מכון-דרור-לוגו

תפריט

תרופות להפרעות קשב וריכוז: המדריך המלא על טיפול תרופתי

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מדוע אנשים רבים נוטלים תרופות להפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז, הידועה גם בשמה הלועזי ADHD (כלומר Attention Deficit Hyperactivity Disorder), רווחת בקרב האוכלוסייה בישראל ובעולם והשכיחות שלה רק עולה עם השנים.

בעקבות הצורך ההולך והגובר, גדל גם השימוש בתרופות שיועדו להתמודד עם הקשיים הקונקרטיים של הפרעות הקשב, ביניהם: חוסר ריכוז, קושי להתמקד, חוסר מנוחה, היפראקטיביות ועוד.

חשוב להבין שתרופות לטיפול ב-ADHD אינן באות לפתור את מקור הבעיה מהשורש, אלא לטפל בתסמינים ככל האפשר, גם ב"מחיר" של תופעות לוואי וקשיים אחרים.

ובכל זאת, רבים משתמשים בתרופות כדי להתמודד עם הפרעת הקשב והריכוז. כך הם מצליחים לתפקד בצורה מיטבית ללא השקעת מאמץ מיוחדת או ללא הירתמות לתהליך טיפולי ממושך, פשוט בנטילת תרופה.

תרופות להפרעות קשב וריכוז

תרופות מעוררות לעומת תרופות לא מעוררות לטיפול ב-ADHD

קיימות שתי קבוצות של תרופות לטיפול בהפרעות קשב: התרופות הממריצות והתרופות הלא-ממריצות. ההבדל העיקרי בין התרופות הוא לפי סוג החומר הפעיל שעליו הן מתבססות, כמו גם על מהירות ההשפעה שלהן.

בחלוקה גסה, התרופות הממריצות הן בעלות השפעה מהירה (לרוב מספר דקות) וקצרת טווח, לעומת התרופות הלא-ממריצות שלוקח להן זמן רב יותר (לפעמים אפילו שבועות) אך השפעתן נשארת למשך ארוך יותר.

ההחלטה האם להשתמש בתרופה ממריצה או לא-ממריצה אינה נעשית בידי המטופל, אלא בידי הגורם המקצועי, נוירולוג או פסיכיאטר, שמחליט על המרשם הדרוש לפי המאפיינים והצרכים הקונקרטיים של המטופל.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

כיצד פועלות תרופות לבעיות קשב וריכוז?

הסוגים הנפוצים של תרופות ל-ADHD מבוססים על חומרים "פסיכואקטיביים", כלומר, כאלה המעוררים את מערכת ההולכה העצבית במוח. זה מעודד יצירת חומרים מסוימים בגוף – בין היתר דופמין, אדרנלין ונוראפינפרין – המובילים לתחושות של אופוריה, עוררות, ריכוז ועוד.

אז כיצד הם קשורים לקשיי קשב וריכוז? ככל שריכוז החומרים הללו גבוה יותר בדם, כך הם מגרים ומעוררים את המוליכים העצביים במוח לקלוט ולעבד טוב יותר את המידע המגיע אליהם מהחושים, וכך הפעולה הקוגניטיבית נעשית חדה, מהירה ומדויקת.

רוב התהליכים הנדרשים ללמידה הם תהליכים קוגניטיביים הקשורים בעיבוד מידע, בזיכרון, במיקוד קשב ובהסקת מסקנות מהירה או קישורים השלכתיים.

לפיכך, אנשים הסובלים מבעיות קשב וריכוז ונוטלים את התרופות הממריצות, צפויים לחוות מיקוד מחודש של הקשב, שליטה עצמית, רוגע, ריכוז ויכולות נוספות שיאפשרו להם למידה נינוחה יותר.

עם זאת, עודף של החומרים הללו במוח עלול לגרום לכך שלאחר התחושות החיוביות יגיעו גם תחושות שליליות, כמו דכדוך ואפילו דיכאון, לצד תופעות לוואי נוספות השייכות גם למערכות גוף אחרות כמו העיכול למשל.

תרופות לבעיות קשב וריכוז

סוגי תרופות נפוצים לטיפול בהפרעות קשב וריכוז

קבוצת התרופות המעוררות (ממריצות) הן הנפוצות ביותר לטיפול בהפרעות קשב, בין היתר מכיוון שהן משפיעות מהר, לפעמים כמעט מיידיות. יותר מ-80% מהמטופלים משתמשים בתרופות אלו ומדווחים על תפקוד טוב יותר.

ריטלין (Ritalin) – ללא ספק הסוג המוכר ביותר לצורך טיפול בהפרעות קשב וריכוז. הוא מבוסס על חומר פעיל הנקרא מתילפנידאט המסייע בתחושת רוגע ומיקוד. כיום מספקים אותו גם בגילאים נמוכים מאוד, 7-8, וכמובן גם למבוגרים.

הריטלין הבסיסי משפיע למשך כ-4 שעות, וקיימות גם תרופות "מורחבות" של ריטלין המאפשרות השפעה ארוכה יותר: ריטלין SR לטיפול ב-ADHD משפיע למשך 6-8 שעות, וריטלין LA משפיע למשך 8-9 שעות.

קונצרטה (Concerta) – גם היא מבוססת על מתילפנידאט, אך השפעתה היא לטווח ארוך יותר של כ-12 שעות. לעומת הריטלין שהוא כמו "זריקת מרץ" למוח לטווח קצר, הקונצרטה משחררת את החומר לאט יותר, ולכן הדרגתית ויציבה בהשפעותיה על הגוף.

ויואנס (Vyvanse) – תרופה אשר מבוססת על חומר שנקרא אמפטמין. השפעותיה אפילו ארוכות יותר, כ 13-14 שעות. רבים יעדיפו השפעה ממושכת כאשר הפרעת הקשב מפריעה בכל תחומי החיים ולא רק על הלמידה.

טיפול תרופתי בהפרעות קשב וריכוז

תרופות לא ממריצות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז

קבוצת התרופות שאינן מעוררות הן פחות נפוצות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, וניתנות בדרך כלל רק אם יש רגישות או בעיה ליטול את התרופות הממריצות. כמו כן, מי שהתרופות הממריצות לא השפיעו עליו, לרוב מנסה גם את תרופות אלו.

אטומיק סטרטרה (Atomic Strattera) – מאחר שהיא לא מכילה את החומרים הפעילים הממריצים, תרופה זו ניטלת בקביעות מדי יום ומשולבת באופן שגרתי באורח החיים של המטופל. לפיכך השפעתה היא 24/7 וגם בהפסקת הנטילה לוקח זמן לגוף "לחזור" לעצמו.

קלונידין (Clonidine) – תרופה המשמשת גם לטיפול בבעיות של לחץ דם או התקפי חרדה. השפעתה בעיקר מרגיעה וממקדת, וגם אותה נוטלים בקביעות ובאופן הדרגתי, כך שהשפעתה היא תמידית ויציבה.

תסמינים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים ומתבגרים
נגן וידאו

הסכנות שבטיפול תרופתי בהפרעות קשב וריכוז

חשוב תמיד להיות ערים לכל ההשלכות שבטיפול מסוים, תרופתי או לא תרופתי.

בשל המורכבות של הפרעות הקשב והריכוז ומעורבותן עם המוח מחד גיסא ועם מצב הרוח מאידך גיסא, לתרופות יש השפעות נרחבות הרבה מעבר ליתרונות שלהן בהתמודדות מיידית עם הקשיים.

תופעות לוואי – גם בתרופות ממריצות וגם בתרופות שאינן ממריצות יש תופעות לוואי שרבים מהמטופלים מדווחים עליהן כגון: מצב רוח שלילי, עצוב, עצבני או חסר מנוחה; כאבי ראש וסחרחורות, כאבי בטן, בחילות או אובדן תיאבון; קשיי שינה ואפילו התקפי חרדה.

התמכרות – בשל ההשפעות על מצב רוח מרומם, למרבית התרופות הממריצות (למשל ריטלין) יש אפקט ממכר. חשבו על נפילת המתח המתרחשת לאחר עוררות והתרגשות רבה, זאת לא תחושה נעימה, נכון? דבר זה מוביל לנטילה של תרופות נוספות כדי לשחזר את ההרגשה הטובה, גם אם אין בהן צורך אקוטי, מה שמוביל לסכנה של צריכת יתר או התמכרות.

לא תמיד נעשה פיקוח מיטבי על צריכת התרופה, ולעיתים גם במסגרת פיקוח יוחלט להעלות מינון מכיוון שההשפעה תלך ותפחת עם הזמן. התמכרות לחומרים פסיכואקטיביים היא מסוכנת ויכולה להוביל למצבים בריאותיים ונפשיים חמורים.

השפעה נפשית – גם ללא שום קשר להשפעות הממשיות שיש לתרופה על המוח, יש לקחת בחשבון שמטופל אשר נוטל תרופה שרק בעזרתה מצליח ללמוד ולהיות מרוכז, עלול לחוש בחוסר מסוגלות אישי ולהתקשות בבניית ביטחון עצמי.

אורח חיים תלותי – התלות בתרופה כדי לתפקד יכול להוות מגבלה של ממש. הצורך בחידוש המרשם וקניה חוזרת של תרופה מעמיס על אורח החיים ולא תמיד מתאפשר, למשל כשטסים לחו"ל לתקופה ארוכה או כשיש חוסרים של התרופה בשוק.

לסיכום, כדאי תמיד להתייעץ עם גורם מקצועי לגבי אלטרנטיבות טיפוליות אפקטיביות להפרעות קשב שאינן כוללות תרופות, וגם אם אין מנוס משימוש בהן, למשל כדי למתן תגובות קיצון או כדי להקל על תחילת תהליך טיפולי ממושך, יש לבצע זאת בפיקוח רפואי ולזמן מוגבל ככל האפשר.

תרופות להפרעות קשב וריכוז (ADHD) - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בהפרעות קשב וריכוז נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז ללא תרופות
טיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז ללא תרופות כמו ריטלין

הפרעת קשב וריכוז הופכת שכיחה יותר ויותר בקרב ילדים ומתבגרים, וכך הטיפול בה הופך נדרש יותר. לעומת תרופות כמו ריטלין, טיפול טבעי בהפרעות קשב יכול להוביל להתמודדות טובה יותר עם התסמינים, ללא תופעות לוואי ובאופן מוצלח גם לטווח הרחוק.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: