ציד ורעב, הישרדות בתנאי מזג אוויר קיצוניים וכו' – ה"סכנות" שלנו הן לא להספיק את המשימה הבאה בעבודה, לריב עם בן הזוג על שטיפת הכלים, לחוות ניכור או ניתוק מהילדים ולנסות לדחוס ללוח הזמנים גם את הסידורים הדרושים בבנק.

"סכנות" כגון אלו מורעפות עלינו מדי שעה בשעה ולאורך תקופות ממושכות של חודשים אם לא שנים. ישנן "סכנות" שגופנו יכול להתמודד עמן, אך כשהוא יחוש בעומס גדול מדי – ההגנה עלולה להישחק ואף לפגוע בתפקוד.

לחץ בחזה חרדה

מה קורה בגוף שמוביל אותנו לחוש כאבי חזה מסטרס?

בזמן מצוקה, מערכת העצבים מתורגלת לשחרר חומרים מסוימים שימריצו את הגוף להימלט מהסכנה שאורבת לו:

אדרנלין – הורמון שבין היתר מגביר את דופק הלב וכן מרחיב את דרכי הנשימה.

קורטיזול – מדכא את המערכת החיסונית ומסייע בייצור אנרגיה זמינה למנוסה או פעולה מהירה.

אלדוסטרון – משפיע על המרצת זרימת הדם באופן מוגבר אל כל חלקי הגוף.

כל החומרים הללו גורמים לנו להיות דרוכים, חדים ומוכנים לפעולה בזמן קצר. מנגד, במצב ממושך של מתח כזה, מערכות הגוף שצריכות את הזמן, המנוחה והאנרגיה לתפקודן הנורמטיבי, נפגעות ויוצרות תחלואים וכאבים שונים.

לצורך העניין, דיכוי של מערכת החיסון בשילוב עם הגברת דופק הלב ולחץ דם גבוה, עלולים בהחלט לגרום לכאבים חדים ומציקים בחזה.

איך להרגיע לחץ בחזה

ההשפעות השונות של לחץ בחזה מחרדה

לחצים בחזה מחרדה הם דבר מציק שלא רק מאופיין בתחושה בלתי נעימה, אלא בעל פוטנציאל לשבש הרבה מהפעילויות היום יומיות שאנחנו עושים בדרך קבע, וכך לפגום משמעותית באיכות חיינו.

משום שלחץ בחזה נגרם בין היתר מהאצת דופק ולחץ דם גבוה, פעולות גופניות שנידרש לעשות יהיו לנו קשות הרבה יותר, ובסיומן הגוף ירגיש עייף וחלש.

עייפות וחולשה משפיעות על כושר הזיכרון שלנו, על שליפת מידע נכונה ועל מהירות תגובה מדויקת. כל פגם באחד מאלה יוצר שרשרת של תחלואים שבסופם תחושתנו הכללית תהיה רעה וחולנית.

ההשפעות לטווח הרחוק הן מחלות כרוניות הקשורות למערכות החיסון, הלב והנשימה. תפקוד לקוי במערכות אלו לאורך הזמן יכול ליצור בעיות משמעותיות מאוד שלא ניתן לפתור באמצעות תרופות ומשככי כאבים סטנדרטיים.

איך להרגיע לחץ בחזה?

כמעט בלתי אפשרי להוריד מחיינו את כל הגורמים שמעוררים אצלנו מתח, חרדה או לחץ נפשי. עם זאת, ישנן שיטות מעניינות שתפקידן למנוע כאבים בחזה מחרדה, גם בלי לנסות לשנות את אורח חיינו מהקצה אל הקצה:

1. תרגילי הרפיה ומדיטציה – נמצא כי שיטה זו מנטרלת תחושה של לחץ מתמשך ומפחיתה באופן קבוע רמות של קורטיזול. השקעה של 10 דקות בלבד ביום לתרגילים אלו יכולה לשפר משמעותית את העומס הרגשי ובכך למנוע כאבי חזה ממתח נפשי.

2. טיפול ביופידבק – טיפול שבו מבוצעת חשיפה הדרגתית לגורמים המעוררים לחץ, צפייה בתגובות הפיזיולוגיות של הגוף ומתן כלים למטופל שיאפשרו לו לפעול כדי להרגיע את עצמו ולהפחית את עומס המתח על מערכות הגוף.

3. טיפול נוירופידבק – טיפול התנהגותי הדומה לטיפול ביופידבק, שבו המשוב המתקבל הוא ספציפית של אזורי המוח הפועלים בזמן מצוקה, למשל האמיגדלה המעוררת רגשות מצוקה או ההיפותלמוס שנועד לשמור על שיווי משקל ולאזן את הגוף מחדש.

ישנן עוד שיטות טיפול רבות, חלקן טבעיות או כאלו שאפשר לבצע לבד בבית, וחלקן טיפוליות המצריכות מיכשור ותנאי מעבדה. כך או כך, ההמלצה היא להיעזר באיש מקצוע המומחה לטיפול בחרדה ובסטרס, ולהתייעץ איתו לגבי אפשרויות הטיפול המתאימות, תוך ביצוע מעקב שיוודא שהכאבים עקב הלחץ אכן בתהליך נסיגה.

תסמינים של לחץ נפשי, סטרס כרוני או מתח נפשי מתמשך
נגן וידאו אודות תסמינים של לחץ נפשי, סטרס כרוני או מתח נפשי מתמשך

האם כאבים בחזה ממתח נפשי הם מסוכנים?

חשוב להבדיל בין כאבים בחזה הנגרמים עקב סטרס, חרדה או מתח נפשי, לעומת כאבים בחזה שעלולים, לא עלינו, להוות סמן לאירוע לבבי כמו אוטם שריר הלב למשל (המוכר יותר בשם התקף לב).

אבל גם כאבים בחזה שהם תוצר של לחץ אינם דבר שיש לקחת כמובן מאליו. אמנם לא מדובר, כנראה, בסכנה מיידית המחייבת בדיקה דחופה ואשפוז, אך עדיין ההשלכות של לחץ נפשי מתמשך – מה שנקרא גם הפרעת דחק – עלולות להיות מסוכנות מאוד.

מצב של דחק מתמשך משפיע לרעה על כל מערכות הגוף שלנו, גם אם מתבטא רק בכאבים בחזה. ההשפעות הן רבות וכוללות את מערכת החיסון, מערכת הדם, מערכת הנשימה, מערכת העיכול ועוד.

השלכות מסוכנות אפשריות הן ירידה משמעותית בחוסן הגוף ובפעילות הנוגדנים שתפקידם איתור ומניעת מחלות, אי אספקה של חמצן וחומרי בניה מזינים לתאי הגוף עקב בעיות בזרימת הדם, פגיעה בתפקודי מערכת העיכול ועוד.

השילוב המסוכן בין השלכות אלה הוא גורם עיקרי לסוכרת, מחלות דם ולב, מחלות ריאה ועוד. מחלות שכאלו לא רק מונעות איכות חיים נטולת לחץ או עומס נפשי, הן כבר קשורות באופן הדוק לתוחלת החיים שלנו ולבריאותנו הפיזית. לפיכך יש להתייחס בכובד ראש גם לכאבי חזה שנובעים "רק" מלחץ נפשי, ולטפל בהם מבעוד מועד.

טיפול בכאבים בחזה מלחץ נפשי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בכאבים בחזה מלחץ נפשי נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בכאבים בחזה מלחץ נפשי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: