מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול בעזרת בעלי חיים: תרפיה באמצעות בעלי חיים לילדים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

איך טיפול בעזרת בעלי חיים משפיע על מטופלים?

טיפול בעזרת בעלי חיים, המכונה גם תרפיה באמצעות בעלי חיים, הינו גישה טיפולית המשלבת חיות שונות בתהליך של פסיכותרפיה ומדגישה את הקשר הייחודי שנוצר במהלך אינטראקציות בין אנשים וחיות טיפוליות, התורם להתאוששות רגשית והתרחשותם של שינויים פסיכולוגיים חיוביים.

למעשה, מחקרים קליניים שנערכו בשנים האחרונות ברחבי העולם גילו שכאשר מתפתח קשר משמעותי בין מטופלים ובעלי חיים טיפוליים, בעלי החיים יכולים לעורר במטופלים בכל הגילאים רגשות חיוביים, לספק להם תועלות פסיכולוגית וגופנית רבות ולשפר את בריאותם הכללית.

באופן כללי, טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים יכול לסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים המתמודדים עם דיכאון, פגיעה עצמית, הפרעות חרדה, התעללות, פוסט טראומה, הפרעות על רצף הספקטרום האוטיסטי, גירושין, לחץ נפשי, סוגיות של זהות מינית, צער ואובדן, בעיות חברתיות, התמכרויות, הפרעת קשב וריכוז (ADHD), הפרעות אכילה ובעיות התנהגותיות שונות.

טיפול בעזרת בעלי חיים

מתי מומלץ להתחיל טיפול באמצעות בעלי חיים?

טיפול באמצעות בעלי חיים, המכונה בשפה המקצועית זואותרפיה, נמצא מועיל בהפחתת רמת הלחץ, החרדה, הכעס, התוקפנות והעוינות העצמית וכלפי אנשים אחרים, בשיפור מצב הרוח, האינטראקציות החברתיות, ההערכה העצמית, רמת הסבלנות והאמון, בהורדת הדופק ולחץ הדם, בהעלאת רמות הבטא-אנדורפינים במוח ובחיזוק תחושת ההעצמה העצמית.

כמו כן, מטופלים החווים זלזול או התעלמות מצד אנשים אחרים יכולים לקבל את החיבה ותשומת הלב הבלתי שיפוטית והבלתי מותנית מצד בעלי חיים טיפוליים, כאשר המחקרים מראים שמטופלים כמעט תמיד יכולים להגיע לתוצאות חיוביות כשהם עובדים יחד עם מטפלים בעזרת בעלי חיים לאורך זמן.

חשוב לציין, כי סוגים שונים של טיפול רגשי עם חיות, כמו רכיבה טיפולית וכלבנות טיפולית, הוכחו כמועילים גם עבור החיות עצמן ולא רק עבור המטופלים, שכן כל המשתתפים בתהליך של תרפיה באמצעות בעלי חיים מפיקים תועלות רבות מתשומת הלב שהם מקבלים מהמשתתפים האחרים במהלך המפגשים הטיפוליים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

סוגים שונים של טיפול רגשי עם חיות טיפוליות

מטפלים בעזרת בעלי חיים יכולים לטפל בילדים, בני נוער ומבוגרים באמצעות מגוון רחב של בעלי חיים, כולל סוסים, כלבים, דגים, דולפינים, ציפורים ומכרסמים קטנים, אולם בדרך כלל מומלץ להתאים את אופי הטיפול הרגשי עם חיות למטרות הטיפוליות, להעדפות האישיות ולצרכים הנוכחיים של המטופלים השונים.

בעוד סוגים מסוימים של טיפול בעזרת בעלי חיים, כמו טיפול עם דולפינים, טרם נחקרו מספיק כדי לקבוע את יתרונותיהם הטיפוליים והשפעותיהם ארוכות הטווח על מטופלים בגילאים שונים הסובלים מבעיות שונות, ישנם סוגים נפוצים של תרפיה באמצעות בעלי חיים, כמו טיפול עם סוסים, אשר הוכחו כתומכים בהתרחשותן של השפעות חיוביות על בריאות הנפש של המטופלים במחקרים רבים.

טיפול באמצעות בעלי חיים

תרפיה באמצעות בעלי חיים לילדים או למבוגרים

כאמור, מטופלים בכל הגילאים יכולים להנות מאינטראקציה עם בעלי חיים במסגרת פסיכותרפיה, שכן התקשורת הבלתי מילולית עם החיות יכולה לסייע להם לרכוש מיומנויות תקשורת מילוליות ולא מילוליות כאחד וללמוד איך לשמור על מערכות יחסים בטוחות ומכבדות גם במהלך תקופות קשות בחייהם.

לדוגמא, טיפול רגשי באמצעות בעלי חיים לעתים קרובות מאפשר לילדים ובני נוער לחוות שיפור משמעותי ביחסים בין אישיים, להביע נוחות רגשית וגופנית בעת קיום אינטראקציות חברתיות, לחוש תחושת קרבה עם אנשים אחרים ולפתח תכונות חיוביות, כגון אמפתיה, סבלנות, קבלה, כבוד, אסרטיביות, אחריות וביטחון.

בנוסף, טיפול בעזרת בעלי חיים יכול להשפיע לטובה על חייהם של מבוגרים וקשישים, במיוחד במצבים בהם למטופלים היו בעבר כלבים או חיות מחמד אחרות שהם אינם מסוגלים להמשיך לטפל בהן, כאשר הימצאותם של בעלי חיים מזכירה למטופלים את אהבתם לחיות מחמד, מעוררת בהם זיכרונות יפים ומפחיתה את תחושת הבדידות המאפיינת את תקופת הגיל השלישי.

מטפלים בעזרת בעלי חיים

טיפול בעזרת בעלי חיים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בעזרת בעלי חיים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים באמצעות בעלי חיים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בעזרת בעלי חיים בגבעתיים חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: