מכון-דרור-לוגו

תפריט

הפרעות ובעיות שינה אצל ילדים ומתבגרים: דרכי אבחון וטיפול

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

הגדרה של הפרעות שינה אצל ילדים

הפרעות שינה אצל ילדים נפוצות בכל הגילאים, החל מהגיל הרך, דרך גילאי בית הספר ועד לגילאי ההתבגרות. לפי הסטטיסטיקה, כמעט כל ילד שני יחווה בעיית שינה במהלך חייו, כאשר 4% מהילדים מאובחנים עם הפרעת שינה קלינית.

במקרים מסוימים, קושי להירדם אצל ילדים יכול להופיע בתקופות מאתגרות ומלאות שינויים. אף שמדובר במצב טבעי, כאשר הילד לא ישן בלילה לאורך תקופה, יש לכך השלכות רפואיות, רגשיות והתפתחותיות.

לבעיות שינה מספר סוגים והן יכולות להיגרם בשל מגוון סיבות, אך בכולן ניתן לראות השפעה על התפקוד היום יומי של הילד לטווח הקצר כמו גם השלכות לטווח הארוך, ולכן ההמלצה היא לא לחכות שהבעיה תחלוף מאליה אלא לבדוק מה הגורם לה וכיצד ניתן לטפל בה.

הפרעות שינה אצל ילדים

איך מתבטאות בעיות שינה אצל ילדים?

לא כל קושי להירדם הוא בהכרח הפרעת שינה. ישנן תקופות בחיים שבהן בעיות שינה הן טבעיות, כמו למשל בתקופות מתח ולחץ, בתקופות שינויים כמו מעבר דירה, גירושין או הרחבת המשפחה. כאשר כן מאובחנת הפרעת שינה, ניתן לציין שלושה סוגים עיקריים:

אינסומניה – הפרעה הקשורה לקושי בהירדמות או לקושי בשינה רציפה ועמוקה לאחר ההירדמות.
סהרוריות – הפרעה הקשורה למהלך התקין של השינה – למשל קימה באמצע הלילה והליכה מתוך שינה.
הפרעת שינה מתוך קושי בריאותי – נגרמת בשל מאפיינים פיזיים של האדם, לרוב עניין רפואי כמו מחלות ויראליות, דום נשימה בשינה, דלקות אוזניים, תסמונת הרגליים חסרות המנוחה (RLS) ועוד.

חשוב להדגיש, נדודי שינה אצל ילדים יכולים להופיע גם בעקבות אירועים טראומטיים שדורשים טיפול רגשי מעמיק. לכן חשוב לוודא מדוע הילד לא נרדם, גם אם נדמה שמדובר בתקופה חולפת – ייתכן שזה לא המצב.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מתי מופיע חוסר שינה אצל ילדים?

נהוג לחשוב כי אצל ילדים בגיל הרך ישנן יותר בעיות שינה בשל ביעותי לילה (סיוטים). עם זאת, כשמדובר בהפרעה מאובחנת, הגורמים לבעיות שינה אצל ילדים קטנים אינם שונים בהרבה מהגורמים לבעיות שינה אצל ילדים גדולים.

לצורך העניין, חוסר שינה יכול להופיע כבר בגיל הינקות אך לא ידעו לזהות אותו, משום שתינוקות סובלים פעמים רבות מגזים או מרעב באמצע הלילה. רק כאשר הפרעת השינה תמשיך לגילאים המאוחרים יותר, יבחינו שיש בעיה חריגה שיש לטפל בה.

גם להיפך – לעיתים רק בגילאי נוער, כאשר המתבגר עומד ברשות עצמו ואחראי לארוחותיו וסדר יומו, יופיעו הפרעות שינה שמקורן בהרגלי שינה לקויים כמו צפייה בטלוויזיה לפני השינה, אכילת ארוחה גדולה מדי או ביצוע פעילות גופנית סמוך לזמן השינה.

מלבד הסיבות הרלוונטיות לכל גיל, ישנן גם בעיות שינה המתעוררות בשל קושי נפשי, מצוקה, חרדות וטראומה. זה יכול להיות בעקבות תקופה מתוחה בבית, כמו גם בעקבות אירוע פרטני במסגרת החינוכית או אפילו דבר מה שאינו נחשב טראומטי בקנה מידה סטנדרטי, אך נחווה אצל הילד כאירוע בעל משמעות שלילית.

בעיות שינה אצל ילדים

מדוע קשה להבחין בהפרעות שינה אצל מתבגרים?

פעמים רבות קשה להבחין בבעיות שינה אצל מתבגרים, מכיוון שכהורים תמיד נדמה לנו שהם ישנים פחות מדי או יותר מדי, ובאופן כללי קשה לנו לעקוב באופן תמידי אחר סדר יומם.

סדר יום משובש הוא אחד הגורמים שמשפיעים על הפרעות שינה בגיל ההתבגרות, ולכן עם כל הקושי להשתלט על השגרה של בני העשרה במשפחה, צריך לעורר בהם את המודעות לחשיבות השינה ולדרכים הנכונות לנהל אותה.

כדי למנוע מראש בעיות שינה אצל בני נוער, יש להטמיע כבר בגילאי הילדות הרגלי שינה בריאה, הכוללים שגרת שינה אחידה ומסודרת, לרוב בשעות קבועות, ללא מסכים או אוכל שומני ומתובל בסמוך לשינה.

בזמן שבעיות שינה בגיל ההתבגרות יכולות להיות נורמטיביות, הפרעות שינה אצל בני נוער עלולות להיגרר גם לחייהם הבוגרים, להשפיע על מערכות היחסים שלהם וכן על לימודים גבוהים ועל קריירה.

ההשפעות השליליות של קשיי הירדמות אצל ילדים

כמו אצל מבוגרים, שינה לקויה אצל ילדים עלולה להשאיר אותם עייפים, מצוברחים וחסרי אנרגיה. מה שעלול להרחיק אותם מהסביבה החברתית והמשפחתית וליצור אצלם בדידות, ניכור ואף דיכאון.

לעומת מבוגרים, לשינה אצל ילדים יש תפקיד קריטי במיוחד בשל תהליכי ההתפתחות המורכבים שהם עוברים: הלימוד הקוגניטיבי משתכלל וכך גם תפקודי הזיכרון והעיבוד הרגשי.

לדוגמה, רק בזמן השינה מאוחסנים זיכרונות לטווח הקצר באזור המוח שבו נשמרים הזיכרונות לטווח הארוך, ותהליך חשוב זה מאפשר את רצף הלמידה וההתפתחות הנדרשים לכל אורך תקופת הילדות.

בנוסף להשפעה על ההתפתחות של הילדים, קיים גם פן בריאותי פיזיולוגי. שינה המתבצעת באופן תקין כוללת אינספור תהליכים בגוף שנועדו לעכל היטב את המזון ולהפכו לחומר בניה עבור התאים, לחזק את המערכת החיסונית ואת השרירים ולהזין באנרגיה כל פעולה של הגוף.

הפרעות ובעיות שינה אצל מתבגרים ובני נוער בגיל ההתבגרות

דרכי טיפול בהפרעות שינה אצל ילדים ובני נוער

לסיכום, בעיות שינה עלולות להטריד ילדים ובני נוער במשך תקופה ארוכה ולהשפיע בצורה שלילית על התפתחותם התקינה ברמה הבריאותית, הקוגניטיבית, הנפשית, הרגשית והחברתית.

ישנם כמה סוגים של בעיות שינה, ולכל אחד מהם גורמים אחרים והתבטאויות מגוונות, אך בכל מקרה חשוב לטפל בזמן ולמנוע מהילד או מהמתבגר לפתח הפרעת שינה מתמשכת שתקשה עליו לסגל הרגלי שינה בריאים יותר לאחר מכן.

כדי לטפל בקשיי השינה של הילד, יש לעבור אבחון או ייעוץ אצל גורם מקצועי, לרוב פסיכולוג ילדים שיוכל לקבוע באיזו הפרעת שינה מדובר ובמקרה הצורך גם להפנות לבדיקות רפואיות רלוונטיות.

כל הפרעת שינה ניתן לפתור באמצעות טיפול רגשי או טיפול פסיכולוגי שיבחנו מהו המקור שגרם להפרעה, למשל כשמדובר במתח, מצוקה או טראומה, ויאפשרו לילד או למתבגר לחזור לשגרת שינה רציפה, מלאה ונינוחה.

יש לציין כי טיפולים נמצאו אפקטיביים יותר להפרעות שינה לעומת כדורי שינה או תרופות, שבמקרה הטוב מהווים 'פלסטר' מיידי לקושי במקום פתרון מעמיק, ובמקרה הרע גורמים בעצמם לתופעות לוואי לא נעימות.

לצד הטיפול בהפרעת השינה של הילד או המתבגר, מומלץ גם לקבל הדרכת הורים מקצועית שתעזור לכם להיות בבקרה על מהלך הטיפול ולהבין את מלוא המורכבות של הפרעות שינה אצל הילדים כדי להוות עבורם כר תומך ומכיל לאורך כל התהליך.

טיפול בבעיות שינה אצל ילדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בבעיות שינה אצל ילדים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בבעיות שינה אצל ילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

בעיות רגשיות אצל ילדים
בעיות רגשיות אצל ילדים: אבחון וטיפול בקשיים רגשיים אצל ילדים

ילדים עשויים להתמודד עם בעיות רגשיות הנוגעות לכל תחומי החיים שלהם. אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, כמו באמצעות הרטבת לילה, הימנעות מהליכה למסגרת הלימודית, חרדת נטישה, חוסר תיאבון וחוסר יכולת להישאר לבד.

המדריך המלא >>
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות: קשיים רגשיים אצל מתבגרים

בעיות רגשיות אצל בני נוער הן עניין שבשגרה. זהו כמעט מצב מתבקש לאור הציפיות והדרישות שמעמידים בפניהם, השינויים הפיזיולוגיים, הרגשיים והשכליים שהם עוברים והניסיון שלהם לפתח זהות ואישיות משל עצמם ולצאת מצל החסות ההורית.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: