מכון-דרור-לוגו

תפריט

גזלייטינג: איך מזהים ומתמודדים עם התעללות רגשית נפשית?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

הגדרה של גזלייטינג והתעללות רגשית בעברית

גזלייטינג הוא תופעה שבה אדם יחיד או קבוצה גורמים לאדם מסוים לחוש שתפיסת המציאות שלו שגויה, לרוב באמצעות מניפולציות רגשיות חזקות.

התמרון נעשה לרוב לאורך תקופה, מה שגורם לקורבן לפתח תחושת ספק תמידית באופן שבו הוא מפרש את העולם, ולבסוף גם בשפיות שלו עצמו.

המונח גזלייטינג בעברית הוא "גזלות", מלשון גזל – גניבה. הכוונה היא לשלילת תחושת ההיגיון והצדק של הקורבן, שמאבד את הביטחון העצמי שלו בנוגע למציאות שהוא חווה.

בהקשרים של מערכות יחסים זוגיות, חבריות, ואפילו במשפחה ובעבודה, מדובר על ערעור עמוק ביותר של היציבות הנפשית של הקורבן, תוך יצירת שליטה חד צדדית של ה'גזלייטר' – מבצע הגזלייטינג.

לעיתים הגזלייטינג כה עמוק, שהקורבן משתכנע בצדקת ה'גזלייטר' ומאמין שתפיסת המציאות שלו אכן שגויה ושהוא זה שגרם לה מלכתחילה. הוא לוקח אחריות על מצבו ומאשים את עצמו בהתעללות.

ניתן לראות זאת למשל במערכות יחסים מתעללות שבהן ה'גזלייטר' מאשים את הקורבן בהתנהגותו באמצעות משפטים כמו: "תראה מה גרמת לי לעשות בגללך", "אם לא היית עושה את זה – זה לא היה קורה" וכן הלאה.

גזלייטינג

איך מזהים גזלייטינג?

לגזלייטינג פירוש מגוון יחסית, מכיוון שהוא יכול להתאפיין בכל סוג של מניפולציה רגשית הגורמת לקורבן בלבול וחרדה בקשר למציאות או לרגשות שהוא חווה.

מניפולציות רגשיות כאלה יכולות להיות:

• משפטי גזלייטינג שנאמרים כתגובה לדברים שהקורבן אומר שקרו ושמערערים על נכונותם או אמינותם. למשל: זה הכל בראש שלך, את היסטרית, אתה מדמיין, את מגזימה וכדומה.

• התנהגות מבטלת, מקטינה או מזלזלת ביחס לדברים שהקורבן אומר שהוא מרגיש או חווה. למשל נפנוף יד, משיכת כתפיים, גלגול עיניים, הרמת גבות וכן הלאה.

• הכחשה של עובדות או של מציאות, לרבות הצגת מידע אחר ש"מוכיח" כי הקורבן טועה.

• הצפת המצב הנפשי של הקורבן כ"קלף" שנועד לערער על האמינות שלו באופן כללי, למשל: אתה השתגעת לגמרי, ההורמונים משבשים את כושר השיפוט שלך, אתה צריך עזרה נפשית, את חיה בהזיות, אתה לא נורמלי וכו'.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

דוגמאות של גזלייטינג לפי סוגים

כאמור, לגזלייטינג סימנים רבים הרלוונטיים לסוג מערכת היחסים ולאופן שבו מתפרשת התעללות אצל הצד שחווה אותה, אך כמעט בכל המקרים הקורבן מצוי בעמדת נחיתות ובשליטתו של ה'גזלייטר'.

להלן חמש דוגמאות לסוגי גזלייטינג המאופיינים לפי סוג מערכת היחסים:

1. גזלייטינג בזוגיות – התעללות רגשית בזוגיות יכולה להתבטא בכך שאחד הצדדים בקשר מנסה לשלוט בצד השני על ידי כך שמגביל אותו ואת חירותו, ומשכנע אותו שהוא לא זקוק לדברים שהוא רוצה או צריך.

2. גזלייטינג בחברות – אחד הצדדים בקשר מספר על משהו שמפריע לו ביחסים ביניהם, כאשר הצד השני מבטל את תחושותיו וטוען שהוא "מנפח את הדברים", מתנהג "יותר מדי ברגישות" או "לא רואה נכון את הסיטואציה".

3. גזלייטינג בהורות – התעללות נפשית בילדים יכולה להתבטא בכך שההורה מבטל את דבריו של הילד ואומר שהם לא קרו, כדי ליצור מצב של מציאות הנשלטת על ידי ההורה בלבד.

4. גזלייטינג במשפחה – התעללות נפשית באישה או התעללות נפשית בגבר מצד קרוב משפחה, יכול להתבטא בשכנוע שדבר שקרה במשפחתם בעבר כלל לא התרחש, מתוך כוונה לשבש את תפיסת הזיכרון של אותו אירוע.

5. גזלייטינג בעבודה – התעללות נפשית בעבודה יכולה להתבטא בכך שעובדת מתלוננת על פגיעה מינית ולא מקבלת מענה הולם, תוך שהסביבה מנסה לשכנע אותה שהדבר לא קרה, שהיא מגזימה, לא קלטה נכון את הסיטואציה או אפילו משקרת בכוונה כדי להשיג דבר מה.

התעללות רגשית

השלכות של התעללות רגשית סמויה

אחד מהקשיים הגדולים בגזלייטינג הוא שקשה להבחין בו, בעיקר כשמדובר במערכת יחסים זוגית שבה הרבה דברים נאמרים בארבע עיניים ללא כל תיעוד.

בהתעללות נפשית ממושכת מסוג זה, הקורבן כבר לא תופס את עצמו כקורבן – ומקבל את ה"אמת" של ה'גזלייטר' כדבר היחיד שנכון, כשהוא למעשה מקיים את חוסר האיזון הנפשי שמלכתחילה נטען לגביו.

להתעללות נפשית השלכות הרסניות כלפי הקורבן, בכל התחומים:

• הוא כבר אינו מכיר את עצמו ולא סומך על עצמו ועל כושר השיפוט שלו, לפעמים עד כדי כך שהוא מאבד את יכולתו לבצע דברים בסיסיים, כמו לנהוג למשל.

• הוא חש ספקות תמידיים בנוגע לדברים שהוא זוכר או מרגיש, וללא ההדרכה והקביעה של ה'גזלייטר', הוא מרגיש אבוד וחסר ביטחון.

• הוא מרגיש חרדה בכל סיטואציה שבה הוא מתעמת אל מול קביעות שהוא צריך לספק: למשל, לספר למישהו דבר מה שקרה בעבר.

• הוא מגונן על ה'גזלייטר' ונותן תירוצים להתנהגות שלו, תוך כדי שהוא מאשים את עצמו ולוקח אחריות על המצב. זה גורם לו להתנצל לעיתים קרובות ולהיות כנוע וצייתן.

• הוא נוטה להסתיר את מצבו ואת ההתנהגות של ה'גזלייטר' כלפיו מאנשים אחרים, מה שלעיתים גם מרחיק ומבודד אותו מהם.

התעללות נפשית

איך מתמודדים עם גזלייטינג במערכת יחסים?

מאחר שגזלייטינג מעמיק עלול לגרום לקורבן "לשתף פעולה" עם ה'גזלייטר' במקום להתנגד לו, חשוב מאוד להיות ערים כבר לסימנים המקדימים ולנסות להתחשל בפניהם כל עוד מצויים במערכת היחסים הזאת, עד שיהיה ניתן להתנתק ממנה.

להלן ההמלצות איך לעשות זאת:

1. לתעד חוויות, מקרים ומחשבות בכל דרך – כתיבה, הקלטות, תמונות וכו' – גם בלי קשר למערכת היחסים עם ה'גזלייטר', פשוט כדי לחזק את תחושת המציאות.

2. להימנע מוויכוחים חזיתיים עם ה'גזלייטר' כדי לא להיכנס אל תוך מסע השכנועים שלו, ובכך להישאר עם תחושת הצדק הפנימי בלי להפגין אותו כלפי חוץ.

3. לאחר כל אינטראקציה עם ה'גזלייטר', ליצור קשר עם אדם אחר שסומכים עליו ושיוכל להוות מטען נגדי, להרגיע ולייצב בחזרה.

4. באופן הדרגתי ומודע, לנתק את הקשר עם ה'גזלייטר', מה שאפשרי בעיקר במערכות יחסים חבריות וזוגיות. כאשר מדובר במערכת יחסים משפחתית או במסגרת העבודה שבהן זה פחות מתאפשר, להגביל ככל הניתן את האינטראקציה ולהקפיד על הצבת גבולות ברורים.

לעצור את זה בזמן: למי פונים במקרה של התעללות נפשית?

לסיכום, גזלייטינג הוא תופעה אכזרית שמתחילה מדברים 'קלים' – משפטים מזלזלים, התייחסות מקטינה וכו' – אך מגיעה גם לרבדים מהותיים ועמוקים ביותר בנפשו של האדם, הכוללים את אמונו בעצמו, תפיסת המציאות שלו ושפיותו הנפשית.

מאוד חשוב לפנות לעזרה מקצועית, כמו ייעוץ פסיכולוגי או טיפול פסיכולוגי, כבר עם הסימנים הראשונים לגזלייטינג, כדי למצוא את הכלים המתאימים להתמודדות עם המניפולציות הרגשיות של התופעה.

התמיכה החיצונית היא חשובה מאין כמוה, שכן היא מסייעת לקורבן להאמין בעצמו מחדש ולקבל בחזרה את המציאות האמיתית והנכונה, מחוץ ל'בועה' המעוותת של מערכת היחסים עם ה'גזלייטר'.

גם ייעוץ רגשי או טיפול רגשי יוכלו לסייע לקורבן להפחית את החרדה שנוצרה סביב מערכת היחסים המתעללת, תוך כדי יצירת חוסן נפשי אל מול הקושי שבניסיון להתנתק מה'גזלייטר' ומהשפעתו על הקורבן.

טיפול בגזלייטינג - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בגזלייטינג נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בגזלייטינג בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

בעיות התנהגות אצל ילדים
בעיות התנהגות אצל ילדים: התמודדות עם ילדים עם בעיות התנהגות

המושג בעיות התנהגות מתייחס לקשיים התנהגותיים המשפיעים על ההתפתחות והקשרים הבינאישיים של ילדים, כאשר חלק מבעיות ההתנהגות, כמו חוסר משמעת וחוסר גבולות, התפרצויות זעם ותוקפנות מקשות במיוחד על הורים ואנשי חינוך.

המדריך המלא >>
הפרעות התנהגות
הפרעת התנהגות: סוגי הפרעות התנהגות אצל ילדים או מבוגרים

התנהגות תוקפנית, היעדר רגישות לסביבה, אלימות מילולית ופיזית – כל אלו עלולים להצביע על הפרעת התנהגות שיכולה להוביל לשורה של קשיים כמו הידרדרות בלימודים, הסתבכויות פליליות , התמכרויות לסמים ועוד. כדי להימנע מכך, חשוב לזהות את הבעיה בזמן ולטפל בה בשלושה מישורים משמעותיים.

המדריך המלא >>
עיצוב התנהגות
טבלת עיצוב התנהגות לילדים: תכנית עיצוב התנהגות אישית בגן או בכיתה

תכנית עיצוב התנהגות אצל ילדים יכולה להתקיים בבית, בכיתה, בגן או בבית הספר, באמצעות טבלה או לוח, זאת על פי גילם של הילדים. בהתאם לחומרת בעיות או הפרעות ההתנהגות, לעתים קרובות יש צורך בניהול טבלת עיצוב התנהגות אישית לילדים או לתלמידים הן בבית בעזרת טבלה והן כיתתית באמצעות לוח.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: