מכון-דרור-לוגו

תפריט

בעיות חברתיות אצל ילדים: טיפול בקשיים חברתיים אצל ילדים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

בעיות חברתיות אצל ילדים: תפקידם של ההורים

מסיבות יום הולדת, השתתפות בתנועות נוער ומפגשים משפחתיים נחשבים לאירועים חברתיים מהנים עבור רוב הילדים, אולם אין זה המצב עבור כולם. מכיוון שחלק מהילדים ובני הנוער סובלים מרמת חרדה גבוהה במצבים חברתיים, הם עשויים להעדיף לשחק בשקט עם עצמם, להתאפק ולהתבונן בילדים אחרים לזמן מה או לקרוא ספר לבדם.

במידה וילדכם מגלה בעיות חברתית בגן או בבית הספר, אתם עלולים לתהות האם זו האישיות של הילד או שהוא סובל מקשיים חברתיים משמעותיים המצריכים פנייה לטיפול רגשי והדרכת הורים.

אף על פי שילדים, בדיוק כמו מבוגרים, יכולים להעדיף באופן טבעי להיות בחברת עצמם ולא להיות מעוניינים בריבוי אינטראקציות חברתיות, חשוב להבין היטב את מצבו של ילדכם כדי שלא יקלע למשבר נפשי ויאלץ להתמודד עם מצוקה גדולה יותר.

כהורים, עליכם ללמוד להבחין האם הרצון של ילדכם לבלות את מרבית זמנו לבד היא העדפה או תוצאה של בעיות חברתיות אצל ילדים, כאשר הדבר רלוונטי הן בתקופת הגיל הרך והן במהלך גיל ההתבגרות.

לדוגמא, ישנם ילדים המעוניינים ליצור אינטראקציות חברתיות, אך כשהם מנסים לעשות זאת הם חווים תחושת כישלון משום שהם מתקשים לנהל שיחה, נראים לא ממוקדים או מתנהגים באופן המוביל למצב של נידוי חברתי. לכן, רצוי שתלמדו ככל שתוכלו על המשמעות של ילד הסובל מקושי חברתי ורגשי והדרכים שבאפשרותכם לסייע לו.

בעיות חברתיות אצל ילדים

פתרון בעיות חברתיות אצל בנות ובנים

הכוונה בבעיות בתחום המיומנויות החברתיות אינה ויכוח עם חבר או חברה מדי פעם, שכן כל הילדים, המתבגרים והמבוגרים עושים שגיאות מדי פעם בניהול קשרים חברתיים, אך לרוב הם מתנהגים באופן מקובל חברתית.

לעומת זאת, ילדים המקיימים אינטראקציות מביכות באופן קבוע עלולים לפספס רמזים חברתיים בשפת הגוף ובהבעות הפנים של אנשים אחרים ולהמשיך לדבר למרות שהצד השני מסיט את מבטו משעמום.

כמו כן, ילדים המתמודדים עם קשיים חברתיים נוטים לא להתנהג על פי הנורמות החברתיות המקובלות, כמו עמידה בתור, כך שהם לעיתים קרובות מתפרצים לדבריו של שותפם לשיח.

קושי בהבנת מצבים חברתיים ויצירת קשרים חברתיים יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים רבות בגילאים שונים, כשייתכן והבעיות יתגלו רק במהלך שנות בית הספר היסודי ואף בגיל ההתבגרות, תקופה בה התחום החברתי הופך למורכב ומאתגר הרבה יותר.

מעבר לכך, התמודדות עם בעיות חברתיות אצל ילדים משפיעה לרעה לא רק על חיי החברה, אלא גם על הקשר עם הצוות החינוכי ובני המשפחה הגרעינית והמורחבת. בהתאם לגילו של ילדכם, קושי בהבנת סיטואציות חברתיות עשוי להתבטא במספר דרכים:

• דיבור ללא הרף
• חוסר הבנה של סרקזם
• שיתוף מידע בדרכים בלתי הולמות
• הבנת מטאפורות כדברים תרתי משמע
• היעדר הבנה מתי אנשים אחרים עצבניים
• קושי להקשיב זמן ממושך
• אמירת דברים בלתי הולמים
• קושי להמתין לרשות דיבור
• נטישת שיחות בהפתעה

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

קשיים חברתיים אצל ילדים: גורמים אפשריים

ישנם מספר גורמים אפשריים להופעתן של בעיות חברתיות אצל בנות ובנים, כשאלו משפיעים על האופן בו ילדים מתקשרים עם אנשים אחרים. למשל, סיבות נפוצות להתפתחותם של קשיים חברתיים אצל ילדים הן:

• בעיות בשליטה עצמית
• קשיים בתקשורת בין-אישית
לקויות למידה
• הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
• ליקויים שפתיים
• הפרעות נפשיות
• סטרס כרוני

לדוגמא, ילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) נוטים להתנהגות אימפולסיבית המובילה אותם לדבר ללא הפסקה ולהגיב לדברים מבלי לחשוב קודם לכן האם התנהלותם מתאימה לאופי הסיטואציה.

כמו כן, קושי במיקוד הקשב עשוי לגרום גם לבלבול כשמדברים עם אנשים אחרים. בנוסף, ילדים הסובלים מתסמינים של היפראקטיביות בדרך כלל מקשקשים, מתפתלים ופועלים בדרכים המושכות אליהם תשומת לב שאינה רצויה.

לעומתם, ילדים בגיל הרך או בגיל ההתבגרות המאובחנים עם לקות למידה לא מילולית (NVLD) מתקשים להבין תקשורת לא מילולית, כמו שפת גוף, הבעות פנים וטון דיבור – מה שגורם לקושי בהבנת מושגים מופשטים ומצבים חברתיים, כמו גם לבעיות בוויסות עצמי ושליטה עצמית.

בנוסף, ילדים עם אוטיזם (ASD) לרוב מפגינים קשיים דומים לאלו המלווים אנשים הסובלים מ-NVLD , כולל קשיים שפתיים ותחומי עניין ספציפיים וחריגים מאוד.

קשיים חברתיים אצל ילדים

דרכי טיפול בקשיים חברתיים אצל ילדים

במידה וילדכם חווה בעיות בתקשורת חברתית, הן עם ילדים והן עם מבוגרים, חשוב שתדעו שקיימות דרכים רבות בהן תוכלו לסייע לו להתמודד באופן יעיל ובריא יותר עם המצב.

לדוגמא, באפשרותכם להתחיל ברישום הערות על מה שאתם רואים בבית והמורים רואים בבית הספר – מה שיאפשר לכם לזהות דפוסים שיעזרו לכם להבין מדוע ילדכם מגלה קשיים חברתיים.

במקרים רבים, הורים בוחרים להתייעץ עם פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים כדי לשתף אותם לגבי ההתנהגויות הבעייתיות שהם רואים ולקבל מהם מידע ושיטות התמודדות חדשות.

יחד עם זאת, במצבים בהם אינם בטוחים האם ילדכם אכן סובל מבעיות חברתיות אצל ילדים, תוכלו לעזור לו לפתח ולשפר מיומנויות חברתיות בעזרת מצבים חברתיים מאתגרים, כמו משחקי תפקידים ומשחקים הדורשים המתנה לתורם.

מלבד זאת, למדו כיצד לעשות שימוש בהרגלי הצפייה בטלוויזיה של ילדכם כדי ללמד אותם כישורים חברתיים, בדקו האם ישנן אפליקציות שיכולות לעזור לילדים בגיל הרך לרכוש מיומנויות חברתיות וקראו המלצות של אנשי מקצוע בנושא חשוב זה, בעיקר משום שבעיות חברתיות אצל בנות ובנים עשויות לטמון בחובן הערכה עצמית נמוכה ותחושת בדידות קשה. לכן, הקפידו לתת לילדכם שבחים שיגבירו את הערכתם העצמית והזכירו להם מעת לעת מהן החוזקות הייחודיות שלהם.

בעיות חברתיות

טיפול בבעיות חברתיות אצל ילדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בבעיות חברתיות אצל ילדים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בבעיות חברתיות אצל ילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

בעיות רגשיות אצל ילדים
בעיות רגשיות אצל ילדים: אבחון וטיפול בקשיים רגשיים אצל ילדים

ילדים עשויים להתמודד עם בעיות רגשיות הנוגעות לכל תחומי החיים שלהם. אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, כמו באמצעות הרטבת לילה, הימנעות מהליכה למסגרת הלימודית, חרדת נטישה, חוסר תיאבון וחוסר יכולת להישאר לבד.

המדריך המלא >>
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות: קשיים רגשיים אצל מתבגרים

בעיות רגשיות אצל בני נוער הן עניין שבשגרה. זהו כמעט מצב מתבקש לאור הציפיות והדרישות שמעמידים בפניהם, השינויים הפיזיולוגיים, הרגשיים והשכליים שהם עוברים והניסיון שלהם לפתח זהות ואישיות משל עצמם ולצאת מצל החסות ההורית.

המדריך המלא >>
בעיות חברתיות בגיל ההתבגרות
בעיות חברתיות אצל מתבגרים: קשיים חברתיים בגיל ההתבגרות

בני נוער רבים מתמודדים עם בעיות חברתיות, כמו מיעוט חברים, קושי ליצור חברויות ואף חרם ונידוי חברתי. אלו מובילים לבעיות רגשיות, שרק מעצימות בתורן את הבעיות החברתיות. את המעגל הזה ניתן לקטוע על ידי רכישת מיומנויות חברתיות ושיפור הרווחה הרגשית.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: