מכון-דרור-לוגו

תפריט

תרופות נגד דיכאון: תופעות לוואי וסוגי כדורים (כולל ללא מרשם)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהן תרופות נגד דיכאון?

לאור הגידול בכמות האנשים המתמודדים עם דיכאון באוכלוסייה, התרחב גם שוק הפארמה המשווק תרופות נגד דיכאון.

על פי רוב, תרופות אלה משמשות גם לצרכים אחרים הקשורים לעולמות הנפש והרגש, כמו חרדה, אובססיביות כפייתית ועוד, מכיוון שהם פועלים על סמך אותם מנגנונים פיזיולוגיים.

כדור נגד דיכאון פועל באמצעות ויסות של מוליכים עצביים במוח שנמצאים בפעילות גבוהה או בתת-פעילות במצבים רגשיים של עצבות, ייאוש או דכדוך ממושך, במטרה להשפיע עליהם ולאזן את פעילותם.

נוגדי דיכאון יינתנו בהנחיית גורם מקצועי ובקבלת מרשם מסודר. הגורם שמוסמך להפיק מרשם לכדורים נגד דיכאון הוא פסיכיאטר שבדק את המטופל ואבחן את הקשיים הנפשיים שאיתם הוא מתמודד.

תרופות נגד דיכאון

איך עובדים כדורים נגד דיכאון?

מכיוון שההשפעה הרגשית של דיכאון נובעת, בין היתר, מחוסר איזון כימי במערכת העצבים, כדורים נגד דיכאון פועלים כדי לנסות ולאזן את המערכת הזו מחדש ולהפחית את ההשפעות הרגשיות שנגרמות.

באופן ספציפי, רוב התרופות לדיכאון עובדות על איזון רמות הסרוטונין במוח, חומר אשר נמצא כמשפיע על דיכאון וחרדה. ברגע שהמערכת העצבית שבה לאיזון, התופעות הנגזרות מהדיכאון אמורות לפוג או לפחות להשתפר.

יש להדגיש כי כדור לדיכאון אינו פועל באופן מיידי. ברוב המקרים המטופל נדרש ליטול את הכדורים במשך חודש וחצי לפחות כדי שהסרוטונין יתאזן, ורק אז השינויים יורגשו גם ברמה הנפשית ולא רק הפיזיולוגית.

לאחר מספר חודשים נוספים יהיה ניתן לבחון את מידת ההשפעה של התרופה על האדם בטווח הרחוק, ולקבוע אם יש להמשיך במינון הנוכחי, לשנות אותו – להפחית או להגדיל, או בכלל לנסות דבר אחר שישפיע טוב יותר.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

תרופות נגד דיכאון: תופעות לוואי נפוצות

אחד החסרונות הבולטים של תרופות מכל סוג הוא ההשפעה הנלווית שנגרמת לגוף עקב כניסת החומרים הכימיים למערכותיו השונות.

גם תרופה נגד דיכאון עלולה לגרום תופעות לוואי רבות שאינן נעימות וביניהן:

• כאבי ראש חזקים
• בחילות ואי נעימות בטנית
• סחרחורות ואיבוד שיווי משקל
• תחושת עייפות תמידית וישנוניות
• אדישות וחוסר ריכוז
• תפקוד מיני לקוי
• בעיות תיאבון – לרוב תיאבון מוגבר וכתוצאה מכך גם עלייה במשקל

כמו כן, לאורך השנים בוצעו מחקרים שמצאו כי באופן אבסורדי, תרופות להתמודדות עם דיכאון עלולות לגרום לדיכאון עמוק יותר, ולתופעות נוספות כמו מחשבות אובדניות, מצב רוח רע, חרדות, פאניקה ועוד.

לכן חשוב מאוד להיות במעקב רפואי סביב נטילת תרופות מסוג זה, ולעדכן את הסביבה הקרובה כך שתבחין בכל שינוי ותוכל לסייע במצב הדורש הפסקה של התרופה – גם בכוח.

נקודה נוספת שחשוב לציין היא אפשרות התלות בכדורים וההתמכרות אליהם. גם כאן יש להיעזר בגורם מקצועי כדי להצליח להפסיק ליטול את התרופה באופן כזה שלא יעורר בגוף את הצורך לשוב אליה.

כדורים נגד דיכאון

במה שונות תרופות חדשות נגד דיכאון?

התרופות הראשונות לצורך טיפול בדיכאון שיצאו לשוק והוכחו כאפקטיביות פעלו דרך חומרים אחרים שאינם סרוטונין ונקראים: TCA ו- MAO-I. הן נחשבות ל"תרופות מהדור הישן" וכיום הן משמשות רק במצבים ספציפיים של דיכאון מז'ורי, כלומר דיכאון קשה לאורך שנים ארוכות, או במקרים שבהם שום דבר אחר לא עזר.

במקרים הרגילים והנפוצים כמעט ולא משתמשים היום בתרופות הללו, מכיוון שתופעות הלוואי שלהן קשות במיוחד. כך פותחו התרופות החדשות שהן הפופולריות כיום, פועלות בעיקר לוויסות הסרוטונין ונקראות "תרופות ממשפחת ה-SSRI". הן משמשות לא רק לדיכאון, אלא גם לצורך טיפול בחרדה, ב-OCD ובפאניקה.

האם קיימים כדורים נגד דיכאון ללא מרשם?

בשל ההשפעות המשמעותיות ותופעות הלוואי הלא נעימות של כדורים נגד דיכאון, גם של תרופות ממשפחת ה-SSRI החדשות יותר, חייב מרשם של גורם מוסמך כדי להשתמש בהן.

עם זאת, ישנן כמוסות המבוססות על צמחי מרפא ושואפות להפחית את תסמיני הדיכאון, שאותן ניתן לקחת ללא מרשם, אף על פי שלא ידועה השפעתן על כל אדם ספציפי, וגם לא נעשה מעקב כדי לבדוק זאת.

בנוסף, יש לציין תרופות המיועדות לחרדה וניתן לקנות ללא מרשם, שיכולות לסייע בהתמודדות מול חלק מההשפעות שחווים בדיכאון, כמו למשל מתח רציף, מצב רוח ירוד וכן הלאה.

טיפול תרופתי בדיכאון

מה ההשלכות של טיפול תרופתי בדיכאון?

אף על פי שנטילת כדור עשויה להיות הפתרון הקל עבור התמודדות עם דיכאון, היא כמעט תמיד תהיה בעייתית בפן הטיפולי, כלומר, ברצון לפתור את התופעה מהשורש, בצורה מקיפה ומעמיקה שתאפשר חיים מאושרים ונינוחים.

מהן הבעיות עם נטילת תרופות נגד דיכאון?

1. תופעות לוואי לא נעימות של התרופות עלולות לפגוע באופן ישיר באיכות החיים, וכך ליצור מועקה ואי נעימות שאולי אינן קשורות לדיכאון, אך מפריעות באותה מידה בהתנהלות היום יומית: בעבודה, במערכות היחסים ובדימוי העצמי.

רבים מחפשים תרופות נגד דיכאון שלא משמינות למשל, או כדורים נגד דיכאון שלא פוגעים בחשק המיני. אולם לא ניתן לצפות מראש את ההשלכות של תופעות הלוואי, וברוב המקרים גם כמוסות טבעיות שלכאורה לא יפגעו בתחומים אלה – עלולות שלא להיטיב את המצב הרגשי ובעצם להשאיר את הבעיה בעינה.

2. תלות בחומר חיצוני הוא כמעט תמיד בעייתי בפן הטיפולי. הצורך ליטול תרופה כדי להרגיש טוב יותר משבש את אורח החיים הרגיל, דורש התמדה ואחריות אישית ומעבר לכך עלול להוביל לרצון להסתיר את העניין, לתחושות של אשמה ושל חוסר מסוגלות.

3. דבר נוסף שעלול להיות בעייתי בנטילת תרופות הוא העובדה שהן מתמודדות רק עם התסמינים של הדיכאון, ולא במקור שעורר אותו ושעדיין נמצא ועלול להשפיע על היבטים אחרים בחייו של המטופל.

לצורך העניין, אם הדיכאון נובע מקושי של האדם להעריך ולאהוב את עצמו, גם אם הוא לא יחוש את תחושות העצב הקשות שנלוות למקור זה, הוא עדיין יהיה תקוע בחייו ויסבול מקשיים בתחומים אחרים בפן האישי, החברתי והמקצועי.

מתי מתאים לקחת תרופות נוגדות דיכאון?

לסיכום, תרופות להתמודדות עם דיכאון אולי יכולות להפחית את התסמינים שלו לפרק זמן מסוים, אך הן לא יכולות לפתור אותו מהשורש.

כדי להגיע למקור האמיתי שממנו נובע הדיכאון, יש לפנות לטיפול מקצועי – טיפול פסיכולוגי, ייעוץ רגשי, טיפול אלטרנטיבי ועוד.

רק טיפול שבו עובדים לעומק על רגשותיו של האדם יכול לסייע לו לפתור את הגורם שמשפיע על רגשותיו הקשים ולמצוא לו כלים שבעזרתם יוכל ללמוד להתמודד איתם בצורה טבעית ועצמאית.

השימוש בתרופות נגד דיכאון צריך להיות מאוד זהיר, בעיקר כדי לתמוך בטיפול הרגשי ולהקל עליו. בנוסף, יש לבצע אותו במעקב של ייעוץ פסיכולוגי או פסיכיאטרי כדי לוודא שלא מתפתחת תלות או התמכרות בחומר החיצוני.

טיפול רגשי בדיכאון - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול הרגשי בדיכאון נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול רגשי בדיכאון בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

איך להתמודד עם דיכאון
איך להתמודד עם דיכאון? המדריך המלא על התמודדות עם דיכאון

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

המדריך המלא >>
איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים? המדריך המלא

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

המדריך המלא >>
טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון: תסמינים, שיטות ודרכי טיפול פסיכולוגי בדיכאון

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: