
מה זה אוטיזם? אוטיזם, חלק מהספקטרום האוטיסטי (באנגלית: Autism Spectrum Disorder), הינה הפרעה התפתחותית מורכבת הנגרמת על ידי שילוב של גנטיקה והשפעות סביבתיות וחיצוניות, כאשר
מכון דרור לאבחון וטיפול » רצף הספקטרום האוטיסטי
הפרעות על רצף הספקטרום האוטיסטי מתארות מוגבלות התפתחותית מורכבת הנגרמת כתוצאה מהפרעה נוירולוגית המשפיעה באופן משמעותי על תפקודו התקין של המוח האנושי, כאשר חומרת התסמינים יכולה לנוע בטווח שבין קלים מאוד לקשים מאוד.
ילדים, בני נוער ומבוגרים המאובחנים על הרצף האוטיסטי (ASD) בדרך כלל חולקים מאפיינים משותפים רבים המשפיעים על יכולתם לתקשר עם הסביבה, להבין שפה, לשחק ולהתייחס לבני אדם אחרים. לכן, הם לעתים קרובות יוצרים רושם מוטעה של רצון להיות לבד.
מאפיינים ראשוניים הקשורים באופן הדוק לרצף הספקטרום האוטיסטי כוללים מיומנויות חברתיות לקויות, קושי בהבנת כללים חברתיים, קושי לייצר ולשמר קשרים חברתיים, כישורי משחק לא הולמים, קשיי תקשורת, הפגנת מצוקה עקב שינויים בסביבה והתנהגויות מגבילות שחוזרות על עצמן.
בנוסף, ישנם מאפיינים משניים המשותפים לאנשים רבים עם ASD, אולם לא בהכרח מתקיימים אצל כל האנשים על הספקטרום האוטיסטי, שכן כל אדם עם ASD מציג שילוב אחר של מאפיינים, אישיות, חוזקות ותחומי עניין מובחנים.
לדוגמא, מאפיינים משניים אלו כוללים תגובה חריגה לגירויים חושיים של צלילים, מגע, ריחות, טעמים ו/או מראות, פיתוח לא אחיד של מיומנויות וכישורים, קושי להתמודד עם שינויים בסביבה ויכולת עיבוד חזותי גבוהה המפצה על ליקויים בעיבוד שמיעה.
מה זה אוטיזם? אוטיזם, חלק מהספקטרום האוטיסטי (באנגלית: Autism Spectrum Disorder), הינה הפרעה התפתחותית מורכבת הנגרמת על ידי שילוב של גנטיקה והשפעות סביבתיות וחיצוניות, כאשר
מה זה תסמונת אספרגר? תסמונת אספרגר הינה הפרעה מוחית מורכבת המהווה חלק מרצף הספקטרום האוטיסטי, כאשר מרבית הילדים והמבוגרים המאובחנים כבעלי תסמונת אספרגר חווים קשיים
מה זה PDD-NOS? הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת (באנגלית: PDD-NOS) הינה הפרעה הנמצאת על רצף הספקטרום האוטיסטי והלוקים בה מציגים חלק מהתסמינים המקושרים עם אוטיזם
מה זה הפרעת תקשורת חברתית? הפרעת תקשורת חברתית (באנגלית: Social Communication Disorder) הינה אבחנה מקצועית המתארת בעיות תקשורת חברתית אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים. מכיוון
רצף הספקטרום האוטיסטי, המכונה לעתים רצף האוטיזם, הינו מונח מקצועי המשמש לתיאור הפרעות שונות בהתפתחות המוח האנושי, כאשר הפרעות אלו מאופיינות ומסווגות על פי קשיים באינטראקציה חברתית, ליקויים בתקשורת מילולית ולא-מילולית והתנהגויות החוזרות על עצמן. באופן כללי, ההפרעות המרכיבות את הרצף האוטיסטי הינן אוטיזם, תסמונת אספרגר, הפרעה התפתחותית נרחבת לא-משויכת (PDD-NOS), תסמונת רט והפרעת ילדות דיסאינטגרטיבית. במרבית המקרים, הפרעות אלו מתגלות בשלבים המוקדמים של התפתחות המוח וישנם מאפיינים המזהים אוטיזם עם לקות נפשית, בעיות במוטוריקה ומצבים נפשיים או בריאותיים אחרים. יחד עם זאת, בעזרת התערבות מקצועית מוקדמת ושיטות טיפול מתקדמות, בהחלט ניתן לשפר את איכות חייהם של אנשים.
הגורמים לאוטיזם עדיין נחקרים וטרם נמצא גורם אחד ויחיד לאוטיזם, כך שנכון לשנת 2020 אין שיטה מוכחת שבעזרתה אפשר למנוע אוטיזם. למעשה, מחקרים עדכניים שנערכו בשנים האחרונות גילו כי ישנם מעל 100 גנים שונים הקשורים להתפתחותו של אוטיזם. בנוסף, מדענים מצאו כי מספר גורמים סביבתיים שאינם נטייה גנטית מגבירים גם כן את הסיכון להפרעות על רצף הספקטרום האוטיסטי. יחד עם זאת, מכיוון שלרוב מדובר בשילוב מורכב של מספר גורמי סיכון גנטיים וסביבתיים המשפיעים על ההתפתחות המוקדמת של המוח, כלומר בגילאי 12-24 חודשים, רק במקרים נדירים ניתן לזהות גורם גנטי או סביבתי ספציפי לאוטיזם.
אף על פי שהנתונים הסטטיסטיים משתנים מדי שנה ואינם זהים בכל המדינות, החוקרים מסכימים כי 1-1.4% מהילדים ברחבי העולם, כולל בישראל, נמצאים על רצף הספקטרום האוטיסטי, כאשר שיעור ילדים אלו באוכלוסייה הכללית עלה פי 10 במהלך 40 השנים האחרונות משום שישנם יותר כלי אבחון מהימנים ותקפים, כמו גם יותר הורים המודעים למצב אשר פונים לביצוע אבחונים מקיפים עקב חשד לבעיות התפתחותיות אצל ילדיהם הצעירים. מלבד זאת, הנתונים הסטטיסטיים מראים כי בנים מאובחנים עם אוטיזם (ASD) לפחות פי 4 יותר מאשר בנות באותו הגיל – מה שהופך את המגדר של ילדים לאחד מגורמי הסיכון המרכזיים להפרעות על רצף הספקטרום האוטיסטי.
כאמור, הספקטרום האוטיסטי הינו מונח מקצועי המאגד תחתיו מספר אבחנות מקצועיות שונות המתעדכנות מדי מספר שנים, אולם כל האנשים הנמצאים על הרצף האוטיסטי מתמודדים עם סוג כלשהו של אוטיזם, החל מאוטיזם קל (בתפקוד גבוה) ועד אוטיזם קשה (בתפקוד נמוך). לדוגמא, בעוד חלק מהאנשים על הספקטרום האוטיסטי הינם בעלי כישורים אמנותיים מיוחדים ורמת אינטליגנציה גבוהה מהממוצע, אנשים אחרים יכולים להיות בעלי רמת אינטליגנציה ממוצעת או נמוכה מהממוצע ולהציג יכולות ייחודיות הנובעות מהדרך החריגה שלהם להתבונן ולבחון את העולם. בנוסף, 1 מכל 4 אוטיסטים נוטה לפתח מיומנויות תקשורת באמצעים שאינם מילוליים וחלקם אינם מסוגלים לחיות ללא סיוע של בני משפחה.
אף על פי שלא נהוג לאבחן אוטיזם עד גיל שנה וחצי או שנתיים, ילדים על הספקטרום האוטיסטי לעתים קרובות מציגים תסמינים שכיחים של אוטיזם כבר בגיל 8-12 חודשים. מאחר ובגילאים אלו הילדים מטופלים בדרך כלל על ידי הוריהם ומבלים עמם את רוב שעות היום, באחריותכם להבחין בתסמינים הראשונים והמוקדמים העשויים להעיד על אוטיזם אצל ילדים. לדוגמא, עליכם לזהות היעדר שימוש בצלילים, חיוכים והבעות פנים עד גיל 9 חודשים, חוסר בתנועות ידיים כמו הצבעה או נגיעה עד גיל 12 חודשים, היעדר יכולת לגבש מילים עד גיל 16 חודשים והיעדר יכולת להפיק ביטויים משמעותיים בעלי שתי מילים עד גיל 24 חודשים.
במידה והנכם חושדים כי אתם או ילדכם סובלים מתסמינים של אוטיזם או הפרעות אחרות על רצף הספקטרום האוטיסטי, זכרו כי ככל שתפעלו מהר יותר, כך ייטב מצבכם ויגדל הסיכוי לשיפור בתפקודכם ולהתקדמות לעבר הישגים משמעותיים בחייכם. בכדי לגלות האם אתם או ילדכם נמצאים על הספקטרום האוטיסטי, עליכם להתייעץ עם הרופא המטפל בכם לגבי הצורך בפנייה לאנשי מקצוע המאבחנים אוטיזם אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים. יש לציין, כי מבוגרים רבים אינם עוברים אבחון מקיף ואינם זוכים לאבחנה מקצועית, כמו אוטיזם או תסמונת אספרגר, עד הגיעם לתקופת הבגרות, אולם פסיכולוגים קליניים, נוירופסיכולוגים ופסיכיאטריים יכולים לבצע אבחון אוטיזם גם למבוגרים שמעולם לא נבדקו.
זה לא משנה אם האבחנה המקצועית ניתנה לכם או לילדכם, חשוב ביותר שלא תאשימו את עצמכם. לעומת זאת, הדרך הטובה ביותר כדי להתמודד אחרי אבחון על הרצף האוטיסטי הינה ללמוד בעצמכם כמה שתוכלו על ההפרעה הספציפית, שכן ככל שתדעו ותבינו יותר על הספקטרום האוטיסטי, כך תרגישו שאתם יכולים לעזור באופן משמעותי יותר לעצמכם או לילדכם. בנוסף, הקפידו לקחת הפסקות מעת לעת ולדאוג גם לעצמכם תוך כדי התהליך, כאשר רצוי להתייעץ עם איש מקצוע או להצטרף לקבוצת תמיכה ייעודית להורים של ילדים על הרצף האוטיסטי אם אתם מרגישים שאתם מתקשים להתמודד עם השינויים הרגשיים בעקבות קבלת האבחנה המקצועית.
כאמור, רצף הספקטרום האוטיסטי מורכב מאוטיזם, תסמונת אספרגר והפרעות קשורות נוספות, כמו הפרעה התפתחותית נרחבת לא-משויכת (PDD-NOS), תסמונת רט והפרעת ילדות דיסאינטגרטיבית, כאשר למרות שלכל האבחנות המקצועיות הללו יש מאפיינים משותפים, המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) המוצא לאור על ידי האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה מבחין במספר הבדלים ביניהן. בעוד אוטיזם הינו המונח המוכר ביותר מבין ההפרעות השונות, אנשים המאובחנים עם תסמונת אספרגר מאופיינים בכישורי שפה חזקים יותר משל אלו של אוטיזם, אם כי גם הם מתמודדים עם אתגרים משמעותיים בתחום החברתי, כמו ניהול שיחה או הבנה של תקשורת לא מילולית.
ילדים, בני נוער ומבוגרים רבים הנמצאים על רצף הספקטרום האוטיסטי מאובחנים במקביל עם הפרעות או בעיות אחרות. לדוגמא, ייתכן ואדם יאובחן עם אוטיזם לצד תסמונת דאון, לקות ראייה, פיגור שכלי ברמות שונות, הפרעת קשב וריכוז (ADHD), היפראקטיביות, אי שקט פסיכומוטורי, התפרצויות זעם, לקות למידה ספציפית או הפרעות שינה. כמו כן, אוטיסטים לעתים קרובות מתמודדים עם מצבים רפואיים או פסיכיאטריים מורכבים ומתמשכים, כולל אפילפסיה, הפרעות חרדה, דיכאון והפרעה טורדנית-כפייתית (OCD). בשל כך, קיימת חשיבות רבה לביצוע אבחון מקיף לאיתור הפרעות שונות על הספקטרום האוטיסטי ולזיהוי בעיות אפשריות אחרות אשר עשויות להתקיים בד בבד עם אוטיזם, תסמונת אספרגר או PDD-NOS.
שיחת ייעוץ והכוונה
ללא עלות או התחייבות