מכון-דרור-לוגו

תפריט

חרדות אצל מבוגרים: דרכי טיפול בחרדות ופחדים אצל מבוגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מתי חרדות ופחדים אצל מבוגרים הופכים לבעיה?

חרדה הפכה למוצר צריכה בסיסי במאה ה-21. בעוד בעבר הרחוק למנגנון החרדה הייתה חשיבות גדולה בהישרדות שלנו, קיום המנגנון יצא מכלל שליטה, מאותת על חרדה גם כשאין לכך סיבה טובה, עושה יותר מדי שעות ומרביץ גם שעות נוספות – ובשורה התחתונה, מפריע לנו לחיות. אנשים מבוגרים רבים מתמודדים עם חרדות ופחדים באופן שמקשה עליהם להתנהל ולהפיק את המיטב מחייהם.

חרדה אצל מבוגרים היא רגש טבעי, לגיטימי ומקובל לכשעצמו, אבל היא הופכת לבעיה כאשר היא מופיעה לעיתים קרובות מאוד, מופיעה כשאין לכך סיבה ומופיעה בעוצמה גבוהה. היא מהווה בעיה כשהיא לא פרופורציונאלית לסיטואציה וכשהיא לא רציונאלית, לא מוצדקת ולא הולמת את מה שמתרחש באותו הזמן. יותר מכל, חרדה היא בעיה כשהיא מפריעה לנו לחיות, לתפקד וליהנות.

בשל נסיבות חיים ונסיבות פסיכולוגיות וביולוגיות שונות, מבוגרים רבים מתמודדים בשגרה הן עם חרדות ופחדים והן עם הפרעות חרדה, כמו הפרעת חרדה מוכללת (GAD) והפרעת OCD. לעיתים הם בוחרים לשתף את הקרובים להם, לפעמים הם רק מכילים אותה בעצמם, ולפעמים הם עושים את הדבר הטוב ביותר שניתן לעשות – לגשת לאבחון ולטיפול ולהשיג שיפור אמיתי במצב.

חרדות אצל מבוגרים

גורמים עיקריים להתפתחות חרדה אצל מבוגרים

חרדה מתמשכת ועוצמתית והפרעות חרדה יכולות להופיע ולהתפתח בשל גורמים שונים. יכול להיות שמדובר בסיבה ספציפית, כמו התרחשות של אירוע טראומטי, ויכול להיות שמדובר בשילוב של 2 או יותר גורמים. אלו הם הגורמים העיקריים להתפתחות חרדות ופחדים אצל מבוגרים:

נסיבות חיים – מחלה פיזית ואף מסכנת-חיים, אובדן ממשי או אפשרות לאבד קרוב משפחה בעתיד הקרוב, אירוע טראומטי מהעבר.

ביולוגיה – מחסור במוליך העצבי סרוטונין, שאחראי במידה רבה על מצב הרוח שלנו ועל תחושות כמו הנאה וחרדה, נמצא כאחד הגורמים העיקריים לחרדות ולהפרעות חרדה אצל מבוגרים.

גנטיקה – לחרדות ולהפרעות חרדה יש פעמים רבות מרכיב גנטי מולד.

שגרת חיים – לחצים רבים בבית, במשפחה ובעבודה, מצב כלכלי קשה ושינה לקויה.

אישיות – אישיות מופנמת והימנעותית עשויה להוביל להתפתחות חרדות והפרעות חרדה.

שימוש בחומרים – שימוש מתמיד ומוגזם באלכוהול ובסמים או גמילה מהתמכרויות עשויים לעורר חרדות מתמשכת או להחמיר חרדה קיימת.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

סוגי הפרעות חרדה אצל מבוגרים

חרדות שאינן מטופלות בזמן עלולות להפוך במרוצת הזמן להפרעת חרדה במשרה מלאה. אנשים מבוגרים יכולים להתמודד עם הפרעות חרדה מכל מיני סוגים וצבעים. להלן מספר סוגי הפרעות חרדה מרכזיות בקרב מבוגרים:

הפרעת חרדה מוכללת (GAD) – חרדה מתמשכת, המשפיעה על כל מישורי ורובדי החיים של המתמודדים איתה, ומעוררת תסמינים גופניים ופסיכולוגיים. הפרעת חרדה מוכללת מאופיינת בסטרס, דאגה וחרדה המופיעים בתדירות גבוהה, בעוצמה גבוהה, באופן לא פרופורציונאלי ובתגובה לאינספור מצבים וטריגרים שונים.

הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) – הפרעה שמאופיינת במגוון מחשבות פולשניות ואובססיביות, שמעוררות חרדה, ובדפוסי התנהגות ובטקסים שחוזרים על עצמם במטרה להקל על תחושת החרדה ובמטרה למנוע אסונות אפשריים. הטקסים אמנם משיגים בחלק מהמקרים הקלה בטווח הקצר, אך רק מנציחים ומחמירים את הבעיה בטווח הבינוני-ארוך.

הפרעת פאניקה – חרדות ופחדים מפני חרדה ומפני התקף חרדה אפשרי. הפרעה זאת מתפתחת לרוב בקרב אנשים שהתמודדו עם התקף חרדה בעבר, ומפחדים שהוא יתרחש בשנית. במטרה למנוע את ההתקף הנוסף ואת השלכותיו האפשריות, האדם מסגל לעצמו דפוסי התנהגות הימנעותיים, שכמו במקרה של הפרעת OCD – רק מנציחים ומחמירים את הבעיה ומגבילים את חייו.

טיפול בחרדות ופחדים אצל מבוגרים

גישות שונות עבור טיפול בחרדות אצל מבוגרים

ישנן מספר גישות לצורך טיפול בחרדה ומספר טיפולים שונים שבאים בחשבון. חלקם קצרים יותר, ונמשכים על פני מספר שבועות, וחלקם ממושכים יותר, ואף ארוכים, ונמשכים על פני מספר חודשים או מספר שנים. אלו הם הטיפולים המרכזיים עבור טיפול בחרדות ופחדים אצל מבוגרים:

טיפול פסיכואנליטי – טיפול ארוך מאוד ומעמיק מאוד, שמתבצע בתדירות גבוהה מאוד. הוא לא מתאים לכולם, אך ניתן להגדיר אותו בתור מסע נפשי אל נבכי אישיותו, עברו, תודעתו ונפשו של המטופל. מטרות הטיפול הפסיכואנליטי הן לעזור לאדם להתוודע אל קונפליקטים ישנים, סתירות פנימיות, אירועים מודחקים ותכנים בלתי-מודעים, לעבד אותם ולהתגבר עליהם – וכך להבין את הסיבות שעומדות בבסיס החרדה ולפתור אותה.

פסיכותרפיה פסיכודינמית – פסיכותרפיה בגישה דינאמית מבוססת על פסיכואנליזה ומהווה מעין טיפול פסיכואנליטי מצומצם, גמיש, ממוקד וגם עדכני יותר. גם טיפול פסיכודינמי שואף לעזור לאדם להתוודע אל תכנים מהתת-מודע, לעבד מידע, להבין את הסיבות לעצם קיום החרדה וכך להתגבר עליה ולפתור אותה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – טיפול שהוכח פעמים רבות כיעיל מאוד במתן מענה לחרדות ולהפרעות חרדה אצל מבוגרים. זהו טיפול קצר מועד, שמשפיע באופן מהיר יותר מטיפולים אחרים, ואינו מתעסק בסיבות לקיום החרדה, אלא ניגש מיד לאתר ולאתגר דפוסי חשיבה והתנהגות מזיקים, שמעוררים חרדה ומנציחים אותה. לאחר מכן הוא פועל להחליפם בדפוסים טובים ופרודוקטיביים וביישום הפרקטי שלהם בחיי המטופל, כך שהוא יוכל להתמודד היטב עם החרדה ויתגבר עליה – ולא יניח לה להשתלט על חייו.

טיפול בחרדה אצל מבוגרים

שיטות טיפול בחרדות ופחדים אצל מבוגרים

אנשים מבוגרים מתמודדים עם מטלות ולחצים רבים בשגרה, כולל טיפוח קריירה וטיפול בילדים. בנוסף לכך, הם צברו חוויות חיים רבות, חלקן שליליות, ולא כולן עברו עיבוד רגשי מספק, כך שהן עדיין משפיעות עליהם ברקע, ולפעמים באופן בלתי-מודע. כתוצאה מכך הם עלולים לפתח חרדות ופחדים, שיגבילו את חייהם ויצמצמו במידה רבה את איכות החיים ומידת האושר שלהם.

חרדה מתמשכת שאיננה מטופלת בזמן צפויה להחמיר ולעורר גם בעיות נוספות, לרבות הפרעות חרדה אצל מבוגרים. ישנן דרכים רבות לשנות את המצב הזה ולמנוע מהחרדה להפוך לפרטנרית מלאה לחיים. כדאי לפנות לקבלת אבחון וטיפול, ולהתחיל תהליך קצר או ארוך, שיעזור למטופל לתפקד טוב יותר ולחיות חיים בריאים ומאושרים.

תסמינים של חרדה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים
נגן וידאו

טיפול בחרדות אצל מבוגרים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בחרדות אצל מבוגרים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בחרדות אצל מבוגרים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: