מכון-דרור-לוגו

תפריט

תרופות נגד חרדה: תופעות לוואי וסוגי כדורים (כולל ללא מרשם)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהן תרופות נגד חרדה?

כאשר אדם חווה חרדות לעיתים קרובות, הוא עלול לשקול נטילת תרופות נגד חרדות – כדורים שמטרתם להעלים את תגובות החרדה הלא נעימות שהוא חווה בזמן התקף.

קיימות שלוש קבוצות עיקריות של נוגדי חרדות: תרופות הרגעה, תרופות נגד דיכאון המשמשות גם כנגד חרדה ותרופות אנטי פסיכוטיות אשר מיועדות להפרעות חרדה בעוצמה יחסית גבוהה.

תרופות לחרדה פועלות בעיקר על מערכת העצבים ולמעשה מנטרלות את הפעילות העצבית הגבוהה הנלווית למצב של חרדה, זו הגורמת לדפיקות לב מואצות, קושי בנשימה, הזעה ועוד.

נוגדי ההרגעה ונוגדי הדיכאון הם הנפוצים יותר, בין היתר משום שהם רלוונטיים לרוב מצבי החרדה, הקלים והבינוניים, וכן בעלי השפעה מהירה באופן יחסי – בין עשרים דקות לשעה.

תרופות נגד חרדה

מתי ממליצים על טיפול תרופתי בחרדה?

רוב הגורמים הרפואיים לא ימליצו באופן בלעדי על תרופות נגד חרדות בשל שלוש סיבות עיקריות:

1. כדורים לטיפול בחרדות הם בעלי תופעות לוואי לא נעימות שמשבשות את איכות חייו של המטופל. הוא אולי "נפטר" מבעיית החרדה בזכות הכדורים, אך הוא "זוכה" בשלל בעיות אחרות שמקשות עליו לתפקד בצורה נורמטיבית.

2. נוגדי חרדה אינם מטפלים בבעיה אלא רק בסימפטומים שלה. הכדור אמנם משפיע באופן זמני ועשוי להקל על החרדה, אך התלות בו בעייתית – ברגע שמפסיקים ליטול את הכדורים, סביר להניח שהחרדה תשוב באותה מידה.

3. השימוש בתרופות נגד חרדה, גם בשל רכיבים מסוימים שנמצאים בהן אך גם בשל הנוחות והקלות שבנטילתן, עלול להפוך להתמכרות מסוכנת: הגוף מתרגל לחומרים, נדרש למינון יותר גדול כדי להגיע להשפעה הרצויה וכך התלות בתרופה הופך גדול ובעייתי יותר. הפסקת התרופה היא כמו גמילה מסמים – תהליך קשה, ארוך ולא נעים.

אז מתי בכל זאת ממליצים על תרופות נגד חרדה? בשילוב עם טיפול מקיף יותר שפותר את מוקדי החרדה מהשורש, כמו למשל טיפול רגשי או פסיכולוגי, וכאשר מדובר בתקופה לא ממושכת תוך כדי מעקב רפואי.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

כדורים נגד חרדה: תופעות לוואי עיקריות

להלן תופעות הלוואי המרכזיות של כדורים נגד חרדה:

• תופעות פיזיולוגיות – כאבי בטן, בחילות, ערפול ראייה, עייפות.

• תופעות רגשיות – אדישות, חוסר חשק כללי, שפיפות, חוסר אנרגיה, דכדוך ואפילו דיכאון.

• תופעות התנהגותיות – בלבול, חוסר ריכוז, קושי בזיכרון ובחשיבה, דיבור כבד, התנהגות איטית ומסורבלת.

חשוב לציין כי תופעות אלו רלוונטיות גם לתרופות ההרגעה ה"קלות" ביותר, כאשר תרופות מהקבוצה האנטי פסיכוטית למשל הן בעלות תופעות לוואי חמורות בהרבה כמו הזיות, תוקפנות, דיכאון חמור ועוד.

כדורים נגד חרדה

האם תרופות נגד חרדה ללא מרשם הן מסוכנות?

בשל ריבוי האנשים שמתמודדים עם חרדה, בשנים האחרונות עלה הביקוש לכדורים נגד חרדות, וגם השוק מציע כל מיני פורמולות שאינן דורשות מרשם וטוענות כי הן יכולות לסייע במקרים של חרדה.

כמו עם תרופות מרשם, גם כאן מדובר בכדורים שאינם מטפלים בחרדה מהשורש אלא רק בתסמינים שלה, כך שהיעילות הזמנית אולי רלוונטית לחלק מהאנשים, אך היא לא מהווה פתרון אמיתי למצב.

גם עניין של התמכרות לכדורים יכול להוות בעיה. אולי נוגדי חרדה ללא מרשם עשויים רכיבים טבעיים שאינם נחשבים לממכרים פיזיולוגית, אך תחושת ההקלה של נטילת כדור נגד חרדה אחד יכולה להוביל לכך שזו תהיה הבחירה הקלה בכל זמן שהחרדה מתחילה לתת את אותותיה – והשגרה הזאת תהפוך להתמכרות כשלעצמה.

מעבר לכך, חשוב לזכור שגם אם מדובר בתרופה שניתנת ללא מרשם, ישנן אוכלוסיות מיוחדות שעבורן נטילת נוגדי חרדות עלולה להיות מסוכנת, כמו אנשים עם מחלות כרוניות ומחלות רקע, נשים בהיריון, נשים מניקות, ילדים ומבוגרים מעל גיל 60.

אפשרויות טיפול בלי לשלב תרופה נגד חרדות

בשל כל החסרונות של כדורים נגד חרדות, רבים מהאנשים אשר רוצים באמת ובתמים לפתור את החרדה מהשורש פונים לאנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגיה כדי למצוא אפשרות טיפול יעילה יותר.

ניתן למנות 3 אפשרויות טיפול עיקריות שיכולות להתאים למתמודדים עם חרדה:

1. טיפול פסיכולוגי דינמי – חרדות רבות הן למעשה הדים של פחדים או של טראומות מהעבר שלנו. גם אם החרדה לכאורה מנותקת מהטראומה, השורש הרגשי עדיין קיים ומשפיע על המשך קיום תסמיני החרדה – כל עוד אין סגירת מעגל ופתירת האירוע מהעבר.

לדוגמה, אדם שבילדותו נהגו להתעמר בו במסגרת בית הספר, עלול לפתח פחד במה. לכאורה אין קשר ישיר בין השניים, אך תחושת חוסר הביטחון או הקושי למשוך תשומת לב ולעורר אהדה, משותפים לחוויה הטראומטית ולחרדה בהווה.

לפיכך, טיפול פסיכולוגי דינמי ששואף לפתור את מצוקות העבר, יוכל לסייע לאדם לשחרר את הרגשות הקשים מעברו ובכך להתמודד טוב יותר עם תסמיני החרדה הנוכחית.

2. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – בטיפול CBT ההתמקדות היא בעיקר במנגנוני החשיבה של האדם ובצורת ההשפעה שלהם על רגשותיו ומעשיו.

מטפל ה-CBT, לרוב פסיכולוג שהתמחה בתחום, יאתר יחד עם המטופל את הטריגרים שמופעלים בכל התקף חרדה וימצא כלים שדרכם יהיה ניתן, בחשיפה איטית ומבוקרת, להתמודד עם חרדה כאשר היא מופיעה.

לעומת הטיפול הפסיכולוגי הדינמי, טיפול CBT ידוע בכך שהוא מתמקד בהווה ולרוב גם בעל השפעה מהירה יותר בזמן קצר יותר – אך זה כמובן תלוי במקור של החרדה, מכיוון שאם היא עמוקה ונעוצה בעבר, טיפול פסיכולוגי דינמי יהיה הכרחי לפתרונה.

3. ייעוץ רגשי – ייעוץ פסיכולוגי או רגשי יכול להתאים לכל מי שמתמודדים עם חרדה באופן רציף או לא רציף, ולא בטוחים מהו סוג הטיפול שעשוי להתאים להם.

בבחירה בקבלת ייעוץ פסיכולוגי אין למעשה התחייבות לסדרת טיפולים וניתן לקבל דעה אובייקטיבית של גורם מקצועי על כל האפשרויות הטיפוליות שיביאו להטבה בחרדה, ללא שילוב של תרופות נגד חרדות.

טיפול תרופתי בחרדה

אפקטיביות בתוצאה לטווח ארוך ללא נוגדי חרדה

לסיכום, בדומה לתרופות רבות אחרות, גם נוגדי חרדה מתמודדים עם התסמינים של התופעה ולא עם השורש שלה.

זה אומר שהחרדה עדיין קיימת, אבל הפעילות שלה מוסווית על ידי גורמים חיצוניים שברוב המקרים משבשים גם דברים נוספים ומשפיעים לרעה על איכות חייכם – פשוט באופן שונה.

לטווח הארוך, שימוש בתרופה נגד חרדות לא רק מלווה בתופעות לוואי לא נעימות ובסכנת התמכרות, אלא בפגיעה ממשית ביכולת שלכם להתמודד עם קשיים ובמסוגלות האישית לפתור בעיות באופן עצמאי.

כמו בבריאות הגופנית שלנו, בכל הנוגע לעניינים שבנפש, חשוב לפתור את הבעיה מהשורש, ללא תלות בכדורים או בתרופות באופן ממושך, כדי שנוכל לקיים חיים מלאים, מאושרים ונטולי דאגות בכל המישורים.

טיפול רגשי בחרדה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול הרגשי בחרדה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול רגשי בחרדה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: