פוביה ופחד ממילים ארוכות – היפופוטומונסטרוססקוויאפדאליאופוביה

מה זה היפופוטומונסטרוססקוויאפדאליאופוביה?

פחדים, פוביות וחרדות הן אמיתיות ביותר ובני אדם יכולים לפתח פוביה כמעט מכל דבר או מצב אפשרי. בעוד אנשים רבים טועים לחשוב כי היפופוטומונסטרוססקוויאפדאליאופוביה (באנגלית: Hippopotomonstrosesquipedaliophobia) הינה פוביה מגוחכת או בדיונית, פחד ממילים ארוכות הוא פוביה אמיתית בהחלט.

ילדים ומבוגרים הסובלים מהיפופוטומונסטרוססקוויאפדאליאופוביה חווים רמת חרדה גבוהה כשהם נאלצים להתמודד עם מילים ארוכות, כאשר בדיוק כמו פוביות ספציפיות אחרות, היא מתפתחת לאחר שאירוע מקוטלג בחלקים שונים של המוח, הנקראים אמיגדלה והיפוקמפוס, כמסוכן או איום.

פחד ממילים ארוכות

פוביה ממילים ארוכות - גורמים

בעקבות האירוע, האדם עלול לחשוש ולהתנהל כאילו האירוע עומד להתרחש פעמים נוספות. למעשה, אדם המאובחן עם היפופוטומונסטרוססקוויאפדאליאופוביה מרגיש חסר אונים לאור תחושת החרדה והפאניקה האוחזת בו בעת מחשבה על מילים ארוכות או צפייה בהן. בהתאם לחומרת הפוביה, מטופלים מדווחים על מחשבות טורדניות ואף תסמינים של דיכאון.

חשוב לציין, כי אנשים אינם נולדים עם פוביות, אלא מדובר בפחדים הנרכשים ומתקבעים בעקבות אירועים לא נעימים במהלך החיים. יתרה מכך, מרבית המאובחנים עם פוביה ספציפית אינם זוכרים בבירור מה היה הגורם הראשוני לפחדים שהם חווים כיום. לדוגמא, ילדים ובני נוער עשויים לחוות מבוכה וחרדה לאחר שתלמידים אחרים צחקו עליהם כשקראו מילים ארוכות.

בעקבות חווית אירוע טראומטי כזה, מוחם של חלק מהילדים ימשיך להגיב באותו האופן למרות שאין בכך צורך – מה שיוביל לכך שאלו הסובלים פוביה ממילים ארוכות יתחילו לפתח דפוסי מחשבה שליליים ויחושו פחז עז כשיחשבו או יראו מילים ארוכות במיוחד.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

פחד ממילים ארוכות - תסמינים

אנשים שונים עם היפופוטומונסטרוססקוויאפדאליאופוביה מתמודדים עם תסמינים שונים, אולם מרבית התסמינים של פחד ממילים ארוכות הינם סימפטומים רגשיים, נפשיים וגופניים, כאשר צפויה רמת חרדה גבוהה ואף חווית התקף פאניקה או חרדה לאור מראה או מחשבה על מילים ארוכות. למרות שבמקרים רבים מטופלים מבינים שהפוביה שלהם אינה הגיונית, הם אינם מסוגלים לנהל את הפחד ומרגישים חסרי אונים.

תסמינים גופניים אלו עשויים לכלול רעידות בגוף, בכי, הזעת יתר, נדודי שינה כרוניים, בריחה מהמקום, התפרצויות זעם, תחושת חלחלה, בחילה, כאבי ראש, פעימות לב מואצות, סחרחורת וקשיי נשימה. מבחינה רגשית, האדם עלול לחוש מבוהל ומשותק, כאשר הוא חושש שיביך את עצמו או יתעלף מול אנשים זרים אם ייאלץ להתמודד בפניהם עם הפחד שלו ממילים ארוכות.

פוביה ממילים ארוכות

דרכי טיפול בפחד ממילים ארוכות

קיימות מספר דרכים לטיפול בפחד ממילים ארוכות, כאשר טיפול תרופתי צריך להיות האפשרות האחרונה שלכם משום שהוא רק מסווה את התסמינים של הפרעת החרדה שלכם. לעומת זאת, הדרך הנכונה לטיפול בחרדה ממילים ארוכות היא להעריך תחילה מהם הגורמים שהובילו להופעתה של הפוביה מלכתחילה.

לאחר מכן, מטפלים רגשיים יוכלו לעזור לכם לבנות תכנית טיפולית שתעודד אתכם להיחשף באופן הדרגתי למילים ארוכות, כך שתתחילו מלדמיין בראשכם מילה ארוכה, אז תרשמו מילים ארוכות על דף ורק לבסוף תאמרו אותן בקול רם לעצמכם ואחר כך ליד אנשים. למעשה, טיפול בחשיפה ממושכת (PE) מסייע לילדים ומבוגרים להפחית את רמת הלחץ והחרדה שלהם עד לרמה כזו שהם מסוגלים לקרוא בביטחון מילים ארוכות בפני אנשים זרים.

בנוסף, ניתן לעשות שימוש בשיטות טיפול עצמי בחרדה, כגון תרגול נשימות עמוקות, מדיטציה, תרגילי הרפיה, מיינדפולנס (Mindfulness) וכיוצ"ב על מנת להתמודד עם פוביה ספציפית זו. כמו כן, טיפול רגשי, כגון טיפול פסיכולוגי וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), יכול להועיל מאוד לטיפול בהיפופוטומונסטרוססקוויאפדאליאופוביה.

היפופוטומונסטרוססקוויאפדאליאופוביה

היפופוטומונסטרוססקוויאפדאליאופוביה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בפחד ממילים ארוכות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בפחד ממילים ארוכות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות