מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז ללא תרופות כמו ריטלין

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

האם קיים טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז?

הפרעות קשב הוא שם אחיד להפרעות קשב וריכוז (ADHD) הכוללות גם היפראקטיביות. הפרעות אלו הן נוירו-התפתחותיות ונפוצות מאוד בכל שכבות האוכלוסייה, כאשר לרוב 'ההתפרצות' היא בגילאים מוקדמים.

ההשפעה העיקרית של הפרעות הקשב והריכוז תתבטא במגוון התנהגויות שליליות כמו התקפי זעם, אימפולסיביות, קוצר רוח, חוסר סבלנות, תזזיתיות, קושי להתרכז ועוד.

נוסף על קשיים חברתיים ולימודיים שיכולים להיות קיימים לילדים גם ככה, הפרעות הקשב והריכוז מוסיפות ומגבירות את הפערים בין הילדים שסובלים מהן ומי שלא.

לפי סטטיסטיקות של משרד הבריאות, מוערך כי בין 5-10% מהילדים עד גילאי 18 סובלים מהפרעות קשב וריכוז, כאשר אצל בנים השכיחות גבוהה יותר מאשר אצל בנות.

הורים רבים יופתעו לשמוע שקיים טיפול בהפרעת קשב וריכוז ללא ריטלין או קונצרטה, תרופות מוכרות ופופולריות אשר ניתנו במשך שנים רבות, למרות תופעות הלוואי שלהן.

עם המגמה הגוברת והולכת של מודעות לבריאות ולשימוש בחומרים מהטבע שלא עברו סנתוז מלאכותי, גם הדרך לטיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז הפכה רלוונטית ופופולרית.

טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז ללא תרופות

מדוע חשוב למצוא עבור הפרעות קשב וריכוז טיפול טבעי?

אפשר היה לחשוב שאין לבעיות קשב וריכוז טיפול טבעי שיהיה אפקטיבי דיו, ובמקרים מסוימים אכן מעדיפים לשלב גם טיפול תרופתי באופן חלקי, או רק במצבים רגישים – למשל תקופת מבחנים לחוצה.

אמנם ההמלצה הגורפת היא לא לנקוט מלכתחילה בתרופות ללא בדיקה של האפשרויות הטבעיות, וזאת בשל כמה סיבות:

• תרופות כמו ריטלין וקונצרטה פועלות על מערכת העצבים ומתוכנתות להשפיע על הסימפטומים, בלי לחקור את שורש הבעיה ולנסות לטפל בה.

• הטיפול התרופתי מעודד תלות בחומר חיצוני, וכשמדובר בילדים, התוצאה היא התמכרות לחומרים שנלקחים על בסיס קבוע לאורך שנים ארוכות.

• מאחר שהתרופות מלאכותיות, הן עלולות לגרום לבעיות בריאותיות אחרות וכן לתופעות לוואי לא נעימות שאף יחמירו עם הזמן.

• הצורך בנטילת תרופות כדי לשפר את התפקוד הרגיל, עלול לעורר בילד חוסר ביטחון עצמי ביכולותיו, בעצמאותו ובמסוגלות שלו להתמודד גם עם דברים אחרים.

כתוצאה מסיבות אלו, עלה הצורך במציאת אלטרנטיבות אחרות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, אשר יהיו טבעיות, ללא תופעות לוואי או סיכונים בריאותיים, ויהיו יעילות לטיפול בבעיה מהשורש.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

תרופות טבעיות להפרעות קשב וריכוז

בעקבות חסרונותיהם ותופעות הלוואי שלהם, הורים רבים מחפשים טיפול בהפרעות קשב וריכוז ללא ריטלין, קונצרטה או תרופות מלאכותיות אחרות.

להלן שלושה סוגים של תרופות טבעיות להפרעות קשב וריכוז המשמשות ילדים ומבוגרים כאחד:

1. כמוסות פרחי באך המכילות תמציות טבעיות מניצני פרחים, שיחים וצמחים שמטרתן טיפול בבעיות מגוונות. עבור ADHD ישנן תמציות ייעודיות להרגעה, שיפור הריכוז והזיכרון, עידוד הקשב והסבלנות ועוד.

2. צמחי מרפא כמו קמומיל, גינקו בילובה, היפריקום וג'ינסנג בעלי תכונות חיוביות המשפרות התבטאויות של הפרעות קשב וריכוז, למשל: שיפור וחיזוק זיכרון, ייעול מיקוד תשומת לב ותפיסה, ויסות מצבי רוח והרגעה.

3. תוספי תזונה יכולים להוות גם הם תרופה טבעית להפרעת קשב וריכוז, זאת מכיוון שהתנהגויות כמו עצבנות, מתח, תזזיתיות וחוסר ריכוז, הן לפעמים גם תוצאה של חסרים תזונתיים באבץ, בוויטמינים מקבוצת B ובברזל.

תרופה טבעית להפרעות קשב וריכוז

אפשרויות הטיפול בהפרעת קשב וריכוז ללא תרופות

גם כאשר משתמשים בתרופות טבעיות כמו שצוינו לעיל, העיקר בטיפול הטבעי הוא למצוא את המקור להפרעות הקשב ולצייד את הילד בכלים שיאפשרו לו להתמודד איתן.

שני הטיפולים המומלצים ביותר שאינם משתמשים בתרופות ומסוגלים לפתור את שורש הקושי הם טיפול CBT וביופידבק.

1. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – עוסק באיתור דפוסי מחשבה ורגשות שליליים הגורמים להתנהגות לא רצויה – כמו התקפי זעם, עצבנות, חרדה וחוסר סבלנות המאפיינים את הפרעות הקשב והריכוז – ואיתור כלים שיסייעו בהפחתת התנהגות זו.

2. טיפול ביופידבק – עוסק גם הוא בקשר שבין רגשות ותחושות ובין התבטאות של מצב פיזיולוגי והתנהגות ממשית. מטרת הטיפול בשיטת ביופידבק היא לתת לילד להבחין אילו רגשות מעוררים בו את ההתנהגות השלילית וללמד אותו לשלוט במצבו.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז ללא ריטלין

הכנה לטיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

נוסף על תרופות טבעיות או על טיפול טבעי מקצועי עם אנשים שהתמחו בבעיות קשב, חשוב מאוד לשלב את הילד בשגרה סדירה שתסייע לו להתמודד עם תסמיני הפרעת הקשב והריכוז.

ריכזנו עבורכם את ההמלצות העיקריות שתוכלו ליישם כהכנה לטיפול הטבעי או להשלמה שלו:

סדר – כדאי להקפיד על שגרת יום קבועה ככל האפשר ועל ארגון פעילויות מיוחדות עבור הילד באופן ברור.

שינה – חשוב לישון באופן מיטיב ורציף במשך 7-8 שעות לפחות כדי לא להעמיס עייפות על קשיי קשב וריכוז.

הסחות – יש לצמצם זמני חשיפה למסכים ולמסיחים שעלולים להציף את הילד ברגשות מעבר לסף יכולתו.

תזונה – להקפיד על תזונה בריאה. מזונות ממותקים ומשקאות מוגזים מחמירים תסמיני הפרעת קשב וריכוז.

פעילות גופנית – מלבד חשיבותו לבריאות הכללית, ספורט יכול להרגיע, לאזן אנרגיות ולהרפות את שרירי הגוף.

יחס כלפי הילד – חשוב לבלות זמן איכות עם הילד, להיות קשובים לו ולשכך ככל האפשר מתחים וחרדות שלו.

מודעות – יש לחזק את התקשורת עם הילד, לשקף בפניו את הרגשות שלו ואת המעשים שנגרמו בעקבות כך.

שיפור ביטחון עצמי – במיוחד כשמדובר בהפרעת קשב, יש לתת לילד את ההבנה שהוא יכול לשלוט במצבו.

שיטות הרגעה – יוגה וטאי צ'י יכולים לסייע לילד להירגע ולתרגל משמעת עצמית, מה שמשפר קשיי קשב וריכוז.

טיולים – שהייה ממושכת בטבע ופריקת אנרגיות במרחבים בחוץ יכולה להפחית היפראקטיביות ולעודד הרגעה.

ולסיכום: סבלנות, סבלנות ועוד סבלנות! תהליך טיפולי הנוגע להפרעות קשב וריכוז לא מציג תוצאות קסם כבר בשבוע הראשון, וגם לא בחודש או בחודשיים הראשונים.

מדובר בעבודה רבה, בשינויי הרגלי שגרה ובהתמודדות מתמדת ויום יומית של הילד ושל ההורים וסביבתו הקרובה, יחד עם אתגרים שימשיכו להגיע.

חשוב להיראות בטוחים ואופטימיים בקרבת הילד, למלא אותו ביטחון ונחישות, לתגמל על התנהגות טובה או על עמידה בכללים שנקבעו ולהמשיך להתמיד בשגרה הטיפולית.

תסמינים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים ומתבגרים
נגן וידאו

אפקטיביות הטיפול בהפרעות קשב וריכוז ללא ריטלין או קונצרטה

בשל השכיחות הגבוהה של הפרעות קשב וריכוז – במיוחד בדור הילדים של היום אשר נולד לתוך מציאות שבה אורח החיים תזזיתי ומלא הסחות דעת כשלעצמו – הטיפול בכך הפך דרוש ומשמעותי אצל יותר ויותר משפחות.

עם זאת, בשנים האחרונות הטיפול הפופולרי העיקרי היה דרך תרופות כמו ריטלין וקונצרטה, כלומר תרופות מלאכותיות הדורשות שימוש מתמיד והכנסה של חומרים לא טבעיים לגוף בדרך קבע.

אף על פי שתרופות מלאכותיות נמצאות בשוק כבר עשרות שנים והוכחו כיעילות, נראה שהן מטפלות בסימפטומים בלבד ומייצרות תלות. בצירוף תופעות הלוואי שלהן, הפגיעה באורח החיים של הילד היא כמעט בלתי נמנעת.

לעומת חסרונות אלו, טיפול טבעי בבעיות קשב וריכוז הוא בטוח, גם בפן הגופני וגם בפן הנפשי. תרופות טבעיות להפרעת קשב וריכוז אינן מסוכנות לבריאות כמו החומרים המלאכותיים הקיימים בתרופות מסונתזות, ולרוב גם אין להן תופעות לוואי קשות.

כשמדובר בטיפול ללא תרופות כלל, כמו טיפול CBT לילדים או שינויי שגרה ותזונה, לא רק שאין סיכון בריאותי אלא שהילד לומד לרכוש כלים יישומיים אשר בשליטתו המלאה, וכך לא רק מטפל בהפרעת הקשב אלא גם חווה הצלחה שתגדיל את ביטחונו העצמי ואת יכולותיו בתחומים אחרים שנים קדימה.

טיפול טבעי ב-ADHD ללא תרופות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז ללא תרופות נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז ללא תרופות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

תרופות להפרעות קשב וריכוז
תרופות להפרעות קשב וריכוז: המדריך המלא על טיפול תרופתי

אחד הפתרונות הרווחים במסגרת הטיפולים בהפרעות קשב וריכוז הוא תרופות ממריצות או לא-ממריצות. תרופות אלה משפיעות על מערכת העצבים ומשפרות מיקוד, רוגע וריכוז. אך לצד היתרונות, חשוב להכיר את החסרונות הנרחבים שלהן על אורח החיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: