מכון-דרור-לוגו

תפריט

כאבי ראש מלחץ נפשי: טיפול בכאב ראש מתחי מחרדה וסטרס

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

כאבי ראש מלחץ נפשי נפוצים מאוד בעולם המודרני

כאבי ראש שמקורם בלחץ ובמתח נפשי, נפוצים בקרב יותר מ-15% מהאוכלוסייה הבוגרת (מעל גיל 21), כאשר 3% מתוכם סובלים מכאב ראש מלחץ ברמה היום יומית, לפעמים לאורך תקופה ארוכה של שבועיים ויותר.

כאב ראש מלחץ לרוב יאופיין בתחושה לוחצת, עמומה ואחידה באזור הראש – בחלקו האחורי, הקדמי או הצדדי, לעומת כאבים הנובעים מגורמים אחרים שעשויים להיות דוקרים, חדים או לא-אחידים בפריסתם.

בנוסף, כאבי ראש שמקורם הוא אחר לרוב מלווים בתסמינים נוספים. לדוגמה, כאב ראש שמקורו בעייפות יתווסף לחולשה בשרירים, כאב ראש שמקורו בהתייבשות יתווסף לבחילות והקאות וכו'.

אחד הטיפולים הנפוצים בכאבי ראש הנגרמים מעומס נפשי או חרדה הוא באמצעות משככי כאבים פשוטים. אך למרות הקלות והמיידיות של הפתרון, שימוש במשכך כאב לא מרפא את המקור של הכאב ואף עלול להחמיר אותו עם הזמן.

כאבי ראש מלחץ נפשי

מהם הגורמים לכאב ראש מחרדה?

כאבי ראש מחרדה נגרמים עקב תגובת הגוף הטבעית למצבים של חרדה ומצוקה.

ככלל, כל מערכות הגוף מגויסות להתמודד עם איום כאשר הגוף מאותת להן שהוא מצוי בפני אחד כזה. עם זאת, מערכת הגוף הראשונה לקבל את האות ולהגיב לו היא מערכת העצבים המרכזית.

מערכת העצבים המרכזית עושה כל שביכולתה כדי להגן על הגוף שלנו מפני האיום, ובתוך כך היא משפרת את זרימת הדם, ממריצה את קצב הלב ומנסה לשמר את האנרגיה של הגוף ככל האפשר כדי להשתמש בה בזמן.

כאשר הגוף מצוי במצב תמידי שבו הוא חש 'איום' – למשל כשאנחנו לחוצים, מתרגשים, חרדים מפני מצבים מסוימים או מתוחים באופן רציף וממושך – ההכנה שמבצעת מערכת העצבים פוגעת בתפקוד הרגיל של שאר מערכות הגוף, שלא רגילות וגם לא צריכות להיות כל הזמן במצב של כוננות.

אחת התוצאות של מצב כזה היא תחושת כאב בחלקים שונים של הראש: עורף, מצח או רקות. כאב הראש נגרם, ככל הנראה, עקב ההשפעה הכוללת של תפקוד לקוי, דבר שמוביל גם להחלשה או לכיווץ של רקמות שרירים באזור הפנים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך מאבחנים כאבי ראש מסטרס?

ישנם מספר סוגים של כאבי ראש שיכולים להיגרם מסטרס, אך קודם כל חשוב לפסול דברים אחרים שעלולים להיות הגורם לכאב הראש שממנו אנו סובלים:

• חוסר בשתייה ומזון מספקים
• עייפות וחוסר בשעות שינה
• חשיפה יתרה לשמש או לאור בהיר
• מכה או טראומה פיזית שנגרמו לראש או לצוואר
• מחלה, דלקת (כמו סינוסיטיס או דלקת קרום המוח), זיהום או גידול באזור

אם כאב הראש שלכם לא נובע מאף אחד מהגורמים הללו, סביר להניח שאתם סובלים מכאב ראש מתחי שהוא כאב הראש הנפוץ ביותר במקרים כאלה.

אין הדבר אומר שלא צריך לטפל בו, להיפך, מתח ולחץ נפשי עלולים לגרום לכאב הראש שלכם להחמיר עם הזמן, להפריע באופן משמעותי לשגרה שאליה התרגלתם ולהשפיע לרעה על איכות החיים שלכם.

יש לציין כי קיימים סוגי כאב ראש נפוצים שאינם שייכים לגורמים האחרים שצוינו, למשל מיגרנה שיש לה חלק אמנם בלחץ נפשי אך לאו דווקא באופן בלעדי, או כאב ראש מקבצי שכולל התקפים חדים וחזקים, חד-צדדיים יחד עם תסמינים נוספים כמו דמע וגודש באף.

כאב ראש מתחי

מהו כאב ראש מתחי?

כאב ראש מתחי (באנגלית: Tension Type Headache) מוכר גם בשם כאב ראש תעוקתי. מדובר בסוג ספציפי של כאב ראש שנוצר עקב לחץ נפשי, ולפי ההשערה המקובלת היום, מערב כיווץ ומתח לא רצוי בשרירי הפנים.

כאב הראש התעוקתי נדמה בהתחלה קל ולא מזיק, אך הוא עשוי להחמיר בעוצמה של הכאב, בתדירות שבה הכאב מופיע וגם במשך הזמן שלאורכו הכאב נשאר. כאב ראש מתחי כרוני נחשב כזה שנמשך יותר משבועיים ברציפות.

לעומת כאבי ראש אחרים, לכאב ראש מתחי סימפטומים ספציפיים שאותם ניתן לזהות בקלות על ידי ההתפתחות האיטית שלהם: כאב ראש מתחי יהיה בהתחלה קל יחסית וירגיש כמו חגורה לוחצת סביב הראש או תחושת כובד על הקודקוד. בהמשך כאב הראש יכול להגיע לדרגה בינונית ולדרוש צורך במנוחה.

בנוסף, כאב ראש מתחי על פי רוב מורגש בצורה אחידה, בעורף, בקדמת המצח או ברקות (צידי הראש) – זאת לעומת כאב ראש מסוג מיגרנה או כאב ראש מקבצי שמאופיינים בכך שהם מורגשים בעיקר בצד אחד ספציפי.

לחץ בראש חרדה

סיבות נפוצות להופעת כאב ראש מתחי

במצב של כאב ראש מתחי כרוני, יש לבדוק מהם גורמי הלחץ המצויים בחיינו וכיצד ניתן לצמצם אותם ככל האפשר.

כאמור, הסיבה הראשית לכאבי ראש תעוקתיים היא עומס רגשי גדול הנובע מתחושת לחץ, חרדה או מתח שנמשכים מעבר לרגיל. כמובן שתחושות כאלה הן סובייקטיביות לחלוטין, מה שלאחד יהיה אורח חיים סטנדרטי – לאחר עלול להיות לחוץ ועמוס נפשית מכדי להתמודד איתו.

סיבה נוספת ונפוצה מאוד היא שימוש לא מבוקר במשככי כאבים כנגד כאב הראש, שלרוע המזל גורמים בעצמם לאחר זמן מה לכאבי ראש חמורים יותר בעוצמתם או ארוכים יותר במשך הזמן שלהם.

סיבה להחמרת כאב ראש מלבד שימוש במשככי כאבים, יכולה להיות הרגלי חיים מזיקים כמו צפייה ממושכת במסך, דבר שמעייף את העיניים ומחמיר את כאב הראש הקיים, או שינויי שגרה תזונתיים כמו אכילה לא מאוזנת, שינה מועטה ולא רציפה, חוסר בפעילות גופנית ועוד.

סיבות אפשריות אחרות לכאב ראש תעוקתי הן סיבות גנטיות או סיבות אישיות, למשל רגישות יתר של קולטנים במוח המשפיעים על תחושת כאב באזור שרירי הפנים, בעיקר המצח.

לעיתים כאב הראש ישמש כסימפטום לבעיה עמוקה יותר שהלחץ הנפשי הוא רק חלק ממנה, כמו למשל הפרעה נפשית מסוג דיכאון או חרדה כרוניים. בשני המקרים האלה, קיימת בעיה בוויסות חומר המופרש בגוף שנקרא סרוטונין. דבר זה משפיע ישירות על כאבי ראש ולכן יכול להוות סימן לכך.

תסמינים של לחץ נפשי, סטרס כרוני או מתח נפשי מתמשך
נגן וידאו אודות תסמינים של לחץ נפשי, סטרס כרוני או מתח נפשי מתמשך

כיצד מתמודדים עם כאבי ראש ממתח נפשי?

מאחר שהגורם הראשוני של כאבי הראש הוא העומס והלחץ שמכבידים לנו על מערכות הגוף, ההתמודדות הנכונה והטובה ביותר עם הכאב תהיה קודם כל להפחית ככל הניתן את המתח הנפשי שאנו מצויים בו.

אם אין לנו את האפשרות הזו, וגורמי המתח בחיינו הם לא כאלה שאנו יכולים לשלוט בהם באופן פעיל, ישנם מגוון פתרונות שניתן לצרוך כדי להקל על הכאב באופן זמני, כמו משככי כאבים, תמציות טבעיות וכדומה.

אם ברצוננו לא להיות תלויים בתרופה כזו או אחרת כדי להקל על כאב הראש, ההמלצה היא לנקוט בטיפול התנהגותי, רגשי או נפשי שיאפשר לנו להכיל בעצמנו את הלחץ הנפשי באופן כזה שלא ישפיע יותר מדי על הגוף.

בנוסף, בשל ההשערה הרווחת כי כאב הראש המתחי הוא תוצאה של מתח מהשרירים של הפנים, כל טיפול שמערב הרגעה והרפיה של השרירים, בייחוד באזור הראש, יוכל לסייע להפחית את העומס ולהקל על הכאב. טיפולים כאלה יכולים להיות שיאצו, דיקור סיני, עיסוי עדין של הפנים ושל הצוואר והכתפיים ועוד.

טיפול בכאבי ראש מלחץ נפשי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בכאבי ראש מלחץ נפשי נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בכאבי ראש מלחץ נפשי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: